AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Var borte i jula og på dagen er det atten grader inne når jeg kom hjem til kollektivet, men det blir fort kaldere og nå er det 17. Til natta blir det kanskje ti minus ute, i dag var det en. Det er min første vinter her, og jeg er ikke her hele tiden, er en type pendler. Har på stearinlys. Og siden det er min første vinter her, at jeg er ny her, vil jeg være forsiktig med å dra opp utgiftene til huseier som bor i et annet land store deler av året. Derfor dusjer jeg ofte hos en i familien som har varmt vann inkludert i fellesutgiftene sine. Hva kan jeg forvente av innetemperatur? Har på to lag ull, fleece, ullteppe, tente stearinlys og er likevel kald på nesa. Dessuten, når jeg kom hjem i sted luktet det mugg, ikke i selve kollektivet, men i oppgangen. Kjelleren. Vet det fordi jeg har litt ansvar for litt ting og tang her. Leietagere og utleiere, hva er akseptabel innetemperatur? Husk at den vil synke her for nå blir det kaldt til natta, og huset er dårlig isolert. Jeg kommer til å gå i fyrrommet og skru opp, både pga. mulig fukt nede og fordi jeg har hostet i fire uker. Anonymkode: 5029e...308
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Nei, dette er bare tullete. Skru opp varmen slik at det blir levelig, dusj hjemme, det får være grenser for å viske seg selv ut. Er utleieren din lutfattig? Eventuelt en veldig viktig person, en sånn som har en naturlig rett til å bli tatt hensyn til? Du er minst like viktig. Å sitte og fryse i mugg og fukt er latterlig. Anonymkode: 99441...fd9 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var borte i jula og på dagen er det atten grader inne når jeg kom hjem til kollektivet, men det blir fort kaldere og nå er det 17. Til natta blir det kanskje ti minus ute, i dag var det en. Det er min første vinter her, og jeg er ikke her hele tiden, er en type pendler. Har på stearinlys. Og siden det er min første vinter her, at jeg er ny her, vil jeg være forsiktig med å dra opp utgiftene til huseier som bor i et annet land store deler av året. Derfor dusjer jeg ofte hos en i familien som har varmt vann inkludert i fellesutgiftene sine. Hva kan jeg forvente av innetemperatur? Har på to lag ull, fleece, ullteppe, tente stearinlys og er likevel kald på nesa. Dessuten, når jeg kom hjem i sted luktet det mugg, ikke i selve kollektivet, men i oppgangen. Kjelleren. Vet det fordi jeg har litt ansvar for litt ting og tang her. Leietagere og utleiere, hva er akseptabel innetemperatur? Husk at den vil synke her for nå blir det kaldt til natta, og huset er dårlig isolert. Jeg kommer til å gå i fyrrommet og skru opp, både pga. mulig fukt nede og fordi jeg har hostet i fire uker. Anonymkode: 5029e...308 Er det her seriøst ? Skru opp varmen… vi har ca 21 grader inne, noe kaldere på soverommet. Mugg/råtten lukt kan komme fra tørre sluk om du har vært bortreist. Bare å fylle vann i alle sluk å se om lukten blir borte. Anonymkode: 0273b...296 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Jeg ble litt usikker, og mulig jeg leste litt for raskt, men strøm er inkludert i leien? Anonymkode: 49e67...a20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Slapp av og skru opp varmen. At huseier har strøm inkludert i leien er ikke din feil, og alle huseiere som opererer sånn tar høyde for at leieboer skal kunne holde seg varm på vinteren. Hvis ikke hadde din huseier tatt strømmen ekskludert ved siden av husleie. Skru opp varmen og kos deg i jula Anonymkode: 1238f...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Jeg ville uansett kjøpt et hygrometer. Det koster ikke mange kronene. Det høres ut som det er mye fukt på enkelte områder i bygget. Dette burde du kartlegge, og dokumentere, om det skulle bli en tvist senere. Og "seriøst", der du leier høres rimelig useriøst ut. Se deg om etter noe bedre, selv om leiemarkedet er trangt ved studiestart, så har mye skjedd til nå. Anonymkode: 49e67...a20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Sultan skrev (4 minutter siden): Tjue grader. Enig. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, dette er bare tullete. Skru opp varmen slik at det blir levelig, dusj hjemme, det får være grenser for å viske seg selv ut. Er utleieren din lutfattig? Eventuelt en veldig viktig person, en sånn som har en naturlig rett til å bli tatt hensyn til? Du er minst like viktig. Å sitte og fryse i mugg og fukt er latterlig. Anonymkode: 99441...fd9 Takk. Nei utleier er ikke urimelig, men strøm og alt har blitt så dyrt. De har ikke dårlig økonomi. Tvert i mot. Var nede og skrudde opp varmen nå. Det virker som jeg er alene her i jula. Er litt redd for at i tillegg til konsumpris at leia kan bli satt opp mye, og da får jeg et lite problem siden jeg har noe jeg vil kalle en dyr hobby. ts Anonymkode: 5029e...308
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Var borte i jula og på dagen er det atten grader inne når jeg kom hjem til kollektivet, men det blir fort kaldere og nå er det 17. Til natta blir det kanskje ti minus ute, i dag var det en. Det er min første vinter her, og jeg er ikke her hele tiden, er en type pendler. Har på stearinlys. Og siden det er min første vinter her, at jeg er ny her, vil jeg være forsiktig med å dra opp utgiftene til huseier som bor i et annet land store deler av året. Derfor dusjer jeg ofte hos en i familien som har varmt vann inkludert i fellesutgiftene sine. Hva kan jeg forvente av innetemperatur? Har på to lag ull, fleece, ullteppe, tente stearinlys og er likevel kald på nesa. Dessuten, når jeg kom hjem i sted luktet det mugg, ikke i selve kollektivet, men i oppgangen. Kjelleren. Vet det fordi jeg har litt ansvar for litt ting og tang her. Leietagere og utleiere, hva er akseptabel innetemperatur? Husk at den vil synke her for nå blir det kaldt til natta, og huset er dårlig isolert. Jeg kommer til å gå i fyrrommet og skru opp, både pga. mulig fukt nede og fordi jeg har hostet i fire uker. Anonymkode: 5029e...308 Og jeg må bare si Æææåhhhahhah! - i frustrasjon over at det er så mange useriøse utleiere der ute, som ikke lager klare avtaler med de som er ferske på leiemarkedet. Kort sagt, det kan som oftest kalles utnyttelse. Slikt blir jeg forbannet på. Utleiere har som oftest både egen bolig og flere andre. De er i øvre sjiktet når det kommer til økonomi, og burde skamme seg over å utnytte unges manglende erfaring. Anonymkode: 49e67...a20 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Jeg leier med strøm og jeg bruker strøm. Jeg sløser ikke og fyrer ikke for kråka, men både dusjer og har på varme. I sommermånedene bruker jeg nesten ikke strøm, jeg betaler heroin for å bo her og det er huseiers valg å ha strøm inkludert. For meg hadde det vært rimeligere å hatt lavere husleie og betalt strømmen selv Anonymkode: 937bb...81f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er litt redd for at i tillegg til konsumpris at leia kan bli satt opp mye, og da får jeg et lite problem siden jeg har noe jeg vil kalle en dyr hobby. ts Anonymkode: 5029e...308 Hva sier leieavtalen om strømforbruk? Hadde jeg vært deg, hadde jeg dratt den så langt det går - til info har jeg også en "dyr", men også rimelig strømkrevende hobby. Står det ingenting om tillegg grunnet dette i avtalen, hadde jeg aldri gått med på å betale ekstra - med mindre jeg trivdes veldig, veldig godt på alle andre fronter. Anonymkode: 49e67...a20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg leier med strøm og jeg bruker strøm. Jeg sløser ikke og fyrer ikke for kråka, men både dusjer og har på varme. I sommermånedene bruker jeg nesten ikke strøm, jeg betaler heroin for å bo her og det er huseiers valg å ha strøm inkludert. For meg hadde det vært rimeligere å hatt lavere husleie og betalt strømmen selv Anonymkode: 937bb...81f Haha, må bare - men hvis du betaler i heroin kommer neppe saken opp for retten, og du kan i grunn gjøre akkurat hva du vil. Anonymkode: 49e67...a20 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, må bare - men hvis du betaler i heroin kommer neppe saken opp for retten, og du kan i grunn gjøre akkurat hva du vil. Anonymkode: 49e67...a20 Hehe😆😂 Anonymkode: 937bb...81f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble litt usikker, og mulig jeg leste litt for raskt, men strøm er inkludert i leien? Anonymkode: 49e67...a20 Ja, inkludert. Varmen er bio-olje, og varmtvannskabler på bad. Lager raske middager, alt på grunn av strømprisene, men håper forslaget som også Sp var med på går gjennom. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville uansett kjøpt et hygrometer. Det koster ikke mange kronene. Det høres ut som det er mye fukt på enkelte områder i bygget. Dette burde du kartlegge, og dokumentere, om det skulle bli en tvist senere. Og "seriøst", der du leier høres rimelig useriøst ut. Se deg om etter noe bedre, selv om leiemarkedet er trangt ved studiestart, så har mye skjedd til nå. Anonymkode: 49e67...a20 Hva er hygrometer? Og hvorfor skal jeg kartlegge det, har sagt i fra til utleier og så at naboene drenerte i høst. Jeg er ikke student, selv om jeg tar diverse kurs. ts Anonymkode: 5029e...308
Vandelay Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig. Takk. Nei utleier er ikke urimelig, men strøm og alt har blitt så dyrt. De har ikke dårlig økonomi. Tvert i mot. Var nede og skrudde opp varmen nå. Det virker som jeg er alene her i jula. Er litt redd for at i tillegg til konsumpris at leia kan bli satt opp mye, og da får jeg et lite problem siden jeg har noe jeg vil kalle en dyr hobby. ts Anonymkode: 5029e...308 Det er regler for hvor ofte og hvor mye leia kan bli satt opp. Når du leier med strøm bruker du strøm. Tjue grader er minimum temperatur. Og du skal ikke stresse når du lager mat. Så mye koster det ikke. Slapp av. Endret 28. desember 2022 av Sultan
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 18 grader er helt ok innetemperatur. Eldre og syke mennesker trenger et par grader mer. De bortskjemte også, de som senere vil bli syke. Anonymkode: 3886c...9a4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og jeg må bare si Æææåhhhahhah! - i frustrasjon over at det er så mange useriøse utleiere der ute, som ikke lager klare avtaler med de som er ferske på leiemarkedet. Kort sagt, det kan som oftest kalles utnyttelse. Slikt blir jeg forbannet på. Utleiere har som oftest både egen bolig og flere andre. De er i øvre sjiktet når det kommer til økonomi, og burde skamme seg over å utnytte unges manglende erfaring. Anonymkode: 49e67...a20 Utleier virker ikke useriøs. Men jeg er fersk som leier og litt nervøs. Har leid før, men det er mange år siden, og jeg har et hus et annet sted, men på vinteren er jeg mer her enn der. Kan ikke bo der pga. helsa og vil ikke av andre grunner. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva sier leieavtalen om strømforbruk? Hadde jeg vært deg, hadde jeg dratt den så langt det går - til info har jeg også en "dyr", men også rimelig strømkrevende hobby. Står det ingenting om tillegg grunnet dette i avtalen, hadde jeg aldri gått med på å betale ekstra - med mindre jeg trivdes veldig, veldig godt på alle andre fronter. Anonymkode: 49e67...a20 Har ingen STRØMKREVENDE hobby. Da ville utleier fått vite om den før vi signerte kontrakten. Er bare redd for å overforbruke alt, men siden jeg er mye borte, tror jeg kanskje utleier ikke vil tjene på å si meg opp... selv om jeg er stille og rolig. Dette hadde passet en student, sentralt osv. Jeg er en utradisjonell leietaker, mildt sagt. I godt voksen alder, ble heller ikke spurt etter referanser. Jeg er ikke handy for fem øre. Men klarer hvis noen viser meg først. Det verste er at jeg for det meste ikke lager den maten jeg lagde før strømmen ble så dyr... klarer lage sunne retter nå også, men det blir ikke det samme. ts Anonymkode: 5029e...308
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 18 grader er helt ok innetemperatur. Eldre og syke mennesker trenger et par grader mer. De bortskjemte også, de som senere vil bli syke. Anonymkode: 3886c...9a4 Hoster på 4 eller femte uka etter å ha vært forkjølt, og da er atten grader for lite. Du snakker mot deg selv. Gå og legg deg og kork flaska. ts Anonymkode: 5029e...308 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 Husk at huseier får helt sikkert strømstøtte. Pluss pengene fra deg og resten av gjengen i kollektivet. Mest sannsynlig betaler huseier lite i strøm og går muligens i pluss Anonymkode: 937bb...81f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 Ble ikke spurt etter referanser fordi jeg er i den såkalte klubben x-kjendiser. ts Anonymkode: 5029e...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå