Gå til innhold

Har du fortsatt PC hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen PC, ingen laptop, null nettbrett her i huset.

Både jeg og samboer synes mobilene er mer smidige til vårt bruk. 
Vi streamer det meste via Apple TV’n, gamer ikke og driver bare med ting som ikke krever store skjermer, masse kraft eller tastatur i  særlig grad. 
Jeg er bare på forum, Kindle, Audible, Nordnet, youtube, og den typen ting ut over sosiale media og nyheter. Jeg har ikke møtt på en eneste tjeneste på mange år der det er problematisk å ikke ha annet enn mobil. Alt er samla på mobilen, den er enkel å drifte, alltid med og enkel å sørge for at alltid er sikkerhetskopiert i tilfelle den ryker.

Nå har jeg en iPhone 8 så jeg er ikke akkurat avhengig av nyeste modell heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke klart meg uten pc. Orker ikke knote med mobil når jeg skriver mail, meldinger eller på KG for den slags skyld. Kun i nøden når jeg er ute eller på jobb men da blir det ofte bare tullball ut av det. 

De som er unge er født med mobilen og greier seg nok bedre med bare den. Femtish og oppover har ikke de smidige fingrene lenger. 

Anonymkode: b55dc...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Spilling på PC er absolutt ikke en nisje-hobby, gaming er faktisk den mest utbrette hobbyen i hele verden.

"Nesten halvparten av alle under 45 år i Norge spiller hver eneste dag – nærmere bestemt 46 prosent. Dette er en andel som har holdt seg ganske stabilt de siste fire-fem årene."

https://www.pressfire.no/artikkel/halvparten-av-alle-nordmenn-under-45-ar-spiller-dataspill-hver-dag

Akkurat nå så er det over 30 millioner spillere som er tilkoblet Steam alene, Steam har faktisk over 120 millioner aktive brukere. Så har vi Epic som har over 180 millioner aktive brukere.

Dette er bare de to største spillbutikkene for PC og det finnes mange flere, så har man i tillegg nettverkene og spillerbasen til konsoller som Playstation, Xbox og Nintendo. 

Anonymkode: 5edce...da7

Og jeg kan garantere deg at halvparten av de under 46 ikke spiller på en pc hver dag - spør en hvilken som helst lærer på ungdomskolen/videregående. Det er et stort problem at dagens barn og unge vokser opp uten å være i kontakt med pc. De aner ingenting om filer, lagring osv. Sliter med å bruke et vanlig tastatur. Fordi de har vokst opp med kun å bruke idiotsikre app’er på tlf og nettbrett.

Det tallet? Det inkluderer mobilspillene. DER er det mange unge og unger som sluker timer - på nettbrett og mobil.

Antallet på pc spillere i verden totalt sett er selvfølgelig stort. Men - når du glemmer å sammenlikne det med at vi faktisk begynner å nærme oss 8 milliarder mennesker på denne kula vi kaller jorda - så er plutselig ikke 30 millioner aktive brukere særlig imponerende. Faktisk et forsvinnende lite tall.

Fordi pc-gaming er en nisje interesse.

Og merk - jeg sa spesifikt pc-gaming, fordi vi er i en tråd om å ha pc hjemme. Ikke gaming generelt. Selvfølgelig er gaming-markedet mye, mye større enn pc.

120 millioner på steam, 180 millioner på epic - du kan jo ikke legge sammen disse tallene akkurat. Det er høyst sannsynlig de samme menneskene som har brukere på flere utsalgssteder.

Så la oss si 200 millioner, av 8 milliarder mennesker? Blir ca 2,5 % det.

Nokså modig av deg å påstå at gaming er den mest utbredte hobbyen i verden. Der tipper jeg du tar grundig feil. Om en da ikke velger å totalt overse hobby som er kvinnedominert. Sannsynligheten er stor for at strikking, med sin langt lavere prismessige inngangsbillett, tradisjon i nytteproduksjon og store geografiske utbredelse er en aktivitet som utføres av langt flere enn 30 millioner daglig ;) 

Anonymkode: 4e1d3...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun ipad. Ser ikke behovet for PC med mindre man driver med tunge oppgaver. Jeg er student, og alle oppgaver jeg har behov for å gjøre kan fint utføres på ipad. Har eksternt tastatur, og bruker TVen som skjerm. 

Anonymkode: 3a769...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Utfra denne tråden skulle en jo tro nesten alle i Norge både gamer på pc og har hjemmekontor.

Det er neppe sant. Alle de store yrkesgruppene i landet er fysisk arbeid i en eller annen form. Pc-gaming er fremdeles en nisje-hobby.

Skeivt utvalg, anyone?

Kanskje folk på Kvinneguiden har høy utdanning og et arbeid hvor man trenger PC til hjemmekontor?

Anonymkode: 4d3a1...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nevrosererroser said:

Ingen PC, ingen laptop, null nettbrett her i huset.

Både jeg og samboer synes mobilene er mer smidige til vårt bruk. 
Vi streamer det meste via Apple TV’n, gamer ikke og driver bare med ting som ikke krever store skjermer, masse kraft eller tastatur i  særlig grad. 
Jeg er bare på forum, Kindle, Audible, Nordnet, youtube, og den typen ting ut over sosiale media og nyheter. Jeg har ikke møtt på en eneste tjeneste på mange år der det er problematisk å ikke ha annet enn mobil. Alt er samla på mobilen, den er enkel å drifte, alltid med og enkel å sørge for at alltid er sikkerhetskopiert i tilfelle den ryker.

Nå har jeg en iPhone 8 så jeg er ikke akkurat avhengig av nyeste modell heller.

At folk orker skrive med forum med mobil forstår jeg ikke.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, norw said:

Nettbrett er vel ikke noe mer 2009 enn 2022

iPad f.eks. ble ikke introdusert før i 2010.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg kan garantere deg at halvparten av de under 46 ikke spiller på en pc hver dag - spør en hvilken som helst lærer på ungdomskolen/videregående. Det er et stort problem at dagens barn og unge vokser opp uten å være i kontakt med pc. De aner ingenting om filer, lagring osv. Sliter med å bruke et vanlig tastatur. Fordi de har vokst opp med kun å bruke idiotsikre app’er på tlf og nettbrett.

Det tallet? Det inkluderer mobilspillene. DER er det mange unge og unger som sluker timer - på nettbrett og mobil.

Antallet på pc spillere i verden totalt sett er selvfølgelig stort. Men - når du glemmer å sammenlikne det med at vi faktisk begynner å nærme oss 8 milliarder mennesker på denne kula vi kaller jorda - så er plutselig ikke 30 millioner aktive brukere særlig imponerende. Faktisk et forsvinnende lite tall.

Fordi pc-gaming er en nisje interesse.

Og merk - jeg sa spesifikt pc-gaming, fordi vi er i en tråd om å ha pc hjemme. Ikke gaming generelt. Selvfølgelig er gaming-markedet mye, mye større enn pc.

120 millioner på steam, 180 millioner på epic - du kan jo ikke legge sammen disse tallene akkurat. Det er høyst sannsynlig de samme menneskene som har brukere på flere utsalgssteder.

Så la oss si 200 millioner, av 8 milliarder mennesker? Blir ca 2,5 % det.

Nokså modig av deg å påstå at gaming er den mest utbredte hobbyen i verden. Der tipper jeg du tar grundig feil. Om en da ikke velger å totalt overse hobby som er kvinnedominert. Sannsynligheten er stor for at strikking, med sin langt lavere prismessige inngangsbillett, tradisjon i nytteproduksjon og store geografiske utbredelse er en aktivitet som utføres av langt flere enn 30 millioner daglig ;) 

200 millioner er et latterlig lite anslag, faktisk så er det forventet at antallet spillere på alle platformer vil passere 3 milliarder i løpet av 2023 og av disse så er det 23% som spiller på PC så da er tallet nærmere 700 millioner.

Anonymkode: 5edce...da7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At folk orker skrive med forum med mobil forstår jeg ikke.

Mens jeg ikke skjønner at folk orker å ha flere enheter. Jeg synes tastatur og selve maskinene bråker (selv de dyre og liksom stille typene) både mus og pads er upraktiske i forholdt til mobilskjermen som for min del er også er av helt fin størrelse til å lese bøker på.

Står laderen i på en del typer laptoper lager de den der irriterende suse/gresshoppelyden eller piper, jeg tåler knapt nok lyden av laderen til apple watchen😂

Bare det at de tar opp plass, samler støv, må oppdateres, sikkerhetskopieres, må ha lader/kabler og så videre er grunn god nok for min del til å ikke ha slikt om alle andre grunnene ikke var nok. Stasjonær tar ihvertfall opp mye plass.

Vi har stor leilighet med tre rom som kun brukes til ulike hobbyer men hadde fortsatt ikke ville «kasta bort» plass til en PC.

Med stasjonær eller laptop er man også mye mer avhengig av å måtte sitte rett opp og ned ved et bord ha pute eller lignende, det har jeg ikke tålmodighet til. 
Jeg er mye på mobilen mens jeg gjør andre ting, lytter til lydbok, sjekker oppskrifter eller mønster, tar bilder, oppdaterer meg på nyheter mens jeg lager mat osv, da gidder jeg ikke å gå frem og tilbake mellom enheter når jeg heller bare kan bytte vindu på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...