AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Pleier de å takke dere for julegavene dere gir dem? Anonymkode: e4d23...e56
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 ja, alltid. De gangene vi feirer julaften sammen takker hun der og da, mens de gangene vi ikke er samlet takker hun neste gang vi møtes eller over melding. Anonymkode: ffeaf...b90
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Eh, alle skal takke for gaver de får. Hvorfor lurer du på dette? Det er normal høflighet. Anonymkode: 7446f...33a 2
Gjest supernova_87 Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Selvfølgelig takker man for julegaver, enten man er svigerdatter eller ikke. Noe annet er uhørt. Men jeg er selv i familie med 3 mennesker som ikke takker for gave (og dette er voksne). Synes det er noe jævla dritt. Utakknemlige jævler. Men sånn er de. Så er det skuffende for meg, men jeg får jo ikke gjort noe med dem.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Har ingen svigerdatter, men en svigersønn. Og han takket for gaven på lik linje som jeg takket han. Anonymkode: 72a94...66c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Aner ikke. Har virkelig ikke noe tid til å holde regnskap på slikt, og det har jo blitt en del sms og telefoner nå i romjulen 😅 Denne takkingen enkelte av dere er så opptatt av her inne fremstår ganske merkelig. Som om dere ikke stoler på at ord og handlinger gjennom året er nok til å vise at deres nærmeste setter pris på dere. Og derfor er opptatt av tomme høflighetsfraser. Anonymkode: fe316...fd7 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 For meg er det ikke så nøye om de sier "tusen takk", eller om de viser på annet vis at de setter pris på at de får gaven, men jeg hadde sikkert blitt skuffet om det ikke var tegn på takknemlighet i vårt forhold. Anonymkode: 639bd...c0d
Gjest supernova_87 Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Aner ikke. Har virkelig ikke noe tid til å holde regnskap på slikt, og det har jo blitt en del sms og telefoner nå i romjulen 😅 Denne takkingen enkelte av dere er så opptatt av her inne fremstår ganske merkelig. Som om dere ikke stoler på at ord og handlinger gjennom året er nok til å vise at deres nærmeste setter pris på dere. Og derfor er opptatt av tomme høflighetsfraser. Anonymkode: fe316...fd7 Hm, interessant perspektiv. Det har jo kanskje noe med at man nettopp ikke føler ellers at de nærmeste setter pris på seg? Ikke at man ikke stoler på det, men at andre ting skurrer også. Men er det ikke bare helt normal folkeskikk å si takk når man får en gave?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 supernova_87 skrev (26 minutter siden): Hm, interessant perspektiv. Det har jo kanskje noe med at man nettopp ikke føler ellers at de nærmeste setter pris på seg? Ikke at man ikke stoler på det, men at andre ting skurrer også. Men er det ikke bare helt normal folkeskikk å si takk når man får en gave? Ja, jeg er litt overrasket selv etter at jeg har lest litt her inne i romjula. Alle de som er så utrolig opptatt av hvem som takker og ikke, når de gjør det, og hvordan. Som om det er et slags regnskap. At man ikke vet at relasjonen er solid. Jeg tenker som sagt ikke over det. Man takker kanskje neste gang man snakkes eller møtes. Man får kanskje et bilde første gang man bruker tingen. Eller kanskje det blir glemt i en romjul med sykdom, stress, der det såvidt går rundt. Det merkeligste jeg leste var vel hun som var fornærmet over at ingen takket først, bare svarte da hun sendte meldinger tidlig 1. dag. Men i samme tråd mente det å takke på julaften var for raskt/stressende. Da lager man seg jo bare regler i sitt eget hode. Anonymkode: fe316...fd7
Gjest vilkåret Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Jeg er ikke avhengig av at noen takker meg, men jeg vokste opp med at det var vanlig høflighet å takke. Da jeg var yngre fremstod manglende takking som at de ikke brydde seg så mye om gaven. Jeg hørte aldri noe fra dem og det er en rar reaksjon om man blir glad for noe. Dersom noen gleder meg er min første impuls å fortelle vedkommende at det de gjorde betydde noe for meg For å svare på spørsmålet: Mannen takker for våre gaver til sin familie og jeg for våre til min.
Gjest supernova_87 Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg er litt overrasket selv etter at jeg har lest litt her inne i romjula. Alle de som er så utrolig opptatt av hvem som takker og ikke, når de gjør det, og hvordan. Som om det er et slags regnskap. At man ikke vet at relasjonen er solid. Jeg tenker som sagt ikke over det. Man takker kanskje neste gang man snakkes eller møtes. Man får kanskje et bilde første gang man bruker tingen. Eller kanskje det blir glemt i en romjul med sykdom, stress, der det såvidt går rundt. Det merkeligste jeg leste var vel hun som var fornærmet over at ingen takket først, bare svarte da hun sendte meldinger tidlig 1. dag. Men i samme tråd mente det å takke på julaften var for raskt/stressende. Da lager man seg jo bare regler i sitt eget hode. Anonymkode: fe316...fd7 Ja, de tingene kan jeg være enig med deg i (regler). Jeg tror dette bunner i at man føler det ikke er gjensidighet i relasjonen ellers. Som jeg beskrev med mine familiemedlemmer, grunnen til at jeg reagerer handler jo hvordan relasjonen er ellers. Jeg synes det vitner om sosial kleinhet at man ikke takker. At du ikke tenker over det en gang handler jo da gjerne om at du er så trygg og nær og stoler på dem at om et takk glemmes eller ikke ikke betyr noe. Men om andre ting skranter får det "takket" en stor betydning, og blir bare et symbol på alt annet.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Vanligvis så takker jeg men i år så har jeg gitt litt blaffen... Jeg har sagt at jeg synes dette m d gaver er totalt unødvendig. Hun hører ikke etter og nå sitter jeg her med noe dritt som jeg overhode ikke vil ha og så er det ikke noe byttelapp med engang .. Anonymkode: 109a7...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 Hadde selvfølgelig takket om jeg hadde fått noen gave. Anonymkode: 96a29...4a8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Når jeg og mannen får felles gave, forventer jeg jo at han takker for oss begge? Skal han først ringe og takke, og så jeg ringe etterpå? Han sier jo tusen takk for gaven VI fikk? Anonymkode: 5863f...8bb
Snabeltann Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 Gav du henne en bok? Mens sønnen din fikk et beløp i 6-siffer klassen? 🤪 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pleier de å takke dere for julegavene dere gir dem? Anonymkode: e4d23...e56 Takker ikke sønnen også? Enten sier jeg eller mannen min takk for gavene vi får felles. En selvfølge at vi takker. Anonymkode: 6329d...fda
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 supernova_87 skrev (1 time siden): Hm, interessant perspektiv. Det har jo kanskje noe med at man nettopp ikke føler ellers at de nærmeste setter pris på seg? Ikke at man ikke stoler på det, men at andre ting skurrer også. Men er det ikke bare helt normal folkeskikk å si takk når man får en gave? Jo, men akkurat til jul er det jo så mange gaver man får på en gang, og man tenker ikke alltid på å sende melding til de som ikke er tilstede. I alle fall kan det gå i glemmeboken her. Men svigers og mamma og pappa vet jo uansett at jeg er glad i de og at jeg er takknemlig. Anonymkode: a9c3d...465
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, men akkurat til jul er det jo så mange gaver man får på en gang, og man tenker ikke alltid på å sende melding til de som ikke er tilstede. I alle fall kan det gå i glemmeboken her. Men svigers og mamma og pappa vet jo uansett at jeg er glad i de og at jeg er takknemlig. Anonymkode: a9c3d...465 Jeg skriver ned hvem jeg får hva med, så er det problemet løst. Så skriver man en melding i romjulen. Anonymkode: c57ed...2d2
Gjest vilkåret Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 15 minutter siden, supernova_87 said: Ja, de tingene kan jeg være enig med deg i (regler). Jeg tror dette bunner i at man føler det ikke er gjensidighet i relasjonen ellers. Som jeg beskrev med mine familiemedlemmer, grunnen til at jeg reagerer handler jo hvordan relasjonen er ellers. Jeg synes det vitner om sosial kleinhet at man ikke takker. At du ikke tenker over det en gang handler jo da gjerne om at du er så trygg og nær og stoler på dem at om et takk glemmes eller ikke ikke betyr noe. Men om andre ting skranter får det "takket" en stor betydning, og blir bare et symbol på alt annet. Det kan være. Men for meg er det naturlig å gi utrykk for glede selv ovenfor de som står meg nærmest. For meg er det egentlig viktigere å fortelle mine næmeste at jeg setter pris på at de gjorde en innsats for å glede meg personlig, enn andre. At de bryr seg om meg betyr mye for meg og jeg vil aldri ta det for gitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå