Gå til innhold

Kan man velge keisersnitt ved seteleie på KK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt at man ikke får velge, og blir veldig skremt mtp risiko for barnet under en slik fødsel og at få andre land lar kvinnen føde i seteleie av denne grunnen. 

Anonymkode: beb46...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ikke velge. Fikk beskjed om at jeg måtte prøve først. Det gikk etter forholdene fint! Med neste baby ble det keisersnitt. Hadde lett valgt setefødsel over keisersnitt!!

Anonymkode: 81f07...1ba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk ikke velge. Fikk beskjed om at jeg måtte prøve først. Det gikk etter forholdene fint! Med neste baby ble det keisersnitt. Hadde lett valgt setefødsel over keisersnitt!!

Anonymkode: 81f07...1ba

Nå er det ikke egen komfort TS er opptatt av, da. 

Anonymkode: 1fd83...f93

Skrevet

Nei, du får ikke velge. KK er landets strengeste vedrørende keisersnitt.

Anonymkode: 1418c...e1e

Skrevet

Dra til Voss, der har de tid til å høre på den fødende. Jeg fikk lett planlagt ks der.

Anonymkode: 5274c...176

• Liker 1
Skrevet

På KK får du ikke velge, men Voss er rundere i kantene dersom KK sier nei. Det blir jo litt ekstra reisevei, men kanskje verd det? Men husk at setefødsel kan gå fint og.

Anonymkode: b391c...5fc

Skrevet

Jeg fikk ikke velge. Hadde en fin setefødsel 🙂

Anonymkode: 45079...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dra til Voss, der har de tid til å høre på den fødende. Jeg fikk lett planlagt ks der.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På KK får du ikke velge, men Voss er rundere i kantene dersom KK sier nei. Det blir jo litt ekstra reisevei, men kanskje verd det? Men husk at setefødsel kan gå fint og.

Voss er rundere i kantene da de ikke har samme ressursene som Haukeland, så de lar deg sjeldent føde i seteleie og tar KS.. ikke fordi seteleie er så mye mer risikabelt, men dersom noe skulle skje har de i verste fall ikke ressurser til å redde mor og/eller barn. 

Når det er sagt så er KK et av landets beste sykehus å føde i seteleie, god kompetanse og du er godt ivaretatt under fødselen :) fødte selv der i sete og har ingenting annet enn positivt å si 😊

Anonymkode: 9f751...b2b

Skrevet

Jeg fikk en baby i seteleie på KK i 2020. Etter det ble oppdaget fikk jeg beskjed om at jeg skulle få være med å velge. Jeg lyttet til deres mening (som var å prøve å føde vaginalt), men sa at det var uaktuelt for meg. Dermed ble det planlagt keisersnitt. Jeg møtte på en lege som sa at jeg skulle føle meg komfortabel med valget mitt. Så det viktigste for dem var at man tok valg basert på informasjon og ikke bare det man har hørt rundt om kring. Gikk helt fint, selv om de var veldig på at setefødsel på KK er veldig trygt. De har god kompetanse på dette. 

Anonymkode: 31bb9...6ae

Skrevet

KK tvinger ingen til vaginal fødsel lenger, så ja det er "valgfritt". 

Selv fikk jeg innvilget keisersnitt kun fordi jeg ikke orket tanken vaginal fødsel. 

Anonymkode: efde0...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men kan jeg bare dra til Voss helt uten videre? Voss har sagt jeg kan føde der så lenge jeg ikke har en risikofødsel, men at om barnet ligger i sete vil jeg bli henvist til Haukeland. Hvordan gikk dere frem for å få plass på Voss? Jordmor sier hun ikke vil søke plass der da det er valgfritt hvor man føder og man trenger ikke sende søknad 

Skrevet

Du kan velge keisersnitt på alle norske sykehus ved seteleie. De kan prøve å overtale, men nei, du kan ikke nektes keisersnitt. Setefødsel er en risikofødsel og det er ditt valg, men det skal være et informert valg. Du skal få god informasjon om begge løsninger. 

Anonymkode: 32b1c...65d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kan jeg bare dra til Voss helt uten videre? Voss har sagt jeg kan føde der så lenge jeg ikke har en risikofødsel, men at om barnet ligger i sete vil jeg bli henvist til Haukeland. Hvordan gikk dere frem for å få plass på Voss? Jordmor sier hun ikke vil søke plass der da det er valgfritt hvor man føder og man trenger ikke sende søknad 

Jeg bare ba fastlegen min sende en henvisning til Voss. Første gang for vanlig fødsel, da ble jeg ringt opp av en koselig sykepleier som sa at selvfølgelig kunne jeg fløde der. Andre barnet henviste fastlegen til planlagt ks. Jeg fikk time til samtale på Voss, måtte bare bekrefte at jeg viste hva jeg gikk til før jeg fikk dato.

Skrevet

Min venninne fødte på KK i år, fikk keisersnitt pga seteleie. De prøvde riktignok å overtale henne til vanlig fødsel, men hun stod på sitt! Tror ikke de tvinger deg, men de kan prøve å presse deg.

Anonymkode: 3c946...0aa

Skrevet

Har to barn og begge lå i seteleie. Begge ganger forsøkte de å presse meg til å døde naturlig. Jeg nektet å gå med på det.  første baby gikk jeg med på forsøk med ytre vending først. Det endte med akutt keisersnitt 3 uker før termin. Andre gangen hadde jeg jo dermed dobbel risikofødsel både pga faren for å revne etter sist keisersnitt og setefødsel. De er nådeløse og presser etter alle kunstens regler. Men jeg stod på mitt. Og det er jeg glad for. Har bare gode erfaringer med keisersnittene mine og gjør det gjerne igjen❤️

Anonymkode: f32d7...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

KK tvinger ingen til vaginal fødsel lenger, så ja det er "valgfritt". 

Selv fikk jeg innvilget keisersnitt kun fordi jeg ikke orket tanken vaginal fødsel. 

Anonymkode: efde0...9de

Orket? Pyse. 

Anonymkode: 3e122...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Orket? Pyse. 

For en sleivete kommentar. Enten fra en mann eller ei skikkelig merr😅☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 0.45):

Nei, du får ikke velge. KK er landets strengeste vedrørende keisersnitt.

Anonymkode: 1418c...e1e

når du først har tatt keisersnitt, er muligheten for keisersnitt større ved fødsel nr2. etter 3 keisersnitt får du ikke fler barn, da mor sin dødelighet er veldig stor og ofte blir tubene fjernet etter 3 keisersnitt. så mange komplikasjoner nå og senere med keisersnitt, fød vanlig om du kan

Anonymkode: 074d4...103

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Orket? Pyse. 

sier det samme orket.

Hvorfor utsette seg for risikoen med keisersnitt når du kan føde normalt. at man ikke orker er ikke normal grunn. regner med at barnevernet stod å heiet på sidelinja

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har to barn og begge lå i seteleie. Begge ganger forsøkte de å presse meg til å døde naturlig. Jeg nektet å gå med på det.  første baby gikk jeg med på forsøk med ytre vending først. Det endte med akutt keisersnitt 3 uker før termin. Andre gangen hadde jeg jo dermed dobbel risikofødsel både pga faren for å revne etter sist keisersnitt og setefødsel. De er nådeløse og presser etter alle kunstens regler. Men jeg stod på mitt. Og det er jeg glad for. Har bare gode erfaringer med keisersnittene mine og gjør det gjerne igjen❤️

Så lenge det går nok tid mellom hvert svangerskap er ikke et ks regnet som noe risiko ved fremtidig vaginal fødsel. Dette er gammel utgått tro.

Jeg hadde heftig igangsatt fødsel 2 år etter ks og var ikke sett på som noe risiko overhode. Fødte på Voss hvor risikofødsler ikke tas.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

når du først har tatt keisersnitt, er muligheten for keisersnitt større ved fødsel nr2. etter 3 keisersnitt får du ikke fler barn, da mor sin dødelighet er veldig stor og ofte blir tubene fjernet etter 3 keisersnitt. så mange komplikasjoner nå og senere med keisersnitt, fød vanlig om du kan

Hvor har du gravd fram noe sånt tull?

Jeg har først ks, så igangsatt vaginal og så et ks igjen. Etter baby 3/andre ks var der kun velkommen tilbake neste gang. Delte rom med ei som akkurat hadde hatt sitt ks nr. 4.

Har i ettertid null komplikasjoner etter ks'et. Kroppen kunne ikke vært bedre. Null problem å velge hvis det skulle kommet et barn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...