AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Hei. Ligger her og drømmer litt 😊 Sparer til en bolig litt ute på landet, eller rolig område uten mange naboer og fin natur. Jobber nå i barnehage og har 3 års erfaring der pluss utdanning som barne- og ungdomsarbeider. I fremtiden tenkte jeg litt på å kanskje starte opp litt for meg selv som dagmamma. Er veldig glad i jobben i barnehage, men synes det blir litt vel masete spesielt i de store barnehagene. Og egentlig for mye for meg med alt av kolleger og alle foreldre man må forholde seg til. Man er jo også underbemannet og i de barnehagene jeg har jobbet glir planer og prosjekter ofte ut.. Føler at jeg ikke strekker til eller klarer å gi barna det jeg har lyst til. Føler litt av det alltid er noen av kollegene på avdelingen som har litt opp, at det liksom er greit bare det går sånn noenlunde. Skjønner dem altså, det er ikke det. Jeg bare virkelig brenner for at barna skal ha det bra. Mer enn bra, de skal få alt de trenger og mer til å utfolde og utvikle seg. Er en rolig og tålmodig person som synes det er kjempespennende å se barna utvikle seg, lære nye ting. Har fått flere gode tilbakemeldinger fra kolleger og styrere at jeg spesielt har en veldig fin måte å samtale med barna på. At jeg ser dem. Tenker bare på alt det fine man kunne gjort sammen med barna. Sådd grønnsaker og blomster i hagen, dratt på tur i skogen og grillet bål. Jo mye av det samme man gjør i barnehagen men, på en mer avslappet måte, der jeg virkelig får sett barna, deres interesser og behov. Hadde vært så gøy å stille i stand forskjellige prosjekter ut i fra deres interesser og virkelig peilet inn på akkurat det jeg ser barnet sitt bare lyser opp av å snakke/leke med. Tenker også på det her med mat, synes det er uinspirert i forhold til mat i de fleste barnehager. Er veldig opptatt av et godt balansert kosthold og tenker det å lære barna om dette er noe av det viktigste vi kan lære barna. Disse vanene tar jo barna seg med inn i voksenlivet. Er ogsa utrolig viktig å lære hvor maten kommer fra. Vi hadde sådd grønnsaker til å lage suppe på bålet i skogen, barna skulle fått vært med skrelt og skjært opp. Alt mulig. Her ville ikke kniv være noe bare voksne får lov til å bruke 😊 Og ja, og så er det prisen da. Måtte jo vært litt dyrere en barnehage men ikke veldig. Lever veldig møysommelig, så trenger ikke mye for å klare meg fint. Det å ha en jobb som gir meg så mye er mye mer viktig for meg. Så ja, høres dette interessant ut for dere på noen som helst måte? Jeg har selvfølgelig referanser osv. Sorry hvis dette innlegget ble veldig surrete, ligger helt nede her med feber og influensa (?) Forsatt god jul folkens ❤️ Anonymkode: 4a1d5...555
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Oi det ble veldig langt. Jaja, les den som orker 😂 Så med en gang noe surr: Føler litt av det alltid er noen av kollegene på avdelingen som har litt opp, at det liksom er greit bare det går sånn noenlunde Skulle vært: Føler litt av det alltid er noen av kollegene på avdelingen som har gitt litt opp, at det liksom er greit bare det går sånn noenlunde. *** Det går jo utover alle de andre kollegene, og barna spesielt 😪 Anonymkode: 4a1d5...555
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Hvor mange barn skulle du vært dagmamma for samtidig da? Og hvordan hadde du gjort det ved egen sykdom? Dine barns sykedager, hvis du har barn? Vi trenger en hverdag hvor barnepasset er til å stole på..så utgangspunktet høres jo bra ut, forutsatt at det var stabilt, at forsikringer var i orden, og at alt gikk riktig for seg. Anonymkode: d3727...a05 14 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Motorikk og håndtering av skarpe kniver kan vel diskuteres. Kan bruke en sånn presskutter isteden kanskje, vet ikke hva det heter, men en sånn som man putter grønnsaker inni, og presser på, også kommer de ferdig kuttet ut. Hvordan skal du passe på flere unger mens de jobber med skarpe kniver? Potetskreller er en ting, men oæææ..? Anonymkode: cfd85...aca 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Ligger her og drømmer litt 😊 Sparer til en bolig litt ute på landet, eller rolig område uten mange naboer og fin natur. Jobber nå i barnehage og har 3 års erfaring der pluss utdanning som barne- og ungdomsarbeider. I fremtiden tenkte jeg litt på å kanskje starte opp litt for meg selv som dagmamma. Er veldig glad i jobben i barnehage, men synes det blir litt vel masete spesielt i de store barnehagene. Og egentlig for mye for meg med alt av kolleger og alle foreldre man må forholde seg til. Man er jo også underbemannet og i de barnehagene jeg har jobbet glir planer og prosjekter ofte ut.. Føler at jeg ikke strekker til eller klarer å gi barna det jeg har lyst til. Føler litt av det alltid er noen av kollegene på avdelingen som har litt opp, at det liksom er greit bare det går sånn noenlunde. Skjønner dem altså, det er ikke det. Jeg bare virkelig brenner for at barna skal ha det bra. Mer enn bra, de skal få alt de trenger og mer til å utfolde og utvikle seg. Er en rolig og tålmodig person som synes det er kjempespennende å se barna utvikle seg, lære nye ting. Har fått flere gode tilbakemeldinger fra kolleger og styrere at jeg spesielt har en veldig fin måte å samtale med barna på. At jeg ser dem. Tenker bare på alt det fine man kunne gjort sammen med barna. Sådd grønnsaker og blomster i hagen, dratt på tur i skogen og grillet bål. Jo mye av det samme man gjør i barnehagen men, på en mer avslappet måte, der jeg virkelig får sett barna, deres interesser og behov. Hadde vært så gøy å stille i stand forskjellige prosjekter ut i fra deres interesser og virkelig peilet inn på akkurat det jeg ser barnet sitt bare lyser opp av å snakke/leke med. Tenker også på det her med mat, synes det er uinspirert i forhold til mat i de fleste barnehager. Er veldig opptatt av et godt balansert kosthold og tenker det å lære barna om dette er noe av det viktigste vi kan lære barna. Disse vanene tar jo barna seg med inn i voksenlivet. Er ogsa utrolig viktig å lære hvor maten kommer fra. Vi hadde sådd grønnsaker til å lage suppe på bålet i skogen, barna skulle fått vært med skrelt og skjært opp. Alt mulig. Her ville ikke kniv være noe bare voksne får lov til å bruke 😊 Og ja, og så er det prisen da. Måtte jo vært litt dyrere en barnehage men ikke veldig. Lever veldig møysommelig, så trenger ikke mye for å klare meg fint. Det å ha en jobb som gir meg så mye er mye mer viktig for meg. Så ja, høres dette interessant ut for dere på noen som helst måte? Jeg har selvfølgelig referanser osv. Sorry hvis dette innlegget ble veldig surrete, ligger helt nede her med feber og influensa (?) Forsatt god jul folkens ❤️ Anonymkode: 4a1d5...555 Spot on! Har samme utdanning og samme erfaring som deg. Slitsomt og travelt og alltid underbemannet Anonymkode: fe100...384 1
Anononyma Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Hadde lett betalt en tusenlapp eller to ekstra for en slik ordning, men la oss si du hadde tatt 5000 pr barn og tatt inn 5 barn, da ville du sittet med 25k før skatt, hadde du greid deg på det? Vet ikke hvor komfortabel jeg hadde vært med ordningen om du hadde tatt inn særlig mange fler barn enn 5. 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Hva er forskjellen på dette og en hvilken som helst gårdsbarnehage? Jeg kunne godt hatt barn i gårdsbarnehage, men ville foretrukket en med litt størrelse og flere ansatte. Anonymkode: 9edc8...81f 12 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Nei, det hadde nok ikke vært aktuelt. Vi bor og jobber i byen, så å kjøre ungene ut på landet hadde vært uaktuelt. I tillegg er jeg opptatt av pedagog dekning, og ønsker at barnet mitt skal ha så mye førskolelærerkontakt som mulig. Vi gikk tidligere i en familiebarnehage og jeg har blitt veldig skeptisk til slike opplegg. Hva hadde skjedd hvis du jobber alene med 5 barn og du plutselig får et illebefinnende? Eller et av barna skader seg? Anonymkode: 6abf2...5a3 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Det høres veldig sårbart ut hvis du skal være alene om dette, samtidig som du skildrer et opplegg som krever mye voksen oppmerksomhet og tilstedeværelse. Bare noe så enkelt som at du ikke kan gå fra barn med kniv og bål - hva når noen skal på do? Anonymkode: d07fd...1ba 9 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Anononyma skrev (1 time siden): Hadde lett betalt en tusenlapp eller to ekstra for en slik ordning, men la oss si du hadde tatt 5000 pr barn og tatt inn 5 barn, da ville du sittet med 25k før skatt, hadde du greid deg på det? Vet ikke hvor komfortabel jeg hadde vært med ordningen om du hadde tatt inn særlig mange fler barn enn 5. Du hadde ikke vært komfortabel med en dagmamma med 5 barn, men å sende barnet ditt i barnehage med underbemanning og potensielt 1 voksen på 12 barn pga sykdom er ok? Anonymkode: 2bce8...266 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du hadde ikke vært komfortabel med en dagmamma med 5 barn, men å sende barnet ditt i barnehage med underbemanning og potensielt 1 voksen på 12 barn pga sykdom er ok? Anonymkode: 2bce8...266 Det spørs jo på barnehagen og alderen til barnet det da. Anonymkode: 6abf2...5a3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Uaktuelt for meg dersom du ikke har flere ansatte. En person på mange barn er ikke bra. Anonymkode: c6529...b86 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Nei, det hadde ikke vært interessant for meg. Men OM du hadde gjort det om til en familiebarnehage/gårdsbarnehage med et kontrollorgan via kommunen, da hadde jeg vært interessert. Jeg skjønner ikke at folk tør å bruke privatbarnepass via fremmende. Anonymkode: c1ac3...e6b 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Motorikk og håndtering av skarpe kniver kan vel diskuteres. Kan bruke en sånn presskutter isteden kanskje, vet ikke hva det heter, men en sånn som man putter grønnsaker inni, og presser på, også kommer de ferdig kuttet ut. Hvordan skal du passe på flere unger mens de jobber med skarpe kniver? Potetskreller er en ting, men oæææ..? Anonymkode: cfd85...aca Samme bår det gjelder bål, og det meste annet. Man bør være minst to. Anonymkode: c961d...953 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du hadde ikke vært komfortabel med en dagmamma med 5 barn, men å sende barnet ditt i barnehage med underbemanning og potensielt 1 voksen på 12 barn pga sykdom er ok? Anonymkode: 2bce8...266 Jeg har hatt barn i to forskjellige barnehager i to ulike fylker. I begge barnehagene ble det tilkalt vikarer ved bemanningsproblemer. Har ts noen garantier på hvem som kan passe barna dersom hun er syk? Anonymkode: c6529...b86 5
Sofakona Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har jobbet i 3 familien barnehager og de måtte ha en førskolelærer inn 2 ganger i uken. Dette var et krav . Husk da skal du lønne denne personen...så skal du betale forsikring for 5 barn, du må betale for mat og drikke. Sp vil du få tilsyn for det pedagogiske 1-2 ganger i året. Du må kunne vise til hms etc. Du må tenke på sikkerheten etc. Ville dessverre ikke betalt 5000 for en vanlig gårds barnehagen. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 Det er jo sånn barnehagen skal være. Veldig synd at man ikke får det til. Det er veldig fint at du har alt dette engasjementet og inspirasjonen, håper du greier å opprettholde den. Etter mange år i en jobb der det går hovedsakelig i brannslukking og unntakstilstand så er det lett å miste motet. Anonymkode: c961d...953 1
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tenker det er en urealistisk ide alene. Om jeg bodde nærme deg og du bodde på landet så ville jo min nærmeste barnehage uansett vært «på landet» - bare med flere ansatte. Jeg har hatt barn i barnehage midt i Oslo hvor de hadde egen parsellhage Greia med barnehage er jo at man trenger plassen, og ikke ønsker stor sårbarhet mtp fravær hos personale. Er ikke for knivbruk i barnehagen nei, særlig ikke med kun en ansatt. Men - om dette var en seriøs familiebarnehage med flere ansatte og erfaren pedagog og et ordentlig opplegg tilpasset aldersgruppene så er det noe annet. Som forelder i en typisk Oslobarnehage så var jeg ikke voldsomt fornøyd med uteområdene, men de var mer enn gode nok. Og selv om jeg synes antall turdager kunne vært flere, så ser jeg de lærte utrolig mye om komplekse følelser/håndtering av konflikt og vennskap osv på en måte jeg selv eller andre ufaglærte ikke hadde klart. De hadde førskoleklubb, og fulgte diverse planer og læringsmål tilpasset alder. Sosialt, motorisk og «faglig». Og for meg personlig gav det mye mer verdi til skolestart enn at de var noen ganger ekstra i skauen. Ikke på grunn av det faglige, men de var mye bedre rustet til å takle den store overgangen. De var forøvrig i skog og, men det er jo ikke like idyllisk når en unge gråter i 2 timer fordi «blaut vott», den andre har plutselig full bleie fordi omgangssyken og femte barn klikker fordi barn tre fant en bedre pinne 😅🤷♀️ 6 1
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du hadde ikke vært komfortabel med en dagmamma med 5 barn, men å sende barnet ditt i barnehage med underbemanning og potensielt 1 voksen på 12 barn pga sykdom er ok? Anonymkode: 2bce8...266 Barnehager har sjeldent kun 1 avdeling. Så vanlig praksis i vår barnehage ved mye sykdom (ofte var jo også flere barn hjemme da i tillegg), var at de gikk sammen - fordelte litt barn mellom seg og la opp dagene etter dette. Generelt er det regnet som ulønnsomt å bygge barnehager på mindre enn ca 4 avdelinger, så små barnehager er ikke normen i kommunene. Kommunene har også ofte tilgang på vikarer/vikarpool.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du hadde ikke vært komfortabel med en dagmamma med 5 barn, men å sende barnet ditt i barnehage med underbemanning og potensielt 1 voksen på 12 barn pga sykdom er ok? Anonymkode: 2bce8...266 Om det skjer ofte i din barnehage, ville jeg sendt inn klage på barnehagen. Jeg ville også vært skeptisk til dagmamma, både pga antall barn, men også hvilken aldersgruppe hun ser for seg. Om det er en blanding, blir det ofte slik at de yngste krever mer oppmerksomhet og har andre behov enn de eldre. Når ts skriver at hun skal gi barna mer oppmerksomhet og tilstedeværelse som dagmamma enn som ansatt i barnehagen, bør det jo heller ikke være så mange fler enn 3-5 barn, alt ettersom alder på barna. Feks. om det er 5-6 åringer hun ser for seg, kan det kanskje gå greit med 4-5 barn. Om barna er 2-3 år, bør det ikke være mer enn kanskje 3 barn. Og hva om ts blir syk? Hvilke rettigheter har man som foreldre da? Litt kjipt å måtte ta seg ulønnet fri fra jobb fordi dagmammaen er syk. Ts: ideen er god den, men den trenger mer planlegging og utvikling. Det er helt sikkert noen som vil benytte seg av tilbudet, om ikke annet i en mellomperiode til man får barnehageplass. Anonymkode: 2fe9c...6af 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå