Gå til innhold

Hvor mye bidrar mannen din med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Som overskriften spør om; hvor mye bidrar mannen din med i hjemmet? Jeg lurer fordi jeg føler mannen min tar alt jeg gjør for gitt, og bidrar lite. 

jeg må støvsuge og vaske gulv. Om jeg ber han gjør han det etter masing (og med litt sur mine- nekter for å sur, men man merker det). Vasker ikke tøy, og sjelden hjelper med å brette tøy. Hans tøy legger han ikke i skapet en gang, og blir liggende i en haug. Han hiver også bare alt tøy på vask som har ligget på gulvet, istedenfor å se igjennom tøyet og legge rent i skapet. Han vasker ikke bad. Tørker ikke støv. Om jeg ber han gå i butikken må ikke liste  være lang for det vil han ikke handle (dvs all ukeshandle må jeg gjøre) og jeg må planlegge meny. Han vil heldt ha enkle ferdig retter (det går ikke, vi har barn) Om noe må gjøres i huset må jeg gjøre det, ellers så kommer pappaen min og hjelper ( har verdens beste pappa). Han klarte ikke å ta med esker og bokser på loftet en gang (vi har akkurat flyttet) så til slutt måtte jeg bære tunge esker opp på loftet alene, og jeg er gravid. Han legger fra seg klær overalt, ingenting på sin plass.
Bytte sengetøy er ikke vits i heller.

Han lufter hunden og går tur med den da (men ikke så mye som han burde- han er så sliten) Hunden er stor og drar mye og jeg vil ikke gå ute med henne nå som det er glatt da jeg er redd for å falle nå som jeg er gravid. Mannen skulle lære henne å gå pent i bånd for to år siden- da jeg var gravid med nummer en (og grunnet det kunne ikke jeg ta henne med kurs), men det har ikke skjedd…

jeg må sørge for at barnet vårt har alt han trenger av klær og sånn, han er flink til å kjøpe bleier. Ikke betaler han for utstyr heller, jeg står for alle de utgiftene. 

ikke vil han ha besøk heller, da det er så mye stress. Men det er jeg som styrer og ordner, vil jo gjerne beholde familie og venner, og da er det hyggelig å be til besøk en sjelden gang, spesielt i julen.

Føler ofte han er mutt og stille, men nekter for å være sur. Han føler han er sliten, og får liten egen tid, men set fjør vel alle småbarnsforeldre. Han hadde en uke alene på kurs (10-15 hver dag, resten fri) og dette hjalp ikke heller- han så venner og koste seg hele uken. Vært på flere turer med gutta (lang weekend), men ikke så mange siden august, da begynte han i ny jobb som gir litt mindre mulighet for det.

Beklager langt innlegg, men håper på en tilbakemelding. Jeg er utslitt, og alltid «på» føler jeg. Lurer på om dette er normalt, eller om mannen bare er bortskjemt. Har snakket med en flere ganger om dette, forresten.

Setter  pris på svar.  

Anonymkode: 390f3...f62

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri måttet mast på mannen min for noe knyttet til hus og hjem. Han støvsuger, rengjører, går med søpla, lager mat osv på eget initiativ. Han er flinkere enn meg og virkelig dratt lasset det siste året når jeg har vært gravid

Anonymkode: 45b0d...7ee

• Liker 9
Skrevet

Ville aldri flytta sammen med noen som ikke gjør minimum halvparten på eget initativ.
Dersom de slutter å gjøre sin del er det rett ut. 

Den som ikke tar anvar for sitt eget hus er ikke voksen, og det er ikke relatert til kjønn.
Jeg forventer nøyaktig det samme av alle.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Men sex vil han sikkert ha, og er han på kg skriver han trolig om at kvinner maser og ikke tar initiativet til sex, fullstendig uten selvinnsikt. 

Min mann bidrar, men jeg setter også krav. Han har sine oppgaver, som jeg ikke rører eller blander meg inn i, jeg har mine. Vi har god fordeling. 

Slutt med å mase. Sett tydelige krav, som du ikke viker på. Forbered deg på å bli alenemor om han ikke endrer seg, for du vil gå fullstendig lei ham før eller siden. 

Anonymkode: ea4c5...4eb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer på om dette er normalt, eller om mannen bare er bortskjemt.

Svaret er at det er normalt at menn er bortskjemt. Dessverre! Men det betyr slett ikke at det er greit eller akseptabelt. 

Anonymkode: 131f5...168

• Liker 1
Skrevet

Han tar sin del av arbeidet, jeg tar min del. Takk og lov for at jeg slipper å ha et manchild jeg konstant på mase på 

Anonymkode: d4d54...360

• Liker 6
Skrevet

Han gjør forefallende arbeid og ser hva som må gjøres, hadde nektet å bo med en som ikke gjør noe på eget initiativ. 

Anonymkode: 198b3...99d

• Liker 3
Skrevet

Liker ikke å bruke ordet bidrar. Ingen av oss bidrar, vi samarbeider og det har egentlig alltid gått av seg selv.

Anonymkode: ae1d1...da5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har aldri måttet mast på mannen min for noe knyttet til hus og hjem. Han støvsuger, rengjører, går med søpla, lager mat osv på eget initiativ. Han er flinkere enn meg og virkelig dratt lasset det siste året når jeg har vært gravid

Same her! Eg har fått 'streng' beskjed om at han tek all støvsuging og bytte på senga, og ting som er ekstra tungt som gravid. Eg ser nok lettare ting som burde bli gjort iht reingjering/vasking av bad og sånn, men han finn plutseleg ut at han vil vaske, støvsuge, vaske kle, går med søpla... Så alt i alt gjer vi nok like mykje, han mest dette året 😊 Har ei mor med ektemann(min stefar) som gjer alt. Han ligg på sofaen og ser på at ho gjer alt av husarbeid, matlaging, klesvask, mathandel... Ho tek i tillegg det meste utearbeid óg. Forstår ikkje at ho held ut, men det får vere opp til kvar enkelt! 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan oppdra en voksen mann? Det er jo ikke bare å gå. Det er jo pappan til barna til Ts! Selvsagt kan hun ikke bare kaste han ut, som om det var en useriøs tenåringsromanse. Og kanskje hun burde vært mer bevisst på dette den gang hun møtte ham, men hun var vel yngre hun også, og så ikke nødvendigvis etter akkurat disse kvalitetene den gang. Og nå sitter hun der, med snart to barn, med en mann som ikke blir voksen. 

Alternativet er å trene ham opp. Hvordan oppdrar man en voksen mann? Jeg har ikke noe godt svar på det. Men det vil være ekstremt viktig å få formidlet til ham, på en måte han forstår, at hvis ikke dette endrer seg så vil det ikke bli noe trivelig samliv. Det vil bli stadig frustrasjon og hakking, det vil bli undelig mange konflikter omkring akkurat dette i mange år fremover. Det vil være enklere for ham å begynne å ta ansvar, enn å ta alle de framtidige diskusjonene og konfliktene omkring dette. Det er et du må få ham til å forstå. 

Snakk med foreldrene hans? Få dem til å formidle dette til ham kanskje. 

Anonymkode: 029b1...8c0

Skrevet

Jeg tar det meste av husarbeid, fordi jeg liker det og vil ha det gjort på min måte 😊

Han lager middag 1 gang i uken(2 dager hvis jeg er heldig), tar seg av det meste som har med bilen å gjøre og går tur med hunden 3 ganger i uken. Sånn har vi hatt det i et par år og det fungerer greit for oss. Innimellom skulle jeg ønske at han f.eks laget litt mer middag, men han føler seg ofte ikke flink nok. Han har Aspergers og må ofte ha motivasjon fra meg for å sette i gang med ting. Men det gjør meg ingenting 😊 Etter snart 8 år sammen, så er jeg vant til at det er sånn. Vi har ikke barn, så det er kun oss to å tenke på 😊

• Liker 1
Skrevet

Samboeren og jeg gjør begge husarbeid. Han støvsuger og vasker mer enn jeg gjør, og jeg rydder mer enn han gjør. Ellers gjør vi ting vi ser trenges å gjøres, spør aldri den andre om å gjøre det.

Jeg lar ham ikke vaske mine klær, for han leser ikke på vaskelappene.

Jeg hadde ikke holdt ut med en mann som din. Hadde sparket ham i ræva for lengst, og definitivt aldri fått barn med en sånn. 

• Liker 3
Skrevet

Min gjør sikkert mer enn meg totalt sett. 

Anonymkode: d845c...04f

• Liker 3
Skrevet

Han jobber 100%. Jeg er 100 % ufør. Jeg støvsuger, vasker badet. Han har ansvar for søppelet, vi begge lager mat. Den som ikke lager middag tar oppvasken. Han vasker klær, rydder vekk klær. Han betaler for lånet på leiligheten (hans), han betaler for internett, strømningstjenester, strøm. Han går mer i butikken enn meg. Også går han 1/3 turer med hunden de dagene han jobber og 2/3 av turene de dagene han har fri. 

Jeg betaler kun 4000 for å bo her. Elsker å spare penger. Før betalte han meg hver mnd fordi jeg ryddet og vasket mer men jeg ba han slette overføringen fordi jeg vil ikke ha pengene hans ♥️ han vasker kjøkkenet og tar stort sett alltid oppvasken. 

Anonymkode: 2c133...7d5

• Liker 1
Skrevet

Her deler vi 50/50. Støvsugde jeg sist, støvsuger han neste gang. Samme med vask. 

Vi ser an behovet med klesvask og oppvask og tar det når det trengs. Klesvask blir oftere hans oppgave, fordi han har uniform til jobb som må vaskes oftere, og da slenger han på resten å. 

Anonymkode: 1ac89...e3e

• Liker 1
Skrevet

Glemte også å legge til at det er han som kjører, og renser sluk ca en gang i mnd. 

Anonymkode: 2c133...7d5

Skrevet

Han gjør selvsagt sin del. Noe annet hadde jeg ikke akseptert. Vi er er 2 om hus, barna og hund.

Anonymkode: 11a3e...683

• Liker 4
Skrevet

Som å lese om mannen min. Jeg har truet med å ta med meg ungen å flytte 2 ganger, begge gangene skjerpet han seg kraftig en liten periode før det skled ut igjen. Neste gang jeg får nok pakker jeg og drar.

Anonymkode: c4145...949

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en mann ❤️

Anonymkode: 023ad...35e

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mannen vasker oftere klær og lager middag, mens jeg tørker oftere støv og støvsuger. Han handler på vei fra jobb (jeg er hjemme med gutt på 8mnd).  Resten bidrar vi med likt. 

Typen din hjelper verken med hus, barn eller utgiftene til barnet? Tar han barnet når han kommer hjem fra jobb? Å gå hjemme med barn er som å ha dobbeltskift på jobb viser forskning. Jeg sover mindre enn mannen min og står opp om nettene med ungen, så mannen min gjør kveldsstellet med barnet. 

Har to kvelder i mnd hver der vi får alenetid. Altså ikke hjemme med barnet. Helt uten barn. Kan dere prøve det?  Jeg drar til familie eller en venninne eller gjør noe helt alene, mannen min bruker alenetiden til hobbyer eller trening.  Så har vi en kveld i måneden der vi får barnevakt (betaler nabojenta) og gjør noe sammen.  Ingen av oss har behov for å dra på gutte eller jenteturer ofte. Men vi er ikke så sosiale av oss. 

Har en lei følelse av at mannen din ikke er ferdig med ungkarslivet og at han ikke var den som tok initiativ til flere barn. Tilbringer dere mye tid sammen bare dere to, uten barn? Jeg hadde ikke orket en mann som ikke bidro, det hadde betydd at han egentlig ikke satt pris på hva jeg gjorde og så på oss som et team. Jeg må ha en mann som ikke kjører enmanns løp, en som er moden. En voksen mann med tenåringsatferd er turn off. 

Anonymkode: 77e58...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...