AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg er voksen og er på juleferie hos foreldre i barndomshjemmet. Vi er samlet to søsken med flere voksne barn (passert 20) og en har også med seg kjæreste. Jeg har helseutfordringer som gjør at jeg ikke klarer å hjelpe til så mye som jeg skulle gjort. Våre gamle foreldre har også nok med sitt. Barndomshjemmet er gammelt og ting er nedslitt, har klikket eller ikke virker. Jeg har konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke er oppe tidlig og lager frokost, middag, vasker gulv, ordner oppvask osv, men hjelper til så godt jeg kan og spør hele tiden om ting jeg kan gjøre. Det er hele tiden arbeid som skal gjøres; søppelspannene til hovedveien, brøyting, måking, handling osv. Foreldrene klager men er ikke så flinke til å slippe oss til med husarbeid heller fordi ting skal gjøres på bestemte måter. Mine nieser og deres mor vil bare trene og være utendørs dagen lang, og komme hjem til hjemmelaget middag som min gamle mor har laget. Jeg har så dårlig samvittighet og ser at de blir mer og mer skrantne for hver gang jeg er hjemme. Føler aldri jeg kan sette meg i sofaen og slappe av, fordi kroppen er i konstant alarmberedskap i tilfelle min gamle far blir gretten for et eller annet, eller de snakker om alt som skal gjøres. Andre som har det sånn? Anonymkode: 2e845...bf0 2
CrazyCatLady2500 Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Kan det være på tide å flytte feiringen hjem til ditt søsken med familie? 9 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Hvor gamle er de? Anonymkode: 3b69b...fc3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor gamle er de? Anonymkode: 3b69b...fc3 84 år. Ts Anonymkode: 2e845...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Hvordan er dine «helseutfordringer» sammenlignet med dine gamle foreldres? Tenker umiddelbart at de sikkert ikke hadde uffet og ojet seg så mye i ditt påsyn, og du hadde kanskje heller ikke hatt så gnagende dårlig samvittighet, hvis det ikke også var en god porsjon latskap med i beregningen, fra din side. Synes uansett ikke at dette høres ut som en låst situasjon; du tar en prat med din søster og alle deres voksne barn, og forklarer situasjonen, slik du ser den, dere kan eventuelt bli enige om at dere omorganiserer julefeiringen neste år, og tar det hos en av dere i stedet. Også mistenker jeg at kanskje du også kan ta deg bittelitt mer sammen, men jeg kan ta feil. Anonymkode: 2217d...64b 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 CrazyCatLady2500 skrev (8 minutter siden): Kan det være på tide å flytte feiringen hjem til ditt søsken med familie? Det er jo koselig når tre generasjoner samles under samme tak selv om det kan oppstå gnisninger, og mine foreldre har jo plass til 8-10 gjester, men jeg kjenner på en veldig dårlig samvittighet og skulle ønske at jeg kunne arrangere jul for mine foreldre. Jeg bor i en 3-roms leilighet midt i tjukkeste Oslo og har knapt plass til meg og mine, men mitt søsken bor i samme kommune som våre foreldre og har større plass enn meg, men ikke plass til overnatting, så da måtte vi kjørt 2 timer hjemover etter julefeiring julaften, noe som er slitsomt når det er dårlig vær, mørkt og man er gammel. Mine foreldre vil nok være hjemme hos seg selv, men det blir mye når ikke alle i familien bidrar like mye. Egentlig så burde jeg og mitt søsken laget alle middagene i hele julen, for det vet jeg at de gjør i andre familier. Mitt søsken er treningsavhengig og prioritere seg selv, men hjelper til innimellom med opprydding og husarbeid. Akkurat middagen står for mor for siden jeg ikke er god på å lage middag, og min mor er veldig god på å lage julemat. Ts Anonymkode: 2e845...bf0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan er dine «helseutfordringer» sammenlignet med dine gamle foreldres? Tenker umiddelbart at de sikkert ikke hadde uffet og ojet seg så mye i ditt påsyn, og du hadde kanskje heller ikke hatt så gnagende dårlig samvittighet, hvis det ikke også var en god porsjon latskap med i beregningen, fra din side. Synes uansett ikke at dette høres ut som en låst situasjon; du tar en prat med din søster og alle deres voksne barn, og forklarer situasjonen, slik du ser den, dere kan eventuelt bli enige om at dere omorganiserer julefeiringen neste år, og tar det hos en av dere i stedet. Også mistenker jeg at kanskje du også kan ta deg bittelitt mer sammen, men jeg kan ta feil. Anonymkode: 2217d...64b Latskap? Du har jo ikke peiling på hva mine helseutfordringer er . Mine foreldre klager heller ikke, men de er gamle og utslitte og må få lov til å si at de er det. Ts Anonymkode: 2e845...bf0 1 1
Luckiness Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Hvis de klager på hvordan ting blir gjort så får de ordne det selv tenker jeg. Jeg synes faktisk at eldre/personer med skral helse må ta ansvar for sin egen situasjon også. Ikke for at en har dårlig helse selvsagt. Men har man behov for hjelp så bør en være ydmyk når noen tilbyr seg og forsøker så godt en kan. Man bør også gjøre vurderinger hvor vidt en kanskje burde selge og flytte til en mindre og enklere bolig. Selvsagt er ikke dette alltid mulig hvis helsen akutt endres, ved demens e.l. 1
Gjest kira87 Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Men kunne ikke bare dere overnattet da? Og så kunne ditt søsken med familie bodd hos seg? Det er jo overhodet ikke nødvendig å reise bort på overnatting og forvente helkost og oppvartning når man bor i samme kommune!
punkyB Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Hva med å lage lister med oppgaver som dere fordeler på alle ? Snakk med foreldrene dine om hva som kan settes ut. De må faktisk la andre slippe til og ikke forvente att det skal gjøres på deres måte. De kan evnt. være ansvarlig for middag men noen kan hjelpe til med å skrelle poteter o.l. Alle kan dekke på til frokost , rydde av , vaske opp. Fordel oppgavene for hver dag på de enkelte på en liste. Dere er jo ikke på et hotellopphold. Er du dårlig kan du kanskje være administrator. Kanskje også sørge (organisere) for at de skaffer seg hjelp ellers til praktiske ting ? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 punkyB skrev (1 minutt siden): Hva med å lage lister med oppgaver som dere fordeler på alle ? Snakk med foreldrene dine om hva som kan settes ut. De må faktisk la andre slippe til og ikke forvente att det skal gjøres på deres måte. De kan evnt. være ansvarlig for middag men noen kan hjelpe til med å skrelle poteter o.l. Alle kan dekke på til frokost , rydde av , vaske opp. Fordel oppgavene for hver dag på de enkelte på en liste. Dere er jo ikke på et hotellopphold. Er du dårlig kan du kanskje være administrator. Kanskje også sørge (organisere) for at de skaffer seg hjelp ellers til praktiske ting ? Joda men barna til mitt søsken ser på det som et hotell. De fyker ut etter å ha spist frokost som er pådekket, og da er de ute til sen ettermiddag/ tidlig kveld og kommer hjem til ferdig middag, og vasker klær som ofte min mor henger og legger sammen fordi de glemmer klesvasken. Mitt søsken er flink til å hjelpe våre foreldre i sommerhalvåret, da de bor i nærheten og tilbringer mye tid her, men akkurat i juleferien så løfter ikke hverken hen eller barna så mye som en finger. Jeg og mitt barn er her en til to ganger i året. Ts Anonymkode: 2e845...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Er hjemme hos mine foreldre og det er nesten umulig å hjelpe til når ting skal gjøres på deres måte. En middag får vi ansvar for og da er det enklere å bidra. Å gjøre noe sammen med foreldrene mine er håpløst. Min far stresser og skramler med alt og går i veien, mamma lager alt mer enn dobbelt så mye som nødvendig. I går til middag lagde mamma 4 pk poser brun saus til 6 personer hvorav ett barn som ikke spiser saus. Alt skal på spesielle fat. Ulike typer glass og tallerkner hver dag så hverken jeg eller ungene kan hjelpe til uten at foreldre involveres. foreldre klager over dårlig helse, men sliter seg unødvendig ut på ting ingen bryr seg om. Mine foreldre er i slutten av 70-årene. Har sluttet å ha dårlig samvittighet selv om jeg er enebarn. De legger opp til mye av stresset selv og slipper oss ikke til så da holder jeg avstand til jeg blir bedt om å ta ansvar. Bor 2 timer unna. Anonymkode: e8684...ba6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Føler aldri jeg kan sette meg i sofaen og slappe av, fordi kroppen er i konstant alarmberedskap i tilfelle min gamle far blir gretten for et eller annet, eller de snakker om alt som skal gjøres. Andre som har det sånn? Anonymkode: 2e845...bf0 Jeg dro bort fra dette for mange år siden. Valgte egen helse, egne barn. Trivsel for de som nå er mine nærmeste. De som er eksplosive og får deg i en slik helspenn bør man sky som pesten. Skjønner godt at familiemedlemmene dine drar ut for å trene. De er kanskje bedre til å ta vare på seg selv...? Stress er skadelig! Mitt tips: Besøk heller dine foreldre når det er rolig der. Om de ikke ønsker hjelp, og alt må gjøres på spesielle måter... Ta en kopp te/ kaffe med dem og dra bort. De er kanskje typen som ikke liker besøk av familien. Om de ber om å ikke få innblanding, så er det vel bare til å slutte å blande seg. Anonymkode: f09ca...010
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 Vær glad så lenge dere har deres foreldre i live. Den dagen de er borte så kan dere tenkte med glede på alt dere gjorde for dem. I motsetning til å skyve dem fra seg og angre når de er borte. Slik er livet, alle blir gamle. Og man kan ikke forvente at det er de eldste som skal føye seg etter de yngste. Og så snakker du med dine søsken så dere fordeler oppgaver. Atter en gang kan ting løses ved kommunikasjon . Anonymkode: 9b32b...268 1 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er jo koselig når tre generasjoner samles under samme tak selv om det kan oppstå gnisninger, og mine foreldre har jo plass til 8-10 gjester, men jeg kjenner på en veldig dårlig samvittighet og skulle ønske at jeg kunne arrangere jul for mine foreldre. Jeg bor i en 3-roms leilighet midt i tjukkeste Oslo og har knapt plass til meg og mine, men mitt søsken bor i samme kommune som våre foreldre og har større plass enn meg, men ikke plass til overnatting, så da måtte vi kjørt 2 timer hjemover etter julefeiring julaften, noe som er slitsomt når det er dårlig vær, mørkt og man er gammel. Mine foreldre vil nok være hjemme hos seg selv, men det blir mye når ikke alle i familien bidrar like mye. Egentlig så burde jeg og mitt søsken laget alle middagene i hele julen, for det vet jeg at de gjør i andre familier. Mitt søsken er treningsavhengig og prioritere seg selv, men hjelper til innimellom med opprydding og husarbeid. Akkurat middagen står for mor for siden jeg ikke er god på å lage middag, og min mor er veldig god på å lage julemat. Ts Anonymkode: 2e845...bf0 Hva om dere feirer hos ditt søsken men du og din familie overnatter hos foreldrene dine? 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er dine «helseutfordringer» sammenlignet med dine gamle foreldres? Tenker umiddelbart at de sikkert ikke hadde uffet og ojet seg så mye i ditt påsyn, og du hadde kanskje heller ikke hatt så gnagende dårlig samvittighet, hvis det ikke også var en god porsjon latskap med i beregningen, fra din side. Synes uansett ikke at dette høres ut som en låst situasjon; du tar en prat med din søster og alle deres voksne barn, og forklarer situasjonen, slik du ser den, dere kan eventuelt bli enige om at dere omorganiserer julefeiringen neste år, og tar det hos en av dere i stedet. Også mistenker jeg at kanskje du også kan ta deg bittelitt mer sammen, men jeg kan ta feil. Anonymkode: 2217d...64b Du er ganske slem som nevner latskap uten å vite hva som feiler ts. Kanskje er hun kjempedårlig og lever med konstante smerter eller utmattelse. Dette vet vi ingenting om. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 Når foreldrene dine er 84 år, er det på tide at de slipper å være julevertskap. Har selv foreldre i den alderen og formen har endret seg på få år. Ting som før gikk greit - matlaging, vasking, pynting - er nå styr og stress. Sånn er det å bli gammel, det er ganske enkelt ikke meningen at folk på 80+ skal huse en hel slekt i jula. Det er en tid for alt og felles julefeiring med storfamilien er antakelig ikke realistisk lenger? Må da være bedre å dele seg opp. Jeg ville feiret selve juledagene hjemme hos meg selv med mine barn, hatt en behagelig feiring etter egen helse og preferanser, og så tatt et kortere besøk til foreldre før jul eller i romjula. Og lagt vekt på at jeg ikke ønsket noen stor oppvartning, fiskepinner er mer enn OK liksom. Anonymkode: bdc0a...672 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 84 år. Ts Anonymkode: 2e845...bf0 I alle dager! 84 år også kommer dere enda?!! Mine foreldre er 70 og har sluttet å ha julen hos seg, etter at vi barna sa fra. Mamma hadde ikke turt å si noe. Vi har jo sett at de er slitne. Vi barna fordeler oss og noen ber mamma og pappa + oldefar. Anonymkode: 19de1...b61 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 Jeg ville snakket hyggelig med broren din (bare dere to) på nyåret, og sammen diskutert litt om de kommende årene. Kanskje «tre generasjoner og kjærester sammen i mange dager i barndomshjemmet» passer bedre en uke i sommerferien de neste årene? Med grilling og enklere uteliv? Og så feirer dere feks en kortere jul sammen hos din bror, hvor foreldrene overnatter en natt (eller to) og du og ditt barn leier dere inn et sted i nærheten en natt eller to (Hytte, nabo, b&b, hotell). Eller faktisk ikke feirer sammen, men deler dere jul / nyttår med de gamle? Anonymkode: 0c260...1b7 1
Adrenalina1 Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er dine «helseutfordringer» sammenlignet med dine gamle foreldres? Tenker umiddelbart at de sikkert ikke hadde uffet og ojet seg så mye i ditt påsyn, og du hadde kanskje heller ikke hatt så gnagende dårlig samvittighet, hvis det ikke også var en god porsjon latskap med i beregningen, fra din side. Synes uansett ikke at dette høres ut som en låst situasjon; du tar en prat med din søster og alle deres voksne barn, og forklarer situasjonen, slik du ser den, dere kan eventuelt bli enige om at dere omorganiserer julefeiringen neste år, og tar det hos en av dere i stedet. Også mistenker jeg at kanskje du også kan ta deg bittelitt mer sammen, men jeg kan ta feil. Anonymkode: 2217d...64b Hadde du klart å ta deg sammen med feks er brukket bein? Du vet ingenting om TS sine helseutfordringer, og du burde holde deg for god til å kalle noen for lat. Så hold kjeft😡 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå