Gå til innhold

Til dere som er slankeoperert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I går var jeg på samtale med legen på sykehuset her som er enig i at jeg skal henvises til fedmekirurgi. Jeg er fulgt på avdelingen siden 2018, og har prøvd alt de har tilbudt meg, men et vekttap fra alt fra ingenting til 10-12 kg. Jeg er ca 50 kg overvektig, så 10-12 er altfor lite. Ser nå på helsenorge at jeg er henvist, og nå går det opp for meg hva som skal skje. Jeg er mentalt klar, og gleder meg til å forhåpentligvis bli normalvektig for første gang i hele mitt liv, men jeg lurer likevel på til dere som er fedmeoperert (gjerne de siste årene med samme operasjon jeg får)

var det verdt det? 
hang psyken med?

hvor mye har du gått ned? Hadde du gjort det samme om igjen?

Anonymkode: 159bc...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det! Min mann gjorde det for 8 år siden og det har bare vært problemer siden! Er du ikke klar over at nå har de oppdaget at nesten hele immunforsvaret vårt ligger i tarmene? Tarmene blir kalt den andre hjernen fordi de styrer så mye prosesser i kroppen! Og det skal du kutte vekk og gjøre om på??? Det er IKKE verdt det!!!! Du kommer til å angre så sinnsykt! 

Anonymkode: 165a4...86e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Operert 5 år siden 
Jeg hadde ikke gjort det igjen, og anbefaler ingen å gjennomføre noe som helst før absolutt alt er prøvd. Ingen bivirkninger, vekttap på 30 kg, som stoppet opp lenge før normalt. Per i dag har jeg gått opp igjen nesten alt, og sliter med å få i meg nok næring til å klare å gå ned mer i vekt. Får ingen hjelp videre. 

Anonymkode: d6981...224

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det igjen. Tiden etter operasjonen var tung, og det var alt for stor omstilling for både kropp og psyke. Raste ned nærmere 40 kg, og kroppen ser fortsatt ikke ut. Har slitt med psyken i etterkant men det er forventet at jeg skal være lykkelig og takknemlig. Har lest om de nye slankesprøytene (diabetes) og skulle virkelig ønske at jeg heller hadde fått prøvd noe slikt.

Anonymkode: 4dc4c...03e

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 13.51):

Ikke gjør det! Min mann gjorde det for 8 år siden og det har bare vært problemer siden! Er du ikke klar over at nå har de oppdaget at nesten hele immunforsvaret vårt ligger i tarmene? Tarmene blir kalt den andre hjernen fordi de styrer så mye prosesser i kroppen! Og det skal du kutte vekk og gjøre om på??? Det er IKKE verdt det!!!! Du kommer til å angre så sinnsykt! 

Anonymkode: 165a4...86e

Dette!

Jeg hadde aldri gjort det igjen! Jeg var ikke syk en eneste dag for jeg ble slankeoperert. Siden har jeg ikke vært frisk en eneste dag. Den ene komplikasjonen etter den andre. Nå 15 år etterpå sliter jeg med næringsopptak, svakt immunforsvar, gjentatte infeksjoner og smerter. 

Kampen mot kiloene er fremdeles tilstede HVER dag! 

Anonymkode: 990fb...a23

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. 3.5 år siden, og i tillegg et svangerskap nå nylig, gått ned 41kg totalt, og babyvekta forsvant 8 dager etter fødsel. Fikk gallestein ca 1 år etter operasjon, og måtte fjerne galleblæren, men bortsett fra det er det egentlig kun dumping ved for mye sukker som er et "problem" (noe som er min egen feil), men livet mitt ble mye bedre! Ikke hatt depresjon siden, livet ble også lettere (mindre vondt i kroppen, og enklere å bevege seg, gjøre ting f.eks.) men er jo selvsagt viktig at man følger opp det kostholdet som er anbefalt, samt holder seg til mengden, og drikkeregelen, og husker vitaminer osv.

Anonymkode: 9ab61...d7c

• Liker 1
Skrevet

Er det sleeve eller gastric bypass du skal ha?

Anonymkode: 4cb8a...9c0

• Liker 1
Skrevet

Nå kommer det snart nye medisiner på markedet, du vurderer ikke å vente på de? 

Selv var jeg 40 kg for tung, men har gått ned 30 kg nå med hjelp av metformin, det tok 20 kg, og nå ozempic siden september, 10 kg😄 satser på at de siste 10 er borte før sommeren. 

Jeg har aldri turt å operere meg🙈

Anonymkode: 60b0e...257

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjorde dette for 17 år siden, og aldri angret en dag!! hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det igjen. Jeg fikk livet i gave!

Gikk ned 70 kg. har dog gått opp igjen 15 på disse årene, og 2 svangrskap...

Har måttet operere ett par ganger i etterkant, pga. gallestein og internheriniering, men det gikk også fint:)

Fikk fjernet all overflødig hud og lever i dag som om ingenting har skjedd... tenker egentlig aldri over at jeg er operert. Spiser og drikke det jeg vil:)

Så gå for det! Det eneste verktøyet for faktisk virker. Lykke til:)

Anonymkode: 7d4ca...31f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok GBP i 2011. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Jeg gikk ned 52 kilo og da så jeg ut som ett vandrende lik. Har gått opp 15 kilo etter det og ser normal ut nå.

Jeg er ikke mere syk enn før op, men noe dritt har kommet i dragsuget.

Jeg har fått fibromyalgi og tenner som smuldrer opp til tross for god tannhygiene. Jeg har vært på smerteklinikk pga fibro og der fikk jeg vite at veldig mange av de som har fått fibro har fått det etter op. Hvorfor det skjer husker jeg ikke forklaringen på nå. Tannlegen jeg bruker har også sett økte tannproblemer på pasienter som er op.

Jeg kjenner flere som er operert og de har fått op dekket av staten. Alle har hatt problemer av forskjellige ting i etterkant. De fleste har fått betennelser, smerter i magen og flere har fått så ødelagte tenner at de har fått kroner. Kroner er svindyrt, så flere har betalt ti-tiden vid av kroner for å ha en normal tanngard.

Jeg betalte op selv og ble op på Volvat i Oslo. Har ikke hatt noen problem etter op, bortsett fra fibro og tenner.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort det privat. Først ville jeg forsøkt Ozempic. Min pappa har diabetes og begynte med Ozempic i sommer. Han har gått med 15 kilo uten å ha endre kostholdet. Han spiser variert og sunt, men har lagt på seg som pensjonist.

Jeg er veldig glad jeg fikk høre om alle problemene de jeg kjenner fikk FØR jeg bestemte meg. Jeg hadde aldri gjort dette på offentlig sykehus. Dette anbefaler jeg virkelig å tenke over både 1,2,3 og 4 ganger.

Anonymkode: 0d943...4b7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok GBP i 2011. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen. Jeg gikk ned 52 kilo og da så jeg ut som ett vandrende lik. Har gått opp 15 kilo etter det og ser normal ut nå.

Jeg har fått fibromyalgi og tenner som smuldrer opp til tross for god tannhygiene. Jeg har vært på smerteklinikk pga fibro og der fikk jeg vite at veldig mange av de som har fått fibro har fått det etter op. Hvorfor det skjer husker jeg ikke forklaringen på nå. Tannlegen jeg bruker har også sett økte tannproblemer på pasienter som er op.

Jeg kjenner flere som er operert og de har fått op dekket av staten. Alle har hatt problemer av forskjellige ting i etterkant. De fleste har fått betennelser, smerter i magen og flere har fått så ødelagte tenner at de har fått kroner. Kroner er svindyrt, så flere har betalt ti-tiden vid av kroner for å ha en normal tanngard.

Jeg betalte op selv og ble op på Volvat i Oslo. Har ikke hatt noen problem etter op, bortsett fra fibro og tenner.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort det privat. Først ville jeg forsøkt Ozempic. Min pappa har diabetes og begynte med Ozempic i sommer. Han har gått med 15 kilo uten å ha endre kostholdet. Han spiser variert og sunt, men har lagt på seg som pensjonist.

Jeg er veldig glad jeg fikk høre om alle problemene de jeg kjenner fikk FØR jeg bestemte meg. Jeg hadde aldri gjort dette på offentlig sykehus. Dette anbefaler jeg virkelig å tenke over både 1,2,3 og 4 ganger.

Jeg har også fått fibro og tennene råtner på rot. Jeg har vært nødt til å operere ut 11 tenner. Kostnad til tannbehandling 300.000 kr. Får ingen ting dekt, da slankeoperasjon ikke er en godkjent bivirkning, enda. Men alle jeg har snakket med, sier at det er en kjent problemstilling. Benskjør har jeg også blitt. 

Anonymkode: 990fb...a23

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Unnskyld, men:

Ingen problemer bortsett fra fibromyalgi og ekstremt dårlig tannhelse? 

Ei venninne hadde tenkt å gjøre det, men snudde heldigvis i siste liten. 

Dessverre går jo mange opp i vekt igjen - og alkoholmisbruk er veldig vanlig å utvikle.

Jeg personlig hadde forsøkt Ozempic/Mysimba og disse først. 

Anonymkode: 4e508...746

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sleeve oktober 2019. Veide 120. Veide 57 1 år etter. Nå veier jeg 59. Livet er flott. 

Anonymkode: fadee...dd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg har lagt på seg alt annen igjen. Jeg hadde aldri turt å tukle med kroppen på den måten.

Anonymkode: 55e68...907

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 13.36):

Hei.

I går var jeg på samtale med legen på sykehuset her som er enig i at jeg skal henvises til fedmekirurgi. Jeg er fulgt på avdelingen siden 2018, og har prøvd alt de har tilbudt meg, men et vekttap fra alt fra ingenting til 10-12 kg. Jeg er ca 50 kg overvektig, så 10-12 er altfor lite. Ser nå på helsenorge at jeg er henvist, og nå går det opp for meg hva som skal skje. Jeg er mentalt klar, og gleder meg til å forhåpentligvis bli normalvektig for første gang i hele mitt liv, men jeg lurer likevel på til dere som er fedmeoperert (gjerne de siste årene med samme operasjon jeg får)

var det verdt det? 
hang psyken med?

hvor mye har du gått ned? Hadde du gjort det samme om igjen?

Anonymkode: 159bc...a29

Tre år siden. Jeg var "bare" 30 kg overvektig, så jeg betalte for å gjøre det privat. Klarte ikke bli normalvektig heller, står fast på bmi 26-27. Så sikkert greit å dempe forventningene om å bli normalvektig med en gang :) 

Hadde lett gjort det igjen, og anbefaler det ganske raskt. Skjønner ikke hvorfor folk venter, det er ikke sååå dyrt, jeg tok min operasjon på avbetaling. Ganske mye annet man bruker 33.000 på i året... (Strengt tatt tjener man det inn igjen ved å spise mindre). 

Anonymkode: ba9d8...6f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere familiemedlemmer som har slankeoperert seg og alle har gått opp igjen til den gamle vekta, og to av dem har nå blitt større enn utgangspunktet og sliter med mye smerter og restriksjoner. Det sitter i hodet, om du ikke klarer å snu nå så blir det neppe bedre når du er operert heller dersom tankesettet og spisevanene er de samme. Da legger du på deg igjen.

Det høres ut som en "enkel" løsning, men når du først har gjort det og angrer får du ikke omgjort det. 

Har du virkelig prøvd alt? 

Anonymkode: 2ac89...daa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en typisk dag matmessig/mengder når man er slankeoperert? Og de neste årene? 

Anonymkode: 87b54...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har flere familiemedlemmer som har slankeoperert seg og alle har gått opp igjen til den gamle vekta, og to av dem har nå blitt større enn utgangspunktet og sliter med mye smerter og restriksjoner. Det sitter i hodet, om du ikke klarer å snu nå så blir det neppe bedre når du er operert heller dersom tankesettet og spisevanene er de samme. Da legger du på deg igjen.

Det høres ut som en "enkel" løsning, men når du først har gjort det og angrer får du ikke omgjort det. 

Har du virkelig prøvd alt? 

Anonymkode: 2ac89...daa

Dette stemmer ikke, statistisk sett er det faktisk helt umulig at alle du kjenner har gått opp til samme vekt, og samtidig to av dem over 😛 Det er så få som går opp igjen til startvekt, tror det ligger på 3-8% eller noe. At man går LITT opp igjen etter de første årene er vanlig, forventet og helt etter planen. 

Alle opp til det samme du gitt. 😂

Anonymkode: ba9d8...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemte å spørre om farer ved inngrepet, men det er tross alt viktigere å se bra ut.

Halvparten får alvorlige bivirkninger, komplikasjoner og helseproblemer etter operasjonen.

Mynt eller kron? Lykke til.

Anonymkode: 8d32d...876

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har tatt, og han har gått opp alt igjen. Ei annen jeg kjenner går på  en type slankesprøyte og raste ned 20 kg, ville heller prøvd det.

Anonymkode: 17d7d...562

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...