AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Hei, Har en gjennomsnittlig inntekt. Min kjæreste tjener mye mer enn meg og har eget foretak. Jeg tjener vel bare 600 000 og han kanskje opp til 3 mill. Jeg har en mill i ek og han ca det samme. Men med så stor forskjell på inntekt, hvordan bør vi gjøre det med lån egentlig? Vi ønsker jo på sikt å kjøpe sammen, kanskje om et par år. Kan vi ha separate lån? Eller blir det bare til at han får mer å rutte med i måneden. Anonymkode: b592c...195
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Dere kan ha separate lån ja. Her må dere finne ut hvordan fordelingen skal være. Skal dere eie 50/50? Enten må da prisen (lån) tilpasses din inntekt eller at dere betaler forholdsmessig etter inntektene deres. Evt har dere forskjellig eierbrøk. Totalt har dere ca 3,6 i inntekt, han har 83% av dette og du har 17%. Anonymkode: 006c7...dca
Snickersogtwist Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Vi har to lån. Dette fordi vi gikk inn med ulik andel egenkapital og ville ha skøyter som tilsa 50-50 eierandel. Det er veldig ryddig, jeg betaler på mitt, han betaler på hans og ved et evt samlivsbrudd så er det tut og kjør på hvem som har betalt hva og hva som skal utbetales ved evt salg. Betaler litt mer i adminastrive kostnader per år, men for oss er det verdt det. Ja, han får mer å rutte med dersom han betaler ned på lånet raskere og vice versa, redusert rentekostnader etc.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Snickersogtwist skrev (4 minutter siden): Vi har to lån. Dette fordi vi gikk inn med ulik andel egenkapital og ville ha skøyter som tilsa 50-50 eierandel. Det er veldig ryddig, jeg betaler på mitt, han betaler på hans og ved et evt samlivsbrudd så er det tut og kjør på hvem som har betalt hva og hva som skal utbetales ved evt salg. Betaler litt mer i adminastrive kostnader per år, men for oss er det verdt det. Ja, han får mer å rutte med dersom han betaler ned på lånet raskere og vice versa, redusert rentekostnader etc. Høres ut som en lur deal dette da. hmm.. Anonymkode: b592c...195
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Om jeg var i dine sko så ville jeg hørt om kjæresten vil ha huset 100% og investert pengene mine. Anonymkode: 2c4ac...681
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Kommer an på hva dere er ute etter. Med hans inntekt, høy ek og maks lån vil dere jo kunne kjøpe temmelig flott bolig. Kanskje det er verdt det for deg å eie kun 20-30% mot å få bo herskapelig? Dere kan lage en avtale som på sikt gjør at dere går mot 50-50 eierandel. Anonymkode: 38c7c...b29
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Dere bor hver for dere nå, og han har sikkert bedre råd enn deg nå også? Hva har det å si om han har bedre råd når dere eier 50/50....? Kjøp etter hva du har råd til, om han sitter igjen med mer råd i måneden er fint for ham. Er han raus og snill så vil det regne litt på deg også. Om dere kjøper et grisdyrt hus som han eier mesteparten av så har du ikke sjanse til å overta det ved brudd uansett. Anonymkode: f6247...24d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå