Gå til innhold

Folk som skyter opp fyrverkeri på hytta er grusomme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er én ting å skyte opp fyrverkeri i byene (jeg er 100% mot det også, men forstår at jeg ikke får stoppet det).

I byene er det lite ville dyr, og der er mye bråk og støy fra før (selv om det er masse kjæledyr som lider av fyrverkeri her også).

MEN de jævla egoistiske menneskene som pakker med seg fyrverkeriet og kjører opp på fjellet og skyter opp der??? Jeg har nesten ikke ord.

La oss reise til områdene med mest ville dyr og skremme livrt av dem. DET blir gøy! For barna vil jo se farger og høre smell, eller hva?

For noen år siden var jeg med svigers på et hyttefelt på Vågslid i Vinje kommune, og jeg var bare lei meg ved midnatt. Smellene blir forsterket der og gjaller mellom fjellene.

Dyrene der er ikke vant til lys og lyd med slike dimensjoner. Tenk så mange uskyldige dyr som flykter i panikk og dødsangst, og skader seg alvorlig??! De jages utfor klipper og ut i trafikken, eller løper seg ihjel. Fugler flyr i panikk, noen ut mot havet og har ikke krefter til å fly tilbake til land.

Hjertet mitt blør av menneskers egoisme og grusomhet. Når skal dette stoppe?

Anonymkode: a6ba3...0b6

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privat fyrverkeri burde forbys.

Anonymkode: 8ae7d...21e

• Liker 12
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Fyrverkeri er noe forbanna tull, og burde forbys. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vanvittig at folk får fortsette å fyre opp eksplosiver under påvirkning av alkohol. Men dette er en sak som alltid blir glemt en uke ut i januar, derfor skjer det aldri noe.

Anonymkode: dd242...e0c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Helt enig! Håper det kommer et forbud etter hvert 🤞🤞🤞

Anonymkode: a6ba3...0b6

• Liker 3
Skrevet

Man må ikke overdramatisere bare fordi man kan overdramatisere.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo ikke noe mer dyr i et hyttefelt enn i byen. Heller tvert om, da byer er fulle av fugler og dyr som enten blir matet eller lever av matrester, samt langt mere kjæledyr som du påpeker. Videre hevder du at dyrene er ikke vant med lyd og lys? Hva med lyn og torden? Det både lyser og smeller langt mer enn fyrverkeri, forby det...

Anonymkode: b56b8...cef

• Liker 2
Skrevet

Fyrverki er bare noe tull. Bør forbys.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe mer dyr i et hyttefelt enn i byen. Heller tvert om, da byer er fulle av fugler og dyr som enten blir matet eller lever av matrester, samt langt mere kjæledyr som du påpeker. Videre hevder du at dyrene er ikke vant med lyd og lys? Hva med lyn og torden? Det både lyser og smeller langt mer enn fyrverkeri, forby det...

Torden og lyn kommer og er over på noen sekunder. Da får dyret roet seg ned igjen, før det eventuelt skjer igjen. Det lyser og dundrer ikke nødvendigvis like sterkt som med fyrverkeri heller.

Fyrverkeri derimot, det varer ofte i mange minutter, og er kanskje konstant. Det smeller også gjerne fra mange kanter, og lyset knitrer og spraker konstant på himmelen. Dyrene får ikke til å løpe vekk, eller gjemme seg, eller tid til å roe seg før neste eksplosjon tar over himmelen igjen.

Derfor er fyrverkeri mye verre enn lyn og torden.

Og uansett, man kan ikke forby et naturfenomen. Men vi kan forby noe unødvendig vi mennesker holder på med. La oss starte der iallefall.

Anonymkode: 8bb1f...47e

• Liker 2
Skrevet

Av grusomheter som begås mot ville dyr av mennesker er vel fyrverkeri en bagatell. Dette var voldsom overdramatisering.

Anonymkode: dad9a...490

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Makan til fjas. Fyrverkeri er dritgøy. 

Anonymkode: 30957...ef3

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fyrverkeri derimot, det varer ofte i mange minutter, og er kanskje konstant

Og dermed er sjokkeffekten begrenset. Men hovedpoenget er uansett at det er svært lite ville dyr rundt hytter og hyttefelt når det faktisk er folk der. Straks de hører mennesker som prater og hoier, så stikker de langt unna (i motsetning til dyrene i byen som er vant med mennesker) Dette er uansett en oppkontruert problemstilling basert på føleri.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ha forbud mot fyrverkeri. Det skremmer livet av alle dyrene🙁😢

Anonymkode: 76f21...8da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...