Gå til innhold

Pinnekjøttelskere - røkt eller ikke?

Skal pinnekjøtt være røkt eller ikke?  

32 stemmer

1. 1. Skal pinnekjøtt være røkt eller ikke?

• Røkt!
      6
    • Ikke røkt!
      18
    • Spiser det jeg får servert, jeg.
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som spiser pinnekjøtt på julaften, hva skal det smake? Sånn som i fjor og for alltid, eller prøver du litt forskjellig? Kan det være røkt i år enda det ikke var det i fjor?

Og spiller prisen noen rolle, kan det være rema-pinnekjøtt eller må det være fra Kjøttbaseren i Bergen (eller bondemand-nabo)? Eller hvis du befinner deg utafor pinnekjøttbeltet, reiser du hit for å kjøpe fordi det er her (Vestlandet) man får den beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke røkt. Gilde sitt u-røkte klar-til-kok pinnekjøtt i kilosposer :)

Skrevet

Det må være røkt pinnekjøtt på julaften hjemme hos mamma og pappa. Vi har aldri hatt noe annet. Skal jeg lage selv, kjøper jeg også røkt. Andre steder spiser jeg så klart det jeg får servert. Men røkt er best! :)

Prisen spiller en viss rolle - pinnekjøttet til julaften kjøpes hos ordentlig slakterbutikk (i Oslo, for der bor vi). Ikke minst fordi det bare er der de klarer å dele opp kjøttet ordentlig, langsmed ribbene, ikke på kryss og tvers. Men kjøtt fra vanlig dagligvare er helt OK altså. Bare ikke på julaften, da er kun det beste godt nok.

Skrevet

Nå har ikke vi pinnekjøtt på julaften - skal ha det nå til helgen i steden. Da blir det ikke-røkt, innkjøpt hos en orntli' slakter.

Rema og slikt er greit til hverdags, men når det er fest spanderer vi på oss skikkelige varer.

Skrevet

Det skal helst være røkt pinnekjøtt, som jeg er vant til hjemmefra. Mannen er ikke vant til røkt, men han foretrekker også det nå når han har smakt det. Pinnekjøtt er kjempegodt uansett, så jeg spiser det jeg får servert, men på julaften må det være røkt. Da er det kun pinnekjøtt fra en liten spesialprodusent i nærheten som er godkjent. Rådyrt, men verdt hver krone!

Skrevet

Vi spiser urøkt pinnekjøtt på julaften, så der er det nok vanen at sånn skal det være.

Jeg liker også røkt pinnekjøtt, så hvis jeg får det servert går det unna likevel ;)

Skrevet

Jeg foretrekker vindtørket, urøkt pinnekjøtt, kjøpt hos slakter som har peiling.

Røkt blir rett og slett for sterkt, synes jeg, det er tøft nok å fordøye pinnekjøtt som det er. ;)

Skrevet

Jeg har hørt at det er vanlig å ha røkt pinnekjøtt på vestlandet, mens det er vanlig å ha urøkt i trøndelag. Men jeg vet ikke om det er en generell tendens. Jeg er fra trøndelag, og må si at jeg liker den lettrøkte varianten best.

Skrevet

Er vant til urøkt, så det blir det her! Vi hadde røkt ett år, det smakte godt det og, men vi gikk tilbake til urøkt. Er fra vestlandet hvis det har noe å si.

Kjøpte pakket pinnekjøtt på Rema 1000 i fjor, Hallingkjøtt (eller noe sånt). Var veldig godt! Men i år er det ikke jeg som står for innkjøpet!

Skrevet

Urøkt pinnekjøtt fra Spekeloftet i Hemsedal er definitivt vår favoritt :)

Skrevet

Jeg foretrekker det som er urøkt, men jeg liker begge deler. Hjemme har vi ofte begge deler så kan man velge.

Skrevet

Jeg er ikke vant med pinnekjøtt, har blitt en pinnekjøttspiser de siste årene. Og vi spiser det på julaften når vi er sammen med svigers, ellers prøver vi å få laget oss det en gang enten før jul eller i romjula. I år blir det på nyttårsaften :)

Her spises det som blir servert. Snuppen er nok kanksje litt mer kresen på det enn meg siden han har vokst opp med det, men jeg kjøper pinnekjøtt fra Kiwi som har det billigste. Har ikke smakt det enda, men har smakt Rema 1000 pinnekjøttet og syntes det var knallgodt.

Kanskje jeg har blitt mer nøye om noen år ;)

Skrevet

Urøkt !! Kjøper fra slakter når det er jul. Ferdigpakket fra super'n er ok til hverdags, men til fest må det være skikkelig. Og, det ER forskjell på smaken.

Skrevet

Urøkt, for jeg liker ikke røkt mat i det hele tatt. Synes bare ikke det smaker godt. Om det ikke er spekemat, for den er kanskje av og til røkt? Har ikke greie på det, men bare noe jeg kom på.

Men hvor det blir kjøpt er ikke så nøye, bare det er litt kjøtt på det og ikke bare ben. Det er heller ikke meg som står for innkjøp, feirer jul hos foreldrene mine.

Forresten er det like greit å kjøpe pinnesider, smaker det samme, men mye mer kjøtt på. :)

Skrevet

Urøkt, ordentlig godt pinnekjøtt - lange pinner er viktig!

Ja, jeg er absolutt et vanedyr når det gjelder juletradisjoner!!

:nisse: :nisse: :nisse: :nisse: :nisse: :nisse:

Skrevet

Begge deler! Det viktigste med pinnekjøttet er at kålrabistappen er god. Det syns nå iallfall jeg :ler:

Skrevet

Synes begge deler er kjempegodt, men om jeg får velge tar jeg røkt. Men det blir sjelden det, for de fleste i familien liker det urøkt...

Skrevet

- Definitivt urøkt! - Det røkte pinnekjøttet blir altfor tungt og sterkt, syns vi da.

Og vi kjøper det hos den danske slakteren vi har her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...