AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Hei! Nå vet jeg at jeg tråkker i et vepsebol, men her i huset er familien i ferd med å rase sammen grunnet ekstrem søvnmangel. Jeg ønsker å gjøre et godt og informert valg, så har gitt meg selv romjulen til å lese meg opp på søvntrening og alt som hører med. Absolutt ALT av helsepersonell jeg har vært borte i har sagt at ferbers er veien å gå for oss. Når jeg forsøker å finne informasjon selv så er det også stort sett tråder her på kg som fraråder det og sier det er helt krise mtp bivirkninger og tilknytning. Mange viser til at alle psykologer er i mot dette. Jeg har vært i kontakt med tre psykologer som uten å nøle har anbefalt ferbers fordi selvstendig innsovning er viktig for trivsel i familie og for å forebygge depresjon osv. De hevder også at søvnkvalitet til baby (og derav alle andre i familien) øker drastisk. Den norske psykologforeningen anbefaler også metoden på sine sider. Alle «legite» sider jeg finner sier også at dette er veien å gå. Her er noen: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-livsutfordringer/soevn-hos-sped-og-smaabarn https://nhi.no/familie/barn/sovntrening-hvordan-fa-barnet-til-a-sovne-selv/?page=6 https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Jeg opplever også at andre «mildere» varianter av søvntrening kamuflerer ferbers i mer «hjertevarme» navn og ordlyd. Feks Caroline Lorentzen som kaller gråten for frustrasjon (og da er det ok å la de ligge. Vet hun ofte fronter at man skal være i rommet, men hun er helt klar på at det er best å gå ut hvis barnet blir mer oppskaket av at du er der) og sovehjerte-kurset som jeg har forstått egentlig er ferbers, men kaller det for «vent-og-sjekk»-metoden med masse freshe farger og emojis. Jeg opplever kg som et hjelpsomt forum, og klarer derfor ikke legge helt fra meg alle kommentarene om At dette likevel er påvist skadelig. Er det noen som kan linke til forskningsartikler hvor dette er bevist? Gjerne med utvalg av okei størrelse og kontrollgruppe, man tar i mot alt i min søken etter info her! Hver enkelts mening om hvor hjerteskjærende det er, er jeg dessverre mindre interessert i (selv om jeg forstår det!!), da jeg trenger fakta å forholde meg til når vi vurderer fremgangsmåte her. Tusen takk for all hjelp og gode råd her inne, kloke kvinner! 🫶🏼 Hilsen det mange sikkert tenker er en jævlig dårlig mor, men det er jeg ikke altså 😊 Anonymkode: 2f93d...3e6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tenker overhodet ikke at du er en dårlig mor, jeg tenker at du er en mor som virker å ønske det beste for alle involverte og det ser ut til at du har gjort grundig research. Jeg har selv blitt anbefalt det av folk her på KG da det til syvende og sist var det eneste som funket for flere. Håper noen av de ser tråden din og svarer deg. Har enda ikke gjort det her fordi han er så liten, men om utfordringene våre vedvarer kommer jeg til å lese meg opp og vurdere Ferber selv. Hvis flere ulike helsepersonell har anbefalt dere det og du i tillegg har lest deg opp tenker jeg det er helt innafor. Og føles det feil når dere starter er det jo bare å slutte. Du kommer sikkert til å få ufine kommentarer, det er dessverre mange som føler seg bedre når de holder andre nede, men husk at du kjenner din egen baby best og vet hva som er riktig for din familie ❤️ Anonymkode: c012f...087 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Vi kontaktet fastlege og fikk resept på en antihistamin som babyen fikk. Da var babyen 5 mnd og sov hele natten igjennom. Vi brukte dette en periode og til slutt sov babyen godt av seg selv. Jeg bruker det selv nå som voksen og sover veldig godt hele natten igjennom. Det er bivirkningen som gjør så jeg sover. Jeg vil anbefale deg en time hos fastlege og spørre om flytende antihistamin. Det er ikke skadelig for babyer da dosen settes av lege. Vi fikk ett nytt liv da vi begynte med dette til babyen. Anonymkode: c61af...53f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kontaktet fastlege og fikk resept på en antihistamin som babyen fikk. Da var babyen 5 mnd og sov hele natten igjennom. Vi brukte dette en periode og til slutt sov babyen godt av seg selv. Jeg bruker det selv nå som voksen og sover veldig godt hele natten igjennom. Det er bivirkningen som gjør så jeg sover. Jeg vil anbefale deg en time hos fastlege og spørre om flytende antihistamin. Det er ikke skadelig for babyer da dosen settes av lege. Vi fikk ett nytt liv da vi begynte med dette til babyen. Anonymkode: c61af...53f Du sikter nok til vallergan? Den er tatt ut av produksjon dessverre ☹️ Anonymkode: 05ceb...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå