AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har bjørkepollen-allergi, samt gress og jeg reagerer på noen typer nøtter hele året. Det siste året har jeg hatt et par episode hvor jeg har begynt å klø veldig i munnen etter inntak av kake som har inneholdt nøtter. Kløingen gir seg etter 10-15 min, og jeg blir ikke noe rød eller får utslett eller annet. I går begynt jeg å klø mildt i munnen etter å ha spist en brødskrive. Dette har jeg aldri opplevd før og jeg sjekket innholdsfortegnelsen. Der stod det "kan inneholde spor av valnøtter, mandler, hasselnøtter." Er det ikke litt rart at jeg skal reagere på spor av nøtter? Og kun én brødskive. Jeg er litt redd for at allergien min kanskje har blitt verre, hvordan sjekker man egentlig dette hos legen? Anonymkode: 0b2be...03e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Test hos legen? Jeg gjorde det samme - det slo ikke ut på test, så fikk beskjed om at det sannsynligvis er kryssallergi. Men fikk beskjed om at jeg burde holde meg unna nøtter likevel så mye som mulig siden reaksjonen er såpass sterk. Jeg reagerer også på enkelte typer brød, selv de uten nøtter. Kan være andre ting man kryssreagerer på også. Anonymkode: 9aefc...7c2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Test hos legen? Jeg gjorde det samme - det slo ikke ut på test, så fikk beskjed om at det sannsynligvis er kryssallergi. Men fikk beskjed om at jeg burde holde meg unna nøtter likevel så mye som mulig siden reaksjonen er såpass sterk. Jeg reagerer også på enkelte typer brød, selv de uten nøtter. Kan være andre ting man kryssreagerer på også. Anonymkode: 9aefc...7c2 Jeg har hørt tester hos legen kan gi utslag på masse ting man ikke er allergisk mot? Men det er kanskje forskjell på blodprøve og sånn prikketest? Jeg er redd for at jeg skal droppe å spise matvarer som jeg egentlig fint tåler. Anonymkode: 0b2be...03e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Det spiller jo i grunn ikke noen rolle om det er allergi eller kryssallergi. Men du kan ta allergitest hos lege. Samboern min har kryssallergi mot nøtter og opplever det samme som deg. Han ble allergisk mot nøtter samtidig som han fikk pollenallergi i voksen alder, så derfor vi antar det er kryss. Han kan spise nøtter hvis de er varmebehandlet eller hvis de er uten det tynne skallet/skinnet. Ellers begynner han å klø i munnen og hovner litt opp. Anonymkode: ca4a9...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå