Gå til innhold

Ferbers metode

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har prøvd alt. Det er byssing som må til og er det eneste som fungerer for denne lille krabaten. Har alltid vært ganske selvstendig, og har fra nyfødt trivdes godt alene i våken tilstand (har vært tilfeller hvor hun har grått i armene våre men roet seg når vi har lagt henne ned). Aldri sovnet ved amming. Hun har blitt mer kosete nå, men ikke snakk om At hun sovner når vi ligger nær. Har forsøkt flere ganger å flytte henne til oss når hun sover og, fordi det var så gull å samsove med eldste når nettene var litt tøffe, men det er helt uaktuelt. 

Baby er 8 mnd, mao over den alder man kan starte med varianter av søvntrening.

Anonymkode: d5490...43d

Da bysser du!!! Noen barn trenger det. Tryggheten!! IKKE la de ligge å grine og skrike!!! 

Anonymkode: 3a8ef...876

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lest mye forskning rundt barn og søvn, og konklusjonen er i grunn: de lærde strides.

Forskningen som er blitt gjort har aldri klart å møte den gyldne standarden. Man har målt kortisolnivået hos babyer som har vært gjennom søvntrening, men ikke hatt en annen gruppe å måle mot (altså barn som ikke har vært gjennom søvntrening). Forskerne har også blitt kritisert for å ha målt kortisolnivået for sent, når det angivelig er gått ned igjen. Det finnes også forskning som hevder at stressende opplevelser tidlig i livet, fører til en lavere motstand mot stress senere i livet, som igjen kan føre til fysiske og psykiske vansker. Se forskning her: http://White BP, Gunnar MR, Larson MC, Donzella B, Barr RG. Behavioral and physiological responsivity, sleep, and patterns of daily cortisol production in infants with and without colic. Child Dev. 2000 Jul-Aug;71(4):862-77. doi: 10.1111/1467-8624.00196. PMID: 11016553.

Studier som er blitt gjort, har ikke hatt klare retningslinjer på hva søvntreningen skulle gå ut på, og det har vært vanskelig å følge opp familiene i ettertid siden mange falt fra. Det er fortsatt uklart om barn som ble søvntrenert, hadde færre oppvåkninger på natt, eller om de fortsatt våknet uten å søke kontakt. Foreldre som var med i søvnstudier skrev søvndagbok, og man antok at om de ikke ble vekket på natta, sov barnet gjennom. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Dan Siegel, klinisk professor i psykiatri, sier dette: "The second half of the first year of life is a big moment of learning to regulate yourself," he says. For that reason, he says, there may be an argument for waiting at least until after the first year to sleep train." (Kilde: https://www.bbc.com/future/article/20220322-how-sleep-training-affects-babies

Forskning har også vist at konsistent omsorg for barn gjennom hele døgnet, fører til en positiv kognitiv utvikling, som påvirker språkutvikling, høyere intelligens, mindre atferdsproblemer og en sikrere tilknytning. Link her: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/bwho/v84n12/v84n12a16.pdf 

og her: http://Beckwith L, Rodning C, Cohen S. Preterm children at early adolescence and continuity and discontinuity in maternal responsiveness from infancy. Child Dev. 1992 Oct;63(5):1198-208. doi: 10.1111/j.1467-8624.1992.tb01689.x. PMID: 1446549.

Til syvende og sist er det viktig å ha i bakhodet at søvnproblemer hos barn er et relativt nytt og vestlig fenomen. Babyer er biologisk betinget korte søvnsykluser, oppvåkninger og behov for nærhet også på natt, da dette har sikret deres overlevelse til alle tider.

Babyer er også ulike, med individuelle behov. Enkelte har lite behov for samregulering, og sover uten noe særlig oppvåkning gjennom natta/klarer overgangen mellom søvnsykluser uten hjelp utenfra. Andre har et større behov for samregulering, og i tillegg kanskje fysiologiske plager som man må utrede før eventuell søvntrening (f.eks stille reflux, allergier).

I store deler av verden sover de små sammen med andre, enten foreldre eller søsken. Den vestlige tilnærmingen med å la alle i en husstand sove på separate rom, vokste frem som et symbol på velstand (i motsetning til fattigere familier som alle sov i samme rom/seng, hadde velstående råd til større hus med flere rom). Dette var i en tid man ikke hadde kunnskap om barns utvikling eller behov utover det fysiske. Man kjente heller ikke til langtidseffektene av å overlate barn til seg selv, og uttrykket "self-soothe", altså å roe seg ned på egenhånd, er fortsatt hyppig brukt både hos foreldre og søvntreningseksperter. Dette går i mot funn innenfor utviklingspsykologi som har vist at babyer, med sin umodne hjerne, trenger ekstern hjelp til selvregulering, før de har bygget opp sitt eget selvreguleringssystem. Det er individuelt hvor lang tid dette tar.

Jeg har kikket gjennom linkene du har lagt ved, og min personlige mening er at en del norske psykologer fortsatt har en hang til behaviorismen, en atferdsteori utviklet av Skinner, professor i psykologi. Teorien har møtt mye kritikk i senere tid, blant annet fordi den hevder at mennesker er født som tabula rasa, altså tomme krukker utstyrt med reflekser og instinkter, der alt er miljøbetinget og et barn kan læres opp til hva som helst. Du kan lese mer om teorien her: https://www.thoughtco.com/behaviorism-in-psychology-4171770

Hva du velger å gjøre er opp til deg. Men personlig mener jeg at søvntrening er unaturlig og strider imot biologiske instinkt både hos store og små. Om man mener eventuelle risikofaktorer er verdt det for å kunne fungere i hverdagen, så kjør på. Det kommer nok mer forskning etterhvert på dette feltet.

• Liker 2
  • Nyttig 14
Skrevet
~white lady~ skrev (13 minutter siden):

Jeg har lest mye forskning rundt barn og søvn, og konklusjonen er i grunn: de lærde strides.

Forskningen som er blitt gjort har aldri klart å møte den gyldne standarden. Man har målt kortisolnivået hos babyer som har vært gjennom søvntrening, men ikke hatt en annen gruppe å måle mot (altså barn som ikke har vært gjennom søvntrening). Forskerne har også blitt kritisert for å ha målt kortisolnivået for sent, når det angivelig er gått ned igjen. Det finnes også forskning som hevder at stressende opplevelser tidlig i livet, fører til en lavere motstand mot stress senere i livet, som igjen kan føre til fysiske og psykiske vansker. Se forskning her: http://White BP, Gunnar MR, Larson MC, Donzella B, Barr RG. Behavioral and physiological responsivity, sleep, and patterns of daily cortisol production in infants with and without colic. Child Dev. 2000 Jul-Aug;71(4):862-77. doi: 10.1111/1467-8624.00196. PMID: 11016553.

Studier som er blitt gjort, har ikke hatt klare retningslinjer på hva søvntreningen skulle gå ut på, og det har vært vanskelig å følge opp familiene i ettertid siden mange falt fra. Det er fortsatt uklart om barn som ble søvntrenert, hadde færre oppvåkninger på natt, eller om de fortsatt våknet uten å søke kontakt. Foreldre som var med i søvnstudier skrev søvndagbok, og man antok at om de ikke ble vekket på natta, sov barnet gjennom. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Dan Siegel, klinisk professor i psykiatri, sier dette: "The second half of the first year of life is a big moment of learning to regulate yourself," he says. For that reason, he says, there may be an argument for waiting at least until after the first year to sleep train." (Kilde: https://www.bbc.com/future/article/20220322-how-sleep-training-affects-babies

Forskning har også vist at konsistent omsorg for barn gjennom hele døgnet, fører til en positiv kognitiv utvikling, som påvirker språkutvikling, høyere intelligens, mindre atferdsproblemer og en sikrere tilknytning. Link her: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/bwho/v84n12/v84n12a16.pdf 

og her: http://Beckwith L, Rodning C, Cohen S. Preterm children at early adolescence and continuity and discontinuity in maternal responsiveness from infancy. Child Dev. 1992 Oct;63(5):1198-208. doi: 10.1111/j.1467-8624.1992.tb01689.x. PMID: 1446549.

Til syvende og sist er det viktig å ha i bakhodet at søvnproblemer hos barn er et relativt nytt og vestlig fenomen. Babyer er biologisk betinget korte søvnsykluser, oppvåkninger og behov for nærhet også på natt, da dette har sikret deres overlevelse til alle tider.

Babyer er også ulike, med individuelle behov. Enkelte har lite behov for samregulering, og sover uten noe særlig oppvåkning gjennom natta/klarer overgangen mellom søvnsykluser uten hjelp utenfra. Andre har et større behov for samregulering, og i tillegg kanskje fysiologiske plager som man må utrede før eventuell søvntrening (f.eks stille reflux, allergier).

I store deler av verden sover de små sammen med andre, enten foreldre eller søsken. Den vestlige tilnærmingen med å la alle i en husstand sove på separate rom, vokste frem som et symbol på velstand (i motsetning til fattigere familier som alle sov i samme rom/seng, hadde velstående råd til større hus med flere rom). Dette var i en tid man ikke hadde kunnskap om barns utvikling eller behov utover det fysiske. Man kjente heller ikke til langtidseffektene av å overlate barn til seg selv, og uttrykket "self-soothe", altså å roe seg ned på egenhånd, er fortsatt hyppig brukt både hos foreldre og søvntreningseksperter. Dette går i mot funn innenfor utviklingspsykologi som har vist at babyer, med sin umodne hjerne, trenger ekstern hjelp til selvregulering, før de har bygget opp sitt eget selvreguleringssystem. Det er individuelt hvor lang tid dette tar.

Jeg har kikket gjennom linkene du har lagt ved, og min personlige mening er at en del norske psykologer fortsatt har en hang til behaviorismen, en atferdsteori utviklet av Skinner, professor i psykologi. Teorien har møtt mye kritikk i senere tid, blant annet fordi den hevder at mennesker er født som tabula rasa, altså tomme krukker utstyrt med reflekser og instinkter, der alt er miljøbetinget og et barn kan læres opp til hva som helst. Du kan lese mer om teorien her: https://www.thoughtco.com/behaviorism-in-psychology-4171770

Hva du velger å gjøre er opp til deg. Men personlig mener jeg at søvntrening er unaturlig og strider imot biologiske instinkt både hos store og små. Om man mener eventuelle risikofaktorer er verdt det for å kunne fungere i hverdagen, så kjør på. Det kommer nok mer forskning etterhvert på dette feltet.

Hei! Tusen takk for linker, det var dette jeg var ute etter. Ved første øyekast er jeg ikke direkte imponert over hverken metode brukt eller impact factor, men skal lese nøyere gjennom i kveld (mellom bysserundene🥲).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk som bruker Ferber på 6 mnd gamle babyer burde miste omsorgen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Hva baserer du den påstanden på? 😊

• Liker 7
Skrevet

Har ikke erfaring med ferber, men med baby som må bysses. Ofte slik som din. Utrolig slitsomt. Jeg tengte som så at innsovningen om kvelden skulle tas tak i først, og når rutinen der var på plass så skulle resten av rundene på natten tas tak i. Men opplevde at når leggetiden på kvelden ordnet seg, så klarte babyen å finne roen selv også på natten, det gikk av seg selv 😊

Brukte som sakt ikke ferbers, men tok opp babyen og trøstet, før hun ble lagt ned igjen. Gang etter gang. Gjentok og gjentok. Krevde en god dose tålmodighet fra meg da. Babyen var rundt 10 mnd. Brukte nok mer tid enn det ville tatt med ferbers, men følte at det var bedre både for meg og babyen å gi trøst når det var behov for det. Og det tok ikke så mange dagene før babyen skjønte hva som skulle skje når kveldsrutinen startet, og hun skjønte også at hun fikk trøst når hun trengte det, og at hun ble lagt tilbake i sengen igjen så snart hun ikke hadde behov for mer trøst 😊

Jeg har ikke svar på det du egentlig spørr om, men jeg var også der at jeg vurderte ferbers. Fant heldigvis en annen vei som fungerte for oss, så ville bare dele 😊

Anonymkode: 7fbc7...5c6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen unger MÅ bysses/kjøre bil/trille vogn for å sovne. Dette er det foreldrene som gjør babyen vandt til, og dermed blir det deres problem.

Anonymkode: d0318...923

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva baserer du den påstanden på? 😊

All forskning som finnes på spedbarns hjerneutvikling og tilknytning. 

• Liker 2
Skrevet
Lorieen skrev (24 minutter siden):

Enig! 

Anonymkode: 3a8ef...876

Skrevet

Hs sa til oss vi skal legge ned babyen. Om den gråter, skal vi trøste, ikke ta opp og bysse. Bruke stemme, holde hånda, kose på kroppen. Dette skal vi gjøre et par ganger før vi tyr til å ta opp babyen. Og på’n in. Det skulle vi bare hvis den begynte å bli utrøstelig. Det har gjort at her sover babyen fra den legges ned, og finner roen og søvnen selv, men det har vært litt sutring og gråting en liten periode. 

Anonymkode: 5c6cb...153

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvor mitt innlegg havnet 😳

Vi fikk resept av lege på flytende antihistamin og da sov babyen godt. Vi brukte det en tid og trappet ned. Babyen sov godt av seg selv da vi avsluttet medisinen helt.

Bestill time hos fastlege og be om resept. Vi fikk ett nytt liv etter babyen begynte med dette.

Anonymkode: e43a3...9d5

Man blir slapp av antihistaminer. Selv sover jeg i 2 døgn når jeg periodevis må ta det. 

Å dope ned baby er faen ikke et alternativ.

Anonymkode: f5f6a...2a7

• Liker 6
Skrevet
Lorieen skrev (22 minutter siden):

Del gjerne! 😃

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Del gjerne! 😃

Du kan google. Om du ikke har fått det med deg må du ha bodd under en stein de siste 15 årene.

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (13 minutter siden):

Du kan google. Om du ikke har fått det med deg må du ha bodd under en stein de siste 15 årene.

Hm😅

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen unger MÅ bysses/kjøre bil/trille vogn for å sovne. Dette er det foreldrene som gjør babyen vandt til, og dermed blir det deres problem.

Anonymkode: d0318...923

Godt poeng.

Nå synes ikke jeg ferber metoden eller noen varianter av den skal prøves på så små. Større barn som sutrer fordi de ikke vil sove, blir noe annet.b

Man finner en metode som passer for en selv og babyen. Her har jeg alltid ligget inntil og holdt hånden. Det har funket supert 😀

Anonymkode: 6c857...626

Skrevet

Det er enormt stor forskjell på å la et barn ligge og gråte i timesvis. Og det å la det være alene i økende intervaller. Det handler om læringsteori. 

Om man driver gråtekur der man lar barnet ligge alene til det slutter så neglisjerer man barnet, man lærer det å ikke stole på voksne, på å bli utrygg. Men om man gradvis trener barnet i at det kan greie seg med å være alene i rommet, det er noe totalt annet. 

Anonymkode: 882f9...c47

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forresten: Dersom noen har hands-on erfaring med ferbers så er jeg også svært interessert i å høre

Vi snakket med sove Karin som anbefalte ferbers metode. Vi gjorde det og jeg beklager å si det, men det var grumsomt. Gutten vår er ekstremt utholden og han gråt til han brakk seg, det var ikke noe gøy. Men vi holdt ut, sørget for å lage lyd, rydde etc. slik at han ikke skulle tro vi hadde forlatt han. Det er visstnok ett viktig element, fordi det er den frykten for å være forlatt som utløser stress hormoner, sies det.

Det gikk jo som de sa, første natten var virkelig vond, neste litt bedre også videre helt til han hver kveld la seg på puten med ett smil om munnen, klar for å sove og sov hele natten. Det var magisk! Det som var så synd, er at han etter noen uker ble syk med falsk krupp, skikkelig ille, fikk bare til å sove oppå oss. Så når han da var frisk igjen startet vi på null igjen. Han ville holde hånda og skrek når vi gikk.

Jeg hadde ikke styrke til en runde til (og kanskje fler ved nye sykdomstilfeller) og dermed har vi en på snart 3 som våkner så si hver natt og vil inn til oss. Heldigvis så liker han å sove i sengen med oss, legger seg i kroken min og koser seg skikkelig, så det går greit.

Det står jo overalt at det er helt vanlig at barn i den aldren fortsatt våkner endel om nettene og at det blir bedre med tiden. Det håper jeg virkelig.

Jeg forstår deg godt om du vil prøve ferbers metode. Hvis valget er søvnløse foreldre og barn med lite nattesøvn eller ferbers metode som er tøft i noen dager men etterpå sammenhengende søvn for alle sammen har jeg vanskelig for å forstå at ikke det siste er det beste. Ihvertfall hvis ditt barn ikke gråter seg helt bort da. Prøv og se tenker jeg. Rutine hver kveld på legging. Samme sang hver gang. «Nå skal … sove selv i sengen sin, mamma er her og passer på deg, god natt, kyss, gå ut. Bløff at alt er fint og du er trygg på dette» Rydd og syng en rolig sang og vent og se, ta tiden, det føles uendelig lenge og man kan bli fristet til å gå inn fort. Men da tar det lenger tid før hun roer seg igjen. Det var ihvertfall min erfaring. Så lenge hun får masse kos og bekreftelse ellers fra dere tror jeg ikke det er skadelig. Lykke til!😊

«trykke på anonym knapp» 

Anonymkode: cc599...c09

• Nyttig 1
Skrevet

Hei! Jeg er lege og mamma, har selv lest meg opp på ferbers metode, og stoler på vitenskapen. Hadde veldig god effekt, vi legger han i senga kl 19, sier natta og går. Aldri en lyd eller protest, han vet han skal sove fordi vi gjorde søvntrening fra 5-6 mnd alder. Nå er han 1,5 år. Vi brukte 2-3 kvelder så var det ingen gråting ved legging. Etter perioder med sykdom hvor det har vært mer byssing og bæring, så tar vi en kveld med litt ‘inn og ut’ søvntrening og alt er på stell igjen. Anbefales :) lykke til!

Anonymkode: fa26e...835

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Da er du meget selektiv på forskningen du leser. 

Anonymkode: 18e34...a5e

• Liker 4
Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Jeg tror Google gir meg andre treff enn det gir deg.

Anonymkode: d3c05...165

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...