Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Ferbers metode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nå vet jeg at jeg tråkker i et vepsebol, men her i huset er familien i ferd med å rase sammen grunnet ekstrem søvnmangel. Jeg ønsker å gjøre et godt og informert valg, så har gitt meg selv romjulen til å lese meg opp på søvntrening og alt som hører med. Absolutt ALT av helsepersonell jeg har vært borte i har sagt at ferbers er veien å gå for oss. Når jeg forsøker å finne informasjon selv så er det også stort sett tråder her på kg som fraråder det og sier det er helt krise mtp bivirkninger og tilknytning. Mange viser til at alle psykologer er i mot dette. Jeg har vært i kontakt med tre psykologer som uten å nøle har anbefalt ferbers fordi selvstendig innsovning er viktig for trivsel i familie og for å forebygge depresjon osv. De hevder også at søvnkvalitet til baby (og derav alle andre i familien) øker drastisk. Den norske psykologforeningen anbefaler også metoden på sine sider.

Alle «legite» sider jeg finner sier også at dette er veien å gå. Her er noen:

https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-livsutfordringer/soevn-hos-sped-og-smaabarn

https://nhi.no/familie/barn/sovntrening-hvordan-fa-barnet-til-a-sovne-selv/?page=6

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling

https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309

Jeg opplever også at andre «mildere» varianter av søvntrening kamuflerer ferbers i mer «hjertevarme» navn og ordlyd. Feks Caroline Lorentzen som kaller gråten for frustrasjon (og da er det ok å la de ligge. Vet hun ofte fronter at man skal være i rommet, men hun er helt klar på at det er best å gå ut hvis barnet blir mer oppskaket av at du er der) og sovehjerte-kurset som jeg har forstått egentlig er ferbers, men kaller det for «vent-og-sjekk»-metoden med masse freshe farger og emojis. 

Jeg opplever kg som et hjelpsomt forum, og klarer derfor ikke legge helt fra meg alle kommentarene om At dette likevel er påvist skadelig. Er det noen som kan linke til forskningsartikler hvor dette er bevist? Gjerne med utvalg av okei størrelse og kontrollgruppe, man tar i mot alt i min søken etter info her! Hver enkelts mening om hvor hjerteskjærende det er, er jeg dessverre mindre interessert i (selv om jeg forstår det!!), da jeg trenger fakta å forholde meg til når vi vurderer fremgangsmåte her.

Tusen takk for all hjelp og gode råd her inne, kloke kvinner! 🫶🏼

Hilsen det mange sikkert tenker er en jævlig dårlig mor, men det er jeg ikke altså 😊

Anonymkode: d5490...43d

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel er babyen? Kan du ikke ligge sammen med den til den sovner?

Anonymkode: 10b30...964

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er babyen? Kan du ikke ligge sammen med den til den sovner?

Anonymkode: 10b30...964

Vi har prøvd alt. Det er byssing som må til og er det eneste som fungerer for denne lille krabaten. Har alltid vært ganske selvstendig, og har fra nyfødt trivdes godt alene i våken tilstand (har vært tilfeller hvor hun har grått i armene våre men roet seg når vi har lagt henne ned). Aldri sovnet ved amming. Hun har blitt mer kosete nå, men ikke snakk om At hun sovner når vi ligger nær. Har forsøkt flere ganger å flytte henne til oss når hun sover og, fordi det var så gull å samsove med eldste når nettene var litt tøffe, men det er helt uaktuelt. 

Baby er 8 mnd, mao over den alder man kan starte med varianter av søvntrening.

Skrevet

Forresten: Dersom noen har hands-on erfaring med ferbers så er jeg også svært interessert i å høre

Skrevet

Hør på spesialistene, ikke på KG-folket.

Anonymkode: 8df9a...c91

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hør på spesialistene, ikke på KG-folket.

Anonymkode: 8df9a...c91

Ja, det har jeg tenkt til altså! 😊 Men er bare nysgjerrig på hvor all motstanden kommer fra… Man blir jo automatisk stemplet som et monster hvis man nevner metoden her

• Liker 2
Skrevet

Hør på helsepersonell, ikke mammamafia på kg.
Jeg har aldri latt mine gråte seg i søvn, men jeg har heller aldri stått og bysset de i mange timer. Jeg har alltid bare lagt de, slukket lyset og gått ut av rommet, gråter de venter jeg alltid litt før jeg går inn i tilfelle de roer seg, hvis ikke har jeg gått inn til de, tatt de opp, trøstet og vist at jeg er der, lagt ned igjen og gått ut. Så venter jeg litt lenger for hver gang. Slik har jeg gjort med begge, her har det aldri vært aktuelt å bruke flerfoldige timer på legging. 

Anonymkode: 75810...433

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi gjorde en lettvariant av det, altså med få minutters mellomrom. Det stod på to kvelder, så var det stilt. Jeg leste en del om det at barnet må lære seg å roe seg selv ned, og vi så at hun fikk mestring i dette, og har vært mye mer fornøyd siden da. Vi kunne etterpå være mer ettergivende med trøst og kos de gangene hun trenger det, så hun er ikke utrygg på oss. 
jeg ville gjort det igjen, men stol på egen magefølelse  ifht hvor lenge og når du vurderer hva gråten gjelder.

Anonymkode: ebf15...69a

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor mitt innlegg havnet 😳

Vi fikk resept av lege på flytende antihistamin og da sov babyen godt. Vi brukte det en tid og trappet ned. Babyen sov godt av seg selv da vi avsluttet medisinen helt.

Bestill time hos fastlege og be om resept. Vi fikk ett nytt liv etter babyen begynte med dette.

Anonymkode: e43a3...9d5

Skrevet

Jeg har to forskjellige erfaringer med Ferbermetoden, da jeg har to barn.

Med førstemann: han var seks måneder gammel, og verken han eller jeg hadde sovet noe særlig det første halvåret. Jeg var fødselsdeprimert og utslitt, var helt fra meg pga minimalt med søvn. Jeg bestemte meg for Ferbermetoden, og satte igang på en mandag. Jeg sa natta, han gråt i 3 minutter, jeg gikk inn og sa natta, så gråt han i 5 minutter, jeg gikk inn og sa natta, så gråt han i 7 minutter, jeg sa natta, og så...sovnet han. Tirsdagen gråt han først i 3 minutter, og så 5, så var det stille. Onsdagen gråt han i knappe 3 minutter, så var det stille. Og på torsdagen sovnet han tvert uten gråt, og fra da av sovnet han omtrent med én gang han la hodet på puta. Han er nå 13 år, og har alltid sovnet som en stein med én gang han legger seg.

Så var det nr to: umulig å få til å sovne om kvelden. Styrte på og gråt hver bidige kveld. Jeg var fast på at leggetid var kl 19, men ikke snakk om at hun skulle sove da. Prøvde til slutt Ferbermetoden, på samme vis som med broren, men det var ikke snakk om å roe seg ned før klokken nærmet seg 21-22. Måtte bysse, legge meg i senga med henne, synge osv, kveld etter kveld, uten at hun klarte å sovne før klokken var 21-22. Så til slutt kastet jeg inn håndkleet og hadde henne med meg i tv-stuen på kveldene. Da sovnet hun på brystet mitt mens jeg så Game of Thrones😆 Så ble det rutinen en stund. Og etterhvert forstod jeg at hun er B-menneske, så hun blir bare ikke trøtt om kvelden. Nå er hun 12, og selvom hun legger seg innen kl 22, hører jeg hun styrer rundt i godt over en time hver kveld. Så den jenta der har aldri klart å sovne tidlig om kvelden. 

Så her i huset slo Ferbermetoden ut på to forskjellige måter. Den var gull første gang, og helt nyttesløs andre gang. Men veldig glad jeg prøvde, ellers hadde jeg garantert ikke orket å få barn nr to.

Anonymkode: 65475...972

• Liker 3
Skrevet

Ferber-metoden på en 6 mnd gammel baby? Jeg blir kvalm. En baby på 6 mnd er ikke utviklet nok til å være utspekulert, den gråter simpelthen fordi den har et behov. Sannsynligvis trenger den nærhet, men det kan bunne i alt fra magevondt til utrygghet. Verden er fryktelig stor for en så liten en. 

Grunnen til at ferber til slutt virker er fordi babyen skjønner at den er alene, at ingen kommer. Den gir opp. Det finnes vitenskapelige funn på at denne metoden skader tilknytningen mellom foreldre og barn. TS er ekstremt preget av confirmation bias og viser til enkle kilder som støtter under det hun ønsker skal være sannhet. 

At det ligger babyer der ute i landet og gråter seg i søvn fordi mor og far har viktigere ting å foreta seg er en stor skam. Hvis morsinstinktet ditt ikke gjør at ditt eget barns gråt vekker omsorgspersonen i deg og at du får trang til å løfte og trøste barnet ditt burde du virkelig søke profesjonell hjelp, ikke la dette gå ut over barnet. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet

Kor lenge må de bysse, og vaknar han når de sluttar/legg han ned?

Vår måtte óg byssast i søvn både dag og natt fram til han var litt over året. Har aldri klart å amme han i søvn, og roa seg aldri sjølv før dette. Då klarte han å roe seg med at vi låg inntil og sang/nynna/kosa.

Ein baby på 8 mnd grin av behov, ikkje manipulering eller for morroskuld. Syns det er rart at psykologar framleis støttar opp slike kurar når ein veit kor skadeleg det er!? Får meg til å lure på kva aldersgruppe desse psykologane/helsepersonell du snakkar med, er i 🙈

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Sirinna skrev (20 minutter siden):

Ferber-metoden på en 6 mnd gammel baby? Jeg blir kvalm. En baby på 6 mnd er ikke utviklet nok til å være utspekulert, den gråter simpelthen fordi den har et behov. Sannsynligvis trenger den nærhet, men det kan bunne i alt fra magevondt til utrygghet. Verden er fryktelig stor for en så liten en. 

Grunnen til at ferber til slutt virker er fordi babyen skjønner at den er alene, at ingen kommer. Den gir opp. Det finnes vitenskapelige funn på at denne metoden skader tilknytningen mellom foreldre og barn. TS er ekstremt preget av confirmation bias og viser til enkle kilder som støtter under det hun ønsker skal være sannhet. 

At det ligger babyer der ute i landet og gråter seg i søvn fordi mor og far har viktigere ting å foreta seg er en stor skam. Hvis morsinstinktet ditt ikke gjør at ditt eget barns gråt vekker omsorgspersonen i deg og at du får trang til å løfte og trøste barnet ditt burde du virkelig søke profesjonell hjelp, ikke la dette gå ut over barnet. 

Men kan du linke til disse forskningsartiklene du nevner? Hvilke forskere/forfattere? Synes det blir feil å kalle det confirmation bias når jeg her aktivt etterspør denne forskningen som vises til av «motstanderne»

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gjorde en lettvariant av det, altså med få minutters mellomrom. Det stod på to kvelder, så var det stilt. Jeg leste en del om det at barnet må lære seg å roe seg selv ned, og vi så at hun fikk mestring i dette, og har vært mye mer fornøyd siden da. Vi kunne etterpå være mer ettergivende med trøst og kos de gangene hun trenger det, så hun er ikke utrygg på oss. 
jeg ville gjort det igjen, men stol på egen magefølelse  ifht hvor lenge og når du vurderer hva gråten gjelder.

Anonymkode: ebf15...69a

Samme erfaring her 😃

Gikk fra å bruke ufattelig mye tid på å legge henne og masse oppvåkninger iløpet av natten. 

Nå steller vi henne og legger henne ned i sengen hvor hun sovner av seg selv. Ingen sutring eller klaging. Sover 11-12 timer sammenhengen. 

Hun virker mye tryggere nå og vi har mer overskudd. Gode rutiner, faste rutiner, samme leggetid hver dag, mørkt på rommet. 

Anonymkode: 7b039...efe

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forresten: Dersom noen har hands-on erfaring med ferbers så er jeg også svært interessert i å høre

Vi kjørte det, og det fungerte helt fint😊 det var tre kvelder med gråt, og så løsnet alt. Det var slutten på måneder på måneder med lite søvn.  Jeg tror ikke at de tre kveldene gav han arr i sjelen eller på noen måte nuller ut den gode omsorgen han har fått de resterende timene i døgnet. Nærhet og trøst er et behov, men det er søvn også, jeg anser det som min jobb som forelder å hjelpe han med det også. 

Anonymkode: 18e34...a5e

• Liker 9
Annonse
Skrevet
RockyRose skrev (12 minutter siden):

Vår måtte óg byssast i søvn både dag og natt fram til han var litt over året. Har aldri klart å amme han i søvn, og roa seg aldri sjølv før dette. Då klarte han å roe seg med at vi låg inntil og sang/nynna/kosa.

Ein baby på 8 mnd grin av behov, ikkje manipulering eller for morroskuld. Syns det er rart at psykologar framleis støttar opp slike kurar når ein veit kor skadeleg det er!? Får meg til å lure på kva aldersgruppe desse psykologane/helsepersonell du snakkar med, er i 🙈

Hei! Nei, han våkner ikke når jeg legger ned og jeg trenger heller ikke gjøre det så lenge for at hun skal sovne. Men hun våkner hyppig (hver time hvis jeg er heldig) og må bysses igjen. Hele natten. 

«Når èin veit kor skadeleg det er» - hva viser du til da?

Ang alder på psykologene så er to av de av yngre garde. Ene er under spesialisering innenfor barn og ungdom, og ferbers er faktisk en del av undervisningsmateriellet der!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Nå vet jeg at jeg tråkker i et vepsebol, men her i huset er familien i ferd med å rase sammen grunnet ekstrem søvnmangel. Jeg ønsker å gjøre et godt og informert valg, så har gitt meg selv romjulen til å lese meg opp på søvntrening og alt som hører med. Absolutt ALT av helsepersonell jeg har vært borte i har sagt at ferbers er veien å gå for oss. Når jeg forsøker å finne informasjon selv så er det også stort sett tråder her på kg som fraråder det og sier det er helt krise mtp bivirkninger og tilknytning. Mange viser til at alle psykologer er i mot dette. Jeg har vært i kontakt med tre psykologer som uten å nøle har anbefalt ferbers fordi selvstendig innsovning er viktig for trivsel i familie og for å forebygge depresjon osv. De hevder også at søvnkvalitet til baby (og derav alle andre i familien) øker drastisk. Den norske psykologforeningen anbefaler også metoden på sine sider.

Alle «legite» sider jeg finner sier også at dette er veien å gå. Her er noen:

https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-livsutfordringer/soevn-hos-sped-og-smaabarn

https://nhi.no/familie/barn/sovntrening-hvordan-fa-barnet-til-a-sovne-selv/?page=6

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling

https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309

Jeg opplever også at andre «mildere» varianter av søvntrening kamuflerer ferbers i mer «hjertevarme» navn og ordlyd. Feks Caroline Lorentzen som kaller gråten for frustrasjon (og da er det ok å la de ligge. Vet hun ofte fronter at man skal være i rommet, men hun er helt klar på at det er best å gå ut hvis barnet blir mer oppskaket av at du er der) og sovehjerte-kurset som jeg har forstått egentlig er ferbers, men kaller det for «vent-og-sjekk»-metoden med masse freshe farger og emojis. 

Jeg opplever kg som et hjelpsomt forum, og klarer derfor ikke legge helt fra meg alle kommentarene om At dette likevel er påvist skadelig. Er det noen som kan linke til forskningsartikler hvor dette er bevist? Gjerne med utvalg av okei størrelse og kontrollgruppe, man tar i mot alt i min søken etter info her! Hver enkelts mening om hvor hjerteskjærende det er, er jeg dessverre mindre interessert i (selv om jeg forstår det!!), da jeg trenger fakta å forholde meg til når vi vurderer fremgangsmåte her.

Tusen takk for all hjelp og gode råd her inne, kloke kvinner! 🫶🏼

Hilsen det mange sikkert tenker er en jævlig dårlig mor, men det er jeg ikke altså 😊

det er helt greit og bruke dette nå, det blir jo ikke bra for noen for dere er utslitte heller

Anonymkode: b076d...4c7

• Nyttig 2
Skrevet
Sirinna skrev (51 minutter siden):

Dette er ikke min opplevelse. Vi forstod babys gråt som et behov for søvn, men frustrasjon over å ikke klare å sovne (gråten hørtes annerledes ut ved behov for mat eller nærhet). Vi hadde ikke hørt om denne metoden, men tenkte selv at det ville være bedre for baby å klare å finne søvn selv og ikke bli redd om den våknet uten noen i umiddelbar nærhet, så vi lot første gråte litt i forbindelse med legging når alle andre behov var dekket. Det var ikke mange økter som trengtes. Hun er nå en selvstendig og ansvarsfull 17-åring som er på utveksling i et annet land, men ringer mye hjem og sitter gjerne på fanget enda. Nummer to var ganske lik, og ser også ut til å bli en fin fyr. 

Anonymkode: d3c05...165

• Liker 4
Skrevet
RockyRose skrev (54 minutter siden):

Hvor skadelig er det ikke når foreldre er i søvnunderskudd? 

Vi brukte 2 dager med litt sutring på kvelden i noen minutter. Hva er skadelig med det? Nå er jentungen langt mer trygg på både legging og igjennom natten. Og vi får sove hele natten. Veldig forutsigbart og sunt for alle. 

Hun har aldri skreket seg i søvn. 

Og når hun går fra å våkne mange ganger på natten til plutselig å sove 11-12 timer sammenhengene, hva slags behov var det hun egentlig hadde da hun våknet så mange ganger? Så plutselig hadde hun ikke behovet mer? 🤔 

Anonymkode: 7b039...efe

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Sirinna skrev (59 minutter siden):

Nei, nå må du virkelig gi deg! Ikke betvil andre mennesker morsinstinkt, du vet virkelig ikke hva du snakker om. Hva tror du man må gjøre i barnehagen når 12 barn skal sove samtidig? Tror du virkelig ingen av barna gråter? Eller savner mor? Som tidligere barnehageansatt har jeg vært vitne til MYE gråting ved innsovning, og da har det ikke vært nok ansatte til å bysse eller dulle med ungene. De barna som ikke sover tar faktisk oppmerksomheten, og da må man la noen av sovebarna gråte litt. Det er klin umulig å få det til å gå rundt hvis ikke.

Min den gang seks måneder gamle sønn lærte seg på tre (!) kvelder å falle til ro, og det tok kun 15 minutter med gråting første kvelden (som ble avbrutt ved at jeg stadig var inne og sa natta). Tror du virkelig 15 minutter med gråting er verdens ende? Hva tror du han gjorde da jeg sto i dusjen, og han lå i vippestol og så på meg hele tiden? Jo, han gråt da også. Hjerteskjærende for meg, jeg tåler fortsatt ikke babygråt, men hva i all verden skulle jeg gjøre? La være å vaske bort svetten og morsmelkgulpet? Gå rundt i samfunnet og lukte av bleie og nattesvette? 

Mine barn har fått kos og nærhet og trygghet av to omsorgsfulle og trygge foreldre. De sov endeløse timer på brystkassen til far og på brystet mitt. De har hatt en hjemmeværende mor som har gjort alt for dem, og i dag er de to vanvittig fine, trygge og selvsikre tenåringer som fortsatt gir mor en klem etter skolen, som gjerne vil ligge og filosofere på sengekanten, og som vet at om de vil snakke om noe, så lytter jeg. Tror du virker at 15 minutter med gråting én kveld i desember 2009 har gjort sønnen min utrygg og ødelagt? Du kan ikke være vel bevart. 

Og IKKE dra ned morsrollen til nybakte småbarnsmødre igjen.

Anonymkode: 65475...972

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...