AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #21 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 55 kg fra januar til oktober 2020! Masse kalorifattig mat. Grønnsaker, fisk, kylling, knekkebrød, makrell i tomat, vannmelon, jordbær, propud, skyr osv.. Var veldig aktiv etterhvert som kiloene forsvant. Ingen trening før snøen smelta den våren. Bare å bestemme seg! La inn alt på Lifesum og kjøpte meg applewatch. Tok blodprøver hver mnd bare for å følge med. Anonymkode: 09358...f7c Hvor mange kalorier lå du på daglig? Har du klart å holde på din nye vekt? Anonymkode: 41b2f...08e
delripu Skrevet 30. desember 2022 #22 Skrevet 30. desember 2022 Gikk fra 120+ til 60kg på ca 1.5år. Er 177cm høy. Fulgte ingen spesifikk diett, men telte kalorier (spiste vel 12-1300kcal i gjennomsnitt) og gikk slavisk 10-15,000+ skritt hver eneste dag. Logget alt jeg spiste i MyFitnessPal og synkroniserte den med Fitbit. Gikk ned veldig fort i starten, og saktere da vekten ble lavere som forventet. Det ga meg et usunt forhold til mat som sakte blir bedre nå - men det er enda ikke «normalt», kan fort ta meg selv i å ville gå ned 3-4kg, eller se på en tallerken og ubevisst telle kalorier, og har allerede en ganske lav BMI. Fikk mye overflødig hud på armer og mage, håper å kunne fikse på dette om ikke så mange år da jeg fortsatt er i 20-årene og får en del varme-utslett der det mye hud og sliter med å finne klær som sitter riktig. Var stolt av meg selv som klarte det på egenhånd, og har opparbeidet meg enorm kunnskap om ernæring. Føler meg mye bedre fysisk og merker at leddene har det mye bedre nå. Leit å tenke tilbake på hvor hardt jeg behandlet kroppen min med for få kalorier og for mye trening, men fikk utrolig nok ingen mangelsykdommer og kontrollerte jevnlig hos fastlege. Det som sitter igjen som et problem er som sagt forholdet til mat - synes det var vanskelig å «skru av» slankemodus mentalt da jeg nådde målvekt og synes selv jeg var tykk selv da jeg var normalvektig eller litt undervektig. Var som om hodet ikke fulgte med helt og trodde jeg fortsatt var stor. Hadde heldigvis en fastlege som fulgte med og vi snakket en del om det. Nå har jeg klart å komme meg opp i en grei BMI og opprettholder på 64kg. Mitt beste råd er å passe på at det ikke tar helt av, at du klarer å stoppe når du kommer deg til målvekt og er snill med deg selv og kroppen din ❤️ Viktig å også passe på å få i seg nok proteiner - både for muskelmassen sin skyld og for å få god metthetsfølelse. Synes også det var artig med en fitbit-klokke slik at jeg ble motivert til å bevege meg mye.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #23 Skrevet 30. desember 2022 delripu skrev (4 minutter siden): Gikk fra 120+ til 60kg på ca 1.5år. Er 177cm høy. Fulgte ingen spesifikk diett, men telte kalorier (spiste vel 12-1300kcal i gjennomsnitt) og gikk slavisk 10-15,000+ skritt hver eneste dag. Logget alt jeg spiste i MyFitnessPal og synkroniserte den med Fitbit. Gikk ned veldig fort i starten, og saktere da vekten ble lavere som forventet. Det ga meg et usunt forhold til mat som sakte blir bedre nå - men det er enda ikke «normalt», kan fort ta meg selv i å ville gå ned 3-4kg, eller se på en tallerken og ubevisst telle kalorier, og har allerede en ganske lav BMI. Fikk mye overflødig hud på armer og mage, håper å kunne fikse på dette om ikke så mange år da jeg fortsatt er i 20-årene og får en del varme-utslett der det mye hud og sliter med å finne klær som sitter riktig. Var stolt av meg selv som klarte det på egenhånd, og har opparbeidet meg enorm kunnskap om ernæring. Føler meg mye bedre fysisk og merker at leddene har det mye bedre nå. Leit å tenke tilbake på hvor hardt jeg behandlet kroppen min med for få kalorier og for mye trening, men fikk utrolig nok ingen mangelsykdommer og kontrollerte jevnlig hos fastlege. Det som sitter igjen som et problem er som sagt forholdet til mat - synes det var vanskelig å «skru av» slankemodus mentalt da jeg nådde målvekt og synes selv jeg var tykk selv da jeg var normalvektig eller litt undervektig. Var som om hodet ikke fulgte med helt og trodde jeg fortsatt var stor. Hadde heldigvis en fastlege som fulgte med og vi snakket en del om det. Nå har jeg klart å komme meg opp i en grei BMI og opprettholder på 64kg. Mitt beste råd er å passe på at det ikke tar helt av, at du klarer å stoppe når du kommer deg til målvekt og er snill med deg selv og kroppen din ❤️ Viktig å også passe på å få i seg nok proteiner - både for muskelmassen sin skyld og for å få god metthetsfølelse. Synes også det var artig med en fitbit-klokke slik at jeg ble motivert til å bevege meg mye. Bra jobba! Husk at du hadde jo ikke et helt sunt forhold til mat da du veide 120kg heller. Å fjerne huden vil sikkert også hjelpe på kroppsfølelsen vil jeg tro. Kan jeg spørre ca hvor mange kalorier daglig du trenger for å holde deg på 64kg? Anonymkode: 41b2f...08e 2
delripu Skrevet 30. desember 2022 #24 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra jobba! Husk at du hadde jo ikke et helt sunt forhold til mat da du veide 120kg heller. Å fjerne huden vil sikkert også hjelpe på kroppsfølelsen vil jeg tro. Kan jeg spørre ca hvor mange kalorier daglig du trenger for å holde deg på 64kg? Anonymkode: 41b2f...08e Tusen takk ❤️ Ja det er helt sant, perioden jeg la på meg hadde jeg gått på prednisolon for en autoimmun sykdom og var nok ganske nedstemt, brukte mat mye som trøst den perioden og gikk fra normalvektig til svært overvektig. Våknet en dag og tenkte at «nei nå er det nok», og valgte å ta grep. Ja tror absolutt det vil hjelpe å fjerne huden, den er til både fysisk og mentalt bry… 😕 Jeg spiser nok ca 17-1800kcal om dagen, og mer når jeg løper eller trener mye. Føler kroppen sier ifra ganske bra! Spiser til jeg er mett, spiser sunt og elsker å lage mat fra bunn av! Har ikke gått opp til høyere vekt enn 64, har svingt litt fra 58-64 den første tiden etter jeg gikk ned i utgangspunktet, tok litt tid å finne en balanse - men går hverken opp eller ned slik jeg spiser nå. Klarer å kose meg i jula uten at det tar helt av nå også
Embla Othea Skrevet 30. desember 2022 #25 Skrevet 30. desember 2022 Jeg brukte to uker på å gå ned 7 kg. Gikk på keto-dietten.
klarinetta Skrevet 4. januar 2023 #26 Skrevet 4. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 9.37): Takk for innspill Jeg burde skrevet at jeg ikke ønsker gå på noen form for diett eller regelsett. Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvor fort andre har gått ned Anonymkode: cdc86...205 14kg på 4 mnd. (Fra 78 til 64) med periodisk faste. Har holdt meg ca likt i snart 9 år fordi det er blitt en livsstil. Endret 4. januar 2023 av klarinetta
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #27 Skrevet 5. januar 2023 klarinetta skrev (20 timer siden): 14kg på 4 mnd. (Fra 78 til 64) med periodisk faste. Har holdt meg ca likt i snart 9 år fordi det er blitt en livsstil. Kan du skrive litt om periodisk faste? Jeg tester ut 16:8 nå, har aldri prøvd det før og er spent. Har i tillegg kuttet helt ut sukker og kuttet mye ned på karber. Anonymkode: 60066...c5f
klarinetta Skrevet 5. januar 2023 #28 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kan du skrive litt om periodisk faste? Jeg tester ut 16:8 nå, har aldri prøvd det før og er spent. Har i tillegg kuttet helt ut sukker og kuttet mye ned på karber. Anonymkode: 60066...c5f Søk etter intermittent fasting, så får du opp mengder. Er du dame og har menssyklus, skal du ta hensyn til dagene rundt eggløsning og uka før mens, med å ikke faste noe særlig. Ellers er du sikkert allerede langt på vei om du har kuttet sukker og reduserer karbohydrater:) Men lavkarbo/keto skal også rullere med å spise karbohydrater i perioder, se f.eks Dave Asprey eller Benjamin Bikman.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #29 Skrevet 9. januar 2023 Jeg gikk ned fra 83 til 58 kg på 7 mnd. Vet ikke om det regnes som raskt, men det var fortere enn jeg trodde jeg skulle klare. Jeg startet med telling av kalorier i en mnd, så jeg fikk en oversikt over hva som var mettende og kalorifattig. Deretter startet jeg periodisk faste hvor jeg spiste mellom kl.12-20 og passet på å gå ca 10.000 skritt hver dag. Men sistnevnte var mest for helsen generelt sin skyld, ikke vektnedgang ☺️ Anonymkode: bb00f...745
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå