Gå til innhold

Dere som gikk fort ned i vekt (og mye), hvor fort gikk det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge jobbet med min egen psyke og mine egne (u)vaner. Og har gått ned 15 kg, men samtidig brukt mye av energien på å forstå hva jeg egentlig holder på med. 

Nå er jeg på et punkt hvor jeg har ca 40 kg igjen til målet og jeg er så ekstremt utålmodig etter å klare mer fysisk. Jeg har for alvor funnet igjen tur- og fjelltleden, samt treningsgleden. Og selv om jeg vet dette er en prosess som må ta tid om jeg skal snu om tankegang og psyke (jeg kan jo telle kalorier, det er ikke der problemet er), så ønsker jeg meg så veldig en mer aktiv sommer. Jeg var på 3-5 timer lange fjellturer hver helg i sommer og høst, samt masse mindre turer, men det går så uendelig treigt når man veier 125 kg… 

Hvor fort gikk du ned i vekt du som gikk ned mye og fort?

Anonymkode: cdc86...205

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lenge jobbet med min egen psyke og mine egne (u)vaner. Og har gått ned 15 kg, men samtidig brukt mye av energien på å forstå hva jeg egentlig holder på med. 

Nå er jeg på et punkt hvor jeg har ca 40 kg igjen til målet og jeg er så ekstremt utålmodig etter å klare mer fysisk. Jeg har for alvor funnet igjen tur- og fjelltleden, samt treningsgleden. Og selv om jeg vet dette er en prosess som må ta tid om jeg skal snu om tankegang og psyke (jeg kan jo telle kalorier, det er ikke der problemet er), så ønsker jeg meg så veldig en mer aktiv sommer. Jeg var på 3-5 timer lange fjellturer hver helg i sommer og høst, samt masse mindre turer, men det går så uendelig treigt når man veier 125 kg… 

Hvor fort gikk du ned i vekt du som gikk ned mye og fort?

Jeg vet at periodisk faste er en livsstil som kan gi mer overskudd og mindre vekt. 

Marit Kolby kommer med veldig mye bra!

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg brukte 4 måneder på 25 kg. Jeg fikk meg valp og jeg gikk ned i vekt uten at jeg hadde planlagt det. 

Anonymkode: 59ef6...d7d

Skrevet
Just now, klarinetta said:

Jeg vet at periodisk faste er en livsstil som kan gi mer overskudd og mindre vekt. 

Marit Kolby kommer med veldig mye bra!

Takk for innspill :) 

Jeg burde skrevet at jeg ikke ønsker gå på noen form for diett eller regelsett. Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvor fort andre har gått ned :)

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg brukte 4 måneder på 25 kg. Jeg fikk meg valp og jeg gikk ned i vekt uten at jeg hadde planlagt det. 

Anonymkode: 59ef6...d7d

Oi, det var voldsomt! Så gøy å høre det er mulig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill :) 

Jeg burde skrevet at jeg ikke ønsker gå på noen form for diett eller regelsett. Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvor fort andre har gått ned :)

Det er jo veldig avhengig av kostholdet da. Hjelper lite om jeg forteller deg at jeg gikk ned 12 kilo på 8 uker om du ikke er interessert i å følge et program 🤔

Anonymkode: a8ba4...52f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gikk ned 30 kg på 6 mnd. Eneste jeg angrer på er at jeg gjorde det på en veldig dårlig måte. Kaloriunderskudd og gikk 10-20.000 skritt hver dag. Skulle hatt i meg mer protein for å beholde muskelmasse. 

Anonymkode: fcd5d...2c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo veldig avhengig av kostholdet da. Hjelper lite om jeg forteller deg at jeg gikk ned 12 kilo på 8 uker om du ikke er interessert i å følge et program 🤔

Anonymkode: a8ba4...52f

Da må vi enes om å være uenig, hvor fort noen har klart å gå ned i vekt synes jeg er et spørsmål som kan stilles helt uten at jeg trenger råd om diett eller program. For min del er det helt, helt vesentlig å finne en livslang måte å gjøre dette på: mindre mat, mer aktivitet. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gikk ned 30 kg på 6 mnd. Eneste jeg angrer på er at jeg gjorde det på en veldig dårlig måte. Kaloriunderskudd og gikk 10-20.000 skritt hver dag. Skulle hatt i meg mer protein for å beholde muskelmasse. 

Takk for gode innspill! Vanvittig mange kilo, gratulerer :) Føler du at det gjorde at opptrening til å klare å mer/røffere turer stagnerte pga den raske nedgangen? 

Forstår det godt. Samtidig aom 30 kg vektnedgang ville hjulpet massivt på hvor mye jeg vil orke/klare i fjellet til sommeren.. 

• Liker 1
Skrevet

Gikk ned 20 kg på en sommer 

Anonymkode: c23cf...18e

• Liker 1
Skrevet

Gikk ned 40 kg på halvannet år.. For meg var det kjapt, men er kanskje ikke det for deg 🤷‍♀️

Anonymkode: 27c46...0b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da må vi enes om å være uenig, hvor fort noen har klart å gå ned i vekt synes jeg er et spørsmål som kan stilles helt uten at jeg trenger råd om diett eller program. For min del er det helt, helt vesentlig å finne en livslang måte å gjøre dette på: mindre mat, mer aktivitet. 

Takk for gode innspill! Vanvittig mange kilo, gratulerer :) Føler du at det gjorde at opptrening til å klare å mer/røffere turer stagnerte pga den raske nedgangen? 

Forstår det godt. Samtidig aom 30 kg vektnedgang ville hjulpet massivt på hvor mye jeg vil orke/klare i fjellet til sommeren.. 

Alt spørst jo hvor mye du veier nå og hvor mye du veier etter 30 kg. Jeg var 92 kg. På det letteste var jeg vel faktisk 55 kg da jeg tenker meg om. Jeg ble aldri fornøyd med vekta og så på meg selv som stor på det tynneste.
Da det kommer til trening så har du enormt mye utbytte om du er litt lettere oppover fjell.  Har gått mye fjellturer, både før og etter vekttap. Husker jeg klagde over treninga da jeg var 90+ kg, mye syting,  nå har jeg kanskje samme «smertene» som du får oppover fjellet, men det er noe helt annen «tunghet». 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt spørst jo hvor mye du veier nå og hvor mye du veier etter 30 kg. Jeg var 92 kg. På det letteste var jeg vel faktisk 55 kg da jeg tenker meg om. Jeg ble aldri fornøyd med vekta og så på meg selv som stor på det tynneste.
Da det kommer til trening så har du enormt mye utbytte om du er litt lettere oppover fjell.  Har gått mye fjellturer, både før og etter vekttap. Husker jeg klagde over treninga da jeg var 90+ kg, mye syting,  nå har jeg kanskje samme «smertene» som du får oppover fjellet, men det er noe helt annen «tunghet». 

Veier 125 nå. Så å gå fjelltopp-turer og mange timer som jeg har gjort i sommer er jo blytungt. Turer som skal gå på 1t bruker jeg 3t på og da er det ekstremt tungt hele veien, men også gøy og motiverende. Så har jeg gått ned fra 140 og det er helt riktig som du sier, det er utrolig stor forskjell når man blir litt lettere. Det er vel det som gjør at det er så selvforsterkende og motiverende å gå ned endel kg til nå så sommeren kan fylles med enda flere og bedre toppturer (med færre deprimerende tanker om alle som er mye raskere enn meg (som i praksis er alle akkurat nå, selv småungene)). 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk ned 22 kg på ett år bare med å telle kcal. Men gått opp 30 igjen da jeg ble gravid. Gruer meg til å gå ned igjen 😅

Anonymkode: 6737a...cd3

Skrevet

Du kan klare det i løpet av 2023 når du er såpass tung. 3 kg per mnd er ikke i overkant. Og jeg tror at fokuset ditt med å ønske å være mer aktiv er sunt og motiverende. 

Anonymkode: 7294f...4ce

Skrevet

Gikk ned 30 kilo på 5 mnd

Gikk rett opp igjen, når jeg ikke klarte å ta meg sammen lenger

Anonymkode: c37b0...e4e

Skrevet

Gikk ned 12 kg på 12 uker. Var slank fra før av, så aner ikke hvordan jeg klarte det. Løp mye og spiste lite i hvertfall. 

Anonymkode: 28a3e...c45

Skrevet

Gikk ned over 30 kg på 5 måneder med streng lavkarbo og trening 6 dager i uka (styrketrening med to dager cardio).

Har gått opp samtlige kilo nå etter 3 år, fordi jeg spiser mye godis. Så blir vel ny runde til våren.

Anonymkode: 9686d...b72

Skrevet

Siden fokuset ditt er på fysisk aktivitet så husk at er stort kaloriunderskudd kan gjøre deg slapp og sliten også.

Anonymkode: 41b2f...08e

Skrevet

55 kg fra januar til oktober 2020! Masse kalorifattig mat. Grønnsaker, fisk, kylling, knekkebrød, makrell i tomat, vannmelon, jordbær, propud, skyr osv.. Var veldig aktiv etterhvert som kiloene forsvant. Ingen trening før snøen smelta den våren. Bare å bestemme seg! La inn alt på Lifesum og kjøpte meg applewatch. Tok blodprøver hver mnd bare for å følge med. 

Anonymkode: 09358...f7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 9.48):

Det er jo poenget med Kolby-greia da. At ved å velge andre matvarer (RÅvarer, ikke så mye produkter) og legge om måltidsrytmen, så vil kropp og hormoner fungere bedre på lang sikt. For du har riktig innstilling, du må finne noe du kan leve med lenge :)

Anonymkode: 4be58...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...