Gå til innhold

Når betaler man forskuddsskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som privatperson? Aldri betalt det før. Er det noen som gir informasjon slik at det blir 0? Vet jo ikke om jeg vil ha samme inntekt i år som ifjor...

Anonymkode: 207de...993

Skrevet

Hvis du driver eget firma/ENK

Anonymkode: 19812...7a4

Skrevet (endret)

Jeg betaler forskuddsskatt på følgende datoer (vet ikke om de kan justeres):
15. mars
15. juni
15. september
15. desember

Jeg har et slikt opplegg hvor jeg får efaktura/avtalegiro fra Skatteetaten en måned før forfall. Da har jeg satt av en del av inntekten fra mitt ENK til dette så jeg kan betale. Jeg ser jeg nå har fått beregnet et noe lavt beløp for neste år, så jeg justerer dette opp og ned selv gjennom 2023 via innlogging hos Skatteetaten.

Endret av Visningsnavnene
Skrevet
Visningsnavnene skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler forskuddsskatt på følgende datoer (vet ikke om de kan justeres):
15. mars
15. juni
15. september
15. desember

Jeg har et slikt opplegg hvor jeg får efaktura/avtalegiro fra Skatteetaten en måned før forfall. Da har jeg satt av en del av inntekten fra mitt ENK til dette så jeg kan betale. Jeg ser jeg nå har fått beregnet et noe lavt beløp for neste år, så jeg justerer dette opp og ned selv gjennom 2023 via innlogging hos Skatteetaten.

Men du må sende inn søknad etter 14 desember i 2022 for å rette på forskuddsskatten for neste år, må du ikke

Jeg har rettet på dette selv, da jeg har hatt EK og betalte mye i forskuddsskatt i 2022, og fikk beskjed om at dette måtte søkes enten ved kontakt oss eller i en søknad som jeg fikk som lenke inne på skattekortet. 

Anonymkode: 2053a...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du må sende inn søknad etter 14 desember i 2022 for å rette på forskuddsskatten for neste år, må du ikke

Jeg har rettet på dette selv, da jeg har hatt EK og betalte mye i forskuddsskatt i 2022, og fikk beskjed om at dette måtte søkes enten ved kontakt oss eller i en søknad som jeg fikk som lenke inne på skattekortet. 

Anonymkode: 2053a...0c0

Det er mulig dine rettelser var veldig store? Jeg forsøkte nå å gjøre en endring slik som jeg ser an året fremover (Endring på under kr.10.000) under "Forskuddsskatt" her: https://skatt.skatteetaten.no/web/minskatteside/#/
Det fungerte helt fint og jeg behøver ikke sende inn noen søknad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som privatperson? Aldri betalt det før. Er det noen som gir informasjon slik at det blir 0? Vet jo ikke om jeg vil ha samme inntekt i år som ifjor...

Har du opprettet et enkeltpersonforetak? Siden du skal betale forskuddsskatt.

Anonymkode: 310c8...783

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg har hatt det gående litt i noen år. Forsøkte den første å betale etterksuddsvis, og det gikk greit. Etterhvert dukket det opp forskuddsskatt automatisk og det er enklere å forholde seg til synes jeg.

PS: Det er ikke å mye det er snakk om. Jeg har full jobb ved siden av.

Endret av Visningsnavnene
Skrevet
Visningsnavnene skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har hatt det gående litt i noen år. Forsøkte den første å betale etterksuddsvis, og det gikk greit. Etterhvert dukket det opp forskuddsskatt automatisk og det er enklere å forholde seg til synes jeg.

PS: Det er ikke å mye det er snakk om. Jeg har full jobb ved siden av.

Det var ikke deg jeg spurte. Jeg spurte ts.

Skrevet

Jeg fikk også plutselig opp forskuddsskatt for neste år som privatperson, og måtte lese meg opp på hva det var. De hadde lagt til grunn helt spinnville renteinntekter, sånn at arbeidsgiver måtte trukket langt over 50% om jeg ikke skulle betalt forskuddsskatt. Men selv om renteinntektene skulle blitt så store, ville ikke det vært penger jeg har før på slutten av året. Heldigvis forsvant problemet da jeg la inn mer normal rente, da ble det vanlig skattekort med 45% trekk. Det begynner å svi litt, spesielt med tanke på at renten fortsatt er langt unna å dekke prisstigningen. 

Anonymkode: 0bebf...318

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg har aksjeinntekter. Basert på tallene mine blir jeg fortalt hvor mye jeg skal betale i forskuddsskatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...