AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 For en god stund siden leste jeg en artikkel et eller annet sted om at det var liten vits å kjøpe økologiske grønnsaker og betale ekstra for dette. Nå husker jeg ikke hvor artikkelen sto, og hva som var begrunnelsen. Noen som husker å ha lest dette og kan linke, eller ev kan fortelle hvorfor? Det var noe om at de ikke var så "økologiske" likevel, tror jeg? Anonymkode: 5eb88...178
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Vil bare si at jeg ikke kommer til å kjøpe økologiske igjen. Har ved flere annledninger funnet åmer, lus ol i det😨🤮🙈 Anonymkode: 72dd1...dcd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Folkeopplysningen på NRK hadde iallfall et program om det for noen år siden, tror det fulgte en del artikler for og imot etter det. Anonymkode: 4c2ff...724
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har dårlig mage og jeg merker at jeg tåler økologisk bedre. Anonymkode: 5ad89...982 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Vil bare si at jeg ikke kommer til å kjøpe økologiske igjen. Har ved flere annledninger funnet åmer, lus ol i det😨🤮🙈 Anonymkode: 72dd1...dcd Hva slags grønnsaker var dette? Anonymkode: 2ddcc...93a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vil bare si at jeg ikke kommer til å kjøpe økologiske igjen. Har ved flere annledninger funnet åmer, lus ol i det😨🤮🙈 Anonymkode: 72dd1...dcd Jeg også, men jeg blir glad og tar det som et bevis på at grønnsaken er frisk og ferskt 😅 (Jeg legger grønkål og blomkål i vann med litt salt over natten, da er dette problemet løst) Anonymkode: 33efb...692 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 10.50): Vil bare si at jeg ikke kommer til å kjøpe økologiske igjen. Har ved flere annledninger funnet åmer, lus ol i det😨🤮🙈 Anonymkode: 72dd1...dcd At insektene liker grønnsakene er jo faktisk et bevis på at de er sunne og uten skadelig gift. Skyll av eller legg dem i vann, så løser det seg ☺️ For noen er det vits å kjøpe økologiske grønnsaker, for andre ikke, så det må man i grunn gjøre seg opp en mening om selv. Det er ingen forskjell i næringsinnhold (mener jeg i alle fall), og prisen på økologisk er gjerne høyere. Økologisk dyrkes uten eller med mindre plantevernmidler og skadelige gifter, så om man legger vekt på slikt er det fint å velge økologisk. Anonymkode: ea4af...19b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 Det jeg mener å ha hørt, er at norsk er bedre enn utenlands økologisk. Norsk økologisk er best. Og smaker man på norske økologiske gulrøtter, så er de så mye bedre enn ikke økologiske gulrøtter. Er jo samme med grønnsaker man dyrker hjemme, smaker jo bedre enn det på butikken. Eller norske jordbær, i forhold til importerte, norske tomater bedre enn importerte. Anonymkode: be13b...8b6
LiseTV Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Jeg er for det meste motstander av økologisk mat. Men der er unntak og det er kålrabi og gulrot. Mye bedre smak på økologiske på grunn av at dem ikke blir overgjødslet
Hensatt Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Har dårlig erfaring. Er langt oftere innvendig råte i økologiske grønnsaker. De er også ofte innpakket i plast, så vanskelig å oppdage. Så jeg tror vinninga går opp i spinninga...
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva slags grønnsaker var dette? Anonymkode: 2ddcc...93a Og det syns du er rart? De økologiske bruker ikke midler for å bli kvitt slike ting og da vil det finnes slik. Er bare å skylle godt så er det borte Anonymkode: d2f87...e30
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): siterte feil innlegg AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: d2f87...e30 Anonymkode: d2f87...e30
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 10.50): Vil bare si at jeg ikke kommer til å kjøpe økologiske igjen. Har ved flere annledninger funnet åmer, lus ol i det😨🤮🙈 Anonymkode: 72dd1...dcd Og det syns du er rart? De bruker ikke midler for å drepe slik så da blir det slik. Er jo bare å skylle. Anonymkode: d2f87...e30
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Jeg kjøper lokale kortreiste grønnsaker, bedre å legge penger i det. Da kjenner man dyrkeren og kan si fra om man ikke er tilfreds. Men ellers må man bare godta at økologisk som ikke er behandla med noe for holdbarhet eller skadedyr , ikke er så perfekte .Det må bli litt av pakka. Anonymkode: d2f87...e30
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): norsk er bedre enn utenlands økologisk. Norsk økologisk er best ja, det er jo logisk. Hvis økologisk må transporteres rundt halve jordkloden før den lander i din nærbutikk er jo hele poenget borte Anonymkode: b3bca...8d9
TBM Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 LiseTV skrev (18 minutter siden): Jeg er for det meste motstander av økologisk mat. Men der er unntak og det er kålrabi og gulrot. Mye bedre smak på økologiske på grunn av at dem ikke blir overgjødslet Hva er poenget med å være motstander av økologisk mat, egentlig? Jeg kan forstå at du ikke velger å kjøpe det, men ikke det å være motstander. Er det en prinsippsak? 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Blizz1 skrev (15 minutter siden): Har dårlig erfaring. Er langt oftere innvendig råte i økologiske grønnsaker. De er også ofte innpakket i plast, så vanskelig å oppdage. Så jeg tror vinninga går opp i spinninga... Det med vinningen opp i spinningen stemmer. Jeg har googlet litt siden jeg startet tråden, og kom over en artikkel som jeg leste for lenge siden. Det ble skrevet at det lønner seg ikke miljømessig med økologisk likevel, fordi så fryktelig mye av grønnsakene/frukten går i søpla pga insektsangrep og sykdom på dem, som ikke kan behandles fordi det er jo økologisk. Så svinnet er enormt når det gjelder økologiske grønnsaker. Svært lite av økologiske avlinger ender opp i våre matretter pga svinnet. Lite miljøvennlig mao. Vanlige grønnsaker der de har lov til å behandle mot skadedyr, sopp og sykdom, ender opp med at størsteparten av avlingene havner i butikkene og på våre spisebord. TS Anonymkode: 5eb88...178
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det med vinningen opp i spinningen stemmer. Jeg har googlet litt siden jeg startet tråden, og kom over en artikkel som jeg leste for lenge siden. Det ble skrevet at det lønner seg ikke miljømessig med økologisk likevel, fordi så fryktelig mye av grønnsakene/frukten går i søpla pga insektsangrep og sykdom på dem, som ikke kan behandles fordi det er jo økologisk. Så svinnet er enormt når det gjelder økologiske grønnsaker. Svært lite av økologiske avlinger ender opp i våre matretter pga svinnet. Lite miljøvennlig mao. Vanlige grønnsaker der de har lov til å behandle mot skadedyr, sopp og sykdom, ender opp med at størsteparten av avlingene havner i butikkene og på våre spisebord. TS Anonymkode: 5eb88...178 Valget om å kjøpe økologisk handler om giftstoffer (sprøytemidler) som brukes i konvensjonell dyrkning. Sprøytemidler er medvirkende til kreft blant annet. Norske grønnsaler sprøytes lite. Noen grønnsaker, som avokado, kan man kjøpe konvensjonell siden sprøytemidler ikke henger igjen i de. Kanskje det du har lest? Anonymkode: cd443...b3c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Valget om å kjøpe økologisk handler om giftstoffer (sprøytemidler) som brukes i konvensjonell dyrkning. Sprøytemidler er medvirkende til kreft blant annet. Norske grønnsaler sprøytes lite. Noen grønnsaker, som avokado, kan man kjøpe konvensjonell siden sprøytemidler ikke henger igjen i de. Kanskje det du har lest? Anonymkode: cd443...b3c Nei, det høres ikke kjent ut. Kan ikke huske det sto noe om temaet kreft osv. Det jeg husker best var det med at svinnet er så stort når det gjelder økologiske varer, at mye kastes, og derfor er det lite miljøvennlig. Jeg kjøper noe økologisk selv i blant. Paprika. Egg. En økologisk melk. Sånne ting. Men i disse dyre tider må jeg nesten la prisen vinne, og kjøper de langt rimeligere vanlige varene. TS Anonymkode: 5eb88...178
Eva-Lena Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 Jeg gidder ikke betale ekstra bare for at det er økologisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå