Gå til innhold

Bør barna få forsyne seg så mye de vil eller bør jeg sette grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to nevøer kommer på middagsselskap i morgen. De er 9 og 12 år gamle, begge to forsyner seg grovt at maten og tar lite hensyn. Barna forsyner seg grovt av maten på bordet, men spiser ikke opp det som er på tallerkenen. Over halvparten av maten må kastes etterpå. De er sånn uavhengig av beskjeder som gis på forhånd. Moren deres, min kjære søster, forteller alltid at de ikke må ta mer enn de greier å spise, og at det er lov å forsyne seg flere ganger. Men unga forsyner seg likevel grovt av bordet og lar mesteparten av maten forbli på tallerkenen. Dette gjør nevøene mine hver eneste gang, har vært vitne til det på både julaften og grillfester med familien. Synes det er veldig ufint, men kan ikke si noe fordi søster blir veldig fornærmet hvis man irettesetter ungene hennes. Nevøene mine forsyner seg såpass at det ikke er nok mat til resten av bordet. 

I morgen skal hele familien spise hos meg. Og jeg vurderer å sette foten hardt ned. Orker ikke å se på mat bli kastet. Men samtidig føler jeg at jeg ikke må bli den som setter grenser her, det må jo søster, moren til gutta, gjøre? 

Anonymkode: 38f5a...768

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trengs et helt lokalsamfunn for å oppdra et barn, er det noe som heter.  

Sett ned foten i eget hus.

Anonymkode: 740fe...566

• Liker 26
  • Nyttig 5
Skrevet

Forsyn dem selv, før de rekker å ta noe? Si at de må gjerne få mer, etter dem har spist opp første porsjon. Og minn dem på å drikke nok vann under måltidet. Kjip situasjon og for en tafatt søster, men å kaste mat er enda kjipere.

• Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan du ikke porsjonere ut mat på tallerkenene? 

Anonymkode: e5a59...ffb

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Må legge til, at gutten min på 8 kan raskt ta for mye mat om det er noe han vet han liker, han blir glad og det skjønner jeg. Men vi minner og passer på at han tar en passende porsjon, og drikker nok vann før han får mer. Lar det helst gå 10 minutter slik at han kan kjenne ordentlig etter på om han er sulten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjør det, og oppdater hvordan det gikk. 

Det er fullt mulig å gjøre dette på en hyggelig måte. Om din søster reagerer, så sier du som ab sier over her, det må mange til for å oppdra barn. "Nå kan de lære dette her, og det vil du ha nytte av også. Du har prøvd før, men det fungerer ikke. I mitt hus kaster vi ikke så mye mat."

Lykke til! 

Anonymkode: af98c...22a

• Liker 10
Skrevet

Ditt hus, dine regler.

Så fort nevøene dine forstår dette vil besøkene gå bedre.

Du kan -som skrevet over- porsjonere ut til barna.

Jeg klarer heller ikke å se på at mat blir kastet.

• Liker 9
Skrevet

Syns det var en god ide på servere maten i porsjoner. Prøv det. 

Anonymkode: 4c2be...80f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du serverer alle. Problem løst. 

Anonymkode: 0bc70...551

• Liker 1
Skrevet

Si i fra,maten er dyr nok som den er nå.Så skjønner du reagerer.👍

Anonymkode: 3bdfc...c4c

• Liker 4
Skrevet

Som flere sier, server de. Det er ditt hus, dine regler. Siden det er et gjentagende problem selv med tilsnakk, så er det ikke noe problem å sette grenser for de. Protesterer de på det, er det bare å poengtere at så lenge de ikke klarer å forsyne seg på en normal måte, så får de mat servert. 

Anonymkode: 614f8...55a

• Liker 2
Skrevet

Det var veldig viktig å påpeke flere ganger at de forsyner seg grovt? Kan ingen andre ord?

Anonymkode: 3f944...769

• Liker 2
Skrevet

I mitt hus irettesetter jeg barn uavhengig av om de er mine eller dine 🙄 Mitt hus, mine regler… Heldigvis har jeg såpass greie søsken og venner at vi kan irettesette hverandre sine barn, og synes det er helt innafor. Barna har ikke vondt av å lære seg at det er forskjellige regler og normer etter hvor man er, og at man må forholde seg til andre mennesker rundt seg i samfunnet … 

Anonymkode: c252e...f4d

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde sagt fra, heller enn å porsjonere. Når de forsyner seg såpass at det ikke blir nok til andre gjester, er det mer uhøflig av barn og foreldre enn at du sier fra! Maten er da til alle. Jeg hadde samme problem her med en nevø som kun spiser kjøttdeig og ost på tacoen. Han ble skikkelig fornærmet (og det samme ble faren), men det får så være. Man kan ikke være så egoistisk at resten av selskapet ikke får noe! 

Anonymkode: 0be99...084

• Liker 1
Skrevet

Det er en god veiledning for barna å lære seg folkeskikk og tenke på at det skal deles. Det er også et spørsmål om matsvinn.

God oppførsel vil gjøre at de oppfattes som høflige eksempelvis når de spiser middag hos kompiser og slikt også. Selv har jeg kuttet ned på middagsinvitasjoner til venner av barna som ikke kan oppføre seg ved matbordet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mine to nevøer kommer på middagsselskap i morgen. De er 9 og 12 år gamle, begge to forsyner seg grovt at maten og tar lite hensyn. Barna forsyner seg grovt av maten på bordet, men spiser ikke opp det som er på tallerkenen. Over halvparten av maten må kastes etterpå. De er sånn uavhengig av beskjeder som gis på forhånd. Moren deres, min kjære søster, forteller alltid at de ikke må ta mer enn de greier å spise, og at det er lov å forsyne seg flere ganger. Men unga forsyner seg likevel grovt av bordet og lar mesteparten av maten forbli på tallerkenen. Dette gjør nevøene mine hver eneste gang, har vært vitne til det på både julaften og grillfester med familien. Synes det er veldig ufint, men kan ikke si noe fordi søster blir veldig fornærmet hvis man irettesetter ungene hennes. Nevøene mine forsyner seg såpass at det ikke er nok mat til resten av bordet. 

I morgen skal hele familien spise hos meg. Og jeg vurderer å sette foten hardt ned. Orker ikke å se på mat bli kastet. Men samtidig føler jeg at jeg ikke må bli den som setter grenser her, det må jo søster, moren til gutta, gjøre? 

Anonymkode: 38f5a...768

setter ingen grenser, alle mine er tynne

Anonymkode: 3dc3f...fc2

Skrevet

Kan du ikke øse opp på tallerkener deres? Det gjør vi oftest til barna, så får de mer når de har tømt tallerken..

Anonymkode: 50c66...7eb

Skrevet

Hva med å gi barna asjetter istedet for store tallerkener, så begrenser det seg selv hvor mye de får plass til. 

Synes forøvrig at du bør lage litt mer mat dersom en eller to porsjoner ekstra er alt som skal til før noen rundt bordet ikke får mat. Kan godt tenkes at flere av gjestene fortsatt er sultne, men ikke tørr å forsyne seg mer/det blir tomt før de er mette.

Anonymkode: 1a3c1...590

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

setter ingen grenser, alle mine er tynne

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hele hi så hadde du sett at det ikke var tykk/tynn som var temaet 

Anonymkode: 1bc6e...153

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hele hi så hadde du sett at det ikke var tykk/tynn som var temaet 

Anonymkode: 1bc6e...153

snakk om mat, så da er vel hi redd for det og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...