AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Vi har blitt nødt til å selge det store huset vårt pga omstendighetene vi står ovenfor. Det og kort tid etter at vi kjøpte det. Omstendighetene er familieforhold. Vi så for oss flere unger og god økonomi, både jeg og mannen hadde godt betalte jobber. Mannen er nå ganske utbrent og har skiftet jobb til en med mye lavere lønn. Han stortrives med den nye jobben, men lønnen er mye mindre enn det vi er vant til. Men selv med mye lavere lønn, så greier vi fint å betjene boliglånet, men vi anser det som unødvendig å ha så stort hus, når vi bare er 3 stykker. Planen var egentlig 3 unger, men nå forblir barnet vårt enebarn. Barnet har barnet vårt har en alvorlig sykdom. Barnet har hatt sykdommen hele tiden, men den ble oppdaget for noen måneder tilbake. Barnet er i barnehagealder og får god oppfølging av helsepersonell, men det er krevende for oss foreldre, og vi har bestemt oss for å ikke få flere barn. Omsorgsbehovet barnet vårt har med sykdommen er langt større enn normale barn. Vi greier ikke å ivareta flere barn, barnets sykdom har også gått utover parforholdet vårt. Vi er ikke sikre på om vi er ett par om 2 år. Så vi har bestemt oss for å selge det store huset og ha særeie fremover. Dette vil gjøre en skilsmisse enklere i fremtiden. Vi legger huset vårt ut for salg på nyåret. Dette nevnte vi får familie og venner på juleselskap. Jeg må si jeg er litt sjokkert over enkelte kommentarer jeg har fått. «Ble det for dyrt for dere med det store huset nå, skjønte det egentlig da dere flytta dit». «Ja, det er mange som må selge hus og hjem nå, i disse harde tider». Jeg håper jeg overreagerer og at fylla har skylla (kommentarene kom fra noen som hadde fått litt for mye godt å drikke), men jeg opplevde disse kommentarene som ufine og litt skadefro. Det virker nesten som folk nesten ventet på at ting skulle gå skeis for oss. Hva synes dere? Nå bryr jeg meg lite om kommentarene og om folk tror jeg er mislykka pga at vi selger huset vårt. Men synes det er ufint å si sånne ting. Eller hva synes dere? Personlig er jeg mest lei meg for at barnet vårt har en alvorlig sykdom som vi ikke helt vet hvordan vil påvirke fremtiden hennes. Huset bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 56d44...14c 20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Helt innafor. Du overreagerer. Og dere planlegger skilsmisse? Istedenfor å planlegge å jobbe sammen som par? Rart om dere ikke får kommentarer på det også.. God bedring ønskes til deres barn. Anonymkode: 5d697...c7a 21 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 "Nå bryr jeg meg lite om kommentarene" ... Nei, nå lyver du til deg selv og oss. Om du brydde deg lite om kommentarene ville du ikke skrevet her. Klart det var ufint, og det er helt naturlig at du reagerer og synes det er sårt. Neste gang sier du fra der og da, i stedet for å skrive en tråd på KG. Si det som det er "nei, vi har god nok råd til å beholde det, men siden vi har et barn med ekstra behov for oppfølging får vi dessverre ikke mulighet til å få flere barn, så det er ganske kjipt for oss ... du hadde nok trengt litt hjelp med empatien din" så går du derifra og videre til en annen samtale. Anonymkode: 43b42...594 28 3
c_buk Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Klart det er ufint. Er en grunn til at jeg holder slike mennesker ute av livet mitt og at jeg holder et distansert forhold til familie som ikke vet hvor grensen går. 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 c_buk skrev (2 minutter siden): Klart det er ufint. Er en grunn til at jeg holder slike mennesker ute av livet mitt og at jeg holder et distansert forhold til familie som ikke vet hvor grensen går. Lurt 👍 Anonymkode: 56d44...14c 2
Raven.Writingdesk Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har blitt nødt til å selge det store huset vårt pga omstendighetene vi står ovenfor. Det og kort tid etter at vi kjøpte det. Omstendighetene er familieforhold. Vi så for oss flere unger og god økonomi, både jeg og mannen hadde godt betalte jobber. Mannen er nå ganske utbrent og har skiftet jobb til en med mye lavere lønn. Han stortrives med den nye jobben, men lønnen er mye mindre enn det vi er vant til. Men selv med mye lavere lønn, så greier vi fint å betjene boliglånet, men vi anser det som unødvendig å ha så stort hus, når vi bare er 3 stykker. Planen var egentlig 3 unger, men nå forblir barnet vårt enebarn. Barnet har barnet vårt har en alvorlig sykdom. Barnet har hatt sykdommen hele tiden, men den ble oppdaget for noen måneder tilbake. Barnet er i barnehagealder og får god oppfølging av helsepersonell, men det er krevende for oss foreldre, og vi har bestemt oss for å ikke få flere barn. Omsorgsbehovet barnet vårt har med sykdommen er langt større enn normale barn. Vi greier ikke å ivareta flere barn, barnets sykdom har også gått utover parforholdet vårt. Vi er ikke sikre på om vi er ett par om 2 år. Så vi har bestemt oss for å selge det store huset og ha særeie fremover. Dette vil gjøre en skilsmisse enklere i fremtiden. Vi legger huset vårt ut for salg på nyåret. Dette nevnte vi får familie og venner på juleselskap. Jeg må si jeg er litt sjokkert over enkelte kommentarer jeg har fått. «Ble det for dyrt for dere med det store huset nå, skjønte det egentlig da dere flytta dit». «Ja, det er mange som må selge hus og hjem nå, i disse harde tider». Jeg håper jeg overreagerer og at fylla har skylla (kommentarene kom fra noen som hadde fått litt for mye godt å drikke), men jeg opplevde disse kommentarene som ufine og litt skadefro. Det virker nesten som folk nesten ventet på at ting skulle gå skeis for oss. Hva synes dere? Nå bryr jeg meg lite om kommentarene og om folk tror jeg er mislykka pga at vi selger huset vårt. Men synes det er ufint å si sånne ting. Eller hva synes dere? Personlig er jeg mest lei meg for at barnet vårt har en alvorlig sykdom som vi ikke helt vet hvordan vil påvirke fremtiden hennes. Huset bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 56d44...14c Vel TS, det kan jo kanskje virke som om dere har tatt dere vann over hodet ? 🤷🏼♀️Du sier jo at dere begge har hatt ambisiøse jobber, kjøpt et stort og dyrt hus, planer om intet mindre enn tre barn, kombinert med disse krevende jobbene og det store huset.. Også resulterer det i at huset selges, planer om barn skrotes og mannen har skiftet til en enklere og mindre krevende jobb. Og dere ser for dere en potensiell skilsmisse frem i tid…. Familien kunne kanskje ordlagt seg annerledes, men det er vel ikke så merkelig at det kan føre til noen tanker og refleksjoner om dere velger selv å snakke om dette? 11 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tenker at det naturligvis føles inderlig skamfullt å ha kjøpt digert og flott hus, for så å måtte selge det like etterpå. Klart at en del av oss er veldig opptatte av hva andre tenker om oss. Men TS; du har jo grunnen som du forteller utad til dem som lurer på hvorfor dere selger igjen så raskt. Dere har nylig fått beskjed om at dere har et alvorlig sykt barn, og har derfor valgt å ikke få flere barn sammen. Derfor trenger dere ikke et stort og tomt hus. Dette med mulig skilsmisse syns jeg dere skal avvente med å nevne. Husk at dere begge to er i sjokk og sorg nå, først og fremst forhold til barnet og til livet som ikke ble 🩵 La sjokket få senke seg. Selg huset og se hvordan dere to har det fremover. Og når du mener særeie; skal dere kjøpe hver deres bolig? Hvordan blir det med tanke på et sykt barn som trenger mye oppfølging? Her syns jeg dere går forferdelig fort frem 🤔 Anonymkode: 41b19...cd6 6 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Selvsagt er ikke kommentarene greie. Folkeskikk hos enkelte er mangelvare Anonymkode: 26ea6...ee5 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Kommentarene virker ufine ja. Men samtidig så tenker jeg, hvorfor skal du fortelle og forklare dette til "alle", selv om det er familie? Utad har dere kanskje virket som den perfekte familie, med gode jobber, stort hus så litt små misunnelse kan ligge bak om de har det trangere. Sånn er jo livet, men jeg tenker det er ikke nødvendig å fortelle om alt. Vi selger det store huset, fordi vi har ikke behov for så stort hus, ferdig. Anonymkode: 5dd96...6d8 5
kar90 Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Hva er problemet med kommentarene? Ble det ikke for dyrt, og er det ikke hardere tider? Tror ganske mange har hørt verre fra venner og familie enn det der. Man må vite mer før man vet om det er skadefro som ligger bak og om det eventuelt kanskje er litt fortjent. Det kan være dere bør gå litt i dere selv i forhold til forbruk, livsstilog hva dere legger ut i sosiale medier osv. 5
Flintis Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 For det første lykke til med barnet og alt det fører med seg. Sikkert lurt å etablere særeie nå når dere skal kjøpe nytt hus. Synes kommentaren høres ut som missunnelse fordi dere har hatt et fint hus og nå selvhevding i form av hva var det jeg tenkte. Du trenger ikke involvere denne personen inn i livet ditt fremover tenker jeg. Håper det går bra for dere. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Forstår ikke hva som er så ille med kommentarene. Litt tankeløse, men emnet er så sårt og har så mange sider for deg at det kan være mye som treffer og føles upassende. Forstår heller ikke hvordan man kan snakke rundt emnet? Det var Hva/ hvordan burde man respondert tenker du? Anonymkode: 3223a...a5b 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 kar90 skrev (1 minutt siden): Hva er problemet med kommentarene? Ble det ikke for dyrt, og er det ikke hardere tider? Tror ganske mange har hørt verre fra venner og familie enn det der. Man må vite mer før man vet om det er skadefro som ligger bak og om det eventuelt kanskje er litt fortjent. Det kan være dere bør gå litt i dere selv i forhold til forbruk, livsstilog hva dere legger ut i sosiale medier osv. Men de selger jo ikke fordi det ble for dyrt eller fordi de har for høyt forbruk. De selger fordi de plutselig ikke kan ha flere barn og ikke vil ha et halvt hus stående tomt. Anonymkode: 5789e...e20 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 kar90 skrev (2 minutter siden): Hva er problemet med kommentarene? Ble det ikke for dyrt, og er det ikke hardere tider? Tror ganske mange har hørt verre fra venner og familie enn det der. Man må vite mer før man vet om det er skadefro som ligger bak og om det eventuelt kanskje er litt fortjent. Det kan være dere bør gå litt i dere selv i forhold til forbruk, livsstilog hva dere legger ut i sosiale medier osv. Kommentarene er ufine og lyste av skadefro.. så at mange hører verre betyr at man ikke lan bli lei seg, merkelig resonnement Anonymkode: 26ea6...ee5 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Jeg er enig med deg, ts, men folk sier rare ting når de har drukket alkohol. Anonymkode: ca27b...8c7
Gjest vilkåret Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 Dersom man har veldig stor familie så er det alltids noen individer som er skadefro, baksnakker andre for bagateller, kanskje er direkte frekke. Det betyr derimot ikke at de representerer det folk flest mener om dere. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over at noen kjøpte seg mindre hus.
klarinetta Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har blitt nødt til å selge det store huset vårt pga omstendighetene vi står ovenfor. Det og kort tid etter at vi kjøpte det. Omstendighetene er familieforhold. Vi så for oss flere unger og god økonomi, både jeg og mannen hadde godt betalte jobber. Mannen er nå ganske utbrent og har skiftet jobb til en med mye lavere lønn. Han stortrives med den nye jobben, men lønnen er mye mindre enn det vi er vant til. Men selv med mye lavere lønn, så greier vi fint å betjene boliglånet, men vi anser det som unødvendig å ha så stort hus, når vi bare er 3 stykker. Planen var egentlig 3 unger, men nå forblir barnet vårt enebarn. Barnet har barnet vårt har en alvorlig sykdom. Barnet har hatt sykdommen hele tiden, men den ble oppdaget for noen måneder tilbake. Barnet er i barnehagealder og får god oppfølging av helsepersonell, men det er krevende for oss foreldre, og vi har bestemt oss for å ikke få flere barn. Omsorgsbehovet barnet vårt har med sykdommen er langt større enn normale barn. Vi greier ikke å ivareta flere barn, barnets sykdom har også gått utover parforholdet vårt. Vi er ikke sikre på om vi er ett par om 2 år. Så vi har bestemt oss for å selge det store huset og ha særeie fremover. Dette vil gjøre en skilsmisse enklere i fremtiden. Vi legger huset vårt ut for salg på nyåret. Dette nevnte vi får familie og venner på juleselskap. Jeg må si jeg er litt sjokkert over enkelte kommentarer jeg har fått. «Ble det for dyrt for dere med det store huset nå, skjønte det egentlig da dere flytta dit». «Ja, det er mange som må selge hus og hjem nå, i disse harde tider». Jeg håper jeg overreagerer og at fylla har skylla (kommentarene kom fra noen som hadde fått litt for mye godt å drikke), men jeg opplevde disse kommentarene som ufine og litt skadefro. Det virker nesten som folk nesten ventet på at ting skulle gå skeis for oss. Hva synes dere? Nå bryr jeg meg lite om kommentarene og om folk tror jeg er mislykka pga at vi selger huset vårt. Men synes det er ufint å si sånne ting. Eller hva synes dere? Personlig er jeg mest lei meg for at barnet vårt har en alvorlig sykdom som vi ikke helt vet hvordan vil påvirke fremtiden hennes. Huset bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 56d44...14c Som du også ser av en del kommentarer her, er skadefryd reellt og mange koser seg skikkelig med den. Slike folk orker ikke jeg ha i mitt liv, og har ingen problemer med å redusere kontakt med dem. 6
tdm900 Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 Leit med barnets sjukdom, men vi har et helsevesen som er dyktige der. Men dere gjør det helt rett👍 Kan bo bra om i en mindre bolig, og ha en del til overs på konto. Lykke til med salget, krysser fingrene for at det ikke blir med tap dere selger huset. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har blitt nødt til å selge det store huset vårt pga omstendighetene vi står ovenfor. Det og kort tid etter at vi kjøpte det. Omstendighetene er familieforhold. Vi så for oss flere unger og god økonomi, både jeg og mannen hadde godt betalte jobber. Mannen er nå ganske utbrent og har skiftet jobb til en med mye lavere lønn. Han stortrives med den nye jobben, men lønnen er mye mindre enn det vi er vant til. Men selv med mye lavere lønn, så greier vi fint å betjene boliglånet, men vi anser det som unødvendig å ha så stort hus, når vi bare er 3 stykker. Planen var egentlig 3 unger, men nå forblir barnet vårt enebarn. Barnet har barnet vårt har en alvorlig sykdom. Barnet har hatt sykdommen hele tiden, men den ble oppdaget for noen måneder tilbake. Barnet er i barnehagealder og får god oppfølging av helsepersonell, men det er krevende for oss foreldre, og vi har bestemt oss for å ikke få flere barn. Omsorgsbehovet barnet vårt har med sykdommen er langt større enn normale barn. Vi greier ikke å ivareta flere barn, barnets sykdom har også gått utover parforholdet vårt. Vi er ikke sikre på om vi er ett par om 2 år. Så vi har bestemt oss for å selge det store huset og ha særeie fremover. Dette vil gjøre en skilsmisse enklere i fremtiden. Vi legger huset vårt ut for salg på nyåret. Dette nevnte vi får familie og venner på juleselskap. Jeg må si jeg er litt sjokkert over enkelte kommentarer jeg har fått. «Ble det for dyrt for dere med det store huset nå, skjønte det egentlig da dere flytta dit». «Ja, det er mange som må selge hus og hjem nå, i disse harde tider». Jeg håper jeg overreagerer og at fylla har skylla (kommentarene kom fra noen som hadde fått litt for mye godt å drikke), men jeg opplevde disse kommentarene som ufine og litt skadefro. Det virker nesten som folk nesten ventet på at ting skulle gå skeis for oss. Hva synes dere? Nå bryr jeg meg lite om kommentarene og om folk tror jeg er mislykka pga at vi selger huset vårt. Men synes det er ufint å si sånne ting. Eller hva synes dere? Personlig er jeg mest lei meg for at barnet vårt har en alvorlig sykdom som vi ikke helt vet hvordan vil påvirke fremtiden hennes. Huset bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 56d44...14c Den uthevede kommentaren opplever jeg som skadefro, men det andre eksempelet ("ja, det er mange som må selge hus og hjem nå, i disse harde tidene") virker mer som en generell samfunnsbetraktning som egentlig ikke har noe med dere å gjøre, men som passet bra i sammenhengen. Jeg forstår godt at du reagerer, det føles ikke greit å bli tillagt motiver/grunner som ikke har grobunn i virkeligheten, men jeg ville latt det gå. Selv ville jeg skrevet kommentarene på kontoen for ubetenksomhet, og ikke tenkt noe mer på dem, fordi jeg hadde viktigere ting å tenke på nå. Først og fremst må dere fokusere på å ivareta barnet deres, og forhåpentligvis også reparere forholdet. Det er trist at barnets sykdom har påvirket forholdet negativt, når dere nå trenger hverandres støtte mer enn noen gang før. Anonymkode: a5741...dc0 2 2
Ellevill Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): "Nå bryr jeg meg lite om kommentarene" ... Nei, nå lyver du til deg selv og oss. Om du brydde deg lite om kommentarene ville du ikke skrevet her. Klart det var ufint, og det er helt naturlig at du reagerer og synes det er sårt. Neste gang sier du fra der og da, i stedet for å skrive en tråd på KG. Si det som det er "nei, vi har god nok råd til å beholde det, men siden vi har et barn med ekstra behov for oppfølging får vi dessverre ikke mulighet til å få flere barn, så det er ganske kjipt for oss ... du hadde nok trengt litt hjelp med empatien din" så går du derifra og videre til en annen samtale. Anonymkode: 43b42...594 Dette ville bare vært rart å si, med mindre hussalget tydelig ble begrunner med barnets sykdom. Folk er ikke synske heller. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå