AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Hei. Jeg har en unge på 3,8 år som er altfor opptatt av universet. Han liker stadig å lese/bla i bøker om alt som handler om temaet, noe som går utover leggerutiner og alt som har noe med barn å gjøre. Hva er det dere har gjort med deres barn som er opptatt med en spesifikk emne? Hvordan skille h'n fra det? Han hverken leker eller sover noe særlig da han er altfor opptatt av ligninger, matte og universet. Jeg prøver å få han til å leke med leker som andre barn på hans alder, men det vil han ikke. Hjelp, hva gjør jeg for at han skal bli normal unge? Anonymkode: 36373...0c4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Fôr han med bøker, leker og puslespill om universet, da vel! (om du ikke er et troll. Da kan du fore med bøker om troll). Vår ene hadde massivt puslespilldilla. Vi gikk for Larsons i alle varianter. De har flagg, kart, dyreliv (usikker på om jeg har sett troll, men de har selvfølgelig dinosaurer), og de har tall- og regnepuslespill også. La han bare slå seg løs. Hos vår stoppa dilla brått, men han rakk i alle fall å lære og telle til hundre før det ;-) Anonymkode: b5896...b1d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg har en unge på 3,8 år som er altfor opptatt av universet. Han liker stadig å lese/bla i bøker om alt som handler om temaet, noe som går utover leggerutiner og alt som har noe med barn å gjøre. Hva er det dere har gjort med deres barn som er opptatt med en spesifikk emne? Hvordan skille h'n fra det? Han hverken leker eller sover noe særlig da han er altfor opptatt av ligninger, matte og universet. Jeg prøver å få han til å leke med leker som andre barn på hans alder, men det vil han ikke. Hjelp, hva gjør jeg for at han skal bli normal unge? Anonymkode: 36373...0c4 3 år? Eller 8 år? Ingen skriver vel 3,8 år? kanskje han har en diagnose? Anonymkode: d9a30...f97
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Hva er det som er rart i dette ...? Mange unger som vokste opp samtidig mer eller etter månelandingen i 1969, lekte romfart, og man kikket på stjerner gjennom et teleskop hvis man hadde det. Alt som hadde sammenheng med romfart, var spennende, og man laget egne astronautklubber. Så interessen for universet er ingenting nytt; noen elsker dinosaurer, andre elsker stjerner. Anonymkode: ccfd1...df2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å la barnet få kose seg med interessen, og glede seg over gleden og iveren han har rundt temaet. Og så får en holde på rutiner og forsiktig prøve å introdusere andre temaer også, uten å presse det på. Jeg forstår problemstillingen sånn delvis, da jeg har en treåring som går veldig inn i spesifikke temaer selv. Hun har hatt to til nå, og de har vart et halvt år hver. Det er i en så stor grad at det kan være hemmende i lek, fordi hun ikke vil leke noe annet og ikke klarer å tilpasse seg de andre barna. Det trenger imidlertid ikke å være problematisk på sikt. Det er ikke så uvanlig at 3-4 åringer ikke er så fleksible. Og det er gode sjanser for at de utvikler evner til å både ha en sterk interesse og å tilpasse seg i samspill med jevnaldrende etter hvert. Jeg var visst omtrent samme type selv som liten, i følge foreldrene mine, og det gikk i hvert fall helt fint med meg da jeg nådde skolealder. Anonymkode: 64d26...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå