Gå til innhold

Hva sier helsestasjonen når baby går over percentilskjemaet på vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HR en baby som skal på 15 mnds kontroll snart, og han han har gått ett skritt opp på percentilskjemaet de siste gangene vi har vært der, nå kommer han til å ha en vekt som er over strekene... noen med erfaring? 

Anonymkode: 22076...c91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har vært langt over strekene, både på vekt og høyde. Har en stor baby. Så lenge babyen følger sin egen kurve er alt ok. 

Anonymkode: db055...ffe

Skrevet

Hvor aktiv er han? Min erfaring er at det jevner seg ut når de kommer seg opp og begynner å gå. Kan være at helsestasjonen ber dere kutte ned på flaske f.eks, og da kan du selv vurdere om han ellers får i seg nok mat. Evt kutte ned kalorimengden i flaska (mer vann, mindre pulver) - hvis dere bruker flaske. 

Skrevet

De har ikke sagt noe. 

Anonymkode: 1b643...18f

Skrevet

På 5mnd kontroll pekte helsesykepleier på vektkurven og lo. Jeg så, og lo med. Min premature jente som startet livet med sondemating hadde gått fra 30- til 97percentilen, og hennes kurve var en rett strek. 

Med mitt andre barn, som var stor hele tiden har jeg sett en del reaksjoner på at han er tung. Deretter en lettelse når de bytter til lengdeskjemaet, og det at han bare er stor. Disse to må sees i sammenheng.

Anonymkode: ad133...f34

• Liker 1
Skrevet

De brydde seg ikke når ungen min var under kurven, fordi ungen fulgte sin egen kurve. Nå ligger vi midt på gjennomsnittet. Så regner med de ikke bryr seg om ungen er over heller, så lenge ungen følger sin kurve og ikke hopper drastisk opp/ned

Anonymkode: 8a64b...5ec

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

HR en baby som skal på 15 mnds kontroll snart, og han han har gått ett skritt opp på percentilskjemaet de siste gangene vi har vært der, nå kommer han til å ha en vekt som er over strekene... noen med erfaring? 

Anonymkode: 22076...c91

Hva betyr "ett skritt opp"?

Percentil er et tall. Et prosenttall. Hvis noe, feks høyde eller vekt, ligger på 50-percentilen betyr det at halvparten av babyene er over og halvparten under. Over 90 og vekten er høyere enn 9 av 10. Og 100=verdensrekord. Eller norsk rekord avhengig av hvem eller hva man har brukt som referansegrunnlag i målingene.

Anonymkode: 90ad1...e26

Skrevet

Min var over alle strekane på vekstkurven heile tida 😂 Vegde 9kg som 3mnd og 13kg som 8mnd. Veg ca det same no som snart 2åring. Fullamma, så fekk aldri noko beskjed om å endre noko, men kunne prøve å avslutte nattamminga når han var over 6 mnd, og prøve å sjå om han var svalten eller berre ville ha kos før det. Hadde heldigvis ei erfaren hs som nok visste at det ville jamne seg ut etter kvart! 😊

Skrevet

Mine har svingt veldig iforhold til hva de egentlig skal ligge på, men etter 1 år så har jenta ligget langt over, og de sier ingenting, hun er også høy for alderen og vi foreldre er høye, så tror de ser det litt ann, viktigere å fange opp undervekt tenker jeg.

Anonymkode: bdb2e...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...