Gå til innhold

Dere som er på soverommet med babyen hele kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til det? Da tenker jeg på barn som legges i 18-20-tiden. Ikke de som legges sammen med foreldrene.

Regner med det enten er fordi babyen våkner med en gang dere går ut, eller fordi den har mange oppvåkninger og roer seg raskere hvis dere er der med én gang. Eller kanskje det er en helt annen grunn.

Grunnen til at jeg spør er at sønnen min de siste månedene har begynt å våkne ofte på kvelden etter at han er lagt. Noen ganger kan jeg gå inn og legge en hånd på ham og så sovner han, mens andre ganger er det hyling og jeg må bruke mer tid på å roe ned. Lurer på om det hadde vært hensiktsmessig å sitte inne med ham for å kunne være det før han våkner helt, men det frister ekstremt lite å gjøre det så vil høre litt om andres erfaring om det kan være verdt det.

Anonymkode: 4fbbb...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det med eldste. Han trengte konstant kroppskontakt for å sove. Prøvde å flytte meg bort, men han merket det mee en gang og våknet. Rakk ikke en gang gå ut av rommet. Hun stod opp i otta, alyså grytidlig, og jeg endte ofte med å bare sovne tidlig  selv også.

De to neste barna har trengt at jeg har ligget der ganske lenge (30-50 min) før de sov så dypt at jeg kunne snike meg ut. I perioder ahr de våknet etter 30 minutter eller hvert 25.-30. minutt hele kvelden. Av og til ble jeg da bare liggende og sovnet 

Anonymkode: f56f7...e5d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Var det med eldste. Han trengte konstant kroppskontakt for å sove. Prøvde å flytte meg bort, men han merket det mee en gang og våknet. Rakk ikke en gang gå ut av rommet. Hun stod opp i otta, alyså grytidlig, og jeg endte ofte med å bare sovne tidlig  selv også.

De to neste barna har trengt at jeg har ligget der ganske lenge (30-50 min) før de sov så dypt at jeg kunne snike meg ut. I perioder ahr de våknet etter 30 minutter eller hvert 25.-30. minutt hele kvelden. Av og til ble jeg da bare liggende og sovnet 

Takk for svar 

Hadde du inntrykket av at det hjalp å være inne på rommet ned de to yngste barna, altså at de ikke våknet like fort eller var det for å slippe å springe inn og ut hele kvelden?

Husker du hvor lang periode de våknet hele kvelden? Er det snakk om månedsvis?

Skrevet

Sitte på rommet hele kvelden tilfelle ungen våkner? Nei , det har jeg aldri dreve med 😅 Legger ungen og går ut når hun har sovnet… hvis hun våkner går jeg inn, gir smokk og legger henne ned igjen, som regel sovner hun med en gang , andre ganger er hun tørst eller trenger litt nærheten. Gir det hun behøver og går ut igjen…

Anonymkode: 6813b...8e1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sitte på rommet hele kvelden tilfelle ungen våkner? Nei , det har jeg aldri dreve med 😅 Legger ungen og går ut når hun har sovnet… hvis hun våkner går jeg inn, gir smokk og legger henne ned igjen, som regel sovner hun med en gang , andre ganger er hun tørst eller trenger litt nærheten. Gir det hun behøver og går ut igjen…

Da er det ikke deg jeg spør heller.. Skjønner ikke hvorfor det er så mange her som må svare på tråder som ikke angår dem. Og på en nedlatende måte. Så fint for deg at du ikke har problemer med mange og lange oppvåknknger da.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sliter med det samme med min 5 mnd gamle baby. Vi samsover, men tidligere kunne jeg legge ham, og gå ut i stuen når han sovnet. Nå våkner han hele tiden, og jeg føler han sjekker om jeg er der. Ender opp med at jeg legger meg inn med ham, men får jo ingen kveld lengre😅 Nå er min syk, så jeg gjør ikke noe med det nå. Håper det går seg til etterhvert, at han sovner tyngre når han blir litt større. Det er i alle fall godt å se det ikke bare er meg 😂

Anonymkode: 1d6ec...4c6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sliter med det samme med min 5 mnd gamle baby. Vi samsover, men tidligere kunne jeg legge ham, og gå ut i stuen når han sovnet. Nå våkner han hele tiden, og jeg føler han sjekker om jeg er der. Ender opp med at jeg legger meg inn med ham, men får jo ingen kveld lengre😅 Nå er min syk, så jeg gjør ikke noe med det nå. Håper det går seg til etterhvert, at han sovner tyngre når han blir litt større. Det er i alle fall godt å se det ikke bare er meg 😂

Anonymkode: 1d6ec...4c6

Haha, ja det føles bedre å vite at det er flere I samme situasnon 😅 

Har du inntrykket av at han sover bedre på kvelden om du bare holder deg på soverommet?

Min sover bedre fra jeg legger meg i 23/24-tiden og våkner stort sett annenhver time for amming. Vet ikke om det er fordi jeg er der eller bare en tilfeldighet at han ikke har hyppigeoppvåkninger når jeg legger meg. Vet at søvnen fra de legges til rundt midnatt er den viktigste fordi det er da de i utgangspunktet skal sove dypest og han er skikkelig grinete når han sover dårlig så vil gjerne gjøre mitt for at han skal sove så godt som mulig, men har samtidig enormt behov for litt egentid på kvelden.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg sover sammen med min, som straks er to, hver natt. Han sover i vår seng. Legger meg sammen med han klokken 19:00 og noen ganger sovner jeg, og andre ganger ser jeg serier eller chatter med venner og familie, gjør jobb-eposter og lignende. Jeg foretrekker det nok sånn selv. Jeg kan gå ut å gjøre ting, men etter ett år med at det ikke var mulig, så ble det en vane jeg ble veldig glad i faktisk. Det er bare for en periode, tenker jeg. 

Hvis man ikke kan ha det sånn, og man har en partner, så må man i større grad dele på legging, kanskje ta annenhver kveld og lignende. 

Anonymkode: 0d815...787

Skrevet

Måtte ligge sammen med eldste hele kvelden fra han begynte med tidlig leggetid ved fem mne og til han var syv-åtte mnd. Han sov ekstremt lett og urolig om kvelden, og våknet etter 5-15 min uansett hvis jeg gikk ut. Like greit å slå seg ned med en bok eller masse strøm på mobilen 🤷‍♀️ behovet forsvant av seg selv etter hvert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lurt litt på hvorfor noen på død og liv må legge baby f.eks kl 20 hvis baby våkner hyppig frem til man legger seg selv. Er det ikke bedre at baby er våken en time til? Har en oppfatning av at en del stresser og "tvinger" baby i søvn, bruker gjerne et par timer på dette og blir utslitt. Stress for ingenting?

Anonymkode: 4bdc8...42a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lurt litt på hvorfor noen på død og liv må legge baby f.eks kl 20 hvis baby våkner hyppig frem til man legger seg selv. Er det ikke bedre at baby er våken en time til? Har en oppfatning av at en del stresser og "tvinger" baby i søvn, bruker gjerne et par timer på dette og blir utslitt. Stress for ingenting?

Her blir barnet sånn hvis vi legger hun for seint, da bruker vi gjerne tid på legging også er det urolig søvn og oppvåkninger natten gjennom. Legger vi kl 18 så sover hun til 7 med maks 1 oppvåkning (som regel sover hun rundt), men legger vi f.eks kl 19 eller 20 så våkner hun gjerne allerede kl 23, og kan våkne 2-3 ganger ila natten. Å sitte inne på rommet hele kvelden hadde vært uaktuelt, ungen må lære seg til å sove alene. Hva gjør de som har flere barn? 😅 

Skrevet

Jeg la meg med babyen frem til hun var 5 måneder. Passet på å ha fulladet mobil, men endte ofte med å bare sovne jeg og. Da hun var 5 måneder løste det av seg. 

Anonymkode: 736df...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er det vi gjør her. Baby legger seg med meg rundt 22-23 og vi har kun et par oppvåkninger gjennom natten. Det funker perfekt her. Jeg må legge meg med baby (vi samsover), ellers våkner hun etter 30 min eller raskere. 

Anonymkode: e9a1a...247

Skrevet

Da de var små pleide jeg å legge meg sammen med baby i 22-tiden. Det ble ikke mye egentid, men jeg kunne i alle fall lempe litt over på far. Jeg ble mindre sur og sliten av å være med baby på kvelden enn å måtte takle en baby som våknet hele tiden. Desuten sov baby da lengre på morgenen. 

Anonymkode: 91e0b...2f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å forstå hvorfor så mange forhold ryker i løpet av småbarnsfasen. Det er ikke normalt å sitte inne på rommet med barnet i flere timer eller hele kvelden. Jeg har seks barn og har jobbet for at barna skal føle trygghet og at de skal kunne finne søvn uten at noen av oss sitter på rommet sammen med de. 

Hva som er trygghet kan jo være individuelt. Den yngste vår trenger å svøpes ganske stramt, da sovner hun med det samme. Vi har en som måtte ha døren på gløtt for å høre hverdagslyder, en som måtte ha litt lys på osv. Ingen barn er like, alle trenger faste rutiner og rammer, og man må jobbe litt for å finne ut hva hvert barn trenger for å sove.

Men alle forhold trenger litt voksentid for å fungere og det er ikke mulig hvis en av foreldrene skal sitte inne med barnet hele kvelden. 

Anonymkode: 3ca2a...a35

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg begynner å forstå hvorfor så mange forhold ryker i løpet av småbarnsfasen. Det er ikke normalt å sitte inne på rommet med barnet i flere timer eller hele kvelden. Jeg har seks barn og har jobbet for at barna skal føle trygghet og at de skal kunne finne søvn uten at noen av oss sitter på rommet sammen med de. 

Hva som er trygghet kan jo være individuelt. Den yngste vår trenger å svøpes ganske stramt, da sovner hun med det samme. Vi har en som måtte ha døren på gløtt for å høre hverdagslyder, en som måtte ha litt lys på osv. Ingen barn er like, alle trenger faste rutiner og rammer, og man må jobbe litt for å finne ut hva hvert barn trenger for å sove.

Men alle forhold trenger litt voksentid for å fungere og det er ikke mulig hvis en av foreldrene skal sitte inne med barnet hele kvelden. 

Helt enig! Hadde personlig blitt deprimert om jeg skulle sitte inne på et mørkt rom mens ungen sover. Snakk om å skape problemer for seg selv🙄 Her legges barnet til samme tid hver kveld. Når ungen sover er det voksentid :) Vil si at vi har hatt et veldig stabilt og godt forhold etter vi fikk barn, og mye av det er nok nettopp fordi vi ikke drukner i plikter og prioriterer OSS og meg/deg for at vi skal ha et godt samliv, for oss selv og barna… skjønner godt at man blir drittlei av å være «alene i et forhold» 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her blir barnet sånn hvis vi legger hun for seint, da bruker vi gjerne tid på legging også er det urolig søvn og oppvåkninger natten gjennom. Legger vi kl 18 så sover hun til 7 med maks 1 oppvåkning (som regel sover hun rundt), men legger vi f.eks kl 19 eller 20 så våkner hun gjerne allerede kl 23, og kan våkne 2-3 ganger ila natten. Å sitte inne på rommet hele kvelden hadde vært uaktuelt, ungen må lære seg til å sove alene. Hva gjør de som har flere barn? 😅 

Vi lar babyen gråte.. Neida, joda, neida :P Men ja.. Er jeg alene med alle 3 kan jeg ikke sitte inne hos baby for å få han til å sovne. Så da blir det å gå inn og ut til han. Legginga til de eldste blir gjerne så som så. Hender jeg får eldstemann til å lese for mellomste mens jeg går frem og tilbake.
Men nå skal det sies at min baby ikke sovner fortere om jeg er der :vetikke:

Min eldste var slik at vi ble sittende inne hos han til han sovnet. Og holdt på med det frem til 4 års alderen. Var igrunnen ganske lei til slutt. Mannen sovna ofte på gulvet hos han :ler:  Og jeg snek meg ut ved å krabbe så sakte som jeg kunne, reiste jeg meg så knakk det i knærne mine og ungen våknet og lurte på hvor jeg var på vei :ler:  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

sånn hadde jeg det med mine og. Var slitsomt mens det sto på, men nå som yngste er 11 år kjenner jeg at jeg savner det. De ble trygge, gode unger, så det var vel verd det.

Anonymkode: 9c4b7...442

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

jo, det er faktisk ganske vanlig. Det er sikkert lett å tenke at det er din fortjeneste at de sovnet lett og ikke trengte deg under innsovningen, men sannsynligvis har du bare hatt flaks.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er da ingen baby som sovner lettere fordi om man lar den bli overtrøtt. Det har ikke noe med leggetiden å gjøre, men at babyer går gjennom søvnfasene på en helt annen måte enn voksne. Hyppige oppvåkninger er helt normalt for babyer.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...