Gå til innhold

Til deg som fortalte om traumebehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊 Jeg startet en tråd i natt hvor du som svarte meg nevnte traumebehandling. Du hadde hatt kroppslige lidelser i 40 år, men hadde det nå godt med deg selv pga traumebehandling. Hvis du ser dette, har du lyst å dele litt om hva dette gikk ut på?

Anonymkode: e551d...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke meg som svarte deg, men jeg hadde tenkt å svare! Jeg lurte på om du har fått noen behandling for angsten og depresjonen? Samtaleterapi? Har du noen profesjonelle å snakke med om det som er vanskelig? De teknikkene man bruker på angst og depresjon for eksempel kan også brukes til å hjelpe å takle vanskelige livssituasjoner, kronisk sykdom, sorg osv. Jeg ser for meg at det kan være noe å hente der. ❤️

Anonymkode: c5369...1c0

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke meg som svarte deg, men jeg hadde tenkt å svare! Jeg lurte på om du har fått noen behandling for angsten og depresjonen? Samtaleterapi? Har du noen profesjonelle å snakke med om det som er vanskelig? De teknikkene man bruker på angst og depresjon for eksempel kan også brukes til å hjelpe å takle vanskelige livssituasjoner, kronisk sykdom, sorg osv. Jeg ser for meg at det kan være noe å hente der. ❤️

Anonymkode: c5369...1c0

Tusen takk for at du svarer❤️ Ja, jeg har tidligere gått hos både psykolog og rask psykisk helsehjelp i kommunen. Det har nok hjulpet meg litt på veien, men det er lenge siden nå. Jeg prøvde å bli henvist til psykolog igjen nylig, men nå er det nye og strengere regler for hvem som får psykisk helsehjelp, dessverre. Første skritt var kartlegging hos fastlege over flere timer, noe jeg foreløpig ikke har orket å sette igang med. Føler meg ikke komfortabel med fastlegen min. Men du har nok helt rett i at jeg kan finne hjelp på den måten. Vet du hva traumebehandling går ut på? Er det egentlig bare ordinær psykologhjelp det evt er snakk om, eller er det et eget opplegg for akkurat traumebehandling?

• Hjerte 2
Skrevet

Ikke jeg som svarte. Men jeg har fått langvarig behandling for angst og depresjon hos ulike psykologer gjennom årene. 7 år på det lengste. Men det løsnet da jeg fikk spesialisert behandling for OCD. Men også da jeg fikk spesialisert traumebehandling. Det jeg har fått der i halvannet år er mye bedre enn det jeg fikk de 7 årene. 

Traumebehandlingen jeg får baserer seg på traumeteori. Og er faseorientert behandling, gjennom tre faser. Dette kan du lese om. Har aldri hatt det så bra! Hun gjør også EMDR, men vi har ikke prøvd det. Hun har utdannet seg innen sensorimotorisk psykoterapi. Og noe annet som jeg ikke husker. Alt dette kan man søke opp og lese mer om. Kan foreslå "Mindfulness og medfølelse, en vei til vekst etter traumer". Den synes jeg var en god innføring for dem som ikke kan noe og ikke har andre steder å lære. Eller boken til Modum Bad "Tilbake til nåtid". Alle disse ordene kan man søke opp og finne mer om. Og bøkene har de på biblioteket. 

Traumebehandling har gjort livet mitt verdt å leve. Jeg føler meg håpefull. Etter 15 år som kronisk sucidal gleder jeg meg nå til livet. Jeg har ikke bearbeidet traumeminnene enda, men jeg føler meg såpass stabil og mer trygg i hverdagen at jeg bokstavelig talt for noen uker siden la meg om kvelden og tenkte "jeg gleder meg til i morgen". Livet er fremdeles veldig tungt, men det er noe helt annet enn fra da jeg begynte. 

Lykke til ❤️ Livet kan bli verdt å leve! 

Anonymkode: a3a67...cf4

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke jeg som svarte. Men jeg har fått langvarig behandling for angst og depresjon hos ulike psykologer gjennom årene. 7 år på det lengste. Men det løsnet da jeg fikk spesialisert behandling for OCD. Men også da jeg fikk spesialisert traumebehandling. Det jeg har fått der i halvannet år er mye bedre enn det jeg fikk de 7 årene. 

Traumebehandlingen jeg får baserer seg på traumeteori. Og er faseorientert behandling, gjennom tre faser. Dette kan du lese om. Har aldri hatt det så bra! Hun gjør også EMDR, men vi har ikke prøvd det. Hun har utdannet seg innen sensorimotorisk psykoterapi. Og noe annet som jeg ikke husker. Alt dette kan man søke opp og lese mer om. Kan foreslå "Mindfulness og medfølelse, en vei til vekst etter traumer". Den synes jeg var en god innføring for dem som ikke kan noe og ikke har andre steder å lære. Eller boken til Modum Bad "Tilbake til nåtid". Alle disse ordene kan man søke opp og finne mer om. Og bøkene har de på biblioteket. 

Traumebehandling har gjort livet mitt verdt å leve. Jeg føler meg håpefull. Etter 15 år som kronisk sucidal gleder jeg meg nå til livet. Jeg har ikke bearbeidet traumeminnene enda, men jeg føler meg såpass stabil og mer trygg i hverdagen at jeg bokstavelig talt for noen uker siden la meg om kvelden og tenkte "jeg gleder meg til i morgen". Livet er fremdeles veldig tungt, men det er noe helt annet enn fra da jeg begynte. 

Lykke til ❤️ Livet kan bli verdt å leve! 

Tusen takk for at du deler og forklarer! Jeg skal sjekke opp dette. Glad for at du har det så bra nå❤️ Jeg har ingen store traumer sammenlignet med andre som snakker om traumer, men det ligger likevel noen hendelser og ulmer der, og som helt sikkert bidrar til en fysisk «ikke-fungerende» kropp. Spørsmålet er om jeg er «dårlig nok» til å få hjelp i de kommunale tjenestene (har ikke råd til behandling i det private markedet). Og et spørsmål til er jo om det i det hele tatt finnes eksperter på dette du snakker om i det kommunale markedet? Skal lese og sette meg inn i dette, tusen takk❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for at du deler og forklarer! Jeg skal sjekke opp dette. Glad for at du har det så bra nå❤️ Jeg har ingen store traumer sammenlignet med andre som snakker om traumer, men det ligger likevel noen hendelser og ulmer der, og som helt sikkert bidrar til en fysisk «ikke-fungerende» kropp. Spørsmålet er om jeg er «dårlig nok» til å få hjelp i de kommunale tjenestene (har ikke råd til behandling i det private markedet). Og et spørsmål til er jo om det i det hele tatt finnes eksperter på dette du snakker om i det kommunale markedet? Skal lese og sette meg inn i dette, tusen takk❤️

Psykologen min anbefalte meg også boken "Usynlige traumer" skrevet av en norsk kvinne. Du sier du ikke har store traumer som andre, men kanskje den boken da kan passe deg. Det er mange ting vi opplever som barn som ikke er "Big deals" når vi tenker på det som voksen, men som har skremt og skadet oss skikkelig som barn likevel. 

Jeg anbefaler deg å gå til avtalespesialist. De jobber privat, men har avtaleordning så de er like rimelige som å gå offentlig. Psykologen min på DPS var flink han, men altså 7 år uten å innse at jeg hadde OCD, og uten å gi spesialisert traumebehandling enda han diagnostiserte meg med kompleks PTSD? 

Greia er at jeg har det fremdeles fryktelig tungt, og kroppen min har kastet inn håndkleet, og fungerer svært dårlig for tiden. Men jeg har likevel et sånt intenst håp. Jeg føler mer og mer at livet mitt er MITT, og at jeg kan få til dette. Jeg har full tro på denne behandlingsmetoden. Det gjør at all smerten jeg føler ... ja, det går liksom "bra" på en måte. Og jeg står også på venteliste til psykomotorisk fysioterapi. Kropp og sjel henger sammen med erfaringene vi gjør oss gjennom livet. Ubearbeidet sorg og smerte setter seg i kroppen. 

Det siste jeg vil anbefale (ble en del bøker her nå) er Å leve et liv, ikke vinne en krig. Dersom du også sliter en del med angst, så er den gull. Det er en kort og enkel innføring i ACT (Acceptance and commitment therapy), den er veldig lettlest, men har en enkel akseptøvelse. Jeg gjør denne hver dag, og det har hatt enormt effekt for angsten min og gjør traumebehandlingen enklere. Hvis jeg skulle sagt et sted å starte så ville jeg startet med denne boken, og gjort den øvelsen daglig. 

Heier på deg! ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...