Gå til innhold

Samboer syns svigermor er påtrengende og slitsom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min sliter i forhold til min mor. Det har seg slik at min mor ikke har noe sted å bo i Norge, og lever pr dags dato hos Søsteren min i Vietnam, hos oss og hos venner når hun er i Norge. hun har frivillig flyttet pga økonomi. min mor vet hvordan å utnytte (økonomisk og andre tjenester) og hun nøler ikke med å utnytte meg, for jeg er dumsnill.. jeg betalte sydenturen hennes i sommer da hun ikke hadde råd, skulle få penger når hun fikk trygd men hun har betalt tilbake 4000kr av rundt 12 000kr. Har slitt i flere mnd å betale ned kredittkortet. min samboer er drittlei svigermor og prøver å få meg til å slutte å la min mor være rundt fingeren min, men det er ikke så lett. Hun klarer ingen ting selv, og jeg må gjøre alt for henne. Dvs fylle bensin, re opp senga, vaske klær osv for henne når hun er på besøk. Jeg låner henne mye penger også. Nå har hun bodd til oss i 2 uker nå og ikke betalt for noe.. og vi har spist godt. Siden svigermor ikke lengre har adresse i Norge så har hun satt adressen der jeg og min samboer bor, og da rant det over for samboeren. Min mor gjør samboer så sint at det har godt utover forholdet vårt. Samboer vil gjerne hjelpe henne, men hun mener alt dette har godt for langt. Samboer har bedt at mor snarest bytter adresse til et annet sted, da hun ikke bor her. hva mener dere jeg bør gjøre ?

Anonymkode: 8a68f...24a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller rettere sagt : hva mener dere er riktig å gjøre/reagere i en slik situasjon?

Skrevet

Svigermor må stilles krav til. Hadde aldri godtatt dette.

Anonymkode: e836d...336

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Du må slutte å hjelpe din mor så mye. Grunnen til at hun ikke klarer ting selv er fordi hun slipper å gjøre de. Hun utnytter deg og jeg er helt enig med din samboer.

Anonymkode: d99b7...c86

• Liker 18
Skrevet

Si nå for faen at svigermor må bytte adresse. Og voks deg en ryggrad! 

Anonymkode: dc924...a90

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes du bør ta en ordentlig prat med moren din, hvor du setter noen klare grenser. Hun bør flytte ut og skaffe seg et permanent sted å bo, og dere må virkelig slutte å gi/låne henne penger. Dere gjør henne bare en bjørnetjeneste - hun vil aldri forandre seg når dere legger alt til rette for henne slik dere gjør nå. Dette vil bare bli verre og verre, og til slutt skape store problemer mellom deg og mannen..

Anonymkode: 8092c...789

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si nå for faen at svigermor må bytte adresse. Og voks deg en ryggrad! 

Ja jeg er enig.. men når jeg tar opp dette med henne så sier hun ( men jeg er jo mamman din, er du ikke glad i meg?) men hun har nødt til å bytte adresse, ellers så flytter nok samboeren ut. samboer har også sakt at hvis hun ikke bytter adresse så varsler hun nav/ folkeregisteret. Samboer mener hun har adressen til oss bare pga trygda si.

• Hjerte 2
Skrevet

Med fare for å fremstå som fordomsfull, men om dere kommer fra Vietnam regner jeg med økonomien hennes ikke kan måles med deres? Hvis hun stadig vekk kommer til Norge, så er det vel ganske åpenbart at en gjennomsnittsvietnameser ikke kan ha råd til dette? Jeg sier ikke at dere skal besørge henne til en hver tid av den grunn. Men jeg lurer litt på hvordan hun har rukket å bli såpass bortskjemt og storforlangende når hun sannsynligvis kommer fra fattige kår? Tror hun kanskje dere er styrtrike?

Anonymkode: afbb4...5a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med fare for å fremstå som fordomsfull, men om dere kommer fra Vietnam regner jeg med økonomien hennes ikke kan måles med deres? Hvis hun stadig vekk kommer til Norge, så er det vel ganske åpenbart at en gjennomsnittsvietnameser ikke kan ha råd til dette? Jeg sier ikke at dere skal besørge henne til en hver tid av den grunn. Men jeg lurer litt på hvordan hun har rukket å bli såpass bortskjemt og storforlangende når hun sannsynligvis kommer fra fattige kår? Tror hun kanskje dere er styrtrike?

Anonymkode: afbb4...5a4

Beklager men jeg burde ha nevnt dette. Verken jeg eller min søster kommer fra Vietnam, vi er alle født og oppvokst i Norge, min mor også. min søster har flyttet til Vietnam pga mannen hennes jobber der. Men vi er ikke styrtrike, samboer et student og jeg er lærling 

• Liker 3
Skrevet

Hadde kylt både deg og moren ut. 

Anonymkode: 66ee5...fa4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja jeg er enig.. men når jeg tar opp dette med henne så sier hun ( men jeg er jo mamman din, er du ikke glad i meg?) men hun har nødt til å bytte adresse, ellers så flytter nok samboeren ut. samboer har også sakt at hvis hun ikke bytter adresse så varsler hun nav/ folkeregisteret. Samboer mener hun har adressen til oss bare pga trygda si.

Men da sier du "Jo, jeg er glad i deg, og jeg vil alltid være glad i deg, men dette er grensen jeg setter. Du må bytte adresse i løpet av en uke. Det er ikke diskutabelt. Og hvis du ikke gjør det så vil jeg ikke ha deg på besøk her før du gjør det". 

Og så finner du noen bøker eller kurs om grensesetting. Lykke til! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da sier du "Jo, jeg er glad i deg, og jeg vil alltid være glad i deg, men dette er grensen jeg setter. Du må bytte adresse i løpet av en uke. Det er ikke diskutabelt. Og hvis du ikke gjør det så vil jeg ikke ha deg på besøk her før du gjør det". 

Og så finner du noen bøker eller kurs om grensesetting. Lykke til! 

Jeg skal gjøre mitt beste! takk! 

men er der noen ulemper at hun har adressen sin hos oss og ikke i realiteten bor her? I såfall kan jeg bruke det som argument 

• Liker 3
Skrevet

Samboeren din må være en helgen som ikke har kastet både deg og den frekke jævlige moren din på dør for lenge siden 😱 

Anonymkode: bf5c2...6c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal gjøre mitt beste! takk! 

men er der noen ulemper at hun har adressen sin hos oss og ikke i realiteten bor her? I såfall kan jeg bruke det som argument 

Hun er pliktig overfor myndighetene å oppgi den adressen der hun faktisk bor. Når noen ikke har fast bolig kan de oppgi adresse til noen de kjenner, men da skal det være avtalt med dem. Det at hun oppga deres adresse uten å spørre først, er ikke straffbart. Men det er veldig frekt av henne.

Og med alt du forteller om henne og ting som økonomi, skjønner jeg godt at samboeren din blir skikkelig lei. Moren din får se til å bli voksen og ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: 43a34...420

• Liker 2
Skrevet

Si at huseier forbyr at hun bor der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det der er typisk hersketeknikk og manipulasjon. Hvis hun har drevet sånn med dere i oppveksten forstår jeg at det er vanskelig å sette grenser, men det må du nå. Hvis du ikke ikke setter grenser så vil det bli verre og verre. Du må få henne av adressen deres og slutte å gi/ låne henne penger. 

Anonymkode: d99b7...c86

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Klart jeg er glad i deg, men det betyr ikke at jeg vil bo med deg. Voksne mennesker bor ikke sammen med mammaene sine eller barna sine. De får besøk av dem og besøker dem når de vil treffes, men bor hver for seg og har sine egne liv." 

Anonymkode: b6a37...d63

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Samboeren min sliter i forhold til min mor. Det har seg slik at min mor ikke har noe sted å bo i Norge, og lever pr dags dato hos Søsteren min i Vietnam, hos oss og hos venner når hun er i Norge. hun har frivillig flyttet pga økonomi. min mor vet hvordan å utnytte (økonomisk og andre tjenester) og hun nøler ikke med å utnytte meg, for jeg er dumsnill.. jeg betalte sydenturen hennes i sommer da hun ikke hadde råd, skulle få penger når hun fikk trygd men hun har betalt tilbake 4000kr av rundt 12 000kr. Har slitt i flere mnd å betale ned kredittkortet. min samboer er drittlei svigermor og prøver å få meg til å slutte å la min mor være rundt fingeren min, men det er ikke så lett. Hun klarer ingen ting selv, og jeg må gjøre alt for henne. Dvs fylle bensin, re opp senga, vaske klær osv for henne når hun er på besøk. Jeg låner henne mye penger også. Nå har hun bodd til oss i 2 uker nå og ikke betalt for noe.. og vi har spist godt. Siden svigermor ikke lengre har adresse i Norge så har hun satt adressen der jeg og min samboer bor, og da rant det over for samboeren. Min mor gjør samboer så sint at det har godt utover forholdet vårt. Samboer vil gjerne hjelpe henne, men hun mener alt dette har godt for langt. Samboer har bedt at mor snarest bytter adresse til et annet sted, da hun ikke bor her. hva mener dere jeg bør gjøre ?

Samboeren din har rett.

Lytt til samboeren din.

Velg samboeren din.

Få din mor å fjerne seg fra adressen deres.

Slutt å gi henne penger. Du låner ikke når hun ikke betaler tilbake.

Alternativet er at forholdet ditt med samboeren din tar slutt og du ender alene med din mor.

Er det det du vil?

Hadde jeg vært samboeren din, ville jeg stilt deg ultimatum for lenge siden hvor du måtte velge - din mor eller meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da sier du 

''Nettopp fordi jeg er glad i deg må du bytte adresse før fredag og må klare deg uten mine penger''.

Eventuelt kan du tilføye ''Jeg er også glad i min samboer, så jeg slutter å gi deg penger og du bytter adresse til et annet sted før fredag''.

Så må du faktisk gjøre som du sier og slutte å gi henne penger og ikke la henne sette sin fot hos dere før hun har byttet adresse.

Jeg vet ikke om dere kan varsle Folkeregisteret selv at hun ikke bor hos dere og at adressen hennes er feil, men dere må isåfall prøve. 

• Liker 1
Skrevet

Du har en manipulerende og utnyttende mor! Jeg tipper at hun alltid har vært slik, siden du aksepterer det nå.

Samboeren din har helt rett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...