AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #141 Skrevet 15. november 2023 Einus skrev (7 timer siden): Har du lest litt tidligere??? På gamle gode Bankid på mobil, kreves en 4 siffret kode. Det er alt. På det nye systemet må du skrive t passord på minst 8 tegn Nei, kun biometrisk er nok. Anonymkode: 882fa...2c4
Einus Skrevet 15. november 2023 #142 Skrevet 15. november 2023 Oki 😳 Jeg vil forsøke. Kanskje opphengt i tidligere passord options ?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #143 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her kommer ingen teite ord, bare "er det deg?" og så den firesifrede koden. Veldig enkelt i bruk, så det eneste problemet er at appen er såpass ustabil. Jeg vil si ca 9 av 10 ganger kommer det ingen melding på appen, og det er kinkig når man skal betale noe viktig. Heldigvis har jeg kodebrikke ved siden av, så jeg håper virkelig ikke den forsvinner som kodekortet mitt gjorde. Anonymkode: 42e7e...f55 Hvilken bank har du? Jeg skulle inn på nettbank for første gang siden jeg installerte BankID-appen,, og da var kodebrikken forsvunnet som alternativ hos meg. (DNB) Jeg har ikke alltid med meg mobilen rundt om i huset, og hvis jeg skal en tur i nettbanken mens jeg er på den stasjonære pc-en synes jeg det er utrolig kjedelig å måtte hente mobilen før jeg kan logge inn. Anonymkode: 69295...009
NakenPanda Skrevet 16. november 2023 #144 Skrevet 16. november 2023 Einus skrev (17 timer siden): Ja da har du ikke forstått spørsmålet helt! Bankid påmobil har 4 sifret kode og bankid 8 tegn passord Altså mye enklere med den gamle metoden BankID på mobil er straks slutt så hva var poenget ditt igjen?
Einus Skrevet 16. november 2023 #145 Skrevet 16. november 2023 Ja det kan du si. Har blitt fortalt at det nye systemet er enklere! Og når man da prøver det og opplever at det ikke er sånn, da reagerer jeg og undrer meg på om jeg kanskje har gjort noe feil, men har forstått at ja det er litt mer tungvint enn den gamle metoden som fases ut snart.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #146 Skrevet 16. november 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken bank har du? Jeg skulle inn på nettbank for første gang siden jeg installerte BankID-appen,, og da var kodebrikken forsvunnet som alternativ hos meg. (DNB) Anonymkode: 69295...009 Sbanken har nettopp gått over fra kodekort til kodebrikke. Har også Bank Norwegian kodebrikke. Anonymkode: 42e7e...f55
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #147 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sbanken har nettopp gått over fra kodekort til kodebrikke. Har også Bank Norwegian kodebrikke. Anonymkode: 42e7e...f55 Takk. Jeg håpet det var jeg som hadde oversett at det var mulig å velge kodebrikke, men da virker det ikke slik. 😞 Anonymkode: 69295...009
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #148 Skrevet 16. november 2023 Det viktigste bør jo være at banken er trygg tenker jeg. Er jo en grunn til at de stegene man må gjennom med passord og bankid er på plass - nettopp så banken kan være sikker på at det faktisk er du som forsøker å logge deg inn og ikke en svindler på andre siden av kloden. Viktig å huske på at dersom innloggingen er veeeldig enkel og rask så betyr det bare at det også gjelder for de som på et eller annet vis vet hva passordet ditt er. Anonymkode: 55b31...c27
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #149 Skrevet 16. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Jeg håpet det var jeg som hadde oversett at det var mulig å velge kodebrikke, men da virker det ikke slik. 😞 Anonymkode: 69295...009 Du kan jo skaffe deg kodebrikke fra en bank som har, selv om du også ønsker å beholde din bank som ikke har. Man trenger ikke bruke bankID fra akkurat den banken man logger inn i. Anonymkode: 42e7e...f55
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #150 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, kun biometrisk er nok. Anonymkode: 882fa...2c4 Hvordan har du fått til det? Legg gjerne ut en bruksanvisning så kanskje jeg får det til også. Hos meg må jeg gjennom flere steg med Bank ID-appen, og skrive inn både personnummer og passord. Hadde vært fint å slippe det Anonymkode: d8d87...aa0
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #151 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan har du fått til det? Legg gjerne ut en bruksanvisning så kanskje jeg får det til også. Hos meg må jeg gjennom flere steg med Bank ID-appen, og skrive inn både personnummer og passord. Hadde vært fint å slippe det Anonymkode: d8d87...aa0 Vet ikke, det kom bare opp da jeg installerte den for sikkert 6-8 mnd siden. Byttet abb, så bankid på mobil gikk ut. Anonymkode: 882fa...2c4
newman01 Skrevet 16. november 2023 #152 Skrevet 16. november 2023 Det varierer fra nettsted til nettsted. Feks Fremtind Service (bompenger) var åpnet for biometrisk innlogging med BankID App. Da får man opp et sikkerhetsord, og tommeltott (eller ansikt på iPhone) Andre nettsteder krever BankID med langt passord
Einus Skrevet 16. november 2023 #153 Skrevet 16. november 2023 I dag ringte jeg banken og fikk hjelp. Nå fungerer det nesten perfekt. Det som mangler er at jeg får lagt inn alle nødvendige opplysninger. Slik at jeg slipper å legge inn tlf nummer og passord hver gang jeg logger på banken min via min stasjonære PC. Men jeg antar dette kan løses. At det er enklere enn bankid på mobil, det er løgn! Men det går greit.
newman01 Skrevet 17. november 2023 #154 Skrevet 17. november 2023 10 hours ago, Einus said: I dag ringte jeg banken og fikk hjelp. Nå fungerer det nesten perfekt. Det som mangler er at jeg får lagt inn alle nødvendige opplysninger. Slik at jeg slipper å legge inn tlf nummer og passord hver gang jeg logger på banken min via min stasjonære PC. Men jeg antar dette kan løses. At det er enklere enn bankid på mobil, det er løgn! Men det går greit. Det vil jo redusere sikkerheten til BankID betraktelig da. Eneste man da trenger for å kjøpe et hus eller et gigantisk forbrukslån i ditt navn er en åpen telefon...
Einus Skrevet 17. november 2023 #155 Skrevet 17. november 2023 For de som kan dette, så tror jeg ikke at jeg er den personen de går efter. Lettere å vinne i Lotto da, er du ikke enig? Du skal ha ganske bra peiling for å finne meg først for så senere å gjøre det du skriver om?
newman01 Skrevet 17. november 2023 #156 Skrevet 17. november 2023 Det er vel mer med tanke på familiære hendelser, med uansvarlige barn og sleipe ektefeller. Har vært flere saker med misbruk av BankID hvor da offeret er ansvarlig fordi de har delt passordet. Og litt avhengig av sikkerheten i autoutfyll-funksjonen kan det sikkert havne på avveie også
Einus Skrevet 18. november 2023 #157 Skrevet 18. november 2023 Dog lærte jeg noe av min nabo som er vesentlig yngre enn meg, og det gjorde det enda lettere. Når man på tlf får opp appen som spør om det er deg, så holder man fingeren på det som kommer opp og da automatisk, så kommer det opp en gardin som har to alternativer. Den ene står det: Ja det er meg og da tapper du bare på den og så kommer passord bildet opp. Verden går fremover og vi lærer fra dag til dag 😀
Einus Skrevet 6. desember 2023 #158 Skrevet 6. desember 2023 Her om dagen fikk jeg en mld om at jeg kunne lage en 4 sifferet kode i stedet for 8 tegn passord. I dag tenkte jeg at nå skal jeg lage dette. Har lest og gjort som det står på siden til DNB, men det fungerer ikke. Tok da kontakt med kundeservice som kunne fortelle at 4 sifferet kode, BARE var tilgjengelig for de som bruker tallbrikke. Tilbake til steinalderen igjen med passord på 8 tegn 🙈
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #159 Skrevet 6. desember 2023 Tør ikke ha banken på mobil jeg. Også er den nye løsningen ganske ny så uansett så avventer jeg med det. Anonymkode: 0c348...2f8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #160 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tør ikke ha banken på mobil jeg. Også er den nye løsningen ganske ny så uansett så avventer jeg med det. Anonymkode: 0c348...2f8 Banken på mobil er utrygt, synes jeg Anonymkode: 02945...faf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå