Gå til innhold

Tungvint med BankID appen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd i flere uker nå å legge inn appen, men ikke f.. om jeg får det til. Kommer til steg 3, og der er det stopp. Banken har prøvd å ordne det, men etter det fikk jeg ikke lagt den inn. Så i morgen må jeg ringe et nr jeg fikk av banken. 

Anonymkode: 4010d...e03

Skrevet
Jdz skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke helt hvorfor alle opplever dette som veldig upraktisk? Det eneste jeg må gjøre i BankID appen er jo å bekrefte at det et jeg som logger på. Ingen passord, eller kode eller noen ting. Samme som å bruke en hvilken som helst annen autentiseringsapp for 2-faktor. Tar under fem sekunder fra jeg tar opp mobilen.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alpene er litt ulike, skjønner jeg.

Jeg skriver ikke passord i appen, men når jeg går tilbake til skjermen der jeg drev på med noe. Nå er jeg selvfølgelig ikke så paranoid at jeg har et langt og vanskelig passord, så dette tar et par sekunder maks.

Synes bankid-appen er kjempepraktisk.

Anonymkode: bd562...97a

Jeg har heller ingen passord å taste i appen, men jeg bruker ansiktsgjenkjenning og fingerscanning på telefonen, så jeg antar dette er grunnen. 

For min del er den kjempegrei å benytte. Jeg bruker innlogging via BankID masse gjennom min jobb, og i dag satt jeg med godkjenning ca annethvert minutt i 2 timer, så da fikk både appen og min evne til å taste passord på PC'n kjørt seg. 

Anonymkode: 47764...5f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår ikke dere som snakker om ansiktsgjenkjenning osv i BankID-appen. Alle må jo enn så lenge taste passord i appen?

Dette er hva som står på BankID sine sider: «Hvor kan jeg bruke BankID med biometri?

Vi har ikke lansert BankID med biometri ennå - den er bare tilgjengelig for noen testpersoner for å få erfaring med brukeropplevelsen.

Du vil kunne bruke denne løsningen dersom banken din tilbyr løsningen til sine kunder. I tillegg må nettstedet eller tjenesten ha tilrettelagt for BankID med biometri. Det vil komme flere bruksområder etter hvert som bedriftene tar denne innloggingen i bruk.»

https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal/

Så jeg er helt enig med ts. Foreløpig er appen mye mer tungvint enn bankid på mobil, fordi man må taste passord. Når biometrisk innlogging (altså fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) kommer, så blir appen enklere.

Anonymkode: 28194...272

Det var rart. Jeg har sparebank 1 sin app og har brukt fingeravtrykk for å logge på i lang tid, sikkert 1 år. For å logge inn i nettbank må jeg taste fødselsdato, så kommer BankID appen opp, jeg bruker fingeravtrykk og må skrive koden. Men andre tjenester som krever BankID, så pleier det kun å være fingeravtrykk. Feks klarna

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 8.55):

Jeg tror jeg er den eneste i verden som fortsatt foretrekker kodebrikke :D Jeg har selvsagt lagt inn BankID-appen og den fungerer helt greit. Men jeg synes generelt det er knot å logge inn på banken via en liten telefon, så jeg gjør alle banktjenester foran data'n så langt jeg kan. Og da ligger kodebrikken alltid innen rekkevidde. 

Men ja, jeg opplever vel egentlig alle bankløsninger på mobil som knot, bortsett fra Vipps.

Anonymkode: 86155...0ca

Da er vi to! Ikke det at jeg egentlig foretrekker brikken, men jeg får rett og slett ikke brukt app-en på grunn av at jeg ikke lenger bor i Norge, selv om jeg er norsk statsborger og skatter til Norge. Problemet er at de *kun* godtar norske telefonnumre: 

"Kan jeg aktivere BankID-appen på en telefon med utenlandsk operatør/ SIM-kort? 

- Du må ha et norsk mobilnummer for å aktivere appen." 

Jeg finner dette både latterlig og urettferdig siden vi er flere tusen nordmenn som er fast bosatt i utlandet og fremdeles bruker norske banker og andre offentlige ordninger hvor man må identifisere seg med BankID. Jeg har klaget, men de brydde seg ikke engang om å respondere. Uansett så fungerer kodebrikken greit nok den, men i motsetning til mobilen, så er det ikke en dings jeg går rundt og drasser på - i frykt for å miste den. Så, denne app-en hadde i grunn vært perfekt for meg. Jeg bruker uansett app-er til alt mulig annet. 😅 I tillegg så overfører jeg jevnlig penger til utlandet, ved hjelp av en annen app, og da er det knotete å ha kodebrikken tilgjengelig til enhver tid for å få verifisert overføringene. 

• Liker 1
Skrevet
Barbareren skrev (1 time siden):

Da er vi to! Ikke det at jeg egentlig foretrekker brikken, men jeg får rett og slett ikke brukt app-en på grunn av at jeg ikke lenger bor i Norge, selv om jeg er norsk statsborger og skatter til Norge. Problemet er at de *kun* godtar norske telefonnumre: 

Jeg finner dette både latterlig og urettferdig siden vi er flere tusen nordmenn som er fast bosatt i utlandet og fremdeles bruker norske banker og andre offentlige ordninger hvor man må identifisere seg med BankID. Jeg har klaget, men de brydde seg ikke engang om å respondere. Uansett så fungerer kodebrikken greit nok den, men i motsetning til mobilen, så er det ikke en dings jeg går rundt og drasser på - i frykt for å miste den. Så, denne app-en hadde i grunn vært perfekt for meg. Jeg bruker uansett app-er til alt mulig annet. 😅 I tillegg så overfører jeg jevnlig penger til utlandet, ved hjelp av en annen app, og da er det knotete å ha kodebrikken tilgjengelig til enhver tid for å få verifisert overføringene. 

Du kan jo bare skaffe deg et norsk kontantkort? Det trengs bare for å aktivere appen? 

Anonymkode: a4121...a30

Skrevet
tøydokka skrev (På 28.12.2022 den 22.49):

Det var rart. Jeg har sparebank 1 sin app og har brukt fingeravtrykk for å logge på i lang tid, sikkert 1 år. For å logge inn i nettbank må jeg taste fødselsdato, så kommer BankID appen opp, jeg bruker fingeravtrykk og må skrive koden. Men andre tjenester som krever BankID, så pleier det kun å være fingeravtrykk. Feks klarna

Men så er det heller ikke sparebank1 sin app tråden handler om. 

Anonymkode: 1fdbe...366

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 21.31):

Jeg har brukt BankID på mobil til nå. Vet jo dette er på vei ut, så har ordnet meg BankID appen. Prøvde å logge inn et tilfeldig sted ved hjelp av appen, på Nav. Det er jo MER tasting for å logge inn ved hjelp av appen enn det er med BankID på mobil. Var ikke hele poenget at metoden skal være kjappere? Nå kommer det jo spørsmål om det virkelig er meg som forsøker å logge inn, som jeg må bekrefte,  i tillegg til å taste fullt fødselsnummer og passord. Hva er det jeg ikke forstår her?

Anonymkode: 422d6...50d

Du har helt rett. Jeg bruker bank id lett 20-30 ganger på en normal dag så er passe irritert på den nye ordningen

• Liker 1
Skrevet
Barbareren skrev (På 29.12.2022 den 21.42):

Det stemmer du må bruke brikke. Er ikke i alle land det å ha et norskt nr er godt nok

Skrevet

Bankid appen via Dnb er veldig lett synes jeg.

Anonymkode: 6bc85...ff1

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 31.12.2022 den 3.05):

Det stemmer du må bruke brikke. Er ikke i alle land det å ha et norskt nr er godt nok

Jeg har ikke et norsk telefonnummer, det var hele poenget mitt, og den eneste grunnen til at BankID app-en ikke vil virke. 

• Liker 1
Skrevet
Barbareren skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke et norsk telefonnummer, det var hele poenget mitt, og den eneste grunnen til at BankID app-en ikke vil virke. 

Har barn som har bosatt seg i utlandet for ulike perioder og for noen virker det med norskt sim kort for de andre ikke. 

Skrevet (endret)
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Har barn som har bosatt seg i utlandet for ulike perioder og for noen virker det med norskt sim kort for de andre ikke. 

Det høres veldig merkelig ut. Jeg kan selvfølgelig få skaffet meg et norsk SIM kort, og det skal virke med mindre telefonen er låst til en utenlandsk operatør, men det er mye pes, og burde strengt tatt vært unødvendig nå til dags. 

Endret av Barbareren
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært bedre om app-vinduet lukket seg automatisk etter man hadde bekreftet at det var jeg som ville bruke bank-id, slik at man hadde kommet rett til siden der man måtte skrive inn passordet.

Jeg bruker også face-id til andre apper, men visste ikke at dette gikk an på bank-id. Kanskje det blir mindre omstendelig da? Skal sjekke det ut.

Anonymkode: 88107...d67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hadde vært bedre om app-vinduet lukket seg automatisk etter man hadde bekreftet at det var jeg som ville bruke bank-id, slik at man hadde kommet rett til siden der man måtte skrive inn passordet.

Jeg bruker også face-id til andre apper, men visste ikke at dette gikk an på bank-id. Kanskje det blir mindre omstendelig da? Skal sjekke det ut.

Anonymkode: 88107...d67

Når du trykker OK så lukker det seg automatisk ( i det minste på min mobil) 

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
On 12/28/2022 at 6:28 PM, NakenPanda said:

Har du Nordea eller Sparebanker?

Sent svar fra meg, mistet tråden. 😄 Jeg har Sparebanken Sør.

Anonymkode: 4dcfb...b56

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sent svar fra meg, mistet tråden. 😄 Jeg har Sparebanken Sør.

Da har du egen innlogging som de fleste sparebanker

Skrevet
1 minutt siden, NakenPanda said:

Da har du egen innlogging som de fleste sparebanker

Tja, de pusher BankID appen øverst på nettsidene sine og sier at BankID på mobil er på vei ut, at vi må bytte over. Ellers ville jeg aldri installert den. Men det fungerer altså ikke. Men takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg er nå tvunget over på appen, siden jeg måtte ha nytt mobilabonnement da Vipps mobil ble kjøpt opp. Jeg synes det fungerer greit, men det er mer tungvint. Passordet er langt og umulig å huske (automatisk generert), og dermed må jeg inn i mobilens lagrede passord. Dette kan jeg ikke gjøre direkte på nettsiden jeg er på av en eller annen grunn, så jeg må gå fra nettsiden - gå inn på innstillinger-passord og kopiere passordet - og så gå tilbake til nettleseren for å lime det inn. Altså betydelig mer tungvint. På PC er det enda verre, der må jeg manuelt skrive inn dette fryktelige passordet. 

Anonymkode: a4121...a30

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 21.31):

Jeg har brukt BankID på mobil til nå. Vet jo dette er på vei ut, så har ordnet meg BankID appen. Prøvde å logge inn et tilfeldig sted ved hjelp av appen, på Nav. Det er jo MER tasting for å logge inn ved hjelp av appen enn det er med BankID på mobil. Var ikke hele poenget at metoden skal være kjappere? Nå kommer det jo spørsmål om det virkelig er meg som forsøker å logge inn, som jeg må bekrefte,  i tillegg til å taste fullt fødselsnummer og passord. Hva er det jeg ikke forstår her?

Anonymkode: 422d6...50d

Nope, poenget er at det skal være tryggere. Appen er så og si like lett/vanskelig som brikka.

• 9 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 9.05):

Min app er veldig grei, personnummer på auto ufyll - ok knappen - privat passord.. 

Anonymkode: 5fa54...503

Men med autoutfylt mobil nummer og fødsel opplysninger, så kommer de to teite  ordene og så 4 siffer. Hvordan kan Bank-ID bli enklere? Forstår det ikke!!!

Med Bank-ID må man skrive et passord på minst 8 tegn. Hva gjør det enklere enn 4 siffer???

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...