AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #61 Del Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror jeg er den eneste i verden som fortsatt foretrekker kodebrikke Jeg har selvsagt lagt inn BankID-appen og den fungerer helt greit. Men jeg synes generelt det er knot å logge inn på banken via en liten telefon, så jeg gjør alle banktjenester foran data'n så langt jeg kan. Og da ligger kodebrikken alltid innen rekkevidde. Men ja, jeg opplever vel egentlig alle bankløsninger på mobil som knot, bortsett fra Vipps. Anonymkode: 86155...0ca Du foretrekker løsningen som har lavest sikkerhet, og det er jo selvsagt en grunn til at du er "eneste i verden som fortsatt fortrekker" det. BankID-appen har vesentlig mer mulighet til å både gi og samle informasjon om stedet hvor du logger inn, mens kodebrikken er selvsagt ukritisk. For min del, foretrekker jeg økt sikkerhet over brukervennlighet, men jeg forstår godt at enkelte velger den enkle, men dårlige løsningen. Anonymkode: 68a20...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #62 Del Skrevet 28. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Igjen, jeg føler det blir en oppkonstruert problemstilling, ev. så er den grunnet mangel på kunnskap. Har du PC-en din på nett, så får du veldig - veldig! - enkelt mobilen din også på samme nettet. Tata, problem solved. Hvis du faktisk har et mobilabonnement som overhodet ikke har mobildata, så anbefaler jeg å skaffe deg det. Det koster fra .. 50 kroner i mnd, eller noe slikt. Kanskje 99, men uansett ikke store summer. Anonymkode: 68a20...a49 Jeg får ikke mobilen på mitt kabelnett. Det er ikke oppkonstruert selv om det ikke er et problem for deg. Anonymkode: 42e7e...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #63 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du foretrekker løsningen som har lavest sikkerhet, og det er jo selvsagt en grunn til at du er "eneste i verden som fortsatt fortrekker" det. BankID-appen har vesentlig mer mulighet til å både gi og samle informasjon om stedet hvor du logger inn, mens kodebrikken er selvsagt ukritisk. For min del, foretrekker jeg økt sikkerhet over brukervennlighet, men jeg forstår godt at enkelte velger den enkle, men dårlige løsningen. Anonymkode: 68a20...a49 Jeg tror du har i overkant stor tillit til gjennomsnittsnordmannen om du tror de aller fleste bruker bankid-appen p.g.a. av den økte sikkerheten. Anonymkode: 86155...0ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #64 Del Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om jeg skal logge meg inn på et nettsted fra en pc så får jeg varsel på mobil. Bekrefter at det er meg og må så skrive passordet på PCen. For meg er det ikke optimalt da jeg bruker bank-id mange ganger hver dag på jobb. Av og til har jeg kunder innom. Passordet mitt kan da snappes opp ved å se på tastaturet. Noen kunder har også mitt personnummer. Anonymkode: bb65b...601 En mager trøst kan være at bankid-appen skal få biometriske innloggingsmetoder, både ansikt- og fingeravtrykkgjenkjenning. Da kan ikke passordet ditt snappes opp på tastaturet. For øvrig anbefaler jeg å skjerme tastaturet, ev. ta et kurs i touch (seriøst ment, lærer du det øker det hastigheten du taster med såpass mye at et vanlig øye ikke kan fange det opp). Til eksempel skriver jeg 8,7 bokstaver i sekundet (altså, korrekte bokstaver, testene gir trekk for å taste feil). Kanskje jeg ligger i øvre sjiktet, men likevel, tipset består. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #65 Del Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror du har i overkant stor tillit til gjennomsnittsnordmannen om du tror de aller fleste bruker bankid-appen p.g.a. av den økte sikkerheten. Anonymkode: 86155...0ca Det tror jeg på ingen måte, men de/vi blir tvunget over, og det er vel mye av hva tråden handler om. Resultatet blir uansett økt sikkerhet, uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #66 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tror jeg på ingen måte, men de/vi blir tvunget over, og det er vel mye av hva tråden handler om. Resultatet blir uansett økt sikkerhet, uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: 68a20...a49 Ja, det er vel heller ingen som har giddet å ta opp noen debatt MOT økt sikkerhet heller, så jeg vet ikke helt hva det er du egentlig diskuterer. Annet enn å påpeke at noen er dummere enn andre i sine valg av tjenester. Anonymkode: 86155...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #67 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg bruker appen til DNB. Jeg trudde den skulle bli fjernet så derfor har jeg forsøkt denne andre appen som tydeligvis ikke fungerer. DNB støtter jo den appen så jeg skjønner ikke hva som er feil. Jeg stikker innom DNB en dag til uka. Anonymkode: 7c460...b27 Jeg lastet ned appen i mars og fikk sms at den var klar til bruk, forsøkte å bruke den et par ganger men fikk aldri noen melding når jeg forsøkte bruke den,sjekket at jeg hadde tillat varslinger, det hadde jeg, så da gjorde jeg råd nr 2, slettet appen og forsøkte på nytt. Etter det har jeg fått samme melding som deg om at banken ikke støtter bankid. Men jeg har DNB og bruker den appen. Så hold meg gjerne oppdatert om svaret du får. Anonymkode: 99067...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #68 Del Skrevet 28. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er vel heller ingen som har giddet å ta opp noen debatt MOT økt sikkerhet heller, så jeg vet ikke helt hva det er du egentlig diskuterer. Annet enn å påpeke at noen er dummere enn andre i sine valg av tjenester. Anonymkode: 86155...0ca Jeg "argumenterer" mot de som mener at en firesifret tallkode "holder", og de ikke forstår poenget med appen. Og joda, det er nok av de som mener det holder med firesifret kode i denne tråden. Les = vesentlig lavere sikkerhet. Så hvor du har vært i tråden, vet jeg ikke, men det er i hvert fall disse jeg sikter til når jeg snakker om økt sikkerhet i appen. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #69 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En mager trøst kan være at bankid-appen skal få biometriske innloggingsmetoder, både ansikt- og fingeravtrykkgjenkjenning. Da kan ikke passordet ditt snappes opp på tastaturet. For øvrig anbefaler jeg å skjerme tastaturet, ev. ta et kurs i touch (seriøst ment, lærer du det øker det hastigheten du taster med såpass mye at et vanlig øye ikke kan fange det opp). Til eksempel skriver jeg 8,7 bokstaver i sekundet (altså, korrekte bokstaver, testene gir trekk for å taste feil). Kanskje jeg ligger i øvre sjiktet, men likevel, tipset består. Anonymkode: 68a20...a49 Takk for tips. Bruker allerede touch, men sliter litt med enkelte tegn. Litt vanskelig å få skjermet tastaturet. Vurderer å bytte passord oftere. Litt kinkig for det skal fortsatt være mer komplisert enn 1234Hei! Anonymkode: bb65b...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #70 Del Skrevet 28. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lastet ned appen i mars og fikk sms at den var klar til bruk, forsøkte å bruke den et par ganger men fikk aldri noen melding når jeg forsøkte bruke den,sjekket at jeg hadde tillat varslinger, det hadde jeg, så da gjorde jeg råd nr 2, slettet appen og forsøkte på nytt. Etter det har jeg fått samme melding som deg om at banken ikke støtter bankid. Men jeg har DNB og bruker den appen. Så hold meg gjerne oppdatert om svaret du får. Anonymkode: 99067...800 Jøss, jeg har også DnB, og har aldri opplevd noe problemer som du beskriver. Med det sagt, så avhenger det jo av at man "velger riktig" bankID-innlogging på nettsiden man er på. Velger man "BankID på mobil", så får man stadig den gamle løsningen. Velger du "BankID", med underbeskrivelse "kodebrikke eller BankID-app", så skal den dukke opp i appen din. Kan det være noe slikt som skaper krøll, montro? Om du stadig ikke får det til å fungere, ville jeg kontaktet DnB via chat-tjenesten eller andre kanaler, for da høres det ut som de har driti på leggen og gjort noe gæli. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #71 Del Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for tips. Bruker allerede touch, men sliter litt med enkelte tegn. Litt vanskelig å få skjermet tastaturet. Vurderer å bytte passord oftere. Litt kinkig for det skal fortsatt være mer komplisert enn 1234Hei! Anonymkode: bb65b...601 Øver du nok, så tenker passordet skrives inn uten at noen har mulighet til å se det, med mindre de filmer med høyhastighetskamera. Som tidligere nevnt nærmer jeg meg ni tegn i sekundet, og det er ingen hjerne som klarer å få med seg noe slikt. Hvis det derimot ikke er mulig, ville jeg forsøkt fysiske skjermingstiltak, som skillevegger ol. Går ikke det, så hadde jeg rett og slett bedt motparten se en annen vei mens jeg tastet passordet. Men, med et relativt høyt, men ikke uoverkommelig gjennomsnitt på ord i minuttet, med korrekt touch, så er det umulig for noen å se hva jeg skriver. Som nevnt, nærmere 9 karakterer i sekunder, 117 ord i minuttet (etter standardiserte testvilkår). Hvis det er langt unna oppnåelig, hadde jeg rett og slett bedt kunde/pasient/bruker/whatever se bort mens jeg skrev inn. Anonymkode: 68a20...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 28. desember 2022 #72 Del Skrevet 28. desember 2022 Jdz skrev (22 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor alle opplever dette som veldig upraktisk? Det eneste jeg må gjøre i BankID appen er jo å bekrefte at det et jeg som logger på. Ingen passord, eller kode eller noen ting. Samme som å bruke en hvilken som helst annen autentiseringsapp for 2-faktor. Tar under fem sekunder fra jeg tar opp mobilen. Da skjønner jeg ikke argumentet med at BankId-appen er sikrere, dersom enkelte ikke trenger kode av noe slag. Skjønner fra kommentarene her at det er mange løsninger ute å går. Hos meg fungerer alltid BankId på mobil perfekt, til tross for abonnement hos Ice og til dels store problemer med å både ringe ut og motta samtaler. Men BankId på mobil er det aldri trøbbel med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #73 Del Skrevet 28. desember 2022 Beklager for å a sporet av tråden med tips om hvordan skrive passord uten at andre ser det, men jeg tror det likevel er både relevant og nyttig for en del. BankID på mobil slik vi har kjent det i en årrekke er på vei ut, garantert. Så dette er noe vi alle må venne oss til. Et passord er klart både vanskeligere å "se over skuldra", samt vesentlig vanskeligere for hackere (via f.eks. brute force-teknikker). Så kort sagt, BankID-app gir høyere sikkerhet, selv om det er flere faktorer som utgjør dette. Mange blir svindlet når det kommer til BankID. Muligens vil dette tiltaket være et skritt i riktig retning. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #74 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jøss, jeg har også DnB, og har aldri opplevd noe problemer som du beskriver. Med det sagt, så avhenger det jo av at man "velger riktig" bankID-innlogging på nettsiden man er på. Velger man "BankID på mobil", så får man stadig den gamle løsningen. Velger du "BankID", med underbeskrivelse "kodebrikke eller BankID-app", så skal den dukke opp i appen din. Kan det være noe slikt som skaper krøll, montro? Om du stadig ikke får det til å fungere, ville jeg kontaktet DnB via chat-tjenesten eller andre kanaler, for da høres det ut som de har driti på leggen og gjort noe gæli. Anonymkode: 68a20...a49 Ja jeg har selvfølgelig valgt bankID app på tlf, gjorde det et par ganger når jeg skulle betale noe for å prøve siden jeg var nysgjerrig på hvordan den funket, men ingenting skjedde. DNB foreslo da at det kunne være at jeg ikke hadde tillat varsler fra appen, men det hadde jeg. Da foreslo de å slette appen og reinstallere. Gjorde det, og etter det dukket bare den teite meldingen om at banken ikke støtter bankID. Forsøker jeg få aktiveringskode på sms får jeg at banken ikke støtter appen ELLER at kontaktinformasjon må oppdateres i banken, og den er oppdatert. Så det var ikke mye hjelp å få av DnB sin chatt. Men stresser ikke riktig enda med dette her da. Anonymkode: 99067...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #75 Del Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, applestories said: Da skjønner jeg ikke argumentet med at BankId-appen er sikrere, dersom enkelte ikke trenger kode av noe slag. Skjønner fra kommentarene her at det er mange løsninger ute å går. Hos meg fungerer alltid BankId på mobil perfekt, til tross for abonnement hos Ice og til dels store problemer med å både ringe ut og motta samtaler. Men BankId på mobil er det aldri trøbbel med. Du trenger passord, som jo er mer komplisert enn hva de fleste anser som en "kode". Derfor er den sikrere. På sikt så skal den støtte biometri, som også er en relativt sikker måte å identifisere seg på (som fingeravtrykk, har vært brukt i mange, mange år). BankID på mobil fungerer perfekt, frem til de stenger støtten for det, noe som ligger på roadmapen. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #76 Del Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja jeg har selvfølgelig valgt bankID app på tlf, gjorde det et par ganger når jeg skulle betale noe for å prøve siden jeg var nysgjerrig på hvordan den funket, men ingenting skjedde. DNB foreslo da at det kunne være at jeg ikke hadde tillat varsler fra appen, men det hadde jeg. Da foreslo de å slette appen og reinstallere. Gjorde det, og etter det dukket bare den teite meldingen om at banken ikke støtter bankID. Forsøker jeg få aktiveringskode på sms får jeg at banken ikke støtter appen ELLER at kontaktinformasjon må oppdateres i banken, og den er oppdatert. Så det var ikke mye hjelp å få av DnB sin chatt. Men stresser ikke riktig enda med dette her da. Anonymkode: 99067...800 Uff, det høres ut som DnB-kløning, noe som jo ikke ville være noe nytt. Hvis du virkelig vil "bevise" det, så kan du resette telefonen din, eller prøve med en annen, ny/nyoppsatt telefon. Det burde virkelig ikke være nødvendig, og det vil jo koste deg en del arbeidstid. Før var det slik at hvis man hadde et veldig gammelt simkort så kunne man risikere at det ikke støttet bankid, men det gjelder jo ikke i ditt tilfelle. Høres litt håpløst ut fra DnBs side, men det er nå intet nytt at kundeservice der ikke akkurat er hjelpsomme 😕 Si ifra om du stadig sliter, så kan vi forsøke å bistå teknisk, men jeg er stygt redd for at dette er noe du må fikse selv, og at DnB bare fraskriver seg ansvaret.. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. desember 2022 #77 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg "argumenterer" mot de som mener at en firesifret tallkode "holder", og de ikke forstår poenget med appen. Og joda, det er nok av de som mener det holder med firesifret kode i denne tråden. Les = vesentlig lavere sikkerhet. Så hvor du har vært i tråden, vet jeg ikke, men det er i hvert fall disse jeg sikter til når jeg snakker om økt sikkerhet i appen. Anonymkode: 68a20...a49 Alle svindel sakene som har brukt kodebrikke eller mobilen med enkel kode tilsier at appen er helt nødvendig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #78 Del Skrevet 28. desember 2022 Just now, NakenPanda said: Alle svindel sakene som har brukt kodebrikke eller mobilen med enkel kode tilsier at appen er helt nødvendig Appen gir uten tvil økt sikkerhet. Uheldigvis så er det slik at i en del av svindelsakene så har folk gitt fra seg kode (og etter hvert passord) frivillig. Så bare så det virkelig er presisert, også i denne tråden; BankID er PERSONLIG. Det er KUN du som skal ha tilgang på den. Punktum. Å dele den med en kjæreste, ektemann, samboer eller hva enn, er både ulovlig og "på trynet" feil. Anonymkode: 68a20...a49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #79 Del Skrevet 28. desember 2022 Igjen, en mager trøst, men det vi ser med BankID-appen er bare et tillegg til sikkerhetsprodukter som er under utrulling. Snart får du ikke logget inn på e-posten din uten at du skriver inn et passord eller bruker biometri. Og å logge inn på jobbens citrix kan du i hvert fall glemme uten overnevnte og mer til. Vi lever i en verden hvor cyberkriminalitet er en av de mest innbringende ulovlige fremgangsmetodene. Det er bare narkotika som overgår cybercrime. Dette er noe folk virkelig burde tenke over både en og tre ganger. Anonymkode: 68a20...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #80 Del Skrevet 28. desember 2022 Det er så synd at vi ikke alle har en yubikey-tilsvarende enhet koblet direkte til maskinen hver gang vi skal logge inn på slike tjenester. Men, det ville kostet en del, og det ville blitt mindre brukervennlig, da mange ville "glemt" nøkkelen sin. I fremtiden spår jeg likevel at dette blir standard. En kryptonøkkel (en maskinvaredings du stapper i maskinen din), er det som skal til for å få logget inn. På jobben bruker vi dette for absolutt alle som har administratorrettigheter, men som en offentlig virksomhet har vi rett og slett ikke råd til å rulle ut noe slikt til alle våre 20,000 brukere. Anonymkode: 68a20...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå