Gå til innhold

Tungvint med BankID appen

Anbefalte innlegg

Skrevet
tøydokka skrev (Akkurat nå):

Mener dere engangskodeappen? Den som erstatter brikken?

Da taster man jo bare et fingeravtrykk, og noen ganger koden, synes den er kjempepraktisk, kan jo betale ting nesten i blinde.

• Liker 1
Skrevet

Min app er veldig grei, personnummer på auto ufyll - ok knappen - privat passord.. 

Anonymkode: 5fa54...503

Skrevet
tøydokka skrev (11 minutter siden):

Da taster man jo bare et fingeravtrykk, og noen ganger koden, synes den er kjempepraktisk, kan jo betale ting nesten i blinde.

Hvis alt gjøres på telefonen ja. Men 9 av10 ganger er jeg i ferd med å logge på fra en pc i forbindelse med jobb. Da må jeg taste inn passord, det måtte jeg ikke med bankid på mobil. 

Anonymkode: da1d9...0a2

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hva som er så tungvint? Det er jo supersmidig!

Anonymkode: cff37...1ef

Jeg bruker ikke dette ennå, men har oppfattet det er endel forvirring da ikke alle banker bruker samme app samt at måten man identifiserer seg på kan variere avh av hva telefonen støtter av feks ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk etc.  Så brukeropplevelsen er ikke nødvendigvis den samme for alle. 

Skrevet

Jeg forstår ikke dere som snakker om ansiktsgjenkjenning osv i BankID-appen. Alle må jo enn så lenge taste passord i appen?

Dette er hva som står på BankID sine sider: «Hvor kan jeg bruke BankID med biometri?

Vi har ikke lansert BankID med biometri ennå - den er bare tilgjengelig for noen testpersoner for å få erfaring med brukeropplevelsen.

Du vil kunne bruke denne løsningen dersom banken din tilbyr løsningen til sine kunder. I tillegg må nettstedet eller tjenesten ha tilrettelagt for BankID med biometri. Det vil komme flere bruksområder etter hvert som bedriftene tar denne innloggingen i bruk.»

https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal/

Så jeg er helt enig med ts. Foreløpig er appen mye mer tungvint enn bankid på mobil, fordi man må taste passord. Når biometrisk innlogging (altså fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) kommer, så blir appen enklere.

Anonymkode: 28194...272

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker DNB og får bare denne mld når jeg forsøker å klargjøre appen.

Jeg skjønner ikke om jeg gjør noe feil eller hva det er. 

AA71AE7E-E074-4BE9-92BD-5EFB51204580.jpeg

Anonymkode: 7c460...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket om DNB støtter appen i linken du viser. 

Anonymkode: 47764...5f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Designet ser ut som akkurat samme app jeg bruker, og jeg har DNB. 

Jeg fikk den samme meldingen gang på gang når jeg prøvde å aktivere, men fikk ikke rotet meg til å ringe banken for å få hjelp. Et par uker etter prøvde jeg igjen, og da funket det helt fint. 

Men den lure tingen å gjøre er selvsagt å ringe banken for å få hjelp, ikke bare vente og håpe på det beste som jeg gjorde. :) 

Anonymkode: bb2e6...b42

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Designet ser ut som akkurat samme app jeg bruker, og jeg har DNB. 

Jeg fikk den samme meldingen gang på gang når jeg prøvde å aktivere, men fikk ikke rotet meg til å ringe banken for å få hjelp. Et par uker etter prøvde jeg igjen, og da funket det helt fint. 

Men den lure tingen å gjøre er selvsagt å ringe banken for å få hjelp, ikke bare vente og håpe på det beste som jeg gjorde. :) 

Anonymkode: bb2e6...b42

Ikke stol på utseendet. Det første du sjekker er å følge linken fra DNB til AppStore for iOS/android. https://www.dnb.no/dagligbank/bankid/app 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis alt gjøres på telefonen ja. Men 9 av10 ganger er jeg i ferd med å logge på fra en pc i forbindelse med jobb. Da må jeg taste inn passord, det måtte jeg ikke med bankid på mobil. 

Anonymkode: da1d9...0a2

Oj, dette var jeg ikke klar over. Jeg har akkurat tatt i bruk appen, men kun logget inn på telefon foreløpig. Da blir det veldig mye mer tungvint på PC, passordet er langt og vanskelig (automatisk laget for å være sterkt og unikt), og å skrive det manuelt er et h. På telefonen kommer det tross alt opp automatisk. 
Ikke fornøyd med at jeg mister BankID på mobil på nyåret pga at Vipps mobil ble kjøpt opp, jeg hadde tenkt å bruke BankID på mobil til the bitter end. 🙄

Anonymkode: a4121...a30

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har nok BankID fra en bank som har egen app? Tror det er Nordea og Sparebank1. Da må du bruke bankens app.

Skrevet

Regner med det er engangskode-appen? Kan ikke skjønne at den er så tungvint, jeg taster personnummeret mitt, får opp varselet fra engangskode, har face-id på den, så er det passord og ferdig. Er jo ikke tungvint? 

Anonymkode: fcb5a...541

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Regner med det er engangskode-appen? Kan ikke skjønne at den er så tungvint, jeg taster personnummeret mitt, får opp varselet fra engangskode, har face-id på den, så er det passord og ferdig. Er jo ikke tungvint? 

Anonymkode: fcb5a...541

Noen banker har en egen engangskode app, tror SR-bank har dette da de ikke støtter den nye bankid appen.

Appen det er snakk om heter «bankID», ser slik ut på iphone;ACCF843A-8E38-42CC-92B1-6004497E4F56.jpeg.60c4a6e319a6c343e78c79e9e4d4c69d.jpeg

Man får ikke en kode gjennom appen slik jeg har opplevd. Jeg får et spørsmål (som popped ned fra toppen av skjermen) om det er jeg som prøver å bruke bankid, må så huske å trykke på den meldingen før den forsvinner, for ellers funker ikke appen. Inne i appen må man godkjenne og skrive inn langt passord. For så å måtte manuelt gå tilbake til det man prøver å bruke bankid, og håper at det har fungert (for det gjør det ikke hver gang).

Når man bruker vipps blir man sendt tilbake automatisk etter å ha tastet passord, men det skjer ikke med denne appen, en av tingene de bør oppdatere i den. Mange småting som gjør den mer kronglete å bruke. Og de stedene der jeg for lov til å bruke vipps, bruker jeg heller vipps.

Anonymkode: 9bff6...f21

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruk DNB sin egen app og det løser seg. Var innom denne jeg også, men min bank er ikke med i denne. Bruker banken sin egen app.

Skrevet

Jeg forstår ikke dere som snakker om ansiktsgjenkjenning osv i BankID-appen. Alle må jo enn så lenge taste passord i appen?

Dette er hva som står på BankID sine sider: «Hvor kan jeg bruke BankID med biometri?

Vi har ikke lansert BankID med biometri ennå - den er bare tilgjengelig for noen testpersoner for å få erfaring med brukeropplevelsen.

Du vil kunne bruke denne løsningen dersom banken din tilbyr løsningen til sine kunder. I tillegg må nettstedet eller tjenesten ha tilrettelagt for BankID med biometri. Det vil komme flere bruksområder etter hvert som bedriftene tar denne innloggingen i bruk.»

https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal/

Så jeg er helt enig med ts. Foreløpig er appen mye mer tungvint enn bankid på mobil, fordi man må taste passord. Når biometrisk innlogging (altså fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) kommer, så blir appen enklere.

Anonymkode: 28194...272

Ja, så lenge du ikke har endret på innstillingen i appen, må du bruke passord. Jeg måtte endre det etterpå, når jeg hadde fått i gang bankens egen app.

Annonse
Skrevet

Men det er jo mindre tasting med appen enn bankid på mobil. Bankid på mobil var noe fryktelig hærk og det hang seg alltid opp på tlf min. Appen fungerer såå mye bedre

Anonymkode: ea01c...60b

• Liker 1
Skrevet
tdm900 skrev (2 minutter siden):

Ja, så lenge du ikke har endret på innstillingen i appen, må du bruke passord. Jeg måtte endre det etterpå, når jeg hadde fått i gang bankens egen app.

Appen hos meg har ingen innstillinger.

Anonymkode: 9bff6...f21

• Liker 1
Skrevet

Du har nok BankID fra en bank som har egen app? Tror det er Nordea og Sparebank1. Da må du bruke bankens app.

Ja, jeg bruker appen til DNB. Jeg trudde den skulle bli fjernet så derfor har jeg forsøkt denne andre appen som tydeligvis ikke fungerer. DNB støtter jo den appen så jeg skjønner ikke hva som er feil. Jeg stikker innom DNB en dag til uka.

Skrevet

Er helt enig. At man må skrive inn passord er veldig tungvint og irriterende. 

Anonymkode: cd605...9b6

• Liker 3
Skrevet

Mener dere engangskodeappen? Den har jeg brukt i 5 år allerede, men den fases altså ut?

Anonymkode: 91d82...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...