Gå til innhold

Tungvint med BankID appen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes definitivt det er mer tungvint. Enda et passord å huske. Eller glemme. 

Anonymkode: 691c7...d29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, jeg føler det blir en oppkonstruert problemstilling, ev. så er den grunnet mangel på kunnskap.

Har du PC-en din på nett, så får du veldig - veldig! - enkelt mobilen din også på samme nettet.

Tata, problem solved.

Anonymkode: 68a20...a49

Kan du hjelpe meg med å forklare hvordan jeg kobler mobilen til PC-en sitt nett? 

Anonymkode: d8d87...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at man kan synes at bank id appen er så vanskelig å bruke. Sliter man med bruken så kan man ringe til banken eller gå innom å få hjelp.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du hjelpe meg med å forklare hvordan jeg kobler mobilen til PC-en sitt nett? 

Du går inn på WIFI og kobler deg til, som du gjør med alle andre ting som går på nett. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Du går inn på WIFI og kobler deg til, som du gjør med alle andre ting som går på nett. :) 

Det er ingen WIFI her som jeg kan koble meg til. PC-en er koblet til internett via kabel, så det er dette nettet jeg ønsker å koble mobilen til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen WIFI her som jeg kan koble meg til. PC-en er koblet til internett via kabel, så det er dette nettet jeg ønsker å koble mobilen til. 

Ah, ok kabler er et avsluttet kapittel her i hus men mener å huske at en venninne koblet mobilen med usb til pc og da klarte å få internett på mobilen og...tror ikke hun hadde en ledning utenom... Men er litt usikker da dette er veldig lenge siden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gå inn på det som heter "Mobil trådløssone". Da skal det være mulig å dele nett via bluetooth. (Men jeg har ikke prøvd selv.)

Anonymkode: bb2e6...b42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mobilen må ikke være på samme nett så lenge du har data tilgang på mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt appen installert lenge, men får det ikke opp som alternativ å logge inn med appen. Kun kodebrikke eller BankID på mobil. Kjenner jeg blir irritert bare jeg tenker på det. "More than just BankID", nei less faktisk.

Anonymkode: 4dcfb...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt appen installert lenge, men får det ikke opp som alternativ å logge inn med appen. Kun kodebrikke eller BankID på mobil. Kjenner jeg blir irritert bare jeg tenker på det. "More than just BankID", nei less faktisk.

Du har ikke aktivert appen

https://www.bankid.no/privat/bankid-app/

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

28 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Forstår ikke at man kan synes at bank id appen er så vanskelig å bruke. Sliter man med bruken så kan man ringe til banken eller gå innom å få hjelp.

Dette er den normale løsningen som de aller fleste bruker.

Alternativt kan du koble mobilen til PC-en som har internett via USB-kabel, og dele på den måten. Det krever at du bekrefter/trykker noen knapper som kommer opp, og det er vesentlig enklere om du bare kobler den til wifi direkte. Ofte til vil du opp en dialogboks på PC-en som guider deg videre.

Flere over påpeker at du ikke trenger å være på samme nett for å verifisere bankid, og at kabler tilhører fortiden.

Det er rimelig korrekt, men i den konkrete problemstillingen vi snakker om her, så er det antatt en mobiltelefon som ikke har mobildata tilgjengelig. Og som et sidenotat lurer jeg på hvordan de lader mobilene sine, for QI trådløst-lading er fremdeles et godt stykke bak PD og andre lademetoder som er vesentlig raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger passord, som jo er mer komplisert enn hva de fleste anser som en "kode". Derfor er den sikrere.

På sikt så skal den støtte biometri, som også er en relativt sikker måte å identifisere seg på (som fingeravtrykk, har vært brukt i mange, mange år).

BankID på mobil fungerer perfekt, frem til de stenger støtten for det, noe som ligger på roadmapen.

Derfor rart at han jeg siterte ikke trenger kode, passord eller noe annet.

I appen, vel å merke. Hva som må til før appen åpnes sto det ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, applestories said:

Derfor rart at han jeg siterte ikke trenger kode, passord eller noe annet.

I appen, vel å merke. Hva som må til før appen åpnes sto det ikke noe om.

Appen krever passord eller biometri etter hva jeg har erfart.

Så ja, det er meget rart om nevnte person ikke blir avkrevd verken passord, kode, biometri eller annet for å bekrefte BankID-pålogging/signering.

Jeg må innrømme at jeg heller mot at det nok ikke stemmer, men skulle det stemme, er noe alvorlig galt, og jeg anbefaler vedkommende å ta kontakt med banken sin ASAP.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, NakenPanda said:

Du har ikke aktivert appen

https://www.bankid.no/privat/bankid-app/

Forstår at du foreslår det, men det har jeg selvfølgelig gjort. Det var det første jeg gjorde. Det har stått "ready for use" og den er linket til kontoen i banken min, har vært det i ukesvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår at du foreslår det, men det har jeg selvfølgelig gjort. Det var det første jeg gjorde. Det har stått "ready for use" og den er linket til kontoen i banken min, har vært det i ukesvis.

Har du aktivert den og så aktivert den på nytt etter at banken har akseptert, det fleste aktiverer den så glemmer de å gjøre runde nr 2

Usikker på om du har nevnt det men Nordea og Sparebanken støtter ikke appen utenom sin egne løsninger

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke noe tasting annet enn fire siffer på Bankid på mobil. På appen må jeg taste et eviglangt passord og deretter kode.

Anonymkode: fe260...2ca

Passord og kode?? Jeg må ikke taste noe i selve appen. 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Appen krever passord eller biometri etter hva jeg har erfart.

Så ja, det er meget rart om nevnte person ikke blir avkrevd verken passord, kode, biometri eller annet for å bekrefte BankID-pålogging/signering.

Jeg må innrømme at jeg heller mot at det nok ikke stemmer, men skulle det stemme, er noe alvorlig galt, og jeg anbefaler vedkommende å ta kontakt med banken sin ASAP.

Jeg må ikke taste noe i selve appen, men må skrive passord på nettsiden jeg er på etter bankid-appen har gjort sitt. 

Jeg har brukt Danske Bank sin løsning hittil, og denne appen forenkler prosessen noe. Danske bank sin løsning krevde fingeravtrykk eller kode i selve appen, i tillegg til passord på nettsiden etterpå. Med denne nye appen slipper jeg kode/fingeravtrykk. 

Anonymkode: a4c7c...c5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NakenPanda said:

Har du aktivert den og så aktivert den på nytt etter at baken har akseptert, det fleste aktiverer den så glemmer de å gjøre runde nr 2

Jeg har gått gjennom alle de 13 stegene som er beskrevet her: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/aktivering-med-bankid-pa-mobil-ios/ Da kan ikke jeg se noe mer å aktivere noe sted. Det står "klart til bruk" inne i appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, mye mer tungvindt. For meg med kognitive problemer (hjernetåke osv) er det faktisk et stort problem. Veldig lite brukervennlig.

Anonymkode: 0742f...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått gjennom alle de 13 stegene som er beskrevet her: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/aktivering-med-bankid-pa-mobil-ios/ Da kan ikke jeg se noe mer å aktivere noe sted. Det står "klart til bruk" inne i appen.

Har du Nordea eller Sparebanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (3 timer siden):

Da skjønner jeg ikke argumentet med at BankId-appen er sikrere, dersom enkelte ikke trenger kode av noe slag.

Skjønner fra kommentarene her at det er mange løsninger ute å går. Hos meg fungerer alltid BankId på mobil perfekt, til tross for abonnement hos Ice og til dels store problemer med å både ringe ut og motta samtaler. Men BankId på mobil er det aldri trøbbel med.

Du må jo fortsatt låse opp telefonen, så det er jo fortsatt en sikker autentisering, men kan du låse opp med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning så slipper man jo å taste kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke noe valg, BankID med mobil lar seg ikke lengre fornye etter 1 sept 2022. move along til BankID app asap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...