AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #41 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mener dere engangskodeappen? Den har jeg brukt i 5 år allerede, men den fases altså ut? Anonymkode: 91d82...a81 Det som fases ut er bank-ID på mobil. Anonymkode: cd605...9b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #42 Del Skrevet 28. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det som fases ut er bank-ID på mobil. Anonymkode: cd605...9b6 Ja, men hva er det? Engangskodeappen er ikke BankID-appen. Anonymkode: 91d82...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #43 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men det er jo mindre tasting med appen enn bankid på mobil. Bankid på mobil var noe fryktelig hærk og det hang seg alltid opp på tlf min. Appen fungerer såå mye bedre Anonymkode: ea01c...60b Nei, det er mer tasting. Passordet mitt er mye lengre enn de fire sifrene i bankid på mobil. Anonymkode: da1d9...0a2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #44 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men det er jo mindre tasting med appen enn bankid på mobil. Bankid på mobil var noe fryktelig hærk og det hang seg alltid opp på tlf min. Appen fungerer såå mye bedre Anonymkode: ea01c...60b Ikke noe tasting annet enn fire siffer på Bankid på mobil. På appen må jeg taste et eviglangt passord og deretter kode. Anonymkode: fe260...2ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #45 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det er mer tasting. Passordet mitt er mye lengre enn de fire sifrene i bankid på mobil. Anonymkode: da1d9...0a2 Enig Anonymkode: fe260...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #46 Del Skrevet 28. desember 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Tror det skulle være sikrere, ikke raskere. Foreløpig synes jeg det blir hipp som happ når det gjelder innlogging, men appen har ikke hatt så mye nedetid som bankid på mobil hadde. Anonymkode: 42e7e...f55 Du er inne på noe her.. Sikkerheten er økt, og kostnadene er lavere for mobilselskapene. I tillegg er det nå ikke slik at noen må betale 49 øre, andre betaler 99 øre osv. hver gang man bruker bankID, slik det har vært til nå etter hvilken mobiloperatør du har. Når det kommer til bankid, så er det såpass viktig å ha kontroll på, at om det tar fem sekunder å fullføre en innlogging, eller om det tar 20, så er det verdt økningen. Kanskje enkelte sivindelofre får den nødvendige tiden til å tenke seg om en gang til... I løpet av en måned er det vel snakk om noen få minutter ekstra tid brukt, for en vanlig mann i gata. Eller mindre. Anonymkode: 68a20...a49 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #47 Del Skrevet 28. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er mer tasting. Passordet mitt er mye lengre enn de fire sifrene i bankid på mobil. Anonymkode: da1d9...0a2 Jepp! Og det er selvsagt en særdeles god ting. Å "hacke" pinkoden din er vesentlig enklere enn å hacke et passord, via f.eks. brute force-teknikker. Jeg heier på alle tiltak som sikrer både egen og andres økonomi. Anonymkode: 68a20...a49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #48 Del Skrevet 28. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er mer tasting. Passordet mitt er mye lengre enn de fire sifrene i bankid på mobil. Anonymkode: da1d9...0a2 Og du, firesifret kode, når du har mulighet til å bruke åtte siffer? Hvor naive er egentlig folk? Anonymkode: 68a20...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #49 Del Skrevet 28. desember 2022 Synes det er samme mengde tasting, måtte registrere samme info da jeg brukte BankID på mobil. Anonymkode: 52125...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #50 Del Skrevet 28. desember 2022 En negativ ting med appen er at man må ha mobildata på, kjedelig hvis man er utenfor EU blant annet. Med bankid på mobil trengte man bare mobildekning. Anonymkode: 42e7e...f55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #51 Del Skrevet 28. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: En negativ ting med appen er at man må ha mobildata på, kjedelig hvis man er utenfor EU blant annet. Med bankid på mobil trengte man bare mobildekning. Anonymkode: 42e7e...f55 Hvis du skal inn i en tjeneste som krever bankid-innlogging, så er du allerede på nett i all hovedsak. Ser ikke at dette er noe stort problem. I 2022 (snart 2023), så kan man anta at de fleste har nett, i form av fiber/DSL eller lignende, wifi-hotspot, eller noe annet. Og er man helt nettløs, har man sjeldent behov for bankid uansett... Anonymkode: 68a20...a49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #52 Del Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvis du skal inn i en tjeneste som krever bankid-innlogging, så er du allerede på nett i all hovedsak. Ser ikke at dette er noe stort problem. I 2022 (snart 2023), så kan man anta at de fleste har nett, i form av fiber/DSL eller lignende, wifi-hotspot, eller noe annet. Og er man helt nettløs, har man sjeldent behov for bankid uansett... Anonymkode: 68a20...a49 Og jeg hoppet rett over både 4 og 5G (mobildata), som oftest er inkludert i abonnementet du har til mobilen (i hvert fall en viss mengde). BankID-innlogginger tar minimalt med data. Så det at appen er et problem fordi den krever mobildata, er en oppkonstruert problemstilling som egentlig ikke er et problem, i mine øyne. Anonymkode: 68a20...a49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #53 Del Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du skal inn i en tjeneste som krever bankid-innlogging, så er du allerede på nett i all hovedsak. Ser ikke at dette er noe stort problem. Anonymkode: 68a20...a49 Ikke nødvendigvis på mobilnett. De aller fleste av mine betalinger foregår på pc, med godkjenning på mobil. Har heldigvis plastkort i tillegg, men det er vel fare for at det også utgår snart. Håper i hvert fall ikke man kommer i en situasjon der man bare har en innloggingsmetode, selv om appen er blant de mer stabile løsningene så langt. Jeg har dessuten hatt problemet flere ganger at bankID plutselig avsluttes uten forvarsel, og så trenger man en annen bankID for å gjenopprette. Viktig å ha minst to løsninger. Anonymkode: 42e7e...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #54 Del Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og jeg hoppet rett over både 4 og 5G (mobildata), som oftest er inkludert i abonnementet du har til mobilen (i hvert fall en viss mengde). BankID-innlogginger tar minimalt med data. Så det at appen er et problem fordi den krever mobildata, er en oppkonstruert problemstilling som egentlig ikke er et problem, i mine øyne. Anonymkode: 68a20...a49 Ikke i dine øyne, men i mine øyne med kontantkort og ingen mobildata er det fortsatt et problem. Anonymkode: 42e7e...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 28. desember 2022 #55 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har brukt BankID på mobil til nå. Vet jo dette er på vei ut, så har ordnet meg BankID appen. Prøvde å logge inn et tilfeldig sted ved hjelp av appen, på Nav. Det er jo MER tasting for å logge inn ved hjelp av appen enn det er med BankID på mobil. Var ikke hele poenget at metoden skal være kjappere? Nå kommer det jo spørsmål om det virkelig er meg som forsøker å logge inn, som jeg må bekrefte, i tillegg til å taste fullt fødselsnummer og passord. Hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 422d6...50d Taster bare en firesifret kode og et passord. Gå innom banken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 28. desember 2022 #56 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor alle opplever dette som veldig upraktisk? Det eneste jeg må gjøre i BankID appen er jo å bekrefte at det et jeg som logger på. Ingen passord, eller kode eller noen ting. Samme som å bruke en hvilken som helst annen autentiseringsapp for 2-faktor. Tar under fem sekunder fra jeg tar opp mobilen. Endret 28. desember 2022 av Jdz 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #57 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man får ikke en kode gjennom appen slik jeg har opplevd. Jeg får et spørsmål (som popped ned fra toppen av skjermen) om det er jeg som prøver å bruke bankid, må så huske å trykke på den meldingen før den forsvinner, for ellers funker ikke appen. Inne i appen må man godkjenne og skrive inn langt passord. For så å måtte manuelt gå tilbake til det man prøver å bruke bankid, og håper at det har fungert (for det gjør det ikke hver gang). Alpene er litt ulike, skjønner jeg. Jeg skriver ikke passord i appen, men når jeg går tilbake til skjermen der jeg drev på med noe. Nå er jeg selvfølgelig ikke så paranoid at jeg har et langt og vanskelig passord, så dette tar et par sekunder maks. Synes bankid-appen er kjempepraktisk. Anonymkode: bd562...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #58 Del Skrevet 28. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis på mobilnett. De aller fleste av mine betalinger foregår på pc, med godkjenning på mobil. Har heldigvis plastkort i tillegg, men det er vel fare for at det også utgår snart. Håper i hvert fall ikke man kommer i en situasjon der man bare har en innloggingsmetode, selv om appen er blant de mer stabile løsningene så langt. Jeg har dessuten hatt problemet flere ganger at bankID plutselig avsluttes uten forvarsel, og så trenger man en annen bankID for å gjenopprette. Viktig å ha minst to løsninger. Anonymkode: 42e7e...f55 Igjen, jeg føler det blir en oppkonstruert problemstilling, ev. så er den grunnet mangel på kunnskap. Har du PC-en din på nett, så får du veldig - veldig! - enkelt mobilen din også på samme nettet. Tata, problem solved. Hvis du faktisk har et mobilabonnement som overhodet ikke har mobildata, så anbefaler jeg å skaffe deg det. Det koster fra .. 50 kroner i mnd, eller noe slikt. Kanskje 99, men uansett ikke store summer. Anonymkode: 68a20...a49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #59 Del Skrevet 28. desember 2022 Jeg tror jeg er den eneste i verden som fortsatt foretrekker kodebrikke Jeg har selvsagt lagt inn BankID-appen og den fungerer helt greit. Men jeg synes generelt det er knot å logge inn på banken via en liten telefon, så jeg gjør alle banktjenester foran data'n så langt jeg kan. Og da ligger kodebrikken alltid innen rekkevidde. Men ja, jeg opplever vel egentlig alle bankløsninger på mobil som knot, bortsett fra Vipps. Anonymkode: 86155...0ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #60 Del Skrevet 28. desember 2022 Om jeg skal logge meg inn på et nettsted fra en pc så får jeg varsel på mobil. Bekrefter at det er meg og må så skrive passordet på PCen. For meg er det ikke optimalt da jeg bruker bank-id mange ganger hver dag på jobb. Av og til har jeg kunder innom. Passordet mitt kan da snappes opp ved å se på tastaturet. Noen kunder har også mitt personnummer. Anonymkode: bb65b...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå