Gå til innhold

Våkner opp med "døde" fingre hver morgen, årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Altså jeg våkner opp med døde fingre så og si hver morgen, med døde mener jeg null følese i dem, sikkert fordi jeg sovner på dem. Så må vifte litt med hånda for og få blodet tilbake.

Hva er årsaken, finnes det noe behandling? 

Anonymkode: 151bb...305

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vet at årsaken er at du sovner på dem, så er det jo sikkert derfor, da.

Anonymkode: b3910...da5

• Nyttig 1
Skrevet

Om det ikke er for at du fysisk ligger oppå hånda di, så kan det være Carpal tunell-syndrom. 
Vanskelig å si med så lite info.

Skrevet

Nervene er i klem på en eller annen måte..

Anonymkode: 13a22...430

Skrevet

Jeg er plaget med dette (kan våkne flere ganger om natten av en doven kroppsdel) og spurte legen min om det. Hun blåste det nærmest bort og sa at det er helt normalt, siden man ofte får armer og bein i klem mens man sover. Det er nervene som kommer i klem og gjør at man mister følelsen midlertidig.

Anonymkode: bb45f...9ac

• Nyttig 1
Skrevet

For mye alkohol, ligget skjevt, eller mangel på b-vitaminer og magnesium. 

Anonymkode: 4b377...b59

Skrevet

Carpal tunnel syndrom. 

Anonymkode: 63cfa...b9c

• Nyttig 1
Skrevet

At man ligger oppå fingrene hver natt er vel ikke så sannsynlig... 

Anonymkode: af296...b50

• Liker 2
Skrevet

Jeg mister følelsen i hånda/fingrene om jeg ligger for lenge på siden, altså på skulderen. Skjer særlig på venstre, men også på høyre side. Fryktelig irriterende for det skjer flere ganger hver natt som jeg våkner av. Må da snu meg, prøver å ligge på ryggen, men klarer ikke å sove på ryggen. Så det blir mye frem og tilbake.

Anonymkode: 5e3ec...a71

Skrevet

Reynauds-fenomen?

Anonymkode: f32a9...a99

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Reynauds-fenomen?

Anonymkode: f32a9...a99

Jeg har Raynauds i sterk grad (så sterk at jeg må medisineres for det nesten daglig). Har likevel aldri opplevd å våkne opp med det..

Anonymkode: 78c89...f3d

• Liker 1
Skrevet

Du kan sovne i tær og fingre ved at nakken ligger i en klem. Som jo lett kan skje i løpet av natten.

Anonymkode: 78c89...f3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 20.50):

At man ligger oppå fingrene hver natt er vel ikke så sannsynlig... 

Anonymkode: af296...b50

Som AB over her sier, så kan det å ligge feil med nakken være nok til at nerver kommer i klem. Jeg har også opplevd å miste følelsen i fingre og hender fordi jeg har ligget med albueleddet i en litt rar posisjon.
Nervesystemet henger sammen på de rareste steder, så man trenger ikke ligge på fingre for å dovne av i fingrene. Nakke, skuldre, albuer og håndledd i litt feil posisjon kan være nok.

Jeg kan dovne av i hælen også om natten, men det er mye sjeldnere.
Det pussigste av alt er at jeg hadde en pause i disse plagene da jeg hadde høyt stoffskifte. Nå når stoffskiftet er normalt igjen, har jeg fått plagene tilbake.

Anonymkode: bb45f...9ac

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Carpal tunnelsyndrom! Jeg har operert begge hendene. Den ene for halvannet år siden. Den var helt grusom. Hånda dovna vekk hver eneste natt. Jeg lå med støtteskinne på nettene for å avslaste, men det fungerte ikke lenger på slutten.  Den har blitt helt bra etter operasjon. Opererte den andre hånda i forrige uke. Den kjennes bra ut den også.  

Bestill time hos fastlegen og be om å bli hensvist til utredning. 

Skrevet

Jeg er veldig myk i kroppen så jeg våkner opp med døde fingre og armer for jeg ligger på de. 

Anonymkode: 2892f...730

Skrevet

Høres ut som karpaltunnelsyndrom. Jeg er operert for det. En nevrolog sjekker lett om du har det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...