Gå til innhold

Bli pumpet pga overspising.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er julen her og hvert eneste år begynner de gamle rundt bordet å mase om hvor farlig det er å forspise seg. De har alle hørt om mennesker som må bli pumpet fordi de har inntatt for mye pinnekjøtt. 

Er dette en reell ting eller er det nok en myte som gamle liker å tro på? 

Anonymkode: 70197...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om nei. Jeg forspiste meg en gang og da kastet jeg opp. 

Anonymkode: 0b69c...458

• Liker 4
Skrevet

Tror det må være et rykte. En pumpes vanligvis hvis en har tatt overdose av andre ting, men ikke vanlig mat? Gi det tid så går det sin gang i tarmen. 

Anonymkode: c7199...699

• Nyttig 2
Skrevet

Noe av det kvalmeste jeg har hørt 😳🤢

Anonymkode: 3f47c...971

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om nei. Jeg forspiste meg en gang og da kastet jeg opp. 

Anonymkode: 0b69c...458

Er akkurat det jeg tenker, kroppen ordner opp selv. Hvorfor gå gjennom pumping når man bare kan kaste opp?🤷

Anonymkode: 70197...cce

Skrevet

Da må man i så fall ha spist så mye salt at en risikerer snarlig død og akutt hjertesvikt (noe som er heller tvilsomt). Mulig en greie før i tiden? 

Anonymkode: e9f61...e24

• Liker 1
Skrevet

Har venner som jobber på ambulanse og legevakt og kan bekrefte at julen er høytid for bl.a blodpropp. Dette fordi folk propper i seg feit mat som de ikke spiser ellers i året.

Anonymkode: 70781...682

Skrevet

Jeg har sett en film der noen sa de hadde tatt o erdose for å bli pumpet for mat, men at det skjer og mat i virkeligheten har jeg aldri hørt om. Kan aldri tenke meg det

Skrevet

Vet om folk som pumpes for mat, men det er jo fordi de har et for sykt og/eller defekt fordøyelsessystem til at kroppen greier å ordne opp selv verken den ene eller den andre veien, og ikke fordi de har spist hva vi vanligvis ville kalt for mye.

Alternativt fordi de har spist rett før de trenger et hasteinngrep hvor de trenger å være tømt i mage og eventuelt øverst i tynntarmen. 

Anonymkode: c7eed...f9b

Skrevet

Nei….

Anonymkode: a42af...030

Skrevet (endret)

Jo, det har hendt at man har måtte til pumping særlig pga pinnekjøtt. For mye salt og for mye fett. Kombinert med alkohol så kan en allerede syk kropp få alt for mye å stresse med. 

Endret av TheHairyToothfairy
Postet litt for kjapt
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (Akkurat nå):

Jo, det har hendt at man har måtte til pumping særlig pga pinnekjøtt. For mye saltn og for mye fett. 

Hva gjør man da, bestiller time på sykehuset etter julemiddagen?

Anonymkode: 7d98c...b14

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør man da, bestiller time på sykehuset etter julemiddagen?

Anonymkode: 7d98c...b14

De tilfellene jeg har vært borti fikk akutt situasjon på julebord, og ble hentet med en gang da vi kontaktet amk. Om det kan skje at man blir behandlet slik siden har jeg ikke kunnskap om

Skrevet

Når jeg hører eldre snakke om dette tenker jeg på to ting primært, det ene er at folk faktisk spiser så mye at magesekken sprekker, men det skal utrolig mye til før noen faktisk klarer å gjennomføre dette for det gjør jo vondt å være så mett. Dette var såvidt meg bekjent noe som skjedde mer en tid det var lite tilgang på mat, og da var det om å gjøre å stappe i seg mest mulig. Man kaster jo gjerne også opp om det blir for fult. Det andre er at i dag er vel overspising mer relatert til at man får blodpropp eller hjerteinfarkt av all den fete maten. Eneste jeg kjenner som har blitt pumpa var min far, men han hadde innsnevring i tarmen og fikk ikke maten ned, men det blir liksom noe anna.

Jeg så riktignok at mythbusters gjorde en test på dette, brukte en grisemage og måtte jo fylle den med latterlig mye uten at magesekken sprakk, og at det var svært usannsynlig at noen klarte å pakke i seg så mye. Men så tilsatte de en brusetablett som skulle hjelpe fordøyelsen og da sa det pang:P

Anonymkode: 0326e...eb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har faktisk hørt at det var en som overspiste så mye at magesekken sprakk! Og han døde. Men da lå det et sykdom bak dette, han følgte ikke metthet.. 😶

Anonymkode: 192cc...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har faktisk hørt at det var en som overspiste så mye at magesekken sprakk! Og han døde. Men da lå det et sykdom bak dette, han følgte ikke metthet.. 😶

Anonymkode: 192cc...d39

Prader-Willy syndrom kanskje?

Anonymkode: 0326e...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...