Gå til innhold

Lager du pastasaus ved siden av eller blander det rett i kjøttdeigen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se tittel

Anonymkode: 7ac57...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutter løk som jeg steker med kjøttdeigen. Har deretter i hakkete tomater. Dersom jeg skal ha ulike grønsaker i lager jeg det først så det får kokt en stund.

Skrevet

Pasta skal alltid blandes med saus før servering, det blir aldri servert separat i Italia. Kok pasta 1min mindre enn det står på pakken, og fullfør i pannen med saus og vann fra koking av pasta, det er stor forskjell, og det gjelder all type pastaretter 

• Liker 2
Skrevet

Lager det i samme. Hadde vært tullete å lage kjøttdeig på siden av sausen 

Anonymkode: f35c2...574

Skrevet

Bruker ikke kjøttdeig. 

Anonymkode: ceddd...41c

• Liker 4
Skrevet

Jeg lager sausen i en egen kasserolle om noe skal blendes på slutten, men jeg blander det alltid i kjøttet før servering. Noen ganger også med pastaen. 

Anonymkode: e1efd...5af

Skrevet

Det er alt etter hva rett jeg lager.

Lager jeg kjøttboller som jeg skal ha med spagetti og tomatsaus så nei.

Men lager jeg Bolognese, så ja.

Bolognese:

Kjøttdeig, gulrot og løk stekes i panna, ha i hvitløk og tomatpure og stek litt videre. Ha i hakka tomater og kraft i tillegg til fersk basillikum. Kok det i minst 1 time, gjerne mer. Smak til med salt og pepper. Server med pasta.

Kjøttboller: sausen er ganske lik som forrige oppskrift, dog uten kjøttdeig og gulrot. Kjøttbollene lages of stekes til de får en skorpe, før de så kokes ferdig i sausen. Serveres med pasta.

Anonymkode: ff966...e05

Skrevet

Bruner kjøttdeig som legges til siden. Steker løk og hvitløk, og tomatpurè i samme gryte. Heller så over tomater, kraft, gulrøtter og det jeg skal ha av krydder. Og koker alt sammen noen timer. 

Anonymkode: b7399...71b

Skrevet

Steker først kjøttdeig (og evt. bacon/guanciale/pancetta/salsiccia) med litt salt og pepper. Tar det ut av panna. Surrer så finhakket løk og hvitløk over svak varme til de er blitt myke og glassaktige. Tar de ut av panna. Har i finternede gulrøtter, selleri (rot/stang), og pastinakk/persillerot som får steke ved medium varme til de har fått litt skorpe. Har så kjøttet og løk-hvitløkblanding tilbake i kokekaret og har i tomatpuré og evt. umami-paste (eller et par finhakkede ansjosfileter). Tilsetter rød-/hvitvin hvis jeg har og lar alkoholen koke ut. Etter det kommer grønnsaks-/kylling-/kjøttkraft og hermetiske tomater, samt støtt fennikelfrø, laurbærblad, et rasp eller to med muskat, og kanskje en nellikspiker. Har i tillegg i gelatin. Lar det hele få et oppkok, og smaker til med Marmite (umami!), Worchester-saus (mer umami), fiske-/østerssaus (enda mer umami), og litt soyasaus (salt og umami). Setter gryta i ovnen ved 150° i tre-fire timer. 

Siden det er litt tidkrevende (bl.a. terning av grønnsaker og koketid), pleier jeg stort sett å lage denne pastasausen i større mengder (ett til to kilo kjøttdeig). Fryser ned det som ikke skal brukes umiddelbart i passende porsjonsmengder. 

Bruker også å ha i tomater, paprika, squash, rødbeter, osv. som er på hell og blitt skrukkete. 

Lager også en vegetarisk versjon hvor kjøttet byttes ut med sopp (som allerede har mye umami i seg), gelatinen med agar-agar, og kun grønnsakskraft, samt tamari i stedet for fiske-/østerrsaus. 

Koker pastaen til den er er nesten ferdig, rører den inn sausen og lar den få de siste kokeminuttene der. Sper evt. på med kokevannet fra pastaen hvis det ser for tørt ut.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...