AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Hei! Jeg har to hannkatter. De er rundt 7 mnd gamle, og er innekatter. De har to kattedoer. De tisser alltid i den, så det er bra. Problemet er at de ikke bæsjer mye i den. Noen ganger bruker de den, det er ofte 1 utenfor og 1 i doen, eller lignende. Vi har prøvd mange forskjellige typer sand, og vi tar ut tiss og bæsj to ganger om dagen. De har to doer, og bruker begge for å tisse. Doene er kanskje 1 meter unna hverandre. De brukte doen i starten så sluttet de helt, brukte den ikke i det hele tatt. Nå tisser de bare i den, ikke bæsjer. De tisser aldri utenfor boksene, og bæsjer noen ganger i, men ofte ikke. Vet noen hvorfor de gjør dette, og hvordan gjøre at de bare bruker doen ? Takk på forhånd. Anonymkode: 37d8e...ce1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Ikke skift kattesand så ofte. La de bli vandt til et merke. Når de bæsjer på gulvet plukker du den opp og legger den i do, så de må grave den ned der selv. Ellers er noen skikkelig kresne og krever 100% ren do hver gang de skal bruke den. Noen får slike uvaner av mange endringer. Feks nytt fôr eller som nevnt ny kattesand. Du kan prøve enda en do, og lenger unna. Ha heller ikke mat/vann i nærheten av toalettet. Om ikke dette virker, prøv enda en do. Og ikke ha endringer. Anonymkode: bcdd8...8f2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke skift kattesand så ofte. La de bli vandt til et merke. Når de bæsjer på gulvet plukker du den opp og legger den i do, så de må grave den ned der selv. Ellers er noen skikkelig kresne og krever 100% ren do hver gang de skal bruke den. Noen får slike uvaner av mange endringer. Feks nytt fôr eller som nevnt ny kattesand. Du kan prøve enda en do, og lenger unna. Ha heller ikke mat/vann i nærheten av toalettet. Om ikke dette virker, prøv enda en do. Og ikke ha endringer. Anonymkode: bcdd8...8f2 Ok! Tusen takk. Skal prøve å legge bæsjen i doen. Vi har ikke skiftet kattesand på minst 6 uker, fordi den funket best. Maten er på andre siden av rommet. Tusen takk for tipsene Anonymkode: 37d8e...ce1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Er det begge som har uvanen? Eller er det bare den ene? Hvis det bare er én som er kresen på forholdene, og den andre bæsjer i doen. Kan det være andremann reagerer på at det er "annens bæsj" og foretrekker egen do. Det er vanskelig med to. Har slikt par selv, den renslige går i alle doene, så den kresne ikke får ha en helt egen. Ofte nok tømming er svaret her. Prøv å stans den/de i ugjerningen, det hjelper her også. Etter litt betenkningstid går den alltid i doen når jeg knipser/sier Nee-eeei når hun graver på gulvet like før uhellet. De kan, og må gjerne korrigeres. Trenes Anonymkode: bcdd8...8f2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det begge som har uvanen? Eller er det bare den ene? Hvis det bare er én som er kresen på forholdene, og den andre bæsjer i doen. Kan det være andremann reagerer på at det er "annens bæsj" og foretrekker egen do. Det er vanskelig med to. Har slikt par selv, den renslige går i alle doene, så den kresne ikke får ha en helt egen. Ofte nok tømming er svaret her. Prøv å stans den/de i ugjerningen, det hjelper her også. Etter litt betenkningstid går den alltid i doen når jeg knipser/sier Nee-eeei når hun graver på gulvet like før uhellet. De kan, og må gjerne korrigeres. Trenes Anonymkode: bcdd8...8f2 Okay. Det er vanskelig for oss å se hvilken som har uvanen, men jeg tror det er begge. Vi har aldri sett dem gjøre det, så det er vanskelig å korrigere desverre. De gjør det heller når vi ikke er hjemme, ikke i rommet, eller på natten. Anonymkode: 37d8e...ce1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 Da kan dere oppmuntre til toalettbesøk ved å gi bløtfôr til middag feks. Mine sluker en porsjon og så må de på do. Jeg kjenner og igjen raptus/zoomies-oppførselen de får før de må bæsje også😅 min ene tisset utenfor kassen også og måtte følges med haukeøyne så ikke parketten skulle bli ødelagt. Er litt jobb med dotrening, men det går alltid til slutt. Og en god dose tålmodighet! Kan det være de trenger mer privatliv iom. At de holder seg når dere er i nærheten? Har dere forskjellige typer do? Dyp, bred, lokk, uten lokk osv.. gjemme den bak et møbel eller noe? Anonymkode: bcdd8...8f2
Gjest CatPerson123 Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da kan dere oppmuntre til toalettbesøk ved å gi bløtfôr til middag feks. Mine sluker en porsjon og så må de på do. Jeg kjenner og igjen raptus/zoomies-oppførselen de får før de må bæsje også😅 min ene tisset utenfor kassen også og måtte følges med haukeøyne så ikke parketten skulle bli ødelagt. Er litt jobb med dotrening, men det går alltid til slutt. Og en god dose tålmodighet! Kan det være de trenger mer privatliv iom. At de holder seg når dere er i nærheten? Har dere forskjellige typer do? Dyp, bred, lokk, uten lokk osv.. gjemme den bak et møbel eller noe? Anonymkode: bcdd8...8f2 Skal prøve å ta de mellom to møbler, eller bak en. Vi har en uten lokk, og en med delvis lokk. Kanskje vi skal prøve å ta på lokket på den ? Fint å høre at vi ikke er de eneste 😅 Vi er ikke veldig mye i stuen, og de er gjerne med meg på rommet, men går ned igjen iblant. Antar at det er da de går på do. De tisser ofte i doen mens vi er der 😊 tusen takk! TS Endret 27. desember 2022 av CatPerson123
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Tror det skal gå bra hvis dere i en periode flytter bæsjen oppi do. Så de skjønner at det er der den skal. Og hvis doene står inntil hverandre kan lukten forurense hverandre så de tenker at det bare er én do, og derfor ikke er fornøyd. Tror du skal flytte de lenger fra hverandre og så krysser jeg fingrene for dere! Tror en tommelfingerregel er 2 katter 3 doer. (Selvom vi lenge hadde 2 katter og én do. Har nå to nye katter og trenger 4 do😅 de er rare) Anonymkode: bcdd8...8f2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tror det skal gå bra hvis dere i en periode flytter bæsjen oppi do. Så de skjønner at det er der den skal. Og hvis doene står inntil hverandre kan lukten forurense hverandre så de tenker at det bare er én do, og derfor ikke er fornøyd. Tror du skal flytte de lenger fra hverandre og så krysser jeg fingrene for dere! Tror en tommelfingerregel er 2 katter 3 doer. (Selvom vi lenge hadde 2 katter og én do. Har nå to nye katter og trenger 4 do😅 de er rare) Anonymkode: bcdd8...8f2 De skal vi virkelig gjøre. Tusen takk! Jeg setter virkelig pris på alle tipsene, det er en ganske kjip situasjon. Til gjengjeld er de verdens mest kosete katter! Følger etter oss, løper til døren når vi kommer hjem, ruller seg for å bli klødd på magen, utrolig hyggelig må si det gjør ting mer motiverende ! Anonymkode: 37d8e...ce1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå