AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har en veldig rolig og stort sett fornøyd baby. Problemet er at jeg likevel blir ganske sliten, da jeg føler jeg må gi babyen oppmerksomhet og kontakt neste all dets våkne tid. Jeg synger, snakker og leker med barnet. Får dårlig samvittighet om jeg feks lager middag mens baby er i vippestol. Får dårlig samvittighet om jeg legger henne på en matte på gulvet mens jeg gjør noe annet, eller at jeg tar med en dusj (med henne i vippestol) mens jeg er våken. Jeg føler også at jeg må bære henne mye rundt enten i armene eller i bæresele, enda hun ikke krever det på noen som helst måte. Hvordan vet jeg hvor mye kontakt og oppmerksomhet barnet trenger? Hun er snart 6 mnd. Anonymkode: 5cc7f...f59
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 En baby på 6 mnd har veldig godt av å ligge i feks babygym eller slikt. Barnet MÅ ikke underholdes 24/7.Ha henne i vippestol imens du dusjer, eller i nærheten når du lager middag med god samvittighet. Anonymkode: 9fd01...eb4 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Du må slutte å være så overspent. Er ungen blid og tilfreds får hen nok oppmerksomhet. Anonymkode: 10d5e...aa9 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Jeg husker at helsesykepleieren tok opp nettopp at det er helt ok å la babyen ligge på en matte på gulvet og kikke og utforske, og å ikke prate til og være i samspill konstant. Og hun sa at hun pleide å si det nettopp fordi en del mødre kjente på dette. Babyer søker kontakt og sier i fra når de vil ha oppmerksomhet og være i direkte samspill. Det advares mot å sitte på telefon eller annen skjerm i babyens våkentid, fordi det tar oppmerksomheten vår bort så totalt. Vi får ikke med oss forsøk på kontakt. Men å lage middag med babyen på kjøkkengulvet med noen sleiver er helt innafor. Selv når vi konsentrerer oss litt ekstra for å dele grønnsakene i like store terninger eller lese noe i en oppskrift. Vi hadde blitt slitne om vi skulle være i direkte kontakt og samspill med et annet menneske hele vår våkentid. Eller, det er nok sikkert forskjeller her, både på voksne og babyer. Jeg hadde i hvert fall blitt sliten av det. Mine babyer har vært ulike i hvor mye de søkte kontakt, den eldste ville helst være inntil hele tiden som baby, og hun sitter fortsatt på kjøkkenbenken og prater mens jeg lager middag nå som hun snart er skolebarn. Samtidig kan toåringen stortrives i stua med å lage mat til kosedyrene i fred. Men selv den eldste, meget sosiale ungen koste seg med kjøkkenutstyret i nederste skuff mens jeg laget middag da hun var baby. Anonymkode: ddac9...c5e 4
jodle Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Babyen vil vise at den trenger pause, ved å snu oppmerksomheten unna deg. Da bør hen få være i fred, så hen ikke blir ovrrstimulert. Babyer trenger også tid uten stimuli. 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 Babyen vår begynner å sutre hvis vi har for mye nærhet og kontakt. For mange kan det bety at de tolker det som at han må bæres enda mer, men da eskalerer det til hylgråt. Så vi passer på at han har perioder hvor han ligger helt for seg selv. Litt sånn vurdering gjennom dagen: nå har vi bært han mye, og vært mye sammen, nå legger vi han ned i dagsenga for seg selv denne runden. Anonymkode: cf0f3...aa8 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 Jeg forstår deg så godt ts! Jeg har fødselsdepresjon og får masse oppfølging fra både fvk og bup og dette er en av temaene vi er hyppig innom. Jeg sliter ut både meg og baby på å underholde han konstant. Driver nå å øver meg på å «gå fra» han i babygym, på lekematte, i vippestol osv. Legger han f.eks i babygymmen på stua og går på kjøkkenet og smører en brødskive. Hvis han sutrer snakker jeg med han fra kjøkkenet. Det går veldig fint i bittesmå porsjoner! Prøv å øve deg på det, husk at baby sier ifra når han/hun trenger at du kommer tilbake! Anonymkode: 113fc...3af 1
BobbySocks Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Ungen trenger også fred, den skal undersøke, fordøye og roe seg. Jeg satt mine ned med god samvittighet. De sier ifra når de vil ha oppmerksomhet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Hei TS! Her er en artikkel som var nyttig for meg da jeg stresset med samme spørsmål. Tanken på at det faktisk er sunt å ligge litt og tenke for seg selv, den hjalp meg i alle fall Så lenge babyen får full og udelt oppmerksomhet når den får det, masse nærhet og kontakt i stellesituasjoner, mating, etc., så er det ikke farlig å ligge og kikke seg rundt, tenke for seg selv. https://www.janetlansbury.com/2009/10/blue-sky-thinking/ Anonymkode: 10a73...716
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Tusen takk for gode svar. Det var betryggende å høre at det faktisk er sunt for barnet å ligge litt aleine. Kan jeg spørre, hvor lenge får deres baby ligge alene (så lenge det er fornøyd?) Ts Anonymkode: 5cc7f...f59
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tusen takk for gode svar. Det var betryggende å høre at det faktisk er sunt for barnet å ligge litt aleine. Kan jeg spørre, hvor lenge får deres baby ligge alene (så lenge det er fornøyd?) Ts Anonymkode: 5cc7f...f59 Noen ganger 15 min. Noen ganger 30 min. Noen ganger 1 time. Du må se det an Anonymkode: cf0f3...aa8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Noen ganger 15 min. Noen ganger 30 min. Noen ganger 1 time. Du må se det an Anonymkode: cf0f3...aa8 Vil baby alltid si fra hvis det ikke er ok å ligge aleine lenger? Føler babyen min bare gråter litt når hun er veldig sulten eller velsig trøtt. Anonymkode: 5cc7f...f59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå