Gå til innhold

Er dere med psykiske plager/ sykdommer diagnostisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange skriver at de sliter med div psykiske sykdommer/ lidelser, men mange skriver ingenting om behandling og- eller medisiner. Lurer derfor på om dere har fått diagnosen(e) av lege/ psykolog, eller om dere har lest dere gram til en diagnose?

Anonymkode: 3d280...a89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste meg frem til egen diagnose pga. interesse for mitt fagfelt. Visste allerede da hva "jeg feiler". 

Fikk det bekreftet 10 år i etterkant, da jeg på eget initiativ ønsket en bekreftelse. 

Det tok fanden meg et år før jeg fikk det bekreftet. 

Then what ? Jeg vet løsningene. Medisiner ? Kanskje. Kanskje ikke. Det er komplisert. Sitter med mange løsninger selv. Diagnosen har ikke gitt meg en dritt, annet enn en mulig utprøving av medisiner. 

Adhd forresten, i voksen alder. 

Angst/depresjoner/dårlig søvn/selv medisinering, går litt hånd med dette. 

Fungerer likevel som en ressurs i samfunnet. Gjort det i snart 20 år.

Men til tider skulle jeg ønske at jeg aldri eksisterte. 

Anonymkode: 92a54...d87

Skrevet

Jeg har en diagnose, ja, satt av leger, selvfølgelig. Jeg har også gått på medisin (flere forskjellige er utprøvd over tid) i årevis, men alle hadde fæle bivirkninger, så til slutt orket jeg ikke mer av det. Fant ut at jeg heller får leve med sykdommen, enn alle bivirkningene den type medisiner ofte gir.

Så det gjorde jeg. Det går på et vis. Uføretrygdet for lenge siden (mens jeg enda gikk på medisiner). Min diagnose er generalisert angstlidelse. Jeg har et par fysiske sykdommer også, som jeg sliter en del med.

Anonymkode: da958...3f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en diagnose, ja, satt av leger, selvfølgelig. Jeg har også gått på medisin (flere forskjellige er utprøvd over tid) i årevis, men alle hadde fæle bivirkninger, så til slutt orket jeg ikke mer av det. Fant ut at jeg heller får leve med sykdommen, enn alle bivirkningene den type medisiner ofte gir.

Så det gjorde jeg. Det går på et vis. Uføretrygdet for lenge siden (mens jeg enda gikk på medisiner). Min diagnose er generalisert angstlidelse. Jeg har et par fysiske sykdommer også, som jeg sliter en del med.

Anonymkode: da958...3f6

Det er ikke tema her, men er angsten din årsak til ufør, de fysiske sykdommene eller en blanding av de?

Skrevet

Ja, jeg er diagnostisert 

Skrevet

Ja, Asperger.

Anonymkode: 1a4de...3a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser at mange skriver at de sliter med div psykiske sykdommer/ lidelser, men mange skriver ingenting om behandling og- eller medisiner. Lurer derfor på om dere har fått diagnosen(e) av lege/ psykolog, eller om dere har lest dere gram til en diagnose?

Jeg er grundig utredet og diagnostisert av psykiater/psykolog. Jeg går ikke til behandling fordi jeg ikke klarer å følge opp behandlingstilbud. Jeg tar ikke medisiner, pga. bivirkningene, men vurderer å forsøke medisiner på ny fordi jeg har selvmedsinert med alkohol de siste årene der dette begynner å ta på. 

Anonymkode: 04c46...eb8

Skrevet

Nei, jeg tror ikke alltid diagnoser og medisinering løser alt.

Skrevet

Jeg har fått diagnose hos dps. Har ingen medisiner for psyken men har en del for fysiske sykdommer.

Anonymkode: baa50...8e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er jeg diagnostisert. Selvdiagnostisering er virkelig en uting 

Anonymkode: 77558...bc0

• Liker 3
Skrevet

Ja både spiseforstyrrelser, depresjon, og C-PTSD er satt. OCD og hvilken type dissosiativ lidelse jeg har avventer. Er ingen spørsmål om at jeg sliter med dissosiasjon i utstrakt grad, men det er om en lander på en eller flere diagnoser. Jeg går til psykolog på dps. 

Anonymkode: 77e67...875

Skrevet

Hehe jeg har fått alle mine diagnoser av psykologer og psykiatere. Kompleks ptsd, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, avhengig personlighetsforstyrrelse, generell angst, panikk angst, tilbakevendte depresjoner. Jepp det er mine diagnoser. 

Anonymkode: ff55c...76b

Skrevet

Ja, jeg fikk diagnosen allerede i barnehagen. 

Anonymkode: 8e441...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er diagnostisert av psykolog, har fått samtaleterapi i flere runder, en gang i gruppe, da fikk jeg også antidepressiva og det gjorde virkelig susen. Sluttet på de i sommer etter 2 år og ikke hatt tilbakefall så langt 😄

Anonymkode: 818d1...d60

Skrevet

Jeg har fått ptsd-diagnosen av psykolog ja, måtte ha skikkelig utredning fordi jeg var under nav og fordi jeg egentlig skulle saksøke oppvekstkommunen min. Prøvde litt medisinering før jeg hadde fått utredning men det gjorde psyken min bare enda verre, og heldigvis startet jeg hos en psykolog som foretrakk at jeg ikke var medisinert så fremst det var forsvarlig, noe det også var!

Det tok fem år med til tider intens traumebehandling, men nå lever jeg ok hånd i hånd med ptsd’en!

Anonymkode: db8b8...f58

Skrevet

Diagnoser og alder;

* Anoreksi - 17 år 

* Depresjon -19, 27, 31 år 

* PTSD - 27 år

Anonymkode: 47ac3...0d5

Skrevet

Ja, jeg ble diagnostisert på DPS etter ett år med privatpraktiserende psykolog. Hun hadde gitt meg diagnose på panikkangst, men ting ble forverret og når jeg så ble overført til DPS fikk jeg C-PTSD diagnosen. Da fikk jeg traumebehandling, og lever godt med diagnosen nå. 

Jeg mener at det å få en diagnose kan være veldig viktig i forhold til å få spisset behandlingen. For.meg var generell samtaleterapi ikke noe som egentlig hjalp, jeg trengte at det var spesialisert. 

Skrevet

Jeg fikk diagnosen av et team av psykologer og psykiatere. Hadde aldri hørt om sykdommen før, så selvdiagnosering hadde vært umulig. Gikk til behandling i noen år, tar nå kun medisiner.

Anonymkode: 732e6...867

Skrevet

Fått diagnose hos psykologspesialist. Går i behandling hos psykologspesialist, regelmessig oppfølging av lege. Bruker ikke medisiner, gjorde det før. 

Anonymkode: 455fe...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...