Gå til innhold

Rent juridisk, kan velforening sende inkassokrav ved ikke betalt kontingent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i alle år betalt kontigent. Den har steget endel de siste årene, da mange ikke betaler. Den er på 1000 kr per husstand. I år har det blitt lagt ut på velforeningens hjemmeside at det pga flere som ikke betaler årlig kontigent, så skal de kreve inn disse pengene via inkassobyrå. Dette kan de visst, da det er tinglyst medlemskap i grunnboken til den enkelte husstand.

Jeg blir veldig usikker på hele opplegget her. Kan noen det juridiske rundt dette?

1) Er det i det hele tatt lovpålagt å betale inn til velforeningen? Er inkasso lovlig virkemiddel i så måte?

2) Hva koster det å benytte seg av inkassobyrå på denne måten? Dersom et byrå skal ta seg av innkrevingen fra en husstand, hva vil velforeningen sitte igjen med?

3) Dersom en boenhet ikke blir benyttet til fast bolig (feks det ligger ute for salg eller blir benyttet som fritidsbolig), skal det fremdeles betale inn til velforeningen? Disse enhetene betaler jo fremdeles kommunale avgifter, så de bidrar til fellesskapet i så måte.

Takker for svar!

Anonymkode: 7df80...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tydeligvis en avtale mellom den enkelte husstand og velforeningen, så hvorfor mener du velforeningen ikke kan gå videre med saken? 

Og hva i all verden har kommunale avgifter med dette å gjøre? 

Anonymkode: 07e27...f81

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er tydeligvis en avtale mellom den enkelte husstand og velforeningen, så hvorfor mener du velforeningen ikke kan gå videre med saken? 

Og hva i all verden har kommunale avgifter med dette å gjøre? 

Jeg stusser på fremtoningen. Ja, er helt enig i at det er irriterende når enkelte ikke betaler. Samtidig vet jeg om flere i nabolaget som av ulike grunner sliter skikkelig med å få endene til å møtes. Da har jeg forståelse for at enkelte velger bort denne kontigenten, før andre ting. Derfor jeg lurer på hva det koster å benytte seg av inkassobyrå, om det egentlig er noe å hente.

Jeg vil ikke at kontigenten vi betaler inn, potensielt skal gå til betalingsanmerkning hos naboen. DET reagere jeg på.

TS

Skrevet

Det kommer ann på hva kontingenten går til. Dersom kontingenten går til drift og vedlikehold av felles privat veg, er dette hjemlet i vegloven. Da er hver bruker av vegen forpliktet å være med på kostnadene, og veilaget (velforeningen i dette tilfellet) kan kreve inn fra de som ikke betaler som avtalt. 

Anonymkode: b5d17...09b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det tinglyst at man skal være med i velforeningen, har de sitt på det tørre. Inkassobyrået tar over fordringen, så vellaget betaler ikke noe for å inndrive regningen.

Her vi bor betaler vi en sum til veilaget for strøing, brøyting og utbedring av vei. De som ikke betaler får regningen sin innkrevd av innkassobyrå. Veilaget får da utbetalt det som mangler fra den enkelte husstand av inkassobyrået, mens inkassobyrået legger på sine gebyrer overfor skyldner. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg stusser på fremtoningen. Ja, er helt enig i at det er irriterende når enkelte ikke betaler. Samtidig vet jeg om flere i nabolaget som av ulike grunner sliter skikkelig med å få endene til å møtes. Da har jeg forståelse for at enkelte velger bort denne kontigenten, før andre ting. Derfor jeg lurer på hva det koster å benytte seg av inkassobyrå, om det egentlig er noe å hente.

Jeg vil ikke at kontigenten vi betaler inn, potensielt skal gå til betalingsanmerkning hos naboen. DET reagere jeg på.

TS

Så du mener dine naboer skal slippe å betale bare fordi... 

Du får betale gjelda deres da, hvis du først skal opptre som den barmhjertige samaritan. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS

De må da likevel betale, hvis ikke har de ikke råd til å bo. Regner med at velforeningen går til å dekke måking, strøing og vedlikehold av fellesområder blant annet? Du kan jo se for deg hvordan det hadde endt hvis alle bare sluttet på betale for det. Det er også helt høl i huet at noen av naboene skal måtte betale for resten. Man kan ikke bare velge å slutte å betale slik det passer for en selv og skylde på dårlig råd, da må man selge. 

De har full rett til å kreve inn via inkasso ja, man forplikter seg til å være medlem av velforening. Om det koster mer for inkasso eller ikke er irrelevant da inkasso fungerer preventivt og forhåpentligvis vil fungere bedre over tid da folk faktisk prioriterer å betale. 

Anonymkode: c0dd4...c7a

• Liker 5
Skrevet

Her vi bor er det kommunen som har ansvar for strøing og brøyting. Kontigenten går til diverse hageredskaper, slik at innleid gartner vedlikeholder på vår/ sommer. I tillegg går det til utallige grillfester. Pølser, is, brus og lignende… derfor jeg blir så i hampen provosert😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her vi bor er det kommunen som har ansvar for strøing og brøyting. Kontigenten går til diverse hageredskaper, slik at innleid gartner vedlikeholder på vår/ sommer. I tillegg går det til utallige grillfester. Pølser, is, brus og lignende… derfor jeg blir så i hampen provosert😅

TS

Skrevet

Er det tinglyst så har de et lovmessig krav. Er du uenig i bruken av penger eller beløp så still til valg i velforeningen. 

• Liker 2
Skrevet

Inkasso koster lite for velforeningen. Det er skyldneren som må betale for tjenesten, i form av inkassogebyrer.

Anonymkode: 104d8...50a

• Liker 3
Skrevet

Det første du bør gjøre er å sjekke grunnboken at det faktisk er tinglyst og hva som står. En ting er pliktig medlemskap, en annen er beløpet. Jeg synes ikke det høres lovlig ut - de kan jo da bare si et tall og kreve inn det? 

Anonymkode: 092e3...23c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da anbefaler jeg at dere tar det opp med velforeningen at summen er for høy. Man må prøve å få ned kostnadene, spesielt nå som prisene øker over hele linjen. Send et forslag om å droppe grillfestene og kanskje redusere antall timer gartneren vedlikeholder og ha heller dugnad selv. Et forslag kan være at de som stiller på dugnad, får redusert sin kostnad mens de som ikke stiller må betale vanlig kontingent. Dette må i så fall vedtas med flertall i styret. Alle o velforeningen bør være til stede på et sånt møte.

Anonymkode: b5d17...09b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Spiller ingen rolle. Det som betyr noe er om medlemskap i velforeningen er obligatorisk eller ikke. Er det frivillig og det kommer et inkassovarsel så hadde jeg betalt og deretter meldt meg ut om det ikke hadde latt seg gjøre å ugyldiggjøre varselet.

Skrevet

Avtalebasert ved at det er en tinglyst plikt i grunnbok. Ja de kan kreve inn. De vil sitte igjen med hovedbeløp inkassoselskap tar omkostninger. Om det er fritidsbolig eller fast bolig er irrelevant så lenge det er tinglyst i grunnbok

Anonymkode: a09c3...1a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...