AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Som barn og gjennom livet har jeg alltid fått høre at jeg er pen. Min mor er veldig vakker mens far er helt ok. Jeg er ikke like pen som mamma, men likevel pen. Jeg har en liten gjeng gode venninner som har holdt sammen siden barneskolen, noe jeg er takknemlig for. Men generelt har jeg alltid hatt en indre generell "angst" for andre kvinner, og da spesielt store grupper med kvinner, da jeg selv ble utsatt for plaging og utfrysing fra jentegjenger som ung. Jeg husker håndballklubben ble et mareritt og jeg måtte slutte pga jentene der mobbet og frøs meg ut på hver eneste trening. Jeg fant heldigvis min nye lidenskap i en annen hobby bestående av nesten bare menn og her slapp jeg unna alt som hadde med utenforskap å gjøre. Utenom mine beste venninner er jeg generelt skeptisk til andre kvinner da utfrysingen både på håndballen og skole har satt et "støkk" i meg, fortsatt som voksen. Mannen min er kjekk da han har pene foreldre. Etter vår sønn fikk vi en datter - som jeg fra første stund la merke til hadde usedvanlig pene trekk. Jeg har likevel hørt at veldig pene babyer ofte kan vokse av seg pene trekk og bli helt alminnelig som eldre. Nå er det like før hun skal starte på barneskolen og hun har på ingen måte blitt noe mindre vakker, for å si det rent mildt. Jeg er så redd hun kommer til å måtte oppleve det samme som jeg gjorde på skolen... jenter sloss kanskje ikke, men deres måte å mobbe på kan virkelig sette permanente psykiske spor... Hvordan kan jeg slutte å bekymre meg? Er det bare jeg som har slike tanker? Anonymkode: 0829f...9a8 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 27. desember 2022 Hvorfor tror du mobbingen var fordi du var så pen? Ingen forskning støtter at mene mennesker blir mobbet mer. Det er oftest snakk om sosiale ferdigheter. Ser heller på det som et rødt flagg at du trives mer med menn for de driter mer i personlighet og går etter utseende. Anonymkode: 20176...ec5 42 1 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som barn og gjennom livet har jeg alltid fått høre at jeg er pen. Min mor er veldig vakker mens far er helt ok. Jeg er ikke like pen som mamma, men likevel pen. Jeg har en liten gjeng gode venninner som har holdt sammen siden barneskolen, noe jeg er takknemlig for. Men generelt har jeg alltid hatt en indre generell "angst" for andre kvinner, og da spesielt store grupper med kvinner, da jeg selv ble utsatt for plaging og utfrysing fra jentegjenger som ung. Jeg husker håndballklubben ble et mareritt og jeg måtte slutte pga jentene der mobbet og frøs meg ut på hver eneste trening. Jeg fant heldigvis min nye lidenskap i en annen hobby bestående av nesten bare menn og her slapp jeg unna alt som hadde med utenforskap å gjøre. Utenom mine beste venninner er jeg generelt skeptisk til andre kvinner da utfrysingen både på håndballen og skole har satt et "støkk" i meg, fortsatt som voksen. Mannen min er kjekk da han har pene foreldre. Etter vår sønn fikk vi en datter - som jeg fra første stund la merke til hadde usedvanlig pene trekk. Jeg har likevel hørt at veldig pene babyer ofte kan vokse av seg pene trekk og bli helt alminnelig som eldre. Nå er det like før hun skal starte på barneskolen og hun har på ingen måte blitt noe mindre vakker, for å si det rent mildt. Jeg er så redd hun kommer til å måtte oppleve det samme som jeg gjorde på skolen... jenter sloss kanskje ikke, men deres måte å mobbe på kan virkelig sette permanente psykiske spor... Hvordan kan jeg slutte å bekymre meg? Er det bare jeg som har slike tanker? Anonymkode: 0829f...9a8 Herregud mye man skal bekymre seg for Anonymkode: 7cea0...5c9 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Hun er heldig og uheldig. Men tror det er verre ting å bli mobbet for… Er kjipere å aldri bli tatt seriøst i voksen alder, fordi som pen er man jo automatisk dum 🙄 Anonymkode: 497e4...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Jo mer du fokuserer på det, jo verre blir bekymringen. Sannheten er jo at mange barn og ungdommer idag får negative kommentarer på utseende. Fordi samfunnet er så ekstremt opptatt av det, og på SoMe søker man bekreftelse i form for likes og views.Du må være en trygg havn, og det er du ikke om du fokuserer så mye på det som du skriver her... Anonymkode: 8f0b3...581 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 ‘Også den dumme har av og til en fornuftig tanke. Hun merker det bare ikke.’ 🙈 Anonymkode: 4f2e9...a18 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du mobbingen var fordi du var så pen? Ingen forskning støtter at mene mennesker blir mobbet mer. Det er oftest snakk om sosiale ferdigheter. Ser heller på det som et rødt flagg at du trives mer med menn for de driter mer i personlighet og går etter utseende. Anonymkode: 20176...ec5 Fordi søstrene mine var også med på denne mobbingen. Vi gikk på samme skole og håndballklubb. Etter vi fikk barn har vi alle ordnet opp og de har i ettertid sagt at de og flere av jentene i de gjengene var sjalu på utseende mitt samtidig som de strevde med eget selvbilde. Siden jeg også var yngst og stille av meg var jeg et lett offer. Det er på ingen måte et rødt flagg. Traff mannen min gjennom den nye hobbyen og har kun holdt meg til han hele livet. Har som sagt en liten venninnegjeng som har holdt sammen med siden barneskolen. Men de var også "sære" og nerdete som meg, så vi gikk godt sammen. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ‘Også den dumme har av og til en fornuftig tanke. Hun merker det bare ikke.’ 🙈 Anonymkode: 4f2e9...a18 Dette er jo er prakteksempel på hva jeg prøver å si... håper du følte deg bedre nå. TS Anonymkode: 0829f...9a8 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Jeg er også pen og har fått et barn (10 år). med ekstremt pene trekk fra fødsel av, og to mer alminnelige utseendemessig, eldste er 15 år. Ikke en av de har blitt mobbet for utseendet sitt og spesielt ikke den pene. Tvert imot vil jeg si. Anonymkode: c3fdb...7fc 7 2
BobbySocks Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Jeg føler at ungene har annet fokus en vi hadde. Mulig det er fordi antimobbing har et kjempefokus i skolen, men dagens unger er mye snilliere og flinkere til å skryte av hverandre. Tror det kommer til å gå bra. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi søstrene mine var også med på denne mobbingen. Vi gikk på samme skole og håndballklubb. Etter vi fikk barn har vi alle ordnet opp og de har i ettertid sagt at de og flere av jentene i de gjengene var sjalu på utseende mitt samtidig som de strevde med eget selvbilde. Siden jeg også var yngst og stille av meg var jeg et lett offer. Det er på ingen måte et rødt flagg. Traff mannen min gjennom den nye hobbyen og har kun holdt meg til han hele livet. Har som sagt en liten venninnegjeng som har holdt sammen med siden barneskolen. Men de var også "sære" og nerdete som meg, så vi gikk godt sammen. Dette er jo er prakteksempel på hva jeg prøver å si... håper du følte deg bedre nå. TS Anonymkode: 0829f...9a8 Ja, det er jo gjerne sånt man sier for å Skåne folks følelser. Det er den klassiske «han kaster bare snøball på deg fordi han er forelsket.» tipper de andre tingene jeg har uthevet her var mere årsaken. Anonymkode: 20176...ec5 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 Du kan ikke forhindre det, men du kan lære henne at selvverd kommer innenfra og ikke hvordan andre behandler henne. Jeg ble mobbet fordi jeg var pen (de verste mobberne har innrømmet det i voksen alder) og ble så nedbrutt at jeg trodde jeg var verdens styggeste menneske. Jeg begynte med selvskading og fikk anoreksi i ungdomstiden og i voksen alder fikk jeg sosial angst fordi jeg trodde at hver gang noen så på meg var det fordi jeg var styggere enn styggest. Følte meg ikke verdig å eksistere, turte ikke ha kjæreste eller venner. Ser tilbake på bilder av hvor modellpen jeg var, men å få høre hver dag at man er stygg og bli lugget og spyttet på gjør noe med deg.. Psykolog har lært meg at siden jeg ikke hadde oppbyggende foreldre hjemme så var jeg ikke rustet for å ikke la mobbingen definere meg. Mine foreldre sa aldri at jeg var flink eller fin og betydde noe, at de var glad for å ha en datter som meg, og når jeg prøvde turn og dans fikk jeg det ikke like godt til som andre så jeg hadde ingen annen måte å definere selvverdet mitt på enn hva andre på skolen sa til meg. Som forelder tror jeg det viktigste du kan gjøre å hver dag snakke godt og lenge med datteren din og få et tillitsbånd så hun kan komme å snakke med deg om vonde ting. Og å fortelle henne jevnlig om hennes gode kvaliteter og verdi ❤️ Og at andre som sier stygge ting sier ikke sannheten men er slemme personer man ikke må tro på! Anonymkode: 9be27...d05 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Jeg forstår din bekymring. De pene har sine fordeler... Men også sine ulemper. Som det du tar opp. Sjalusi er en kjip følelse. Å trykke andre ned for å føle seg bedre selv .. Ikke bra. Point being: Lær henne opp så godt du kan. Gi henne selvtilliten hun trenger. Om ikke via, så via andre interesseområder hun har. Faktum er at unge (som eldre) er skitt mennesker, når de er med noen som er litt for annerledes. Om de så er for smarte, pene, eller hva greia er. De alminnelige regjerer. Fordi. Flertall. Anonymkode: c80e5...6a8 2 1
Helene1982 Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 Jeg tenker at dette først og fremst handler om at du håper at hun trives på skolen. Du ønsker at hun skal finne venner og passe inn. Jeg tenker at de fleste har tanker rundt dette. Enten er ungen for høy, lav, smart eller pratsom. Din historie er ikke hennes, og det virker for meg som at hun kommer til å klare seg fint 4 1
Traktor Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Som barn og gjennom livet har jeg alltid fått høre at jeg er pen. Min mor er veldig vakker mens far er helt ok. Jeg er ikke like pen som mamma, men likevel pen. Jeg har en liten gjeng gode venninner som har holdt sammen siden barneskolen, noe jeg er takknemlig for. Men generelt har jeg alltid hatt en indre generell "angst" for andre kvinner, og da spesielt store grupper med kvinner, da jeg selv ble utsatt for plaging og utfrysing fra jentegjenger som ung. Jeg husker håndballklubben ble et mareritt og jeg måtte slutte pga jentene der mobbet og frøs meg ut på hver eneste trening. Jeg fant heldigvis min nye lidenskap i en annen hobby bestående av nesten bare menn og her slapp jeg unna alt som hadde med utenforskap å gjøre. Utenom mine beste venninner er jeg generelt skeptisk til andre kvinner da utfrysingen både på håndballen og skole har satt et "støkk" i meg, fortsatt som voksen. Mannen min er kjekk da han har pene foreldre. Etter vår sønn fikk vi en datter - som jeg fra første stund la merke til hadde usedvanlig pene trekk. Jeg har likevel hørt at veldig pene babyer ofte kan vokse av seg pene trekk og bli helt alminnelig som eldre. Nå er det like før hun skal starte på barneskolen og hun har på ingen måte blitt noe mindre vakker, for å si det rent mildt. Jeg er så redd hun kommer til å måtte oppleve det samme som jeg gjorde på skolen... jenter sloss kanskje ikke, men deres måte å mobbe på kan virkelig sette permanente psykiske spor... Hvordan kan jeg slutte å bekymre meg? Er det bare jeg som har slike tanker? Anonymkode: 0829f...9a8 Du høres sykelig opptatt av utseende. Pene babyer? 17
Kaneel Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Som barn og gjennom livet har jeg alltid fått høre at jeg er pen. Min mor er veldig vakker mens far er helt ok. Jeg er ikke like pen som mamma, men likevel pen. Jeg har en liten gjeng gode venninner som har holdt sammen siden barneskolen, noe jeg er takknemlig for. Men generelt har jeg alltid hatt en indre generell "angst" for andre kvinner, og da spesielt store grupper med kvinner, da jeg selv ble utsatt for plaging og utfrysing fra jentegjenger som ung. Jeg husker håndballklubben ble et mareritt og jeg måtte slutte pga jentene der mobbet og frøs meg ut på hver eneste trening. Jeg fant heldigvis min nye lidenskap i en annen hobby bestående av nesten bare menn og her slapp jeg unna alt som hadde med utenforskap å gjøre. Utenom mine beste venninner er jeg generelt skeptisk til andre kvinner da utfrysingen både på håndballen og skole har satt et "støkk" i meg, fortsatt som voksen. Mannen min er kjekk da han har pene foreldre. Etter vår sønn fikk vi en datter - som jeg fra første stund la merke til hadde usedvanlig pene trekk. Jeg har likevel hørt at veldig pene babyer ofte kan vokse av seg pene trekk og bli helt alminnelig som eldre. Nå er det like før hun skal starte på barneskolen og hun har på ingen måte blitt noe mindre vakker, for å si det rent mildt. Jeg er så redd hun kommer til å måtte oppleve det samme som jeg gjorde på skolen... jenter sloss kanskje ikke, men deres måte å mobbe på kan virkelig sette permanente psykiske spor... Hvordan kan jeg slutte å bekymre meg? Er det bare jeg som har slike tanker? Anonymkode: 0829f...9a8 Større sannsynlighet hu vinner på utseendet enn taper på det om vi kan si det slik 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ingen forskning støtter at pene mennesker blir mobbet mer. Det er oftest snakk om sosiale ferdigheter. Anonymkode: 20176...ec5 Det er kjent sak at mobbing ofte kommer av sjalusi. Flinke personer blir mobbet og pene personer blir mobbet. Forskning støtter også dette, faktisk at pene jenter har 35% større risiko for å bli utsatt for psykisk og emosjonellt skadelig mobbing https://www.researchgate.net/publication/324783544_Why_Pretty_Girls_Get_Bullied https://www.psychologytoday.com/us/blog/out-the-ooze/201804/why-pretty-girls-can-be-so-vulnerable-bullying https://standuptobullying.net/videos/f/why-pretty-girls-get-bullied?blogcategory=Girls https://www.moms.com/why-pretty-girls-prone-being-bullied/ https://m.timesofindia.com/pretty-girls-more-likely-to-be-bullied/articleshow/3066324.cms Anonymkode: 9be27...d05 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi søstrene mine var også med på denne mobbingen. Vi gikk på samme skole og håndballklubb. Etter vi fikk barn har vi alle ordnet opp og de har i ettertid sagt at de og flere av jentene i de gjengene var sjalu på utseende mitt samtidig som de strevde med eget selvbilde. Siden jeg også var yngst og stille av meg var jeg et lett offer. Det er på ingen måte et rødt flagg. Traff mannen min gjennom den nye hobbyen og har kun holdt meg til han hele livet. Har som sagt en liten venninnegjeng som har holdt sammen med siden barneskolen. Men de var også "sære" og nerdete som meg, så vi gikk godt sammen. Dette er jo er prakteksempel på hva jeg prøver å si... håper du følte deg bedre nå. TS Anonymkode: 0829f...9a8 OMG. Det er vakre folk over hele verden. De får i all hovedsak store fordeler av det. Du høres ikke veldig smart ut TS. Anonymkode: 4f2e9...a18 8 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kjent sak at mobbing ofte kommer av sjalusi. Flinke personer blir mobbet og pene personer blir mobbet. Forskning støtter også dette, faktisk at pene jenter har 35% større risiko for å bli utsatt for psykisk og emosjonellt skadelig mobbing https://www.researchgate.net/publication/324783544_Why_Pretty_Girls_Get_Bullied https://www.psychologytoday.com/us/blog/out-the-ooze/201804/why-pretty-girls-can-be-so-vulnerable-bullying https://standuptobullying.net/videos/f/why-pretty-girls-get-bullied?blogcategory=Girls https://www.moms.com/why-pretty-girls-prone-being-bullied/ https://m.timesofindia.com/pretty-girls-more-likely-to-be-bullied/articleshow/3066324.cms Anonymkode: 9be27...d05 Du kan ikke ta amerikanske studier og overføre til norske forhold. Det blir på ingen måte det samme. Anonymkode: 20176...ec5 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Jeg kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg var en pen jente, men veldig sjenert og usikker på meg selv. Har aldri blitt behandlet som en prinsesse hjemme og da jeg begynte på skolen ble jeg et lett bytte for mobbing og utfrysning. Blant annet hadde jeg (og har fortsatt) veldig lange mørke øyenvipper. På barneskolen satt noen jenter ut et rykte om at det var løsvipper og at jeg brukte masse tid hver morgen med å feste dem med lim. To jenter jeg trodde var mine venninner spurte om de kunne få gå til skolen med meg om morgenen. I ettertid kom det frem at motivet egentlig var å finne ut om jeg også satt på løshår om morgenen før jeg gikk til skolen. Ble også beskyldt for å bruke sminke uten at jeg gjorde det. Så ja, jeg skjønner godt hva TS har vært igjennom og hvor utrolig slemme jenter kan være med hverandre. Også i voksen alder har jeg opplevd at enkelte ikke vil gå på byen eller på fest med meg. Hun ene eksploderte av raseri en gang vi var en jentegjeng som var ute, og sa hun aldri ville bli med hvis jeg var med, fordi jeg fikk all oppmerksomheten fra menn. Og her er en rolig sjenert jente som IKKE søker etter oppmerksomhet. Jeg tror jeg bare ville fulgt godt med ts. Spør datteren din hvordan hun har det, om hun har gode venner osv...Hvis det er mye jentedrama må det ryddes opp i. Kanskje oppfordre henne til å ha litt ulike fritidsaktiviteter, slik at hun har ulike grupper med venner å falle tilbake på om det skjærer seg i en av gruppene. Og kanskje noen aktiviteter der det også er gutter og ikke bare jenter. Anonymkode: 65a4a...062 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 Kaneel skrev (Akkurat nå): Større sannsynlighet hu vinner på utseendet enn taper på det om vi kan si det slik Nei faktisk ikke. Er man pen blir man dømt som "dum og deilig" før man i det hele tatt har åpnet munnen. Andre tror at de eneste interessene man har er sminke og får sjokk om man sier man er lege. Man blir dømt for hvordan man ser ut, større risiko for mobbing, større risiko for psykisk og fysisk vold fra partner fordi narsissistiske og psykopatiske partnere velger pene fordi de er opptatt av å ta seg godt ut selv og bli representert godt, større risiko for seksuell trakassering og seksuelle overgrep også. Både på jobb og fritid Anonymkode: 9be27...d05 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå