Gå til innhold

Til deg som lærte deg oppussing på egen hånd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal pusse opp huset mitt, og det hadde vært fint om jeg kunne gjøre noe selv. Derfor spør jeg dere som kan det: Hvordan kan jeg lære meg det?

Nå kan jeg helt elementære ting, dvs male, sparkle, skru i skruer, sette sammen møbler. Jeg har lyst til å legge panel på stueveggene, skifte et golv (fra vinylbelegg til laminat), skifte vinduer, ytterdør, etterisolere loftet og skifte ut gjerde og hageport. Men jeg aner ikke hva slags verktøy jeg trenger eller hvordan jeg gjør det. 

Jeg ser også for meg at om jeg gjør noe feil blir det veldig kostbart (for eksempel sager panel feil). 

Gi meg alle tips du har, og desto mer konkret desto bedre (siden jeg er ganske så nybegynner :) )! Takk! 

Anonymkode: 7609f...ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del av det der, fks nye vinduer, panel og isolasjon på loftet bør du ha folk som kan det. 

Du risikerer store fukt og råteskader om du gjør det feil.

Anonymkode: a7b32...8f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ein del kan du lett prøve deg fram på sjølv, som feks gulvet, mens noko vil eg anbefale å ha med deg ein som kan det til å vise skikkelig først :)

Men bruk YouTube og Google for alt det er verdt, og prøv deg fram! Når eg lærte meg å legge lister tok eg ei gamal list og øvde meg på ulike vinklar og hjørner fleire gongar før eg byrja på dei nye listene feks. :) Vanskeleg å komme med konkrete råd og verktøy då det var ein del ulikt arbeid på lista di, men begynn i det små og ta deg god tid! Kjenner du ein handy person så spørr om litt start hjelp kor du kan bli vist litt dersom du er usikker 😊

Anonymkode: 1e083...16d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

panel

Innvendig panel? Kan jeg få råteskader om jeg gjør det feil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når eg lærte meg å legge lister tok eg ei gamal list og øvde meg på ulike vinklar og hjørner fleire gongar før eg byrja på dei nye listene feks.

Ah, jeg har nettopp fjerna en list på badet og klarer ikke å få den opp igjen samme hva jeg gjør! Kanskje du har noen tips? Det er fliser på veggen, så kan ikke spikre der, og det lista var festet med fra før var noe veldig tynne greier, omtrent som synåler, og det hang liksom mellom taket og veggen. Vet ikke hva det heter, og de er så tynne at de ikke kan spikres på. 

Skrevet

En del av denne jobben krever at du forstår hvordan hus er bygget opp og kan problemløse for å hindre fukt, råte osv. Alle hus er ulike. Man kan lese seg opp på en del av det på nett. 

Anonymkode: 302fb...c42

• Liker 1
Skrevet

Byggebolig.no er kjekt. 

Anonymkode: 6c05e...c4c

• Liker 3
Skrevet

Vi har brukt enkle løsninger som smartpanel feks. En på vegg, skru fast og klikk deg videre

Anonymkode: 996c1...814

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har brukt enkle løsninger som smartpanel feks. En på vegg, skru fast og klikk deg videre

Anonymkode: 996c1...814

Jeg vil gjerne sette opp smartpanel. Men hvordan gjør man det? Hvordan lærte dere dere det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil gjerne sette opp smartpanel. Men hvordan gjør man det? Hvordan lærte dere dere det?

Denne viser montering av smartpanel rett på stendere. Man finner helt dikkert flere videoer som viser montering på utlekting, eksisterende vegg etc.

• Liker 3
Skrevet

Det meste av oppussing er veldig enkelt. Bruk YouTube hvis du står fast. Du kan også stille spørsmål på f.eks. byggebolig.no.

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal mye til, men pass på å ikke ødelegge eller perforere plast som er lagt i veggen. Uansett, som andre har sagt, bruk tid og planlegg (vha yt og lign) først. Edit: Om du endrer tykkelsen på isolasjonen i veggen (i yttervegger og mot kalde rom) så skal du vite hva du gjør. 

Endret av skrue
Skrevet

Bruk YouTube, og start på mindre viktig rom. Så tar du de mest brukt rommen etter hvert. 

Anonymkode: cd5ed...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skal pusse opp huset mitt, og det hadde vært fint om jeg kunne gjøre noe selv. Derfor spør jeg dere som kan det: Hvordan kan jeg lære meg det?

Nå kan jeg helt elementære ting, dvs male, sparkle, skru i skruer, sette sammen møbler. Jeg har lyst til å legge panel på stueveggene, skifte et golv (fra vinylbelegg til laminat), skifte vinduer, ytterdør, etterisolere loftet og skifte ut gjerde og hageport. Men jeg aner ikke hva slags verktøy jeg trenger eller hvordan jeg gjør det. 

Jeg ser også for meg at om jeg gjør noe feil blir det veldig kostbart (for eksempel sager panel feil). 

Gi meg alle tips du har, og desto mer konkret desto bedre (siden jeg er ganske så nybegynner :) )! Takk! 

Prøv og feil. Lær deg hvordan du måler, merker og kutter slik at du ender opp med noe som er like langt som det du måler. Blyantstreken tar plass, det samme gjør sagbladet, d.v.s. at resultatet blir noen millimeter feil hvis du ikke er påpasselig med dette. Hvis du skal ha noe som er en meter langt og måler opp 1 meter og setter streken akkurat på 1 meter så må du sette sagbladet slik at du fjerner halve streken, men hvis du setter merket slik at det er akkurat ved siden av den lengden du skal ha så må du sette sagen slik at du fjerner hele streken. Finn en metode som fungerer og hold deg konsekvent til den. Prøv deg på noen gamle bord eller lister. Hvis du ikke skal ha listefritt så kan du gjemme små avvik bak listene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 18.09):

Ah, jeg har nettopp fjerna en list på badet og klarer ikke å få den opp igjen samme hva jeg gjør! Kanskje du har noen tips? Det er fliser på veggen, så kan ikke spikre der, og det lista var festet med fra før var noe veldig tynne greier, omtrent som synåler, og det hang liksom mellom taket og veggen. Vet ikke hva det heter, og de er så tynne at de ikke kan spikres på. 

Det er nok dykkerter. Trenger dykkertpistol for å feste lister med det. Alternativt kan du bruke lim, det blir  billigere. Spør på et byggvarehus hva de anbefaler av lim. ;)

Anonymkode: 574e8...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 18.06):

Nei. Det er piece of cake. Bare pass på å få skjøten på en lekt og å ha noen lengder med hele bord mellom de lengdene med skjøt. 

Anonymkode: 021b5...dcf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er piece of cake. Bare pass på å få skjøten på en lekt og å ha noen lengder med hele bord mellom de lengdene med skjøt. 

Altså, du får ikke råteskader uansett hvordan du gjør det. Det jeg kom med var bare tips på hvordan du setter det opp.

Skrevet

Start med enkle ting som gulv og panel. Start i et rom du ikke bryr deg om. Du blir flinkere etterhvert, og når alt annet er ferdig kan du ta prøverommet på nytt igjen 🤗

Der har også hjulpet meg mye å bygge møbler, plantekasser, sofabord, reoler, kjøkkenøy etc. Blir det stygt så henger det ikke fast i veggen liksom. Man får mye forståelse for byggematerialer når man gjør det.

Anonymkode: 35d2e...ff2

Skrevet

Google er redningen. Og youtube. Google akkurat det du spør om her, feks: "Hvordan legger jeg nytt gulv" og "Hvilket verktøy trenger jeg for å legge laminat" +++ Mange skjønner ikke at de kan formulere setninger i google. 

Ellers er tipset: Prøv deg frem. Jeg måtte legge gulv for andre gang på to år, gjorde det feil første gang 😅 Men det lærte jeg masse av, så da jeg kjøpte nytt hus la jeg gulv selv uten problem! 

Annet supertips: LEI VERKTØY! Ikke kjøp billig. Lei skikkelig verktøy så får du prøvd litt forskjellig og finner ut hva du liker og ikke. Jeg fikk låne masse verktøy av en snekker noen uker i fjor, og fy søren det gjorde jobben enklere! 

Anonymkode: aa9a8...c46

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...