lady90 Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har fått litt feber, bare 38,5 foreløpig men stiger sikkert utover kvelden. Tenkte ta en ibux for å lindre symptomene, er så kjipt å fryse og svette om hverandre og være så slapp, har et sykt og et friskt barn jeg må ta meg av også. Er det slik at en ibux forlenger sykdommen eller er det en myte? Sover så dårlig med feber normalt så vil gjerne ta en. Er dog alltid forsiktig med smertestillende ellers, tar det bare lår jeg må.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har egentlig ikke hørt at paracet forlenger feber, men likevel alltid tenkt at det er best om feberen bare får det ut, om det gir mening. Jeg pleier alltid å vente til det er helt krise med å ta, men om det hjelper deg mye på formen så ville jeg tatt en. Anonymkode: 7e662...d17 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Fant dette: https://www.legemiddelhandboka.no/T19.1/Feber,_kvalme,_svimmelhet_m.m. Sitat Legemiddelbehandling: Feber er en del av kroppens forsvarsapparat mot infeksjoner og febernedsettende behandling ansees ikke hensiktsmessig ved temp. < 40°, unntatt ved tidligere feberkramper og dersom man ønsker å utnytte den analgetiske effekten. Aktuelle midler: paracetamol (førstevalg, særlig til barn), ibuprofen, eventuelt acetylsalisylsyre (kun til voksne). Det er bedre med hyppige og mindre doser enn større doser og lengre intervaller. Sitat Som nevnt ovenfor skal man i utgangspunktet være noe tilbakeholden med å behandle feberen i seg selv uten at det er ledd i behandlingen av selve sykdommen som er årsak til feberen. Feberresponsen er en del av infeksjonsforsvaret. Febernedsettende behandling kan maskere utvikling av alvorlig sykdom. Vanligvis er det ingen grunn til å forsøke å redusere kroppstemperaturen før feberen er over 40°C. I noen tilfeller kan imidlertid febernedsettende legemidler være indisert og spesielt hos barn. Anonymkode: 790e0...c84 2
Kalevala Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Ikke i seg selv, men hvis du føler deg bedre med medisin og så gjør ting du ikke hadde orket uten, kan det jo være at det tar lengre tid å bli frisk enn om du bare hadde hvilt. Men, det er ikke alltid realistisk å gjøre det optimale. Det er jul, du har barn å ta deg av, og de fleste i din situasjon ville nok tatt medisin for å fungere sammen med familien. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Når du tar febernedsettende vil jo feberen forsvinne. Feberen er kroppens måte å kverke infeksjonen på, så ja, du forlenger sykdommen ved å ta febernedsettende. Men om du er skikkelig dårlig og har barn å ta deg av, så er det bare å ta paracet. Om sykdommen varer en halv dag lenger, men du er i bedre form ved å ta paracet, så tenker jeg at du vinner en del på den paraceten. Anonymkode: a4575...f52 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå