AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Del Skrevet 27. desember 2022 Baby er 9 mnd så det burde ikke være nødvendig å spise så ofte om natten som h*n gjør. Men hvordan skal man egentlig slutte når baby spiser veldig ofte? Natten er vanligvis fra 7 til 6-7 sånn omtrent, og på den tiden våkner hun og spiser 6-12 ganger. Sover ingen lange strekk, maks 2 timer i strekk. Det blir jo veldig brå overgang å gå helt uten mat fra leggetid til morning? Og jeg vil jo få veldig spreng da? Går aldri så lenge uten å amme.. Alt jeg har lest om å slutte er babyer som spiser 1-2 ganger om natten.. Pleier man å fortsette å amme på kveldsoppvåkningene og så feks starte med å ikke gi pupp feks 23-06? Eller prøver jeg å vente x timer mellom hver gang eller hva skal jeg gjøre? Sorry om dette er et veldig dumt spørsmål men skjønner ikke helt hvordan jeg best skal gå frem så vi kan få det til. Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Del Skrevet 27. desember 2022 Det beste er jo å trappe ned, når du ammer såpass hyppig på natt. Kutt en og en amming feks, og prøv å drøye tiden mellom hver amming. Men ikke forvent at det blir enkelt, det kan bli en prøvelse, men man må stå i det. Hvordan spiser baby på dagen og før leggetid? Er hun interessert i fast føde? Anonymkode: 1b6fd...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Del Skrevet 27. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det beste er jo å trappe ned, når du ammer såpass hyppig på natt. Kutt en og en amming feks, og prøv å drøye tiden mellom hver amming. Men ikke forvent at det blir enkelt, det kan bli en prøvelse, men man må stå i det. Hvordan spiser baby på dagen og før leggetid? Er hun interessert i fast føde? Anonymkode: 1b6fd...878 Ammer iløpet av dagen + før leggetid. Spiser 3 måltider hver dag, grøt og middagsmat og iblant brødskive og liknende.. Litt små porsjoner kanskje (en full porsjon grøt + et glass iløpet av en dag er ca mengde. Eller grøt + brød/egg/avokado + halvt eller 2/3 glass mat). Mulig vi må trappe opp og gi ennå mer mat. Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbuefisk Skrevet 27. desember 2022 #4 Del Skrevet 27. desember 2022 Hvis det ikke er helt krise for deg, så ville jeg sett det ann litt til. Begge mine gutter har vært som din baby og våknet minst hver andre time for amming i mange mnd. Første sluttet ganske brått med nattamming på eget initiativ ved ni mnd. Andre er 11 mnd, og er nå nede i 2-3 halvhjertet ammestunder ila natta, også etter hans eget ønske. Tipper vi er ferdige med nattamming når han bikker året. Så det kan godt hende problemet løser seg helt av seg selv Hvis du virkelig har lyst til å/må slutte nå så er nok en planlagt nedtrapping veien å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Del Skrevet 27. desember 2022 42 minutter siden, Regnbuefisk said: Hvis det ikke er helt krise for deg, så ville jeg sett det ann litt til. Begge mine gutter har vært som din baby og våknet minst hver andre time for amming i mange mnd. Første sluttet ganske brått med nattamming på eget initiativ ved ni mnd. Andre er 11 mnd, og er nå nede i 2-3 halvhjertet ammestunder ila natta, også etter hans eget ønske. Tipper vi er ferdige med nattamming når han bikker året. Så det kan godt hende problemet løser seg helt av seg selv Hvis du virkelig har lyst til å/må slutte nå så er nok en planlagt nedtrapping veien å gå. Det tar jo på å vekkes så ofte i løpet av natta, det er jo hovedgrunnen til at jeg vil slutte at alle sier at om man slutter med det så vil baby våkner mindre.... Kan telle på 1 hånd antall ganger jeg har sovet mer enn 2 timer sammenhengende siden baby var 3,5 mnd. Har vært tilbake på jobb en stund og sliter litt med konsentrasjon og hukommelse. Er redd hun ikke vil slutte å våkne av å slutte å amme da og at det bare vil gjøre alt verre siden det vil ta lenger tid å få henne til å sove igjen.. nå samsover vi sånn at det er lettest mulig å amme uten å måtte opp av senga. (Skulle gjerne hatt baby over i egen seng og få litt bedre plass og ligge litt mer behagelig også men orker ikke stå opp hver gang hun våkner sånn det er nå) Føler alle sier man må slutte med mat om natta etter 6-7 mnd.. Spurte fastlegen om man kan sjekke baby for noe for å se om det er grunn til hyppige oppvåkninger og fikk bare beskjed om at jeg måtte slutte å nattamme først. Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Del Skrevet 27. desember 2022 Kan pappa/medmor gi flaske med vann? iallfall en av gangene? La barnet sove på eget rom og la partner ta seg mer av natten siden vedkommende er i perm og du tilbake på jobb? Anonymkode: 72a39...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbuefisk Skrevet 27. desember 2022 #7 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det tar jo på å vekkes så ofte i løpet av natta, det er jo hovedgrunnen til at jeg vil slutte at alle sier at om man slutter med det så vil baby våkner mindre.... Kan telle på 1 hånd antall ganger jeg har sovet mer enn 2 timer sammenhengende siden baby var 3,5 mnd. Har vært tilbake på jobb en stund og sliter litt med konsentrasjon og hukommelse. Er redd hun ikke vil slutte å våkne av å slutte å amme da og at det bare vil gjøre alt verre siden det vil ta lenger tid å få henne til å sove igjen.. nå samsover vi sånn at det er lettest mulig å amme uten å måtte opp av senga. (Skulle gjerne hatt baby over i egen seng og få litt bedre plass og ligge litt mer behagelig også men orker ikke stå opp hver gang hun våkner sånn det er nå) Føler alle sier man må slutte med mat om natta etter 6-7 mnd.. Spurte fastlegen om man kan sjekke baby for noe for å se om det er grunn til hyppige oppvåkninger og fikk bare beskjed om at jeg måtte slutte å nattamme først. Anonymkode: 15066...680 Førstemann fortsatte å våkne like mye uten ammingen, dessverre. Søvnen ble gradvis bedre, men det tok laaaang tid. Vi samsov til 18 mnd, han sov natta gjennom første gang ved 2,5 år 😕 nå er han litt over tre og sover som en engel da, så det gikk bra til slutt. Husker jeg ble så lei av at alle maste om den nattammingen. Jeg kjente jo mitt barn, og var 98% sikker på at han ikke våknet pga ammingen. Og jeg fikk rett i det. Skulle ønske det var flere som hadde fokusert på at alle friske barn lærer å sove selv, på akkurat samme måte som de lærer å gå og å snakke. Noen er bare seinere ute enn andre. Lykke til uansett! Det er tungt mens det står på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Del Skrevet 27. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kan pappa/medmor gi flaske med vann? iallfall en av gangene? La barnet sove på eget rom og la partner ta seg mer av natten siden vedkommende er i perm og du tilbake på jobb? Anonymkode: 72a39...54e Vi har litt liten leilighet og barnet er glad i pappa på dagtid og koser seg med ham i perm, men hylskriker intenst om han forsøker å ta henne på natta.. Hun tar flaske da så vi har tenkt på det, men det tar lenger tid å ordne en flaske melk på natt enn det tar meg å amme, så det er vel grunnen til at vi ikke har gjort det. Siden jeg våkner uannsett, er ikke noe annet sted jeg kan sove. Han kan heller ikke bære like mye som meg som er det eneste som roer henne, pga en skade. Vi har ikke forsøkt å tilby vann men det skal vi prøve (Og selv om det er slitsomt å være trøtt på jobb er det nesten verre å være trøtt i perm for hun er VELDIG aktiv og krever mye aktivisering 😅 Men vi kunne godt ha fordelt det litt mer ja men har ikke fått det til) Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Del Skrevet 27. desember 2022 4 minutter siden, Regnbuefisk said: Førstemann fortsatte å våkne like mye uten ammingen, dessverre. Søvnen ble gradvis bedre, men det tok laaaang tid. Vi samsov til 18 mnd, han sov natta gjennom første gang ved 2,5 år 😕 nå er han litt over tre og sover som en engel da, så det gikk bra til slutt. Husker jeg ble så lei av at alle maste om den nattammingen. Jeg kjente jo mitt barn, og var 98% sikker på at han ikke våknet pga ammingen. Og jeg fikk rett i det. Skulle ønske det var flere som hadde fokusert på at alle friske barn lærer å sove selv, på akkurat samme måte som de lærer å gå og å snakke. Noen er bare seinere ute enn andre. Lykke til uansett! Det er tungt mens det står på. Det er jo det jeg føler, men samtidig så må jeg iallfall prøve for ellers så kan jo alle bare fortsette å si "men du har jo ikke prøvd, det MÅ være fordi du samsover/nattammer at baby våkner så ofte" 😵 Også håper jeg jo at jeg tar feil og at hun kan begynne å sove litt lenger av gangen. Har mistenkt at hun har stille reflux eller annet som gjør vondt når hun sover som ammingen lindrer (for det meste blid og fornøyd på dagtid og spiser sjeldnere da) men det er vel uannsett ikke så mye å gjøre med akkurat det selv hvis man klarer å få en diagnose. Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbuefisk Skrevet 27. desember 2022 #10 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er jo det jeg føler, men samtidig så må jeg iallfall prøve for ellers så kan jo alle bare fortsette å si "men du har jo ikke prøvd, det MÅ være fordi du samsover/nattammer at baby våkner så ofte" 😵 Også håper jeg jo at jeg tar feil og at hun kan begynne å sove litt lenger av gangen. Har mistenkt at hun har stille reflux eller annet som gjør vondt når hun sover som ammingen lindrer (for det meste blid og fornøyd på dagtid og spiser sjeldnere da) men det er vel uannsett ikke så mye å gjøre med akkurat det selv hvis man klarer å få en diagnose. Anonymkode: 15066...680 Du MÅ ingenting "Alle andre" har absolutt lov til å si hva de vil, men dere som foreldre bestemmer. Men du kan jo bare prøve hvis du har troen. Kan jo for all del hende at du er heldig og det blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Del Skrevet 27. desember 2022 5 minutter siden, Regnbuefisk said: Du MÅ ingenting "Alle andre" har absolutt lov til å si hva de vil, men dere som foreldre bestemmer. Men du kan jo bare prøve hvis du har troen. Kan jo for all del hende at du er heldig og det blir bedre! Takk for litt støtte ❤️ Godt å høre at din begynte å sove til slutt iallfall Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Del Skrevet 27. desember 2022 Minste spiste like hyppig frem til jeg kuttet helt ut nattamming og baby og far sov på eget rom. Noe nedtrapping fungerte ikke - så lenge puppen var der var det hyppig spising. (Vi samsov). Det hjalp dessverre ikke på sovingen, marginalt lengre strekk uten oppvåkning. Anonymkode: c9a4a...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Del Skrevet 27. desember 2022 Har dere et soverom til? Noen netter med baby og far på eget rom pleier å hjelpe. Da lukter baby ikke melken av deg, sånn som den gjør når dere samsover. Men går kanskje ikke hvis far ikke kan løfte. Anonymkode: 0a47f...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Del Skrevet 27. desember 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Minste spiste like hyppig frem til jeg kuttet helt ut nattamming og baby og far sov på eget rom. Noe nedtrapping fungerte ikke - så lenge puppen var der var det hyppig spising. (Vi samsov). Det hjalp dessverre ikke på sovingen, marginalt lengre strekk uten oppvåkning. Anonymkode: c9a4a...dc5 Kjipt det ikke hjalp 😕 Hva gjorde far for å få baby til å sove igjen? Min er veldig vant til å bli ammet tilbake i søvn.. (Det funker jo også bra de fleste gangene hun våkner) Fikk du spreng når du plutselig sluttet? 49 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere et soverom til? Noen netter med baby og far på eget rom pleier å hjelpe. Da lukter baby ikke melken av deg, sånn som den gjør når dere samsover. Men går kanskje ikke hvis far ikke kan løfte. Anonymkode: 0a47f...5ee Har dessverre ikke noen andre soverom men kan jo sove på sofaen eventuelt. Baby våkner hyppig om jeg ikke er i rommet også da, iallfall fra hun legger seg til jeg legger meg.. så tror ikke bare melkelukt er grunn til oppvåkning. Men har ikke testet at hun sover uten meg etter midnatt. Og ja far kan ikke bysse masse på natt da funker han ikke på dagtid og det er litt essensielt at han gjør når han er alene hjemme med henne 😄 Anonymkode: 15066...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 27. desember 2022 #15 Del Skrevet 27. desember 2022 Tipper som andre her sier at det vil ha mye å si å få deg og melkelukten litt på avstand på natten! Merker stor forskjell motsatt vei her. Gutten min lå i bedside crib til han bikket 3 mnd og våknet kun 1-2 ganger for amming på natt. Plutselig begynte han å nekte å ligge i bedside så vi har endt opp med å samsove da han har behov for nærheten.. men med nærheten kommer puppene og lukta. Nå våkner han minst annenhver time for amming etter jeg har lagt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå