Gå til innhold

Innafor å late som jeg sover og ikke hører baby gråte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt alle nettene. Baby får MME tre ganger i løpet av natten. I tillegg blir han skiftet på minst en gang. 

Mannen våkner ikke. Våkner ikke av gråt, av at jeg styrer med baby i sengen og gir flaske, slår på et lite lys osv. Mannen sier han kan hjelpe til, men da må jeg vist vekke han først. Har forsøkt det, men da virker det som han har glemt hva han har sagt. Virker sur og gretten. 

Anonymkode: 963d7...587

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke ignorere babyen. Hva godt skulle det føre med seg mener du når han ikke våkner av gråt? 

Anonymkode: b2634...19f

• Liker 10
Skrevet

Riv av han dyna og legg dyna vekk så han ikke får tak i den. Kanskje han hører bedre uten den på?🤭

(Hvis dere bruker dyne da😅)

Anonymkode: b8a29...915

• Liker 3
Skrevet

Har en mann som heller ikke våknet sist, men det stod heldigvis ikke på viljen når han først våknet. Han ble aldri sur, så det er vel den store forskjellen. Det var også lettere for meg å slippe å gå ut av senga osv når han kunne ta det selv om jeg måtte vekke han, jeg sliter mer med å sovne enn han.

Anonymkode: c2038...c7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig skal du ikke ignorere babyen. Hva godt skulle det føre med seg mener du når han ikke våkner av gråt? 

Anonymkode: b2634...19f

Jeg tenkte at kanskje han da vil våkne og få litt "sjokk" og forstå at det er begges ansvar å passe på baby på natten, hvert fall i helgen når han har fri. En natt var jeg litt dårlig og måtte på do. Hørte gråt. Trodde kanskje han tok han opp, men da jeg kom ned sov han. Da var det bare å trøste og gi flaske med en gang. Jeg har merket at han kan grynte litt eller bevege seg litt når hun gråter, akkurat som han i søvne får .ed seg at det er noe, men ikke gir det oppmerksomhet. Jeg hadde håpt at et sånt "sjokk" av gråt og sovende meg, kanskje kunne bidratt til at han føler litt ansvar hvis han hører lyd på natten.

Anonymkode: 963d7...587

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde ikke overrasket meg om han later som han sover og ikke hører fordi han vet du tar det. Hadde lett lata som jeg sov. 

Anonymkode: 70bc5...26d

• Liker 12
Skrevet

Avtal på forhånd at denne natten skal han ta. Og at han er enig i det så han vet at han må våkne (stor forskjell på å vite at man er "på vakt" enn å vite at noen andre tar det). Sett babycall på full volum ved siden av puten hans. Sov på annet rom?

Nei du skal ikke la baby gråte såklart. Om han ikke står opp og tar baby må du jo gjøre det men også ta en prat med ham at han MÅ respondere kjappere på babys behov.

Eventuelt får du ta nettene og han gjøre noe annet, det har vi gjort for jeg orker ikke deale med trøtt sur fyr om natta som skal forsøke å ta baby mens jeg bare ligger våken og irriterer meg over at han ikke "klarer" det. Men min baby vil helst bare amme amme amme på natta da så blir litt annerledes, ville nok stått litt mer på for å dele nettene om min drakk MME. 

Anonymkode: f25b0...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Forventer dere at far skal ta baby på natten hvis han går på jobb..? Du har ikke skrevet noe om det eller alder på babyen, så jeg bare spør. I mitt hode er det i hvertfall selvsagt at far får sove når han skal på jobb… så kan han heller ta en natt i helgen når han har fri. Dere kan jo avtale det på forhånd. Da har han ingenting å bli gretten for når han blir vekket av deg

Anonymkode: 54b60...f36

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forventer dere at far skal ta baby på natten hvis han går på jobb..? Du har ikke skrevet noe om det eller alder på babyen, så jeg bare spør. I mitt hode er det i hvertfall selvsagt at far får sove når han skal på jobb… så kan han heller ta en natt i helgen når han har fri. Dere kan jo avtale det på forhånd. Da har han ingenting å bli gretten for når han blir vekket av deg

Har du lest? Hun skrev jo at det gjaldt helgen. Og bare så det er sagt; det er jobb å passe på en baby en hel dag og. Kan være greit å ikke være å trøtt at man sovner mens man skal passe på et levende vesen.

Anonymkode: 0ba79...d72

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette går jo bare ut over barnet så ikke den beste løsningen. Snakk med hverandre om dette på dagtid, om at du kan vekke han på natten når du allerede er våken, hvis det er til hjelp med et stykk halvslakt av en mann på dagtid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du barn selv? Selvfølgelig skal far også ta sin del av nattevåk. Å sørge for baby er begges ansvar. 

Anonymkode: 88d9c...152

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem mener du skal ta ungen om natta når begge er tilbake i arbeid? Ingen av de?

Anonymkode: 618ec...339

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han tar innimellom babyen selv om han skal på jobb. Men vi har faste dager. Og faste rutiner. Så alle vet når de skal opp. Hadde ikke vært aktuelt og la babyen hylgråte for å prøve gjøre noe statement mot den andre. Da får man kommunisere. 

Anonymkode: aaad3...418

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, sele skal far dele natten med mor selv om han skal på jobb! Småbarnsforeldre kan glemme å sove fulle netter selv om de skal på jobb neste dag, nå har de ansvar for barn og at begge to får nok hvile. Hva tror du mor skal neste dag, sove på sofaen og slappe av? Nei, hun skal se etter baby, det er utrolig slitsomt og krever at man får i det minste noe søvn. Dessuten - alle de som sier far må sove fordi han skal på jobb - pipa får en annen lyd når far har perm og mor skal på jobb, da er det visst helt  greit at mor må ta om så hele natten selv. 

Anonymkode: 1d543...fb4

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, sele skal far dele natten med mor selv om han skal på jobb! Småbarnsforeldre kan glemme å sove fulle netter selv om de skal på jobb neste dag, nå har de ansvar for barn og at begge to får nok hvile. Hva tror du mor skal neste dag, sove på sofaen og slappe av? Nei, hun skal se etter baby, det er utrolig slitsomt og krever at man får i det minste noe søvn. Dessuten - alle de som sier far må sove fordi han skal på jobb - pipa får en annen lyd når far har perm og mor skal på jobb, da er det visst helt  greit at mor må ta om så hele natten selv. 

Anonymkode: 1d543...fb4

Dette. Man må være på hele tiden. Det er en jobb å ta vare på en baby 24/7 hvis alt skal falle på mor. Natt og dag. Det er bare en selvfølge at far skal ta litt av natta her i huset - for oss begge. Og hvis jeg har vært syk, har han også tatt mer :) 

Anonymkode: aaad3...418

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det forventer vi.

Med mindre både mor og far synes det er en god ordning at kun én av dem tar babyen på nettene så deler man, evt hvis en av dem har en jobb hvor det er en forutsetning å være helt opplagt. Både mannen min og jeg er enige om at det er MYE enklere å gå på jobb med lite søvn enn å være hjemme med en gråtende baby.

Anonymkode: 9b1d7...857

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja tar det som en selvfølge at han bidrar selv om han skal på jobb. Vi er to om å bli foreldre, og det har ikke vært noe rom for meg å hverken slappe av eller sove noe særlig på dagtid med noen av mine. Hadde han vært kirurg eller hatt et yrke hvor det var superviktig med konsentrasjon og finmotorikk hadde det vært noe annet, men det har han ikke. 

Når det er sagt, han bidro der det var behov og ikke bare for å gjøre det. For vår del var det bleieskift, fordi han kunne sove, skifte bleie og sovne på under 5 minutter uten å merke at han hadde vært våken engang mens jeg gjerne brukte 1 time på å sovne igjen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det forventer vi.

Med mindre både mor og far synes det er en god ordning at kun én av dem tar babyen på nettene så deler man, evt hvis en av dem har en jobb hvor det er en forutsetning å være helt opplagt. Både mannen min og jeg er enige om at det er MYE enklere å gå på jobb med lite søvn enn å være hjemme med en gråtende baby.

Anonymkode: 9b1d7...857

Haha enig, synes det var en befrielse å kunne gå trøtt på jobb og drikke masse kaffe og få gjøre noe jeg kan på rams enn å sitte og underholde baby i en alder hvor den ikke kom seg noen veg og var pisse sur pga det 🤪

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ups, stakk handa i et vepsebol forstår jeg. Jeg stilte bare TS et spørsmål. Setter ikke pris på surmaga svar fra andre om jeg har barn selv. Men ja; det har jeg. Jeg tar nettene, og for meg er det en selvfølge at den som er hjemme i perm gjør det. Men jeg har ikke barn som krever timesvis med byssing og bæring, eller som har 10 oppvåkninger hver natt. Jeg kan forstå behovet for å dele på nettene hvis man har en veldig krevende baby. Og til deg som spør hvem som skal ta baby når begge er tilbake i jobb; det er da vitterlig ikke den situasjonen som er problemstillingen her.

Skrevet

Nå veit jeg ikke hvor lite dette barnet er! Men hvis det er et spedbarn så må det IKKE ligge å gråte unødig lenge… Det er direkte skadelig for hjernen og man kan ende opp med å få barn som mangler empati og sosiale antenner/problemer med sosialisering…. 🥲 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...