Gå til innhold

Det å skille mellom fødselsdepresjon og bivirkning av cerazette? Noen med er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på snart 3 mnd. De første ukene var det litt tøffe med en baby med mageondt og uro, og som førstegangsmamma . Har hele tiden vært åpen med H.S på helsestasjon og hatt samtaler. Det har etterhvert føltes litt bedre.

Men for 3,5 uke siden startert jeg på minipillen (cerazette) og etter kun få dager fikk jeg sterke humørsvingninger (stakkars samboeren min), nedstemthet og en følelse at jeg ikke føler meg bra inni meg. Dette gjør at jeg noen dager ikke føler så mye glede selv om jeg dekker alle behov til baby og leker og smiler til hun.

Er det noen som har samme erfaring etter å ha startet på cerazette og følte seg nedstemte?

Hvordan skille om det kun er bivirkning eller fødselsdepresjon? 

ts.

Anonymkode: f7173...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle i overskriften stå:

«Det å skille mellom fødselsdepresjon og bivirkning av cerazette? Noen med erfaringer?»

ts

Skrevet

Vanskelig å si. Det er jo en del kvinner som føler de får negative bivirkninger av prevensjon. Jeg tror at jeg hadde gitt det noen uker til og sett an. Hvis det ikke endrer seg så går det jo an å slutte igjen og se hva som skjer da? Og prat med noen om det.

Anonymkode: 4fc70...965

Skrevet

Flere med innspill/erfaringer?

ts

Skrevet

Jeg ble som du beskriver etter jeg startet på cerazette igjen etter graviditeten. Ga det to mnd på pillen, angrer på jeg ikke sluttet før. Kan ikke bruke prevensjon annet enn kondom eller unngå sex rundt eggløsning. Men det er jo ingen sikker måte. Er nå gravid igjen(planlagt) men tenker å starte på kobberspiral etter dette svangerskapet. Selv om det fører til større mensentrasjonsblødninger. Heller det enn å tukle med psyken min

Anonymkode: a7227...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ble som du beskriver etter jeg startet på cerazette igjen etter graviditeten. Ga det to mnd på pillen, angrer på jeg ikke sluttet før. Kan ikke bruke prevensjon annet enn kondom eller unngå sex rundt eggløsning. Men det er jo ingen sikker måte. Er nå gravid igjen(planlagt) men tenker å starte på kobberspiral etter dette svangerskapet. Selv om det fører til større mensentrasjonsblødninger. Heller det enn å tukle med psyken min

Anonymkode: a7227...159

Takk for at du deler din erfaring.

Hvor lang tid etter du sluttet merket du bedring?

ts

Skrevet

Flere som vil dele erfaring/innspill?

ts

Skrevet

Jeg opplevde såpass ille bivirkninger av cerazette at jeg rapporterte det. Humøret mitt ble 100 ganger forsterket av den og jeg følte jeg ikke klarte å kontrollere det lenger og var redd for hva jeg ville være i stand til. F eks tanken på å kaste kolikkungen ut av vinduet. Jeg var høyt og lavt og synes det er sterkt kritikkverdig at det skrives ut hormoner uten noe form for informasjon når man allerede er hormonell etter et svangerskap og fødsel. Jeg har gått på microgrynon i alle år og aldri opplevd noe slik. Etter svangerskap nr 2 venta jeg til ungen var 4 mnd og startet på min faste p pille igjen.

Anonymkode: 4550b...e41

Skrevet

Ts her.

Jeg tok siste dose på cerazette for to dager siden men har fortsatt symptomer slik som humørsvingninger og nedstemthet.

Tok det lang tid før dere som sluttet med cerazette ble bra igjen?

Skrevet

Tok ca 2-4 uker før bivirkningene av cerazette gikk bort for meg. Ble lettere for hver dag. Angrer så sykt på at jeg begynte igjen så tidlig etter fødsel, så skjønner deg godt. 

Her skal vi ha en til, men så sier mannen at han med glede steriliserer seg for meg slik at jeg slipper å gå mer på piller. Så han merker godt forskjellen på meg med og uten, han også!

Anonymkode: 2dfed...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...