Gå til innhold

Hvordan lære seg å like meditasjon? Det er så kjedelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av sykdom har jeg fått anbefalt å drive med meditasjon. Skal visstnok være sunt for det parasympatiske nervesystem. Flott det, men det er så gudsjammerlig kjedelig.
Jeg gjør det antagelig ikke rett, regner med det er derfor jeg synes det er så kjedelig?
For jeg begynner å tenke på hvilke morsomme ting jeg kan gjøre etterpå. Det er bare en plikt jeg må gjennom før jeg kan gjøre gøye ting. Hvordan lære seg til å ligge helt i ro uten å gjøre noenting og bare kjede seg? Jeg blir bare rastløs og tenker på alt det andre jeg mye heller vil drive med.  
Så, hvordan kan jeg lære meg å like meditasjon?

Anonymkode: 4e2f6...537

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke å logge å meditere uten veiledning. Start i det små, Finn deg videoer på YouTube eller lydfiler  i app, som varer 3-4 minutter. Evt kan du velge ut en sang du syns er ordentlig fin og bare lytte til den. Meditasjon skal være enkelt, får du det ikke til, gjør du det for avansert. Du kan gå ut døra å se etter eks fem grønne ting, deretter fem røde, fem skilt, tre gatekryss, tell antall garasjeporter, antall bokstaver i gateadressa di, lytt til fuglelyder, hører du noen andre lyder, ser du noen med rød lue etc etc. 

Anonymkode: ee015...e25

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg klarer ikke å logge å meditere uten veiledning. Start i det små, Finn deg videoer på YouTube eller lydfiler  i app, som varer 3-4 minutter. Evt kan du velge ut en sang du syns er ordentlig fin og bare lytte til den. Meditasjon skal være enkelt, får du det ikke til, gjør du det for avansert. Du kan gå ut døra å se etter eks fem grønne ting, deretter fem røde, fem skilt, tre gatekryss, tell antall garasjeporter, antall bokstaver i gateadressa di, lytt til fuglelyder, hører du noen andre lyder, ser du noen med rød lue etc etc. 

Anonymkode: ee015...e25

Åj, er alt dette også meditasjon? Takk for tips!

Den meditasjonen jeg har fått anbefalt er en spesifikk pusteøvelse. Selve pusteøvelsen er enkel, men det er bare så kjedelig å ligge der og skulle fokusere kun på pusten. Jeg blir ofte liggende å tenke på hva jeg heller ville brukt tiden på hvis jeg kunne gjøre noe annet. Vet ikke hvordan jeg kan lære meg å like å bare ligge der og "sløse" bort tiden hehe

Skrevet

Jeg tenker at mye av problemet her kanskje ligger i nettopp at du ønsker at det skal være hyggelig, eller spennende eller føles godt. Meditasjon, i alle fall av typen mindfulness, handler mer om å være hundre prosent tilstede i det man føler og opplever. Også om det man opplever er kjedsomhet. Under meditasjon kan man oppleve at selv smerte og kjedsomhet kan bli interessante fenomener å observere og bli kjent med.

Men det er selvsagt ikke lett hvis man stadig fortaper seg i tanker som løper av sted med konsentrasjonen. Da kan det være nyttig å fokusere på f.eks pusten, eller forskjellige telleøvelser. Selv synes jeg det er veldig nyttig å bruke en app som gir meg instruksjoner underveis. Det har gitt meg et fundament som jeg kan bruke når jeg mediterer noen minutter ellers også. Det finnes en drøss apper å velge mellom, jeg er veldig fornøyd med en som heter Waking Up. Den er veldig konkret og lett å følge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 16.04):

Åj, er alt dette også meditasjon? Takk for tips!

Den meditasjonen jeg har fått anbefalt er en spesifikk pusteøvelse. Selve pusteøvelsen er enkel, men det er bare så kjedelig å ligge der og skulle fokusere kun på pusten. Jeg blir ofte liggende å tenke på hva jeg heller ville brukt tiden på hvis jeg kunne gjøre noe annet. Vet ikke hvordan jeg kan lære meg å like å bare ligge der og "sløse" bort tiden hehe

Prøv yoga nidra

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags meditasjon er det du prøver på? 

Mindfulness er ganske poppis. Og der er hele poenget å være tilstede i det som skjer. Kjeder du deg? Så fint! Kjenn på hvordan det føles. Merk at du kjeder deg. Hvordan føles det i kroppen? Hva er det du tenker? osv. 

Om du forventer at meditasjon skal føles bra, bør du nok lese deg litt opp på det. 

Anonymkode: e485f...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...