Gå til innhold

Arvet hus, hvor fort kommer kreditorene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt søsken og jeg har arvet en bolig etter min fars dødsfall. Vi har ikke sendt inn skifteattesten til kartverket enda da jeg vet at min søsken har mye gjeld som hn ikke tør å fortelle meg om. Når kan jeg forvente at kreditorene kommer og tar pant i boligen? 

Anonymkode: ac079...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så snart den blir registret på dere så vil de komme og kreve halvparten . 
MEN de må gå til namsmann og det kan ta tid før det blir utleggspant så det skjer ikke over natta 

Anonymkode: 2d5c2...74a

• Liker 1
Skrevet

Selg den så fort som mulig!

Anonymkode: 56795...25e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mitt søsken og jeg har arvet en bolig etter min fars dødsfall. Vi har ikke sendt inn skifteattesten til kartverket enda da jeg vet at min søsken har mye gjeld som hn ikke tør å fortelle meg om. Når kan jeg forvente at kreditorene kommer og tar pant i boligen? 

De kan ikke ta din del av arven. Men kun fra din søster. 

Anonymkode: 76e91...ebb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kan ikke ta din del av arven. Men kun fra din søster. 

Anonymkode: 76e91...ebb

Men de kan ta pant i søsters del, og eventuelt kreve eiendommen tvangssolgt. Så dette påvirker TS også. 

Anonymkode: cb8cd...018

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de kan ta pant i søsters del, og eventuelt kreve eiendommen tvangssolgt. Så dette påvirker TS også. 

Derfor legg ut for salg så fort som mulig. 

Anonymkode: 6adca...08a

Skrevet

Da bør det jo være i søskenet sin interesse å få papirarbeidet i orden og selge sin andel av boligen raskest mulig for å innfri gjelden. :klo:

Anonymkode: 2d739...486

Skrevet

Det er vel heller ikke slik at kreditor skynder seg å kreve pant i boligen for å tvangsselge denne så lenge skyldner viser vilje til å gjøre opp for seg, da tvangssalg både er ressurskrevende for kreditor og man gjerne får en lavere salgspris for boliger ved tvangssalg. Søskenet til TS bør derfor kontakte kreditor(ene) og informere om arven og at boligen vil selges snarest mulig for å betale ned på gjelden.

I verste fall overtar jo kreditor en ideell halvpart av en bolig, siden TS eier den andre halvparten, og dette får man jo ikke stort for ved salg. Dersom TS ønsker å ta over hele boligen så bør jo en prosess ift. å kjøpe ut søskenet også igangsettes.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det skjer rimelig raskt.

Du har 2 valg, TS.

1. Du kjøper ditt søskens del av boligen og sikrer deg mot at andre tar pant i boligen.

1. Dere to selger boligen med en gang og deler pengene slik at kreditorene går kun etter ditt søskens penger og ikke dine.

Du vil ikke eie 50-50 en bolig med en kreditor. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Søsteren din kan jo frasi seg arven til fordel for barna sine evt. søsken dersom hun ikke har barn. Da får ikke kreditorene noe..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):I verste fall overtar jo kreditor en ideell halvpart av en bolig, siden TS eier den andre halvparten, og dette får man jo ikke stort for ved salg. Dersom TS ønsker å ta over hele boligen så bør jo en prosess ift. å kjøpe ut søskenet også igangsettes.

Feil. Kreditor kan kreve at hele boligen selges, og så kan TS kreve å kjøpe dem ut. 

Anonymkode: 9c59d...db5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Feil. Kreditor kan kreve at hele boligen selges, og så kan TS kreve å kjøpe dem ut. 

Dette vet du muligvis mer om enn meg, men hvorfor tvangsselges da ideelle halvparter av boliger? 🤷‍♀️ Dette medfører jo en langt lavere salgspris enn alternativet som du skisserer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilde?

Anonymkode: 4f87e...3f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De kan bare kreve tvangssalg av den ideelle andelen som søsteren eier, og som de har pant i 

Skrevet

Ordne at eiendom blir skiftet over på deg. Din søster kan fremdeles eie, dere kan lage dere en «kreditor fiendtlig» avtale dere i mellom, så lenge hun stoler på at du ikke kommer til å svindle henne. Det er ingenting i veien for at hun ikke får eiendommen, men at den går til deg, så lenge som hun får tilsvarende verdier.Verdier i forbindelse med eiendom får kreditorer innsyn i, andre ting, som kontanter etc får de ikke kloa i like lett, for de vet ikke om det. 

Anonymkode: 7d39f...e78

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 14.43):

Dere har ikke arvet boligen. Dere kan nemlig kreve å få utbetalt arven i penger

Uansett går ikke eiendomsretten til de enkelte eiendelene til avdøde over på arvingene før arvingene er enige om det, og før eiendomsretten har gått over til en eller flere arvinger, så kan selvsagt ikke arvingenes kreditorer søke dekning i disse eiendelene

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Dere har ikke arvet boligen. Dere kan nemlig kreve å få utbetalt arven i penger

Uansett går ikke eiendomsretten til de enkelte eiendelene til avdøde over på arvingene før arvingene er enige om det, og før eiendomsretten har gått over til en eller flere arvinger, så kan selvsagt ikke arvingenes kreditorer søke dekning i disse eiendelene

Kreve å få utbetalt arven i penger, fra hvem? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette vet du muligvis mer om enn meg, men hvorfor tvangsselges da ideelle halvparter av boliger? 🤷‍♀️ Dette medfører jo en langt lavere salgspris enn alternativet som du skisserer. 

Sameier har forkjøpsrett og kan tre inn i høyeste bud. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kilde?

Anonymkode: 4f87e...3f6

Sameieloven.

Anonymkode: 80001...a18

Skrevet
Gidavmeg skrev (22 minutter siden):

Kreve å få utbetalt arven i penger, fra hvem? 

Fra den eller de som har ansvaret for å gjennomføre arveoppgjøret 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Fra den eller de som har ansvaret for å gjennomføre arveoppgjøret 

Ja og hvem tenker du har det ansvaret?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...