AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Jeg reiser relativt ofte og lenge av gangen. Mellom reisene pleier jeg å si opp stedet jeg bor, flytte tingene mine til boden til noen nære i familien (jeg har lite ting) og også flytte folkeregistrert adresse til samme familiemedlem (jeg har ikke mulighet til å endre adresse til mine foreldres hjem). Å melde flytting til utlandet er uaktuelt da jeg aldri blir værende ett sted lenge nok til at det blir aktuelt, samt. at jeg jobber mellom reisene når jeg er tilbake i Norge. Jeg lurer på om dette er lovlig? Jeg jobber og betaler skatt til den aktuelle kommunen/fylket. Anonymkode: fb2cd...254
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Jeg vil legge til at jeg er 22 år og bor mesteparten av tiden i Norge, men når jeg reiser ser jeg på det som unødvendig sløsing av penger å betale 5-8K i husleie et sted jeg ikke engang er tilstede. Anonymkode: fb2cd...254
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Det kan være skattemessig «ulovlig» og du kan miste medlemskapet i Folketrygden. Det kommer også litt an på hvor du bor og jobber, og hvor lenge du er borte. Jeg eier en leilighet som jeg leiet ut på AirBnB og er folkeregistrert der, men er borte 8-10 måneder i året. For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor norske myndigheter skulle foreta seg noe for å slippe og få skattepengene mine, men man vet jo aldri. Tipper du er ganske safe. Anonymkode: 6fd84...1b1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være skattemessig «ulovlig» og du kan miste medlemskapet i Folketrygden. Det kommer også litt an på hvor du bor og jobber, og hvor lenge du er borte. Jeg eier en leilighet som jeg leiet ut på AirBnB og er folkeregistrert der, men er borte 8-10 måneder i året. For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor norske myndigheter skulle foreta seg noe for å slippe og få skattepengene mine, men man vet jo aldri. Tipper du er ganske safe. Anonymkode: 6fd84...1b1 Hvorfor kan det være skattemessig «ulovlig»? Jeg betaler skatt til Norge/kommunen/fylket jeg er registrert i og jobber i. Så lenge man betaler skatt, slik som du også gjør, ser jeg ikke problemet😅 Anonymkode: fb2cd...254 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Vi skal være folkeregistrert der man ser på som hjemme (unntak av studenter og pendlere), men jeg har ingen sted jeg ser på som hjem. Jeg er egentlig ganske rotløs😅 Anonymkode: fb2cd...254
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan det være skattemessig «ulovlig»? Jeg betaler skatt til Norge/kommunen/fylket jeg er registrert i og jobber i. Så lenge man betaler skatt, slik som du også gjør, ser jeg ikke problemet😅 Anonymkode: fb2cd...254 Fra Skatteetatens sider: Du må melde flytting når du skal oppholde deg i utlandet i minst seks måneder. Skatteetaten avgjør om du skal registreres som utvandret i Folkeregisteret. Anonymkode: 32def...da1 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fra Skatteetatens sider: Du må melde flytting når du skal oppholde deg i utlandet i minst seks måneder. Skatteetaten avgjør om du skal registreres som utvandret i Folkeregisteret. Anonymkode: 32def...da1 Ja, jeg vet. Jeg oppholder meg ikke i utlandet i mer enn 6 mnd. Spørsmålet mitt er om det er lovlig at jeg setter adresse til familiemedlemmer. Anonymkode: fb2cd...254 1
Shackle Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, jeg vet. Jeg oppholder meg ikke i utlandet i mer enn 6 mnd. Spørsmålet mitt er om det er lovlig at jeg setter adresse til familiemedlemmer. Anonymkode: fb2cd...254 Ettersom du ikke har ett annet bosted så gjør du ikke noe ulovlig med å melde addresse-endring. Det som er ulovlig er å oppgi en annen adresse enn din faktiske bostedsaddresse for å få skatetmessige fordeler, typ at du har bostedsaddresse på en bolig du egentlig leier ut for å slippe å skatte av leieinntektene elle rhar registrert bostedsaddresse en annen plass for å få skattelette i form av lang reisevei til arbeid.
Christina82 Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. 1
Anbefalte innlegg