AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Jeg merker at det har gått med litt penger, selv om jeg ikke har brukt elleville summer på julegaver, mat osv. Var ganske blakk og vurderte å bruke kredittkort for å kjøpe mat, men så fikk jeg heldigvis en uventet julebonus på 14.000 kr av jobben, så nå blir det både mat og sparing Men januar blir stramt, jeg skal uansett leve billig da og ikke shoppe noe unødvendig. Anonymkode: d56bb...ec6 2
Eva-Lena Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Jeg kjøper gaver hele året. Alt er klappet og klart 1 Desember. Kjøper mat og fryser ned også, når det er tilbud. Storhamstrer mye i Sverige som feks kjøtt, brus, alkohol, godteri. Stort sett det meste. Så jeg merker ikke noen stram økonomi nå pga jul. 2 1
Munti Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Det er litt trangt akkurat nå. Men det har mer med å gjøre at jeg har fullt møblert nytt hus denne måneden.
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Julegaver og mat er stort sett kjøpt på novemberlønninga, så med halvt skattetrekk i desember har jeg bedre råd enn ellers denne måneden. Endret 27. desember 2022 av Anonym Brukar0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Her går det egentlig veldig fint. Jeg vet det blir mye utgifter i januar. Egenandeler frem til frikortet for å ta noe. Jeg liker også å bruke tilbudene på enkelte nettbutikker med salg nå. Ting som proteinbarer (løst eksempel). Føler det er en luksus og ikke så nødvendig. Samtidig så spiser jeg aldri en hel av gangene, men de er gode å ta litt inni mellom. Økonomien er såpass god at jeg har råd til både egenandeler, ting som proteinbarer på tilbud, og å spare, men føler litt på den at jeg gjerne burde spare enda mer. Også spent på alt det har vært priskrig på før jul nå, hvordan prisene blir i januar, og enda mer i februar. Jeg sliter nok mer med samvittigheten for at jeg bruker penger, enn økonomien i seg selv, for ting kan jo endre seg raskt. Anonymkode: 922a4...3fc
Million Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 Nei, det er ikke stramt her, og det er ingen utsikter til å bli det i januar heller. Har penger nok på brukskontoen. Jeg har alltid veldig god kontroll på økonomien, og er aldri tom på konto, sånn som mange skriver om; "tomt en uke før jeg får inn penger igjen". Skulle det se ut til å bli litt lite penger en måned, hadde jeg kunnet ta fra både bufferkonto og sparekonto, men det har hittil ikke vært nødvendig. Ikke på så mange år tilbake som jeg greier å huske, i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har en stor buffer istedenfor å leve fra måned til måned, så det at det kommer mye utgifter på kort tid, merkes egentlig ikke. Ser jeg at bufferen tappes litt ned, vet jeg å være mer forsiktig fremover for å bygge den opp igjen. Anonymkode: 409bf...fa2
Topsi Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Har brukt ekstremt mye penger, fordi jeg må ha så mye nye møbler og andre ting. Går hardt ut over sparekontoen min, men har penger til det. Selve jula er ikke så dyr Endret 27. desember 2022 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Ganske tomt ja, men ikke pga jula. Det er pga oppussing. Ting til huset var veldig billig på BF. Sparer på det på sikt Har nok av mat, så lider ingen nød. Anonymkode: a866f...420
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 Vi har god økonomi, så ikke noe problem. MEN jeg la merke til at den store mathandlingen ble mye dyrere enn før. Syns synd på de som sliter nå. Anonymkode: f1dc4...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 Skaffet Ikano-kortet med 2% på dagligvarer, og bruker det kun til det. Så nå får jeg et tydeligere bilde av hvor mye som går til akkurat det. Under 2000 kroner så langt i desember, så det er andre steder pengene går for min del. Først og fremst kultur og reiser. Anonymkode: 727a1...5c9
Spiff84 Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Den påvirkes ikke særlig av jula, om vi ser bort fra at det kjøpes noen gaver til moderat pris. Mat må vi ja uansett.
Jytte Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 Selve jula har ikke påvirket i stor grad, men har kjøpt en del til meg selv = varme klær og en del ullundertøy, litt kosmetikk, en signert bok utgitt av en venninne m.m. Det av varme klær jeg hadde begynte bli slitt, les hullete. Har igjen omtrent to tusen i uka frem til lønn til meg selv, men da er alt av regninger betalt. Og jeg synes det er lite. Vet jeg klarer å leve for mindre enn det, men det er bare følelsen... Trenger f.eks. en ny bokhylle, som blir satt på vent. Har ikke bil, så det blir Ikea mest sannsynlig. Ellers ville jeg kjøpt brukt, må se om det klaffer og noen kan kjøre og hente, noe gis jo bort gratis på finn også. Skal jeg ta ut ekstra må jeg ta ut av "høyrentekonto" med 31 dagers varsel uten å tape renter. Merkelig at jeg føler meg blakk, men det har gått ut mer enn det pleier.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 Brukte rekordstor sum på julegaver i år, men vi kjøper aldri noe vi ikke har råd til og vi sliter ikke med økonomien så det går veldig fint 😊 Anonymkode: d9bb0...2ce
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 Særdeles bra. Har en helt normal jul med omtrent samme forbruk som tidligere. Er heldige osm har to trygge og godt betalte jobber, og har relativt lav belåningsgrad. Anonymkode: 5e8b1...9fa
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 Jeg lever ikke fra måned til måned, men fra år til år. Det betyr at jeg alltid har nok penger. Jeg er ikke rik, 440 000 inn i året. Jeg vet hva jula og januar koster så det blir satt opp i budsjett allerede i januar. Anonymkode: 25fcb...4c8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 Fikk 9000kr mer enn forventet i julegave, så det går heldigvis greit frem til trygden kommer i januar. Anonymkode: 2f22d...91c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 "blakk" og lykkelig! Pengene har flydd i førjulstiden. Men kan ikke se at jeg trenger så mye mer med det første. Vi har jo penger om vi skulle trenge det. Men greit å skru igjen pengekrana nå. Anonymkode: 35dd3...3bb
Portia Catonis Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Har 20.000 kr til overs ved månedens slutt, etter alle regninger, sparing mm. Går også opp i lønn fra Januar, så det går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 Null stress. Tenker dette gjelder de fleste av oss i Norge. Anonymkode: 8ffe4...7c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå