Gå til innhold

Håpløs lokalavis der alt er pluss artikler

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lokalavisa er omtrent alle sakene pluss artikler. Feks de aller fleste trafikkulykker. De burde jo absolutt være åpent for alle?

Anonymkode: 08893...11a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du avisa skal tjene penger da?

Anonymkode: 5aaea...c49

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle mener at noe skal være åpent «fordi at». Om en trafikkulykke har noe med deg å gjøre så får du vite det fra noen andre. 

Anonymkode: 92a64...d1b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår at det koster å drive avis, men det irriterer meg at ting som ikke er redaksjonelt stoff gjøres til pluss-artikler. Pressemeldinger, trafikkmeldinger, leserbrev og offentlige søkerlister er bare klipp og lim. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle mener at noe skal være åpent «fordi at». Om en trafikkulykke har noe med deg å gjøre så får du vite det fra noen andre. 

Anonymkode: 92a64...d1b

Det hender jo at man skal kjøre ett sted også er veien stengt grunnet ulykke da? Trenger ikke nødvendigvis være det at noen nære er involvert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Norske lokalaviser er en vits. «Se hvem som var på byen i helga, her er bildene!». Bare meningsløs småpjatt.

Anonymkode: 26b9f...c89

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hender jo at man skal kjøre ett sted også er veien stengt grunnet ulykke da? Trenger ikke nødvendigvis være det at noen nære er involvert.

Om veier er stengte kan du få info om fra Veitrafikksentralen.

Anonymkode: dd58c...324

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at det koster å drive avis, men det irriterer meg at ting som ikke er redaksjonelt stoff gjøres til pluss-artikler. Pressemeldinger, trafikkmeldinger, leserbrev og offentlige søkerlister er bare klipp og lim. 

Helt enig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, da må du jo gjerne gå inn på vei- og trafikkinformasjon på statensvegvesen.no Ikke noe betalingsmur der. 

Anonymkode: 40c65...8be

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da må du jo gjerne gå inn på vei- og trafikkinformasjon på statensvegvesen.no Ikke noe betalingsmur der. 

Anonymkode: 40c65...8be

Åja. Det var jeg ikke klar over. Takk for tips.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan tenker du avisa skal tjene penger da?

Anonymkode: 5aaea...c49

Ikke meg du spør. De kan få inntekter fra reklame og avissalg.

• Nyttig 2
Skrevet

Lokalaviser er håpløse,  men av andre grunner:

- ikke kritisk jounalistikk. "Gladnyheter" om ukvalifiserte lærere  uten ett eneste kritisk spørsmål f.eks.

- info om arrangementer uten nøyaktig adresse, umulig for ikke veldig lokalkjente å delta, dvs. ekskluderende for innflyttere

- en tendens til å bare fokusere på lokale "helter", samme hvor uinteressant det er. "Her ferierer x i år", mens startups fra innflyttere får null oppmerksomhet 

Og mange flere eksempler...

Anonymkode: 0f7f0...7a4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I lokalavisa er omtrent alle sakene pluss artikler. Feks de aller fleste trafikkulykker. De burde jo absolutt være åpent for alle?

Fordi? 

Anonymkode: 64219...523

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (11 minutter siden):

Hvor mange kjøper faktisk en avis i dag? Da kan vel i hvertfall de som ittitererer seg over + sak kjøpe seg en papiravis da. Problem løst. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Norske lokalaviser er en vits. «Se hvem som var på byen i helga, her er bildene!». Bare meningsløs småpjatt.

Anonymkode: 26b9f...c89

Heldigvis frivillig å lese småpjattet da...

Skrevet

Til opplysning: Lokalavisen din er antagelig en av dem som man kan lese helt gratis i PressReader, som er tilgjengelig for alle med lånekort på biblioteket.

Anonymkode: 03efe...1cd

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Mange måter en avis kan tjene penger på. Reklame, avissalg, sponsing, donasjoner osv, men da må avisens innhold ha noe for seg og som kan bidra til det lokale samfunnet slik at man ønsker å gjøre dette. Kommunene kunne også ha sponset lokalavisene istedenfor å kjøpe seg unødvendige medaljer, statuer og annet som er innenfor kommunebyggets fire vegger.

Slik mange lokalaviser er i dag, så er kvaliteten ekstremt laber og det gode innholdet blir ofte overskyet av "tabloide" innhold som beskrevet av andre over. Lokalavisenes oppgaver er jo å ta opp saker som preger lokalsamfunnet, stille kritiske spørsmål og oppfordre til debatt, være der hvor større samlinger skjer etc. Ved å se på mange av lokalavisene, så synes jeg veldig mange i dag er for dårlig til dette.

Har absolutt ikke noe imot å støtte en lokalavis, om de gir noe nyttig innhold og har gode skribenter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor? Så du kan få stilt nysgjerrigheten din? 

Er det om veien er stengt finnes det info om det andre steder  

Skrevet
Honey Dew skrev (12 minutter siden):

Avissalg i 2022. Veldig lønnsomt 🤪

TS: før måtte man betale for å kjøpe avisen. Det må man fortsatt selv om den er på nett, så hvis du ønsker å lese det som står i din lokalavis så er det bare å registrere et abonnement slik som alle andre. Det er helt fair og det blir rett og slett for dumt å klage på at du ikke får en tjeneste du ikke er villig til å betale for. Ta deg sammen.

Anonymkode: 3a0c8...998

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS: før måtte man betale for å kjøpe avisen. Det må man fortsatt selv om den er på nett, så hvis du ønsker å lese det som står i din lokalavis så er det bare å registrere et abonnement slik som alle andre. Det er helt fair og det blir rett og slett for dumt å klage på at du ikke får en tjeneste du ikke er villig til å betale for. Ta deg sammen.

Anonymkode: 3a0c8...998

NEI.

Som jeg skrev i kommentaren over, har alle med lånekort på biblioteket tilgang til PressReader med mange lokalaviser via Min side, helt gratis.

Så dette snakket om betaling er bare vås; gå til PressReader, sjekk om avisen er der, logg inn på bibliotekets nettside, og les avisen uten å betale ett øre.

Anonymkode: 03efe...1cd

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...